Ve společnosti Makro Cash & Carry ČR, s. r. o., v České republice došlo v posledních dvou letech k posílení podpory prodeje čerstvých chlazených ryb spolu s posílením nákupních kanálů v zahraničí. Cílem bylo rozšíření spotřeby chlazených ryb mezi zákazníky a získávání velkých klíčových zákazníků. Pro zlepšení nabídky zvláště v regionu Praha bylo zapotřebí co nejvíce zkrátit dobu dodání do pražských prodejen. Stejně tak bylo důležité pružněji reagovat na poptávku zákazníků u nejvíce žádaných ryb (losos, pangasius) zkrácením jejich objednacího a dodacího cyklu na 24 hodin.
Toto nebylo možné řešit jako doposud pouze dodávkami přímo ze specializovaných distribučních center skupiny Metro v zahraničí. Proto se společnost rozhodla zřídit nové distribuční pro čerstvé ryby, a to ve spolupráci se specializovanou společností, která tuto platformu pro Makro provozuje.
Rybí platforma byla otevřena v Praze
Jako vhodná součást řešení se ukázalo zřízení skladu těchto ryb co nejblíže místu spotřeby, tedy v České republice. A to přesto, že sousloví „skladování čerstvých ryb“ zní paradoxně vzhledem k důrazu Makra na čerstvost této potraviny jako atribut její kvality. Z tohoto skladu je však možné realizovat každodenní expedici čerstvých ryb do prodejen. Na velmi přísná pravidla dodržování kvality a čerstvosti ryb na platformě dohlíží kromě kvalitářů a nákupčích z Makra také statní veterinární dozor a nezávislá společnost pro kontrolu kvality (Bureau Veritas).
Čerstvé mořské ryby a plody moře jsou na platformu Makro dodávány ze tří směrů:
– sever – přes distribuční centrum Metro v severoněmeckém Cuxhavenu – především losos
– západ – přes letiště Frankfurt nad Mohanem – atlantické ryby, humři z USA a jiné zámořské speciality
– jih – středomořské ryby dodávané přes Benátky
Kromě toho Makro spolupracuje s tradičními českými dodavateli sladkovodních ryb z jižních Čech i odjinud, a to opět prostřednictvím platformy.
Přepravní obaly v transportních jednotkáchČerstvé ryby jsou tradičně dodávány ze zahraničí uložené na vrstvě ledu, v polystyrenových bednách s víkem, což zajišťuje požadovanou teplotu kolem nuly stupňů Celsia po celou dobu přepravy. Na platformě probíhá během kontroly kvality také kontrola neporušenosti těchto obalů a případné dodatečné ledování.
Tyto polystyrenové bedny mají v každém rohu otvor na odkap roztáté vody. To zajišťuje, že ryby v bednách nebudou „plavat“, ani když led postupně odtává. Na druhou stranu je odtok vody do vozidel z hygienického hlediska problematický.
Proto, a také kvůli zajištění čerstvosti ryb v dopravním řetězci, rozhodla společnost Makro najmout si dva typy transportních jednotek:
Velkokapacitní termoizolační boxy, které jsou užívány jako transportní a manipulační jednotky z platformy až po prodejny Makro v České republice, a dokonce i pro dodávky do sesterské firmy Metro Cash & Carry na Slovensku. Tyto boxy dokáží udržet teplotu v nich uloženého nákladu kolem nuly i více než 24 hodin. Na dveřích každého boxu je dokonce teploměr indikující vnitřní teplotu.
Dovnitř těchto boxů se ukládají jednotlivé polystyrenové bedny s rybami poté, co jsou objednávky z jednotlivých prodejen připraveny ve skladu pro expedici.
Boxy jsou neprodyšně uzavíratelné, takže žádná voda během přepravy a manipulace z nich nevytéká. Tak je možno ryby v boxech dopravovat současně v jednom vozidle s jinými chlazenými výrobky, a to i s tak citlivými komoditami na pachy, jako jsou sýry a maso.
Boxy mají vnější rozměry 80 x 120 cm, tedy jako EUR palety, a je možné s nimi manipulovat běžnou skladovou technikou.
Plechové nerezové vany postavené na základě plastové potravinářské palety jsou typicky českou inovací pro logistiku čerstvých ryb. Umožňují je dodávat na krátkou vzdálenost, aniž by došlo k odtékání vody z polystyrenových boxů na podlahu, mimo vanu. Makro je využívá v Praze pro rychlé dodávky zvláštním rozvozovým vozidlem. Význam vany spočívá v tom, že v prodejně je nutno manipulovat ryby přes prostor s jinou komoditou, který není vybaven odpadním kanálem pro potřebnou sanitaci – jinými slovy tam, kde nesmí dojít k odkapu z kontaminované vody.
Prodejní obaly na míru zákazníkovi
Pro prodej čerstvých ryb svým zákazníkům Makro využívá dva typy obalů. Polystyrenové boxy jsou určeny pro prodej zákazníkům, kteří kupují větší množství ryb. Typicky jsou užívány pro zákazníky, jako jsou například větší restaurace a hotely. Na rozdíl od boxů, v nichž jsou ryby dodávány do prodejen, jsou tyto boxy bezodtokové – nemají žádné otvory v rozích, a proto umožňují bezpečnou a hygienickou dopravu z Makra k zákazníkovi třeba v kufru auta. Makro samozřejmě k rybám přibalí dostatečnou porci ledu. Boxy jsou světle modré a na každém boxu je vyraženo logo společnosti.
Aluminiové sáčky jsou ideální pro nákup menšího množství ryb. Prodávající rybář zákazníkům vybrané ryby zataví na příručním přístroji do sáčku z hliníkové fólie s potiskem Makro/Metro. Tato fólie je neprodyšná pro pachy i kapaliny, takže ryby v Makru mohou bez obav kupovat i dámy v elegantním kostýmku. S touto vskutku revoluční inovací v oblasti prodeje čerstvých ryb přišlo Makro na český trh jako první.
Již před lety zavedlo Makro na český trh balení v modifikované atmosféře (MAP) pro maso. Nyní je využívá pro speciální řezy z ryb, jako je losos a tuňák, které jsou vhodné pro přípravu japonské speciality suši.
Závěrem lze konstatovat, že k úspěchu celého obchodního konceptu prodeje čerstvých ryb v Makru určitě přispívají i obaly užívané v logistice i prodeji. I díky Makru stoupá průměr spotřeby ryb v České republice, který se svými 5 kg na hlavu a rok stále má co dohánět průměr Evropské unie (asi 17 kg).
Tomáš Moravec,
logistic operations manager
Makro Cash & Carry ČR