říká manažerka pro obaly potravin v Evropě společnosti Ownes-Illinois.
Tlak na snižování nejen logistických nákladů vede stále více potravinářských firem k hledání cest, jak snižovat hmotnost a objem přepravovaných obalů. Zdálo by se, že tato situace nahrává spíše lehčím materiálům, jakým je například plast. Na reálnou šanci dnešních skleněných obalů jsme se zeptali Viiviky Remmel, marketingové manažerky společnosti O-I, která je zodpovědná za segment obalů pro potraviny v Evropě.
Svět balení: Jakou šanci a budoucnost má sklo jako obalový materiál v dnešní době?
Viivika Remmel: Jsem přesvědčená, že sklo je jedním z nejperspektivnějších obalových materiálů budoucnosti, a to především díky výrazným změnám, které nastávají v chování spotřebitelů. Snaha chovat se ekologicky a zodpovědně k prostředí, ve kterém žijeme, už nyní výrazně mění nákupní chování zákazníků v řadě zemí. Spotřebitelé stále více preferují výrobky v obalech z plně obnovitelných a k prostředí přátelských materiálů. Není pochyb o tom, že tento trend bude pokračovat a bude vytvářet tlak na výrobce potravin a nápojů, aby se mu přizpůsobili.
Možná ještě důležitější je však další z nákupních trendů – snaha žít zdravým životním stylem. Lidé stále více vyhledávají potraviny bez umělých konzervantů a dalších umělých chemických látek. Výrobci proto musí hledat takové obalové materiály, ve kterých vydrží potraviny a nápoje i bez těchto konzervantů co nejdéle čerstvé. Sklo je pro tyto účely naprosto ideálním materiálem.
SB: Můžete uvést konkrétní příklad?
V. R.: Samozřejmě. Podívejme se například do Skandinávie, Nizozemska nebo Německa. Ještě před několika lety jste zde v obchodech mohli nalézt převážně džusy, které měly díky konzervantům trvanlivost od půl roku výš. Dnes má velká část nabízených džusů trvanlivost pouze několik dnů, týdnů či jednotek měsíců a žádné konzervanty či další umělá aditiva neobsahují. Sklo je přitom jedním z převažujících obalových materiálů, a to zvlášť u prémiových značek džusů. Myslím, že Českou republiku čeká podobný vývoj během několika málo příštích let.
Tento trend ostatně potvrzují i výsledky nedávného průzkumu společnosti Nielsen (prezentované loni v říjnu na veletrhu ANUGA v Německu). Z nich vyplývá, že segment organických a funkčních potravin a nápojů je v Evropě vůbec nejrychleji rostoucím segmentem.
SB: Porovnáte-li vaše zákazníky, tedy výrobce potravin a nápojů, dnes a před pěti až deseti lety, změnily se nějak výrazně jejich požadavky na vás jako výrobce obalů?
V. R.: Naprosto jednoznačně. Zákazníci jsou dnes podstatně náročnější, a to jak z hlediska požadavků na kvalitu, tak i na podmínky dodání. Kdo chce dnes na trhu dlouhodobě obstát, musí být velmi flexibilní, a to jak v oblasti výroby, tak i logistiky.
Začali si také mnohem víc uvědomovat, že obal je to, co prodává. Proto se ve stále více segmentech ustupuje od užívání standardizovaných lahví. Výrobci chtějí mít své vlastní lahve, které podtrhnou výjimečnost jejich výrobku a zvýší jeho viditelnost na pultech obchodů. Dobrým příkladem je třeba segment piva. V některých evropských zemích ještě před několika málo lety používala většina velkých pivovarů standardizované NRW láhve, a to i pro svá prémiová piva. Dnes již naopak řada pivovarů má vlastní lahve i pro své levné značky. Je to přirozený trend, který bude pokračovat.
SB: I v designu obalů vládnou módní trendy. Ve kterých segmentech se tato módnost projevuje nejvíce?
V. R.: Módní trendy se obalům nevyhýbají a fantazii se meze nekladou. Nejvíce se to projevuje u obalů lihovin a potravin na rozdíl například od vinných láhví. Ty jsou často velice konzervativní a svůj tvar, barvu skla i uzávěr si téměř nezměněné zachovávají i stovky let. Podle podoby láhve pak můžete přímo identifikovat vinařskou rodinu.
Láhve alkoholických nápojů nabízejí nepřeberné množství využití barev, tvarů a potisků. To se týká také potravinových obalů, které procházejí výraznými změnami v závislosti na panujících trendech.
Obal by v dnešní době měl být osobitý, zajímavý a rozhodně by neměl být tradičně stejný u všech produktů a výrobců, jak tomu bylo doposud. Průkopníkem v tomto směru byla vždy voda Evian. Její láhev Evian millenium je krásným příkladem skutečně trendového obalu.
Do obliby se dostaly také limitované série či sezonní obaly, které jsou momentálně velmi žádané. Výrobce tím upoutá pozornost a zákazník je oceněn jedinečností. Toho využila firma Berentzen se svou fotbalovou sérií či Nutella se speciální edicí vydanou k fotbalovému Euru.
SB: Jaké tedy jsou dnešní trendy v designu skleněných obalů?
V. R.: To opravdu záleží na segmentu balených produktů. Ale obecně by se dalo říci, že vedoucím trendem jsou loga výrobce vytlačená přímo do skla. Designová láhev pak nemusí být zbytečně pokryta širokým pruhem etikety, což pochopily například pivovary Budvar, Grolsch, Carlsberg nebo Heineken. Etikety se pak navíc při recyklaci nemusejí odlepovat, takže je to i ekologičtější.
Ostatně tvary vůbec jsou velice specifické a spousta výrobců chce symbolické tvary, které zákazník rozpozná na první pohled. A musím zmínit barvy. Obal běžného výrobku dnes umíme pokrýt třeba fluorescentní vrstvou. Pomoci UV paprsku dovedeme dekorativně pracovat i s vnitřní stranou obalů. A možná by vás překvapilo, že třeba černá dnes patří k oblíbeným barvám. Mezi novými trendy je k vidění také termochromatický potisk, který se zabarví, pokud je například produkt uvnitř správně vychlazen.
SB: Děkujeme za informace.
Ladislava Caisová
Viivika Remmel
Pochází z Estonska, vystudovala Business school v Kodani a získala titul MSc pro mezinárodní obchod. Ve společnosti O-I pracuje od ledna 2006. Začínala jako marketingová manažerka pro pobaltské republiky, Finsko a Skandinávii. V březnu 2007 byla jmenována marketingovou manažerkou zodpovědnou za segment obalů pro potraviny v Evropě.