
Sortiment výrobků elektroniky zahrnuje nejen malé produkty, jako jsou např. paměťové karty, ale také velké ledničky, jejichž váha může dosáhnout až 150 kg. To jsou však pouze extrémy ohraničující sortiment zboží, do nějž náleží stovky položek. Rozmanitost sortimentu se pochopitelně odráží na požadavcích po sofistikované logistice a také balení.
Zvládnout logistiku a prodej takto rozmanitého zboží je náročné i z dalších důvodů, ať už se jedná o atraktivitu produktů přitahujících zloděje nebo o křehkou povahu většiny výrobků, které jsou náchylné na poškození. Všechny tyto aspekty se nějakým způsobem na balení a logistice elektroniky projevují.
Zajímavý příklad uvádí František Juřička, site manager CEDC, společnosti Electro World (Wholesale): „Paleta mouky váží zpravidla 600 – 720 kg. Paleta mobilních telefonů, kamer, LCD, počítačů apod. má v uvedené váze finanční hodnotu o několik řádů vyšší než např. paleta mouky, minerálek, sirupů atd. Proto všechny procesy ve skladě a nastavení informačního řešení musí být podřízeny finanční hodnotě manipulovaného zboží.“
Logistika sedm dnů v týdnu
Velcí prodejci jsou dnes zákazníkovi k dispozici 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Provozují nejen klasické kamenné prodejny, ale také internetový obchod. Neméně významnou součástí jejich aktivit je rovněž tzv. zpětná logistika, v rámci níž dochází např. ke svozu a likvidaci starých spotřebičů a k zajištění přeprav výrobků, u nichž zákazník uplatňuje reklamaci.
V denním režimu funguje mj. řetězec prodejen DATART. Prodejny denně generují objednávky na zboží, které týž den prodalo. Objednávky jsou v elektronické formě odesílány do centrálních skladů, kde dochází k vychystávání zboží a k následnému rozvozu do jednotlivých maloobchodních prodejen, kam je zboží přepraveno do 24 hodin od odeslání objednávky.
„Díky logistice fungující sedm dnů v týdnu se nám daří držet minimální skladové zásoby v prodejnách,“ vysvětluje Lucie Kučerová, ředitelka divize logistiky a dopravy společnosti DATART. „Disponujeme jedním centrálním skladem v České republice a jeden centrální sklad máme na Slovensku. Bylo by totiž neefektivní přepravovat např. ledničky vyráběné na Slovensku do centrálního skladu v České republice a pak je zase přepravovat slovenským zákazníkům. V budoucnu plánujeme vybudování centrálního skladu na Moravě, který by měl v tomto regionu přispět k vyšší efektivitě logistiky.“
Zboží z maloobchodních prodejen Electro World je objednáváno pracovníky prodejny. Objednávky směřují do distribučního centra prostřednictvím informačního systému.
„Pracovníci prodejny mají permanentně aktualizovaný stav zásob, které jsou skladem. Zboží se objednává průběžně,“ říká František Juřička a uvádí příklad funkce objednávkového systému zboží z prodejny. „Např. do prodejny směřuje dodávka zboží pětkrát za týden, přičemž poslední závoz je v sobotu. V sobotu odpoledne se prodají tři LCD v celkové finanční hodnotě 100 000 Kč. Ihned po prodeji jde pracovník k počítači a na pondělí si opět tři kusy objedná. Informační systém v distribučním centru v pondělí v pět hodin ráno automaticky uzavře objednávky z prodejny (tzv. cut-off) a od šesti hodin začne vychystávání objednaného zboží ve skladě. Dodávka do prodejny je realizována v pondělí v odpoledních hodinách.“
Jedná se však pouze o základní princip. Systém objednávání zboží totiž úzce souvisí se skladovacími prostory prodejny, skladovou zásobou prodejny, obrátkou zásob v prodejně, s cenovou politikou nebo např. se servisní úrovní zásob ve vazbě na stejné faktory ve skladu.
Na podlaze i v regálech
Jakým způsobem probíhá skladování a manipulace se zbožím? Velké produkty (ledničky, sporáky, pračky) jsou skladovány tzv. na volno – na podlaze skladu. Manipulaci s nimi zajišťuje manipulační technika vybavená speciálními kleštěmi. Obsluha vozíků má díky tomu odpovídající podmínky k zajištění šetrné manipulace, při níž nesmí dojít k poškození zboží. Velké výrobky jsou volně uloženy také na nákladní prostor vozidel, což je nezbytné pro vysokou efektivitu přeprav. Ke skladování menších produktů slouží regálové systémy. Drobné výrobky se ukládají do kartonových krabic, středně velké (např. žehličky či vysavače) jsou skladovány a přepravovány na paletách. Přepravu velkých elektrospotřebičů společnosti DATART do místa bydliště zákazníka zajišťuje v rámci České republiky 80 řidičů.
„Kromě bezpečné přepravy náleží k povinnostem řidičů také vynesení spotřebiče na místo určené zákazníkem, zapojení nového výrobku a zabezpečení odvozu obalu a spotřebiče, který již zákazníkovi dosloužil. Zákazníci tuto službu velice často požadují a oceňují,“ podotýká Lucie Kučerová a dodává, že staré spotřebiče jsou přepravovány do nejbližší prodejny, odkud dochází k jejich přesunu do centrálního skladu, popř. přímo k autorizovaným zpracovatelům elektroodpadu.
Reklamace menších výrobků DATART vyřizuje přímo ve svých prodejnách. Větší výrobky, které zákazník reklamuje, přepravují k opravám nebo vyměňují za bezvadné kusy řidiči společnosti DATART.
Logistika v Electro Worldu se liší podle způsobu skladování a manipulace: Big Box jsou skladové prostory, kde je zboží volně stohováno a manipulováno (např. ledničky, pračky, velké LCD). Small Box představují skladové prostory, v nichž je zboží uloženo v regálových systémech (mikrovlnné trouby, vysavače atd.). Ve skladových prostorách Security se zboží skladuje v regálových systémech s uspořádáním z hlediska ochrany zejména proti krádežím (mobily, kamery, fotoaparáty, drahé notebooky apod.).
„Veškeré zboží je baleno tak, aby nedošlo k jeho poškození při manipulaci a při transportu. Proto jsou ucelené paletové jednotky po vychystání a kontrole dále baleny na speciálních balicích strojích,“ upozorňuje František Juřička. „Malé produkty ze skladovací části Security jsou navíc ukládány do různě velikých typů kartonů, které jsou dále přepáskovány. Pro přímou manipulaci ve skladě používáme deset typů strojů.“
Sezona končí až v lednu
V centrálních skladech společnosti DATART objednávky vytváří objednávkové oddělení. Jeho pracovníci sledují prodeje jednotlivých produktů a jejich výkyvy a podle toho generují objednávky pro jednotlivé dodavatele. Lucie Kučerová upozorňuje, že u některých komodit je nutné rezervovat zboží s dostatečným předstihem. Např. ploché televize určené na vánoční trh se objednávají již v září. A to už jsme u sezonní logistiky.
V případě prodeje sortimentu elektroniky existují dvě sezony. V létě (červenec – srpen) zákazníci projevují zvýšený zájem o lednice, klimatizace a další chladicí technik
u. Vánoční sezona pak znamená až trojnásobné zvýšení prodeje prakticky všech elektronických výrobků.
„V těchto obdobích musíme přijímat speciální opatření. Je nutné nastartovat např. sezonní provoz – to znamená práci ve skladu 24 hodin denně, sedm dnů týdně,“ říká Lucie Kučerová.
Centrální sklady jsou v tomto období maximálně vytíženy nejen díky vysokým prodejům v kamenných prodejnách, ale také z důvodu velké poptávky v rámci internetového obchodu. Z hlediska prodeje je silným měsícem rovněž leden. V tomto měsíci totiž nakupují zákazníci, kteří o Vánocích obdrželi jako dárek finanční hotovost. Kromě toho v lednu také probíhají sezonní výprodeje.
Electro World dělí zásobovací období během roku do dvou časových úseků. Jedná se o standardní období a vrchol sezony (peak season). Vrchol letošní sezony je stanoven od 15. listopadu 2008 do 15. ledna 2009. Jde o období výrazně vyššího prodeje zboží před vánočními svátky a výprodejových akcí po vánočních svátcích.
„Ve vrcholové sezoně měníme četnost rozvozů do prodejen podle potřeb každé prodejny s ohledem na přepravní náklady. Např. ve standardním období probíhají dodávky do prodejny třikrát týdně, v prodejní špičce pětkrát týdně,“ dodává na závěr František Juřička.
Václav Podstawka
Hledá se optimální obal
„Již delší dobu se snažíme najít optimální řešení, jak zabalit rozměrnější výrobek, který už byl jednou rozbalen. Týká se to jak vystavovaného zboží v prodejnách, tak reklamovaných výrobků přepravovaných od zákazníka k opravě. Zatím se nám bohužel nepodařilo najít dodavatele obalů, který by nám byl schopen dodat vyhovující obal a pohrát si s možnými řešeními a všemi požadavky na tento obal. Potřebujeme přepravní obalový prostředek, který je skladný. Musí umožňovat snadnou manipulaci se zbožím a poskytovat dostatečnou ochranu výrobku.
Lucie Kučerová,
DATART