
Teroristické útoky z 11. září 2001 znamenaly velký šok pro celý svět, ale hlavně pro USA. Následně byla přijata řada různých zákonů, předpisů a opatření s cílem dosáhnout vyšší bezpečnosti. Tyto změny se pochopitelně vztahují i na oblast nákladní dopravy. Také proto nabývá stále většího významu plombování zásilek a nákladů směřujících za moře, ale i logistiky v rámci Evropské unie, což je především silniční a železniční doprava.
Požadavky na plombování v silniční dopravě nejsou tak striktní, protože zde za neporušenost plomby a následně nákladu odpovídá konkrétní osoba, což je řidič. Zde stačí většinou použít plombu tzv. indikativní, to znamená plastovou. I taková plomba ovšem musí odpovídat určitým standardům, musí být originálně označena, a to především číslem, které je uvedeno v nákladním listu. Indikativní plastové plomby jsou na trhu v různých kvalitách provedení. Kvalitní plastová plomba má v uzavíracím mechanismu kleštinu vyrobenou z odlišného materiálu, než je samotné tělo plomby, což výrazně omezuje násilné pokusy o zneužití a zabraňuje například opakovanému použití. Existuje mnoho modifikací plastových plomb pro různé druhy uzávěr. Tyto plomby je možné svěsit jednoduchým způsobem, a proto poskytují pouze omezenou odolnost proti úmyslným pokusům o neoprávněnou manipulaci s nákladem. Slouží pouze k indikaci těchto pokusů nebo pro případný vstup do zaplombovaných prostor.
Důležitý je nejen materiál, ale i značení
Pro plombování vagonových zásilek se používají jak plomby plastové, tak i kovové. Aplikace těchto plomb je uvedena v Přepravně-tarifním věstníku, kde se například nařizuje pro plombování nebezpečných nákladů použít vysoce bezpečnostní plombu s ocelovým lankem o síle 5 mm.
K plombování přepravních kontejnerů se používají tzv. vysoce bezpečnostní plomby. Ty jsou konstruovány a vyrobeny z kvalitní oceli nebo kovových slitin a ocelových lanek způsobem, který zabraňuje jejich snadnému odstranění nebo porušení. Tělo ocelových plomb bývá většinou potaženo plastem, čímž je zabezpečena jejich odolnost proti korozi a nepříznivým klimatickým podmínkám. Kromě použitého materiálu a navržené konstrukce vysoce bezpečnostních plomb je velmi důležitý způsob značení a číslování. Nejbezpečnější je takový postup, kde jsou tyto informace nevratně vyznačeny do těla plomby, např. hloubkovou ražbou nebo laserovým popisem. K odstranění těchto plomb se používá speciální nářadí, jako jsou např. pákové kleště. Tento typ plomb funkčně nahrazuje zámek. Jejich překonání je z hlediska trestněprávní odpovědnosti zákonem hodnoceno jako vloupání, a to i s odpovídající trestní sazbou.
Samotné plomby však ztráty neeliminují. Představují pouze jednu z ochranných složek, psychologických a kontrolních mechanismů, které jsou nutné pro dosažení odpovídajícího stupně zabezpečení používat.
V USA platí nový předpis
V úvodu jsme se zmínili o zpřísněných opatřeních pro přepravu nákladů do USA. Odesílatelé, speditéři a dopravní firmy by se měli připravit na skutečnost, že od 15. října letošního roku platí ve Spojených státech nový předpis CBP pro plombování nákladů. Ten ukládá využívat pouze plomby s vysokým stupněm zabezpečení, které jsou certifikovány a mají ISO 17712. Certifikaci mohou provádět pouze dvě akreditované státní zkušebny: Dayton T. Brown a Bodycote. Jakékoli jiné certifikáty jsou v USA neplatné. Předpis také ukládá výrobcům plomb mít k dispozici tzv. hodnotící doklad schválený příslušným certifikačním orgánem. Bez této certifikace není možné plomby používat. Veškeré potřebné informace se nacházejí na stránkách www.ismasecurity.com, které provozuje ISMA (mezinárodní asociace výrobců plomb).
„Každý odesílatel si musí být jistý, že kupuje kvalitní plombu certifikovanou akreditovanou zkušebnou. Je nutné, aby všechny plomby nesly příslušné znaky originality, např. musí mít označení H (high security). Jen tak můžeme zajistit, aby nedocházelo k neoprávněné manipulaci s nákladem a posléze k jeho zneužití,“ upozorňuje Tomáš Joklík ze společnosti EUROSEAL, výrobce bezpečnostních plomb. „V této souvislosti se již na nás obrací stále více zákazníků, kteří požadují certifikované plomby. Pochopitelně se dotazují, zda splňují předpis platný od 15. října.“
V České republice se plomby prodávají v cenových relacích několika desítek korun za jeden kus. Pokud nebudete mít kontejner správně zaplombován, je možné vše napravit v některém z přístavů, kde vám určitě rádi pomohou a kontejner řádně zaplombují. Počítejte však s podstatně vyšší cenou. Větší problém může nastat, pokud se nesprávně zaplombovaný kontejner dostane do USA. Celní úřady mají oprávnění takový kontejner zadržet a propustí ho až po provedení podrobné celní prohlídky a uhrazení stanované pokuty.
Všeobecný předpoklad naznačuje brzké přijetí nových bezpečnostních předpisů i v zemích Evropské unie a tím i zvýšení nároků na kvalitu zajištění přepravovaného zboží. Z výše uvedených důvodů doporučuje společnost EUROSEAL nepodceňovat plombování jako malý, ale důležitý detail ve všech druzích přepravy.
Václav Podstawka
Upraveno z podkladů firmy EUROSEAL.