Jakou cestou procházejí zálohované pivní láhve? Po vypití piva zákazník láhev zpravidla vrátí v maloobchodní prodejně. Zálohované lahve jsou posléze ukládány do přepravek náležících příslušnému pivovaru. V pivovarech pak dochází k čištění a k přísným kontrolám. Obdobný postup (s výjimkou prodejen) se používá i u sudů.
Pivovary si lahve vyměňují
Přepravky s prázdnými lahvemi do pivovaru většinou přepravují vozidla, která v rámci distribuce rozvážejí pivo do prodejen. Systém je jednoduchý. Řidič vyloží přepravky s pivem a naloží prázdné lahve. Očekává se, že příslušný pracovník bude ukládat lahve do přepravek odpovídajícího pivovaru. Ne vždy je to však dodržováno.
„Ideální situace nastává, uloží-li prodejna prázdnou láhev do naší přepravky. Pokud tomu tak není, využíváme systému třídění a směny v rámci jednotlivých výrobců piva, kdy si vzájemně lahve vyměňujeme. Cesta vystřepování je totiž drahá a láhev tím ztrácí na své hodnotě,“ vysvětluje Robert Kužela, logistic director Pivovaru Staropramen, a dodává, že se prázdné lahve do pivovaru dostávají stejnou cestou (tedy přes distribuční centra) jako plné ke koncovému zákazníkovi.
V podobném duchu hovoří také Petr Holeček z pivovaru Plzeňský Prazdroj, který podotýká, že rozsah smíchání jiných typů lahví není dramatický, protože pivovary většinou používají typově jiné přepravky a někdy i odlišné typy lahví. Přesto je nutné v pivovaru provést tzv. sorting – třídění lahví. „Naše lahve směřují na naše linky, cizí lahve ukládáme do přepravek a odvážíme je pivovarům, s nimiž jsme domluveni na výměně. V některých případech se lahve jiných pivovarů recyklují. Záleží na typu a na množství láhví,“ říká Petr Holeček.
V Plzni dohlíží inspektor
Po sortingu lahve směřují na stáčecí linky. Přepravky jsou uloženy na paletách a putují do tzv. vykladače. Po vyjmutí lahví jsou přepravky i lahve čištěny samostatně. Lahve odcházejí na mycí linku, kde v první fázi dochází k odstraňování starých etiket a následuje čištění a mytí. Poté probíhá kontrola celistvosti. Pokud je láhev poškozená, přetlakem praskne a je vyřazena.
„Lahve se čistíme nízko koncentrovaným roztokem louhu sodného při 80 stupních Celsia. Ohřívání je pochopitelně postupné, aby z důvodu teplotního šoku nedošlo k prasknutí. Od vstupu do myčky až po výstup trvá tento proces přibližně 35 minut. Jedná se o nejdelší operaci, která na myčce probíhá, protože mytí musí být dostatečně agresivní, aby láhev opustila myčku skutečně čistá a bylo dosaženo tzv. technické sterility (láhev je dostatečně čistá k naplnění pivem),“ uvádí Robert Kužela a zdůrazňuje, že jeden z nejdůležitějších kroků představuje kontrola láhve. V rámci této činnosti je nutné identifikovat praskliny či úlomky skla. Kontrola se také zaměřuje na zbytkovou kapalinu, která by v láhvi mohla zůstat. K těmto kontrolám se v Pivovaru Staropramen používá sofistikované zařízení, které na láhvi kontroluje čtrnáct bodů (kapalina, nečistoty, cizí předmět, praskliny apod.). Tento přístroj dokáže detekovat např. jehlu nebo průhledný staniol, což by bylo při vizuální kontrole obtížně proveditelné.“
V Plzeňském Prazdroji každou láhev prohlédne tzv. inspektor, který zjišťuje, zda v láhvi nezůstaly nějaké nečistoty nebo předměty. Než dojde k naplnění pivem, je každá láhev předplněna oxidem uhličitým. Ten vyrovnává tlak v láhvi s tlakem piva. Plnicí jehla poté do této atmosféry naplní pivo.
„Oxid uhličitý brání vypěnění piva při plnění, a navíc vytváří ochrannou atmosféru, která zabrání nežádoucí oxidaci piva kyslíkem,“ vysvětluje Petr Holeček. „Po pasteraci, která probíhá buď před stočením piva do lahve, nebo až po stočení (záleží na technologii daného pivovaru), jsou na lahve nalepeny etikety, pivo je ukládáno do přepravek a směřuje k expedici.“
Etikety nemají pouze marketingový a obchodní význam. Obsahují také nezbytné informace o šaržích, časech plnění a informace o tom, na kterých stáčecích linkách byly jednotlivé lahve plněny. Tyto údaje jsou nezbytné v případě reklamací.
Při skladování se dodržuje systém FI-FO
Distribuci piva značky Staropramen je možné rozdělit na dvě části: Klíčoví zákazníci (obchodní řetězce) pivovaru přijímají celokamionové dodávky do svých distribučních center, odkud jsou zásobovány jednotlivé maloobchodní prodejny. Druhá cesta vede přes distribuční centra Staropramenu, kde je pivo skladováno a rozváženo koncovým zákazníkům – zpravidla těm, kteří nemají možnost zajistit si skladování a distribuci vlastními silami.
Část každodenní výroby Pivovaru Staropramen směřuje přímo k zákazníkovi v rámci celokamionových dodávek. Pokud je potřeba pivo uskladnit, má Staropramen k dispozici hlavní sklad v Praze-Radotíně. Tam rovněž probíhají veškeré kompletace exportních dodávek. Sklad v Radotíně je pro Staropramen důležitý také z pohledu sekundární distribuce pro Prahu a nejbližší okolí. Tento region představuje pro Pivovar Staropramen největší trh.
Pivo je skladováno na paletách uložených na podlaze skladu, přičemž se podle možností využívá stohování. Láhve v přepravkách mohou být stohovány až ve třech vrstvách, v případě multipacků je možné stohování maximálně ve dvou vrstvách. Při skladování je dodržován systém FI-FO (výrobek, který jde první do skladu, jde také první ze skladu). K podpoře FI-FO slouží informační systém SAP. Každá manipulační jednotka je vybavena tzv. paletovým lístkem s čárovým kódem obsahujícím veškeré potřebné informace. Ty jsou skenovány a ukládány do informačního systému.
„Skladování probíhá v temném prostředí (při dlouhodobém účinku má světlo na pivo negativní vliv), ve skladu se svítí pouze pro potřebu manipulace se zbožím a vychystávání. Teplota by neměla klesnout pod -3 stupně Celsia,“ tvrdí Robert Kužela.
K přepravě lahví na plnicí linku se v Pivovaru Staropramen používají čelní vysokozdvižné vozíky o nosnosti 3,5 tuny. K nakládce na nákladní vozy pak slouží čelní vysokozdvižné vozíky vybavené dlouhými vidlemi umožňujícími manipulovat se čtyřmi plnými paletami najednou. Tyto vozíky jsou vybaveny plynovým pohonem, který láhve s pivem určeným k expedici nevystavuje vlivu emisí. Díky tomu nejsou láhve znečištěny výfukovými plyny.
Jak dlouho se v radotínském skladu pivo zdrží? Robert Kužela upozorňuje, že vše záleží na obrátkovosti. Standardní výrobky jsou zde uloženy od tří do pěti dnů. Sklad je mj. rovněž místem kompletace speciálních balení (např. na vánoční trh). V tomto případě jsou výrobky uložené ve skladu až jeden měsíc. Podobné operace je nutné kvůli náročnosti provádět v dostatečném předstihu.
Vysoká obrátkovost piva v sudech
Jak probíhá logistika v případě sudů? Pivovar Staropramen používá tři velikosti: nejčastěji se používají 50litrové sudy, 20- a 30litrové sudy jsou určeny pro speciální výrobky, přičemž 30litrové sudy se používají na export. Novinku Staropramenu představuje samochladicí sud. Jak funguje? Na rozdí
l od běžného sudu je vybaven dvojitou vrstvou pláště, kde je umístěno regenerovatelné chladicí zařízení.
Obrátkovost u sudů je podstatně rychlejší než v případě lahvového piva. Do restaurací a hostinců jsou přes distribuční centra dodávky sudů s pivem Staropramen realizovány minimálně jednou týdně.
„Po každém závozu by měla provozovna sudy na dva až tři dny ponechat v klidu, aby došlo ke zklidnění piva,“ doporučuje Robert Kužela.
Prázdné sudy se pak vracejí zpět přes distribuční centra do pivovaru. Následuje půlhodinový proces, v rámci něhož se sud zkontroluje přetlakem, zda není defektní. Poté probíhá předmytí pomocí nízko koncentrovaných roztoků louhu a kyseliny a sterilace parou. Stejně tak jako láhev i sud musí být před plněním dokonale čistý. Plné sudy jsou ukládány po šesti kusech na EUR palety a jsou přepraveny do skladu. Manipulace je stejná jako v případě lahvového piva.
Petr Holeček z pivovaru Plzeňský Prazdroj podotýká, že v případě sudů se jedná prakticky o stejný proces jako u láhví. Odpadá pouze označování etiketami.
„Místo nich se používají plomby vyrobené z plastu, na nichž jsou uvedeny veškeré nezbytné informace o pivu, včetně kódu šarže. Tyto plastové plomby recyklujeme, proto jsme dohodnutí s provozovateli restaurací a hospod, aby nám plomby vraceli,“ dodává Petr Holeček.
U distribuce piva hraje důležitou roli sezonnost. Tu určují dva důležité faktory: počasí a svátky. Všem pivovarům začíná hlavní sezona začátkem května a končí koncem září. Konzumaci piva rovněž výrazně zvyšují dny volna – např. Vánoce a Velikonoce.
„V sezonním období době náš pivovar pracuje ve čtyřsměnném provozu, 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Ve zbývajících měsících se pochopitelně předzásobujeme. V lednu a únoru pak máme prostor k odstávkám některých provozů a k údržbě,“ říká závěrem Robert Kužela.
Václav Podstawka