
O reklamních displejích se často hovoří v souvislosti s POP/POS materiály (point of sale či point of purchase), které představují soubor reklamních materiálů a produktů použitých v místě prodeje pro propagaci určitého výrobku nebo výrobkového sortimentu. O trendech ve výrobě displejů a POP/POS materiálů jsme hovořili s výkonným ředitelem Petrem Mikešem.
Svět balení: Společnost Unibon patří již řadu let k lídrům na trhu nejen v oblasti displejů a instore designu, ale i světelné reklamy. Výrobní portfolio je velmi široké. Vedle kvantity nabídky je pověst firmy podepřena také originalitou a kvalitou zpracování. Ostatně i letošní prestižní mezinárodní ocenění POPAI European Awards získala právě tato slánská společnost. V čem tkví úspěšnost této středně velké firmy?
Petr Mikeš: Zjednodušeně lze říci, že především ve snaze přinášení nových trendů na trh a v komplexní nabídce služeb zákazníkovi, která zahrnuje i široký záběr doplňkových služeb. Samozřejmostí musí být i vysoká úroveň designu a technického provedení realizovaných POP prostředků. Vzhledem k tomu, že společnost je zaměřena na profesionální služby v oblasti designu a na výrobu vysoce kvalitních prostředků podlinkové komunikace, nezbytností je i vysoká úroveň systémového řízení v naší společnosti.
Vedle vlastní konstrukce a výroby máme kompletní vlastní 3D designérské studio. Vzhledem k širokým technickým možnostem a našemu letitému know-how jsme schopni vyrábět prakticky všechny POP/POS prostředky. Jako příklad komplexního řešení lze např. uvést design funkčního typového vybavení prodejních ploch (showrooms) pro značku Škoda. Tento design byl vytvořen se servisním marketingovým oddělením Škoda, a. s. Dnes je tímto kompletním mobiliářem vybaveno již více než 70 značkových autosalonů Škoda. Další větší projekty zpracováváme i pro jiné zákazníky, především banky, pivovary, tabákové společnosti apod.
SB: K vašim zákazníkům patří i společnost Olympus. S displejem pro tuto firmu jste získali ocenění POPAI Zlatá koruna. A nebylo to ocenění jediné…
P. M.: Pokud se čtenáři podívají na naše stránky, zjistí, že naše displeje patří každoročně k oceňovaným výrobkům v národních i mezinárodních soutěžích. Displej, o kterém hovoříte, získal v roce 2005 hned tři ocenění. Tím, že získal hlavní cenu soutěže POP AWARDS Zlatá koruna 2005 a zároveň Cenu sympatie účastníků, se stal set stojanů Olympus (z kategorie Kultura, volný čas a elektronika) od naší společnosti i vítězem kategorie. Ze setu zaujal zejména stojan tvaru tubusu naplněný vodou, ve kterém jsou umístěny fotoaparáty. Bublavý efekt vodě dodává práce čerpadla.
U stojanů je důležitá i práce se světlem, v tomto případě podsvětlení vodní náplně. Jen na okraj: rok 2005 byl pro nás z hlediska cen opravdu úspěšný. V již jmenované soutěži jsme kromě ocenění pro Olympus získali i další ceny. Za set Philips jsme získali Zlatou korunu a zároveň opět vítězství v kategorii, vítězem ve své kategorii byl i instore prodejny T-mobile. Naopak Zlatou korunu získaly stojany Oxygen. Těmito oceněními jsme se tak stali absolutními vítězi Zlaté koruny v roce 2005. K největším úspěchům letošního roku patří ocenění podlahového stojanu Mentos v celoevropské soutěži POPAI European Awards 2008 v kategorii „Food – Permanent“. Tento netradiční POP podlahový stojan byl primárně určen pro sítě čerpacích stanic. Velmi hravým a myslím si, že i vtipným způsobem se jedná o podporu prémiové značky společnosti Perfetti Van Melle Czech Republic. Stojan o průměru 250 mm je 2 m vysoký. Statiku konstrukce zajišťuje kovová podesta. Atraktivní grafika je realizována kvalitním digitálním potiskem.
SB: Vzhledem k vašim zkušenostem jistě vnímáte určité změny požadavků zákazníka na POP materiály i výrobky. Dá se nějak zevšeobecnit, jakým směrem se ubírají vývojové trendy v této oblasti?
P. M.: V Unibonu pracujeme již tradičně především s plasty a kovy. Z plastů jsou bezkonkurenčně používány akryláty (plexisklo). Vedle akrylátů se hojně uplatňují i polystyreny – tvrzené i měkčené – či materiály sendvičového typu, v naší výrobě zvláště dibond (vícevrstvý materiál s plastovým jádrem).
U všech těchto typů materiálů vnímám především nárůst v kvalitě. Nejen z hlediska pevnostních vlastností, ale např. i v lepší kvalitě UV ochrany. Kvalitní UV ochrana zajišťuje vysokou životnost a stabilitu potištěných i nepotištěných, čirých i zbarvených plastů. Nicméně s výhodou používáme také dřevo, sklo a v poslední době čím dál více též karton. U displeje je více než u jakékoli jiné produkce požadována designová unikátnost. To je hlavním požadavkem především (ale nejen) nadnárodních velkých společností. Pokud se chcete zviditelnit či udržet na trhu, je nutná individualizace, tedy odlišení od konkurence. Samozřejmě v pozitivním slova smyslu.
U displejů s delší životností, což je případ plastových i kombinovaných stojanů, je dnes od zákazníka požadována možnost modifikovat produkt. Je to opět logický trend. Originální displej sofistikované konstrukce z kvalitního materiálu není levnou záležitostí. Životnost bývá sice v průměru pět let i více, ale za tuto dobu se produkt tzv. okouká. Výměna poliček, změna úchytů, výklopné skříňky a další „vychytávky“ produkt úspěšně pozmění, a přitom koncept zůstává stejný. Tyto požadavky přicházejí především od zákazníků z oblasti nápojového průmyslu. Naše vývojové oddělení se s nimi potýkalo např. u displejů pro Karlovarské minerální vody (Mattoni Mojito).
Na druhou stranu je nutno říci, že pokud zákazník chce displeje častěji obměňovat a počítá s větším množstvím krátkodobých akcí, je pro něho levnějším řešením lepenkový displej. Naše firma samozřejmě toto zrychlování trhu vnímá a nabídku svého portfolia nově rozšiřuje i o lepenkové displeje. A tomu jsme přizpůsobili i technologické zázemí.
SB: Design vašich displejů má často i další přidané hodnoty. Které to jsou?
P. M.: Ano, to je další oblast, o které lze z hlediska vývojových trendů hovořit. Zákazníka již často nezaujme samotný vizuální vjem. Musí být nějakým způsobem „vtažen“ do děje, což klient očekává i od podlahových i stolních displejů. Samotná práce se světlem často výrazně zvyšuje atraktivitu designu, ale někdy nestačí. Do konstrukce displejů dnes často vstupuje i elektronika. Displeje bývají ozvučeny, uvolňují aroma, jsou vybaveny dotykovými displeji, je možné na nich sledovat obraz či hrát počítačové hry…
Další trendovou záležitostí jsou animované displeje, tedy POP materiál s jedním nebo více prvky, které jsou uvedeny do pohybu (prostřednictvím motoru na bázi baterie, elektrické nebo solární energie) s cílem upoutat pozornost zákazníka. Hovořili jsme o stojanu pro Olympus, obdobnou záležitostí jsou podlahové stojany na fotoaparáty, které jsou určeny k použití pod vodo
u. Jsou vybaveny stojánkem na fotoaparát a podsvětleným akváriem s vodním aranžmá. Zákazník může ze stojánku fotoaparát ponořit pod hladinu a zkusit fotografování „podmořského světa“, s fotkou může i odejít. Tedy opět klasické interaktivní zatažení do děje. Jeden z našich displejů určený pro herní společnost lze považovat za opravdový hi-tech. Jedná se o nástěnný exteriérový displej hliníkové konstrukce s číselnými displeji a LED diodami. Displej je vybaven řídicí jednotkou s propojením přes internet.
Jana Žižková
Ing. Petr Mikeš, Ph. D.
absolvoval FEL ČVUT v Praze, obor elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika. Pracoval jako výzkumný pracovník a školitel SW ve společnosti Aero Vodochody. Později působil jako vývojový inženýr SW ve firmě TTC Marconi, s. r. o. V roce 2005 se stal ředitelem výroby společnosti Union, s. r. o. Od roku 2007 tuto společnost řídí z pozice výkonného ředitele.