
Obecně lze etiketu definovat jako řezaný nebo vysekávaný potištěný objekt z papíru či plastu. Podle způsobu výroby a možností aplikace etiket rozlišujeme několik druhů těchto často nepřehlédnutelných pomocných obalových prvků. I přes nové možnosti aplikací v podobě shrink sleeves či IML etiket tvoří nejpočetnější skupinu etikety samolepicí. Novým trendem v oblasti reklamního využití samolepek jsou 3D etikety.
Výhodou samolepicích etiket je především snadná aplikace na povrchy předmětů. Při nalepování odpadá práce s lepidlem (příprava, dávkování, čištění aplikátoru). Právě jednodušší konstrukce etiketovacího zařízení umožňuje výrobu výkonnějších aplikátorů i pro menší objemy zakázek. Oproti klasickým etiketám se samolepicí etikety skládají ze tří materiálově odlišných částí.
Základní část představuje podložka, což je v případě samolepicí etikety pevný, hladký (dosaženo kalandrováním), rozměrově stálý papír opatřený silikonovou vrstvou, která umožňuje bezproblémové snímání etikety z papíru. Druhou částí je aktivní lepidlo nanesené na vlastní etiketě, která je posledním komponentem výrobku. Může být papírová (z důvodu kvalitního potisku se většinou jedná o papíry zušlechtěné pigmentovými nátěry) či plastová (PP, PE, PET či PVC). Potisk může být realizován prakticky jakoukoli tiskovou technikou – záleží pouze na druhu materiálu a náročnosti grafiky. Přesto se dá konstatovat, že k nejběžnějším tiskům patří flexotisk, hlubotisk a ofset. I u samolepicích etiket lze vysledovat různé vývojové trendy. Malou, ale pro reklamní účely významnou část v doméně samolepek tvoří 3D etikety.
V menších DTP se 3D etikety zhotovují ručně
Návrh a tisk probíhá jako u standardních etiket. Tedy při zpracování podkladů pro tisk se často vychází ze zpracovaného návrhu přeneseného do vektorových křivek. Obvykle se pro návrh využívá produktu Adobe Illustratoru, méně často CorelDraw. Tisknout lze po nezbytné předtiskové přípravě i konvenčně, ale vzhledem k nižším nákladům se více uplatňuje tisk digitální. Teprve po vytištění dochází k přeměně 2D etikety na 3D. Povrchová úprava je provedena elastickou transparentní pryskyřicí. Trojrozměrnou etiketu lze zhotovit i manuálním postupem. Jednou z možností, jak této úpravy dosáhnout, je využití sady Convex pro zalévání etiket do pryskyřice. Tato sada je na českém trhu nabízena i společností WS film, s. r. o. Sada Convex obsahuje nanášecí pistoli, jednorázový míchací nástavec a dvousložkovou sadu pryskyřice o objemu 50 ml. Vydatnost jedné sady je kolem 300 cm².
Vedle sady Convex je při ručním zpracování nutné mít i další pomůcky. Jedná se především o skleněné distanční podložky, skalpel, zásobu papírových ubrousků, bezpečnostní brýle, latexové rukavice, statický směšovač, dvojitou kazetu s pryskyřicí a tři nebo více tabulek skla. Sklo se používá laminované s obroušenými hranami. Z důvodu možnosti zranění se nedoporučuje používat tabulové sklo. Kvůli nanášení pryskyřice je nutné mít zajištěn i zdroj tepla. Vytištěné etikety na archu musejí být suché (doporučuje se až 48 h po tisku), aby zmizela i zbytková vlhkost inkoustů. Před zaléváním se z etiket stáhnou nepotřebné okraje potisků. Upravené výtisky se zafixují maskovací páskou na skleněnou podložku.
Kazeta z výše uvedené sady se nasadí po odšroubování uzávěru do rozdělovací pistole. Těsnění kazety se odlomí a píst se umístí do rozdělovače tak, aby zoubkovaný okraj byl proti rukojeti. Nakonec se ke kazetě našroubuje statický směšovač. Teprve nyní je možné začít s vlastním procesem zalévání.
Jemným stlačením pístu se na povrch etikety nanese dostatečně velká kapka pryskyřice. Ta se sama rozlije až k podkladovému papíru pokrytému silikonem. Pokud se na povrchu zalévané etikety objeví bubliny, využije se jemný zdroj tepla (např. fén) k tomu, aby bubliny praskly. Etikety, které mají pryskyřicí nepokryté části povrchu, se opravují jemným posunutím části pryskyřice k okraji etikety skalpelem či špachtličkou. Po aplikaci a nezbytných korekčních úpravách se etikety zakryjí sklem (z důvodu ochrany před prachem) a nechají se zaschnout. Vlastní schnutí trvá několik hodin, lze ho však urychlit sušením (v sušárnách, troubě apod.). V takovémto případě trvá sušení při teplotě 40 oC pouhých 20 minut.
Objem výroby každoročně roste
Že 3D etikety patří mezi reklamní hity tohoto desetiletí, potvrzuje fakt každoročního nárůstu jejich výroby. Trojrozměrné etikety nabízí značná část firem zabývající se výrobou reklamních předmětů. Nechybějí ani v nabídce společnosti 2H Holinger, s. r. o., která působí na trhu již od roku 1995 a v současné době patří k největším výrobcům reklamních předmětů v České republice. Akrylátové samolepicí 3D etikety má ve svém portfoliu i rodinná firma Eurotrans – Ing. Marcel Ježek. I zde je povrchová úprava provedena elastickou transparentní pryskyřicí. Etikety jsou velmi odolné vůči mechanickým (škrábání, omak apod.) i klimatickým (vlhkost, běžné sluneční i UV záření) vlivům. Používaná moderní technologie umožňuje díky psaní ve dvou osách zhotovení etiket libovolných tvarů, písmen a nápisů různých typů. Tvarově i velikostně jsou téměř neomezené, maximální rozměr etikety je 100 x 50 cm. Etikety se dají aplikovat na všechny hladké povrchy (po speciální úpravě i na povrchy se zrnitou strukturou). Povrchy mohou být rovné i oblé. Při aplikaci je nutné pouze dodržovat absolutní čistotu povrchu.
Akrylátové 3D etikety a štítky mohou být aplikovány pouze na absolutně čistý, prachu a mastnoty zbavený podklad při minimální teplotě 15 °C. Při nižších okolních teplotách musí být etiketa předehřáta.
Vedle svého hlavního produktu výroby plastových karet všech typů nabízí 3D etikety i firma Angel Company, s. r. o. K výrobě plastických 3D etiket společnost používá speciální typ fólie. Magnetta Crystal Label je plastová fólie povrchově upravená pomocí umělého vosku – polyuretanovou pryskyřicí, což ji dělá průsvitnou a elegantní. Slouží např. pro originální prezentaci firemních log na různých předmětech.
S pomocí etikety s polymerovým zalitím lze nanést logo na nejrůznější výrobky: aktovky, podstavce na mobilní telefony i nejrůznější kancelářské potřeby. Nemalá část etiket je určena pro podniky, které vyrábějí nebo dodávají nejrůznější techniku – od registračních pokladen až po počítače. I firma MAG label je svým zákazníkům schopna nabídnout 3D logoprinty. Vedle těchto plastických 3D nabízí i méně tradiční 3D etikety s magnetickým povrchem. Tato společnost nabízí i vizuální 3D vjemy v podobě lentikulárních magnetických etiket. Tyto magnetky jsou navrženy tak, aby svým pohybem, výměnou motivů nebo dojmem hloubky vyvolávaly u diváka aktivní zájem. K pozorování není potřeba žádné technické zařízení ani elektrická energie, k vnímání efektu stačí jen změnit úhel pohledu. Cílený efekt vzniká přechodem rozloženého obrazu přes lentikulární fólii. Efekty, kterých je možno docílit na lentikulárních magnetkách, jsou: sim
ulace 3D prostoru, efekt animace, výměny, rotace, přechodu, změny barvy a efekt přiblížení.
I společnost RATHGEBER má širokou nabídku různých typů etiket. V její nabídce nechybějí ani 3D etikety z Royalplastu. Dominantní etikety, 3D loga i logoprinty jsou vyráběny v provedení Classic, Reliéf, Konvex či jako volné nápisy. Pro zvláště náročné zákazníky je firma schopna dodávat od roku 2007 i 4D etikety, což jsou v podstatě 3D etikety s přidruženým hloubkovým vjemem.
Propagačně velmi úspěšné a výrobně zdařilé etikety dodávají na náš trh i zahraniční výrobci. Například na letošním veletrhu Polygraf a reklama v Praze vzbudily zasloužený ohlas 3D etikety od polského výrobce Raster, které se vyznačují vysokou sytostí barev. Té je docíleno tloušťkou vrstvy barvy. Ideální technikou pro realizaci těchto etiket je sítotisk.
Etikety mají totiž vysoké požadavky na množství barvy, na druhou stranu se však nevyznačují jemnými rastry. Po tisku následuje opětně sušení a na 100% suchou barvu se nanáší polyuretanová vrstva. Etikety se vyznačují výbornými bariérovými vlastnostmi vůči teplotám, záření, vlhkosti i chemikáliím.
Etikety všeho druhu, včetně 3D, nabízí také zlínská firma Cupro®. Tisk je prováděn sítotiskem a následně je opět nanesena polyuretanová hmota, která etiketě dodává 3D efekt. Samozřejmostí je povrchová i barevná stálost.
Jana Žižková
Atraktivní 3D logoprint
Společnost Logoprint, s. r. o., patří mezi přímé výrobce plastických etiket s kompletní technologií. Zákazníkům však nabízí i zalití vlastních dodaných samolepicích etiket. Ty musí být vytištěné na fólii (např. PVC, PE, PES) a vyřezané na plotru. Etikety musí být však umístěny na archu maximálně o formátu A3+, obvyklý je však hlavně A4. Zalití lze provést již na ploše o minimálním rozměru 0,5 cm2. Pro rozjezd stroje jsou nutné minimálně dva až tři archy navíc. Zpracování role zalitím není možné. Doporučený počet tištěných etiket ve svislém nebo vodorovném směru je 2; 3; 4; 6; 8; 12; 16; 24; 32. Mezery mezi jednotlivými samolepkami by měly být 4 – 5 mm. Zalitím lze zpracovávat etikety všech běžných tvarů, tedy kruh, elipsu, trojúhelník, čtverec i obdélník.
Plastické 3D etikety se vyrábějí nanášením dvousložkové pryskyřice v tekutém stavu na plochu samolepicích etiket pravidelně rozmístěných na archu. Pryskyřice se rozteče po celé ploše etikety, zastaví se na jejím okraji a dodá 3D efekt. Po vytvrzení pryskyřice v sušicím zařízení vzniká tzv. 3D logoprint.
Logoprinty jsou ideální pro označování různých výrobků, výpočetní techniky, spotřebičů pro domácnost, aut, strojů a přístrojů. Rovněž jsou velmi vhodné pro reklamní účely. Atraktivním vzhledem napomáhají ke zviditelnění loga, nápisu, značky výrobku atd.
Etikety lze lepit na celou škálu povrchů a dokonce i na strukturované povrchy. K tomuto účelu má společnost k dispozici speciální vysoce lepicí fólie. Potisk je prováděn sítotiskem s vynikající barevnou stálostí, případně digitálně či ofsetem u rastrů. Na barevnou stálost etikety firma poskytuje pětiletou záruku.