
říká ředitel společnosti Rexam Beverage Can Czech Republic
Rexam patří mezi pět největších světových výrobců spotřebitelských obalů ze skla, kovu a plastů. Pokrývá nejen oblast nápojového průmyslu, ale také potravin, kosmetiky a zdravotní péče. V České republice má společnost kromě výrobce plastových lahví v Aši také výrobní závod v Dýšině u Ejpovic, kde se vyrábějí nápojové plechovky. O jeho produkci a postavení na evropském trhu jsme hovořili s ředitelem Radomilem Mádrem.
Svět balení: Společnost Rexam je dnes největším evropským producentem nápojových plechovek. Odkdy působí na českém trhu?
Radomil Mádr: Výrobní závod na výrobu plechovek byl v Dýšině otevřen v roce 1996 společností Škoda Tabákové stroje, která již od počátku devadesátých let hledala nové výrobní programy. V roce 1998 však prodala výrobnu jednomu z největších evropských výrobců plechovek Schmalbach-Lubeca, dnešní společnosti Ball, která zde vyráběla nápojové plechovky až do roku 2001. K 1. říjnu 2001 pak byl provoz odkoupen společností Rexam Beverage Can.
SB: Jaká je dnešní výrobní kapacita a co všechno patří do výrobního sortimentu?
R. M.: Původní linka byla postavena pro výrobu 300 milionů třetinkových plechovek ročně. Po majetkovém vstupu Rexamu se objem výroby zvyšoval. Rozšířil se i sortiment. Kromě objemu 0,33 l se dnes vyrábějí 0,5 l a 0,25 l plechovky. Právě těch posledně jmenovaných jsme schopni vyrobit 600 milionů za rok, tzn. 1,7 – 1,8 milionu plechovek denně.
Váha současných plechovek se pohybuje mezi 8 – 13 gramy podle velikosti nádoby. Jsou vyráběny ze stejného materiálu – hliníkového svitku o tloušťce 0,245 – 0,250 mm.
Velikost 0,25 l je určena zejména pro energetické nápoje a soft drinky, 0,5 l především na pivo a objem 0,33 l dodáváme výrobcům soft drinků i pivovarům. Plechovky dnes v Dýšině vyrábí 80 zaměstnanců. Víčka dovážíme z našich sesterských společností z Německa a Francie. Zákazníkovi je pak dodáváme spolu s plechovkou.
SB: Které trhy zásobujete, jaká je strategie prodeje a kdo jsou vaši zákazníci?
R. M.: Osmdesát procent produkce vyvážíme. Největší podíl mají v exportu nejbližší trhy, takže kromě České republiky je to Slovensko, Rakousko a Německo, kde dosahujeme také nižších logistických nákladů. Plechovky však dodáváme i do vzdálenějších destinací, jako je Skandinávie, Španělsko, Turecka či Rusko.
V průběhu doby se změnila struktura prodejů. Zatímco dříve jsme naši produkci prodávali sami, nyní přešla společnost Rexam Beverage Can Europe & a Asia na efektivnější model a veškeré prodeje ve střední a východní Evropě zajišťuje prodejní oddělení v Rakousku.
Mezi naše odběratele patří velcí čeští i evropští výrobci nápojů, jako jsou Coca-Cola, Red Bull, SABMiller, Carlsberg, Heineken a řada dalších.
SB: Děkujeme za rozhovor.
Po rozhovoru jsme absolvovali se špunty v uších návštěvu výrobní haly a z patřičné vzdálenosti jsme sledovali, jak se kilometry hliníkového plechu postupně mění na plechovku.
Více o tom následující minifotoreportáž.
Ladislava Caisová
Ing. Radomil Mádr
je absolventem Západočeské univerzity v Plzni, Fakulty aplikovaných věd.
Od roku 1998 pracoval jako finanční ředitel a od roku 2004 je ředitelem společnosti Rexam Beverage Can Czech Republic, s. r. o., společnosti vyrábějící nápojové plechovky.
Rexam globálně
Je druhým největším výrobcem plechovek na světě a jejich největším evropským producentem. Působí ve více než 20 zemích a zaměstnává zhruba 22 000 lidí. Provozuje 100 výrobních továren ve více než 20 zemích (např. v Irsku, Rusku, Švédsku, Španělsku, Turecku, Indii, Číně, Jižní Koreji či Indii – a také v ČR). Ročně vyrobí 55 miliard plechovek v 16 odlišných velikostech. Jeho centrála se nachází v Londýně.