Ve dnech 12. – 14. listopadu se na norimberském výstavišti konala nejdůležitější událost pro výrobce a distributory nápojů v letošním roce – 48. odborný veletrh nápojového průmyslu BRAU Beviale 2008. Akce se zúčastnilo 1394 vystavovatelů (z toho 40 % zahraničních), kteří obsadili plochu devíti hal výstaviště, tedy celkem 80 000 m 2. Nárůst v prodané ploše oproti minulému ročníku činil více než 1100 m2. Zvýšený zájem byl i ze strany návštěvníků, kterých přišlo téměř 35 tisíc. Téměř třetina z nich byla ze zahraničí.
Nabídka ze strany výrobců na letošním, 48. ročníku byla opravdu široká. Ke snazší orientaci návštěvníků byla výstavní plocha podle vystavovaného sortimentu letos rozčleněna do šesti sekcí. Odborně tyto sekce zahrnovaly následující nabídky:
• Suroviny a nápoje (suroviny pro výrobu sladu, piva a nealkoholických nápojů: minerální a léčivé vody, stolní voda, osvěžující nápoje, ovocné šťávy a nektary, míchané nápoje)
• Propagace a gastronomická zařízení (vybavení a zařízení gastronomických zařízení, stany a jejich příslušenství, výčepní pulty a prodejní automaty)
• Služby a reklama (organizace a elektronické zpracování dat, reklamní prostředky a předměty, odborný tisk, instituce)
• Vybavení provozoven a laboratoří (měřicí, regulační a řídicí technika, armatury, stojany, kontejnery a pumpy, dezinfekční látky, balicí a pomocné prostředky)
• Stroje a zařízení (na výrobu piva, sladu a nealkoholických nápojů, na výrobu nádob, filtrace a dělicí techniky, čisticí, plnicí a balicí zařízení pro láhve, plechovky a jiné nádobky na nápoje, čisticí a plnicí zařízení pro sudy a nádoby, zahřívače)
• Přeprava, přepravní vozidla a prostředky pro pozemní přepravu (výčepní vozidla, skladištní vozíky, chladírenské vozy, skladištní systémy, logistické systémy a management)
Vedle vlastních výstavních expozic byl veletrh doplněn i o řadu doprovodných akcí. Jednou z hlavních akcí byl pochopitelně slavnostní večer BRAU Beviale, předání cen European Beer Star Award. Vedle tradičního odborného fóra a seminářů byla v první den veletrhu udělována i Německá cena za Obal roku, která v Norimberku bývá obvykle udělována na jiném úspěšném veletrhu, Fachpacku. Ten se obvykle koná také na podzim, letos však měl svou pravidelnou pauzu. Mezi další zvláštní přehlídky a akce patřily tematické pavilony. Hala č. 9 byla zaměřena tematicky převážně na IT produkty a služby (IT & Beverage Industry) a inovační řešení v technologiích celého procesu výroby (společný stánek mladých inovačních podniků). S dalším důležitým tématem dnešního průmyslu, který zahrnuje optimalizaci využití energetických zdrojů (Energie & voda) se mohli zájemci seznámit v hale číslo 7.
Zaměřeno na udržitelnost aneb Co s PET lahvemi?
Celý letošní veletrh jako by byl zaostřen na optimalizaci technických zařízení a používaných materiálů z hlediska energetické náročnosti či sekundárně udržitelnosti celé výroby. O tom doslova na každém kroku přesvědčovaly odbornou veřejnost i výrobci a plniči hlavně nealkoholických produktů. Tedy stručně řečeno všichni, kdo plní především do dnes tolik diskutovaných PET lahví. Výrobci věnovali pozornost delším fázím plnění a kratším fázím čištění aseptických zařízení a současně co nejvyššímu zajištění mikrobiologické bezpečnosti. Také každá desetina gramu, o kterou se podaří snížit množství materiálu na láhve PET, přináší v přepočtu na rok enormní úspory materiálu a nákladů. Dnes se vyfukují již standardně stabilní lahve 0,5 l, které váží devět nebo deset gramů, což je polovina hmotnosti standardního dopisu. Také recyklace „lahví na lahve“ (systémy bottle to bottle) je pro PET dnes již využívána. Hledání nových řešení v oblasti výroby a recyklace v PET materiálech je pochopitelné. Vždyť PET láhve patří z hlediska marketingu k nejúspěšnějším obalům vůbec a objem jejich růstu se zdaleka nezastavil. PET láhev s odhadovaným ročním růstem ve výši 5,6 % (Britská společnost pro výzkum trhu Euromonitor), resp. se zvýšením množství použitých PET lahví z téměř 326 v roce 2007 na téměř 406 mld. v roce 2011, jsou i nadále favoritem v nápojových obalech. Toto postavení si zřejmě udrží i nadále, a to i přesto, že v regionech střední a východní Evropy dochází k nárůstu spotřeby nápojových plechovek.
Samozřejmostí je, že i v nápojovém plechu se při výrobě snižuje energetická náročnost. Znovu uzavíratelná plechovka a etiketa na víčku z velmi tenkého hliníku jako hygienická ochrana a rozlišovací znak zde udávají technické akcenty.
Konzervatismus vs. moderní pojetí nápojů
Pozorný návštěvník mohl při tak vysoké koncentrovanosti výrobců, baličů i plničů z oblasti nápojového průmyslu vysledovat i změny ve vnímání potřeby nápojů a trendy v oblasti balení. S tím, jak si více a více uvědomujeme potřebu (a nutnost) zdravějšího stylu, očekáváme toto i od výroby nápojů. Dlouhodobým cílem nápojového průmyslu a pivovarnictví bude zřejmě odpovídající koncepce výrobků s pomocí vědy a technologie, aby na obal mohlo být natištěno jakékoli požadované zdravotní tvrzení „Snižuje riziko …“, resp. „Podporuje funkci …“.
Konzervatismus ve větší míře přetrvává hlavně ve výrobě a balení piva, a to i přesto, že i v této oblasti je snaha o zavádění nových trendů. Jedním z nich je výroba pro organismus „zdravějšího“ piva. Vzrůstá spotřeba míchaných nápojů s pivem. Jedním z druhů pivních „koktejlů“ je např. nová směs pšeničného piva s bezinkami nebo berlínské bílé (Berliner Weiße) s přídavkem černého rybízu. Novinkou je i pivo z japonského ostrova Hokkaidó, kde vaří pivo na mléčném základě. Tato myšlenka byla založena na velkém přebytku mléka. Nápoj, který se z jedné třetiny skládá z mléka, má ovocnou příchuť. Je prý oblíben především u žen, vzhledem ke konzervatismu evropských pivařů však asi zde mnoho následovníků mít nebude.
Vedle snahy vnímat pivo jinak chuťově byla na veletrhu i snaha prezentovat ho v poněkud jiných obalech, než na jaké jsme zvyklí. Konzervatismus ve střední a východní Evropě uznává pro plnění piva přednostně skleněné láhve, u kterých dochází samozřejmě také k významným posunům z hlediska designu. Jedná se především o snižování hmotnosti, barvu skloviny, dekorace embossingem, láhev bývá často doplněna i redesignovým uzávěrem. Papírové etikety bývají často zvýrazněny použitím metalízy – buď konvenčním tiskem na metalizované papíry, či naopak tiskem metalických barev na bílý papír. Vedle výrobců klasických láhví byla návštěvníkům často prezentována i celá škála různých tvarů a objemů PET láhví. Nechyběly však ani atraktivní nápojové plechovky s vysokým leskem.
Nealko nápoje vyjadřují životní styl
V pojetí nealkoholických nápojů a jejich obalů je kreativita mnohem větší. Druh nápoje totiž již dávno neplní pouze svou primární funkci
uhašení žízně. Nápoje prozrazují určitá fakta o konzumentovi. Podle německého prognostika Matthiase Horxe jsou nápoje životním stylem. Luxus a trvalost si již dlouho neodporují. Ten, kdo má např. rád nápoje smoothies, tím nedává najevo, že je příliš líný krájet ovoce na malé kousky, nýbrž ducha času, humor a styl! Podle Horxe budou mít do budoucna úspěch nápoje, které se prezentují jako „sympatické osobnosti“ a odpovídají touze spotřebitelů po zdraví a aktivitě a tomu samozřejmě odpovídá i pojetí obalu. I v nealkoholickém sortimentu by se na obalech měla objevovat různá zdravotní tvrzení. Mezi novinkami ve zdravém životním stylu se objevila i koncepce Measurable Health, která sází na omega-3 mastné kyseliny s dlouhým řetězcem. Ty by měly snižovat hodnoty tuku v krvi a hladinu cholesterolu a krevní tlak, udržovat krev tekutou, stabilizovat srdeční rytmus a tlumit záněty. Bez ohledu na to, zda se jedná o nápoj smoothie, nápoj s ovocnou šťávou nebo jogurtový nápoj, všechny je možné obohatit mastnými kyselinami omega-3. Speciálně pro těhotné ženy byl vyvinut čajový nápoj s kyselinou listovou. V Japonsku je nyní nově na trhu octový nápoj s kyselinou hyaluronovou, která slouží k zachování hydratace a elastičnosti pokožky.
Luxusní balení pro vodu
Před rokem 1989 byla spotřeba balených vod ve východní a středovýchodní Evropě minimální, vzhledem k dnešním objemům téměř žádná. Omezovala se především na minerální vody ve skleněných láhvích. Od devadesátých let začala spotřeba tohoto sortimentu strmě vzrůstat. Pokud spotřeba osvěžujících nápojů s obsahem kyseliny uhličité v roce 2000 ve střední a východní Evropě činila 27 l, bylo to v roce 2007 již více než 43 l (D. Wild). Ve stejném časovém rozpětí vytvořili obyvatelé západní Evropy přírůstek jen o jeden litr na 74 l. Za předpokladu podobné míry růstu by v tomto segmentu bylo dosaženo stejného stavu mezi východem a západem asi za sedm let. Jak již bylo řečeno výše, pojetí vnímání nápojů se mění. Na letošním veletrhu jako by byla nastíněna další cesta sortimentu balených vod. Očekává se, že při rostoucí spotřebě minerální vody budou na růstových trzích také žádané tzv. luxusní vody. Luxusní vody znamenají mnohem více než pouhé prostředky k uhašení žízně. Tedy i zde je vnímán podtext celého životního stylu, včetně vývoje nových typů obalů. Tyto vody s další „nadhodnotou“ se stáčejí do designově ušlechtilých nádob, které připomínají flakony na parfémy nebo skleněné koule.
Podrobnosti se dočtete v prvním čísle SB 2009.
Jana Žižková