Ve dnech 17. – 20. září proběhl v Marseille, největším městě a přístavu jihovýchodní Francie, již 41. ročník kongresu pořádaný každoročně European Carton Makers Association (ECMA). Vzhledem k tomu, že Francie je proslulá nejen svojí gastronomií a vínem, ale i výrobou luxusního zboží, byla podle slov prezidenta Marka Colleta vybrána jako místo konání letošního ročníku s názvem The Beauty of Cartons.
Během dvou dnů mělo 179 účastníků pocházejících z 22 zemí světa možnost vyslechnout 11 prezentací, které byly podle zaměření rozděleny do čtyř následujících sekcí: Macro Trends, Sustainability and Innovation, The State of the Business a the Luxury of Having Cartons.
Globální trendy v ekonomice i designu
Během první sekce zaměřené na globální trendy zdůraznili jednotliví řečníci faktory, které mají rozhodující vliv na prostředí, ve kterém výrobci obalů působí. Zaměřili se nejen na makroekonomické ukazatele, ale i na chování spotřebitelů.
Prvním řečníkem v této sekci byl Marc Touati, zástupce výkonného ředitele GLOBAL EQUITIES, společnosti poskytující finanční služby. Ve své prezentaci se zaměřil na analýzu současné a očekávané ekonomické situace v USA, Číně a v jednotlivých státech patřících do eurozóny. Vzhledem k místu konání kongresu se detailněji zabýval situací ve Francii.
V rámci sekce věnované globálním trendům zazněla i přednáška s názvem Design a zákazník v podání známého francouzského designéra Gérarda Carona. Slavný expert na design obalů a marketing a současně jeden ze spoluzakladatelů celoevropské asociace PDA (Pan-European Brand Design Association) se zabýval otázkou, jaké požadavky by měly obaly splňovat, aby dokázaly upoutat pozornost moderního zákazníka.
Zákazníky zajímají nejen inovace, ale i udržitelnost vývoje
V této sekci bylo zmíněno nové pojetí podnikání, které zahrnuje základní principy dlouhodobě udržitelného rozvoje. Přednášející se zabývali otázkou společenské odpovědnosti firem, zajištěním udržitelné konkurenční výhody, péčí o pracovníky a životní prostředí, a to vše s ohledem na profit firem.
Přirozenou krásou obalů vyrobených zejména ze skládačkové lepenky se zabýval Mike Clark ze společnosti M-real a předseda sdružení Pro Carton, který je hlavním poradcem v otázkách udržitelnosti a životního prostředí. Během své prezentace uvedl, že právě udržitelnost dlouhodobého vývoje je jednou z nejdůležitějších věcí, o které s ním chtějí zákazníci mluvit. V současné době může být důležitější než cena. Dále se zmínil o tzv. uhlíkové stopě (carbon footprint), která měří vliv aktivit nebo produktu na koncentraci CO2 v atmosféře a o jejím významu pro průměrného zákazníka. Diskutována byla zejména otázka, z čeho vycházet při určování její hodnoty.
Mezi významné řečníky kongresu patřil John Thackara, specialista na design, inovaci a udržitelný rozvoj, který také získal celosvětové uznání za velmi dobře prodejnou knihu s názvem In the Bubble: Designing in a Complex World. Jeho přednáška se týkala zejména spolupráce při inovaci a výhod, kterých lze vzájemnou spoluprácí ve vztahu odběratel – dodavatel dosáhnout.
Produkce skládaček v Evropě rostla
Druhý den kongresu byl tradičně zahájen představením vítězů soutěže Pro Carton/ECMA Carton awards. Po slavnostním udílení cen následoval třetí blok přednášek, který zahájil Jules Lejeune z ECMY svojí prezentací týkající se vývoje produkce skládaček v Evropě a následně na jednotlivých trzích, konkrétně v Belgii, Francii, Nizozemsku, Itálii, Německu, Rakousku, severských zemích, Španělsku, Švýcarsku, Turecku a Velké Británii.
V roce 2007 se v Evropě vyrobilo 4,4 mil. tun skládaček, což je o 4 % více než v předchozím roce. Ve všech uvedených státech došlo ve srovnání s rokem 2006 k nárůstu vyrobeného množství, ale pouze v Německu a Turecku byl tento nárůst vyšší než evropský průměr. V Německu byl nárůst více než 10 % a v Turecku těsně pod touto hranicí.
V Evropě se v roce 2007 celkově prodaly skládačky v hodnotě 9,17 mld. €. Ve srovnání s rokem 2006 došlo k nárůstu o 4,2 %. Tento evropský průměr překročilo pět států, a to Německo, Turecko, Rakousko, Španělsko a Nizozemsko. Pouze v případě Velké Británie došlo oproti předchozímu roku k poklesu. Na závěr prezentace byl hodnocen vývoj v roce 2008 s tím, že oproti roku 2007 je v množství vyrobených skládaček očekáván pokles.
Francouzský obalový průmysl představila prezidentka Féderation Française du Cartonnage Christina-Noёlle Baudin, která se dále detailněji zaměřila na obaly vyrobené z papíru, které ve Francii tvoří 34 % všech vyrobených obalů, a na jejich očekávaný vývoj v budoucnu.
Krása skládaček zvyšuje hodnotu produktu
The Beauty of Cartons bylo vybráno jako téma letošního ročníku kongresu, a zejména tomuto tématu byla věnována poslední sekce. Nejednou bylo zmiňováno, že krása těchto obalů spočívá právě v tom, jakým způsobem přispívají ke zvyšování hodnoty produktu pro zákazníka. Různou konstrukcí obalů a jejich vlivem na vnímání produktu zákazníky se zabýval Alain Béthune ze společnosti L’Oréal. V neposlední řadě se zabýval i požadavky, které jsou kladeny na výrobce obalů, a jejich úlohou v hodnototvorném řetězci.
Konstrukcí skládaček a novými možnostmi jejich zpracování se zabýval během své prezentace Sandro Gubinelli ze společnosti Bobst Group. Po identifikaci trendů, které lze u skládačkových obalů vysledovat, a jejich odlišností na jednotlivých trzích uvedl, jaké jsou požadavky zákazníků a jakým způsobem jsou schopni tyto požadavky splnit.
O trendech ve výrobě lepenky a o vývoji nových materiálů zvyšujících bariérové vlastnosti se zmínil David Guerin z Centre Technique du Papier. Dále se zabýval možnostmi přenosu jak informací, které jsou určeny pro konečného zákazníka, tak i informací, které je potřeba sdílet mezi jednotlivými kooperujícími partnery v rámci dodavatelského řetězce.
Posledním přednášejícím na kongresu byl slavný sledovatel trendů s více než 20letou zkušeností a autor velmi populární knihy Megatrends Europe Adjiedj Bakas. Popsal základní faktory, které ovlivňují a budou ovlivňovat Evropu v budoucnu. Trendy, které během své prezentace zmínil, byly převedeny do konkrétních situací.
Kongres zakončil prezident ECMA pozváním na 42. ročník, který se uskuteční v příštím roce v Istanbulu.
Veronika Nolčová