
Letošní Emballage World Packaging Exhibition přivítala téměř 100 tisíc návštěvníků. Celkem 30 % z nich bylo z odvětví potravinářského průmyslu. Až 38% návštěvnost ze zahraničí a 60 % zástupců vyššího managementu a manažerů s rozhodovacími pravomocemi dává podle analytiků dobrý základ, aby se listopadový pařížský veletrh stal opět startovacím momentem pro zavádění dalších inovací v obalovém sektoru.
Jedním z hlavních trendů promítajících se téměř do všech expozic byla snaha výrobců co nejvíce omezit dopad nejen výroby, ale i konečných produktů na životní prostředí. A jak jsme mohli vidět např. u nejnovějších obalových řešení pro potraviny, nápoje a spotřební produkty včetně těch luxusních, je patrný i druhý hlavní zájem – rostoucí respekt k zákazníkovi.
Obaly s vyšší úrovní ochrany nejen pro tekutiny
Zvýšenou ochranu a bezpečnost nabízí koncept „dva v jednom“ pro balení tekutin do obalů z kompozitního materiálu, který je současně tuhý i dobře otevíratelný. Trendem v primárním balení je forma krychle šetřící místo s důrazem na snadné použití zákazníkem. A konečně světlu odolné, opouzdřené PET obaly pomáhají chránit např. kvalitu mléka.
Protože zákazníci vyhledávají moderní a individuální balení, zvyšující se portfolio materiálů jako PET plasty a hliník je používáno i pro víno a balení lihovin. V souladu se současným životním stylem a novými trendy ve spotřebě se balení stále více individualizuje.
Objevily se kalkulátory uhlíkové stopy
Inovační systémy označování zažily na výstavě svůj debut s plně mobilními přenosnými kódovacími systémy a novými termo-inkoustovými technologiemi. Paletovací baličky s unikátním konfiguračním systémem jsou schopny pracovat s množstvím lahví různých velikostí, zatímco malí kompaktní roboti je sundávají z konce pásu.
Trendem prolínajícím se celým veletrhem byla snaha zorganizovat dodavatelský řetězec tak, aby zohledňoval požadavky ochrany životního prostředí. Palety odpovídající podmínkám HACCP nejsou tedy vyráběny jen z recyklovaného polyetylenu, ale existuje už i jejich optimální tvar pro nakládání do kontejnerů a nákladních aut, čímž má být garantována úplná bezpečnost při transportu produktu. Plastový vnější balicí film může být vyráběn jako oxobiodegradovatelný. Náklady na výrobu by měly klesat díky řadě procesů, které konkrétně snižují spotřebu energie.
Celkem 38 % vystavovatelů představilo vybavení, obalová řešení a obaly vytvořené právě v duchu optimální produkce jak pro tekuté potravinářské produkty, tak i pro nápojový průmysl.
B&L sektor, který v hale č. 3 prezentovali výrobci strojů a technologií, nabízel nákupčím z oblasti výroby tekutých potravin, jako jsou nejen nealkoholické i alkoholické nápoje (voda, limonády, ovocné džusy, sirupy a likéry, mléko a mléčné nápoje, pivo, víno, mošty šampaňské a další lihoviny), ale také např. polévky, technologická řešení, která mohou doplnit či inovovat jejich stávající výrobní postupy a systémy.
Obal jako vnější znamení krásy
Tradičně 13 % návštěvníků Emballage World Packaging Exhibition bylo z oblasti výrobců a distributorů kosmetiky a výrobků péče o krásu a o zdraví. Více než 60 % z nich byli zástupci vyššího managementu z oboru. Veletrh jim nabídl i tentokrát ukázku průlomových inovací.
Aplikace nových postupů a zavádění efektivních chemických činidel, cíleného balení i mixu doplňujících prostředků zaručuje distribuci výrobků různé struktury a složení pečlivě chráněné před vzduchem. Chytré zátky s tvarovou pamětí kontrolují jeho množství v obalu. Aplikační postupy se stále zjednodušují, takže umožňují jednoduché použití.
Originalita a atraktivita jsou rozhodujícími faktory pro balení zboží z oblasti krásy a luxusních produktů. Ale efekt může být ještě výraznější, pokud značkový výrobce vyrábí na zakázku i standardní balení. Klasické tuby, kapsle, lahvičky či krabičky představují v této souvislosti „nové území, které by mělo být dobyto“.
Cílem obalových řešení pro produkty péče o zdraví, které byly k vidění na veletrhu Emballage, bylo představit se mimo jiné také jako bezpečné, ať už šlo o dezinfekční kontejnery zabraňující výskytu druhotné infekce či nové pěnové materiály k ochraně zmražené vakcíny rozesílané po celém světě. Obalové inovace v této oblasti zahrnovaly také pohodlnější manipulaci s kapátky a blistry.
Jistota bezpečnosti
Obaly v oblasti produktů pro krásu a osobní hygienu představily možnosti snižování dopadu výroby na životní prostředí ať už zvyšováním možností recyklace a biologické odbouratelnosti filmů nebo blistrů. Prezentována byla i možnost tvorby barevného designu obalových materiálů bez použití toxických substancí a s použitím biologicky odbouratelných materiálů vyrobených z nerostných zdrojů. Tyto inovativní dimenze byly hlavním tématem na výstavě, kde 45 % vystavovatelů prezentovalo zařízení, obaly, kontejnery nebo design pro farmaceutické produkty, 45 % pro výrobky kosmetiky a 16 % pro oblast oblasti luxusního zboží.
PackVision 2008 řešila design
I letošní Emballage hostila PackVision, mezinárodní sympozium inovací, zaměřené tentokrát na obalový design. Eco-design, měření uhlíkové stopy, praktické balení i nové materiály byly příležitostí k diskusi o výrobních a marketingových strategiích a k identifikaci klíče k úspěšnému řízení růstu obalového průmyslu. Podrobnosti k výše uvedeným tématům i další zajímavosti z veletrhu Emballage 2008 najdete v našem únorovém čísle.
Ladislava Caisová