logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Podle aktuálního průzkumu společnosti Smithers se letos celosvětově spotřebuje 56,3 milionu tun...
  • Společnost Astron Print, český výrobce POS/POP produktů nejen z vlnité lepenky, uvedla v Praze...
  • Obalový průmysl balancuje na tenké hranici mezi stále přísnějšími regulacemi (PPWR), tlakem na...
  • Německý distributor IT komponent Komsa nově využívá obalové řešení s integrovaným digitálním...
  • Produkty, jež online supermarket Košík.cz nabízí v rámci svojí nové privátní značky Čerstvě...

SB 5/2008 HLAVNÍ TÉMA – balení nápojů a tekutin: Praktické a pohledné balení

1. září 2008
Nezařazené 0
1356
SB 5/2008 HLAVNÍ TÉMA – balení nápojů a tekutin: Praktické a pohledné balení

Sekundární balení je obvykle určeno pro balení více kusů výrobku v primárním obalu. V případě piva se jedná především o přepravky (nejčastěji plastové), kartonové obaly (tzv. multipacky) či různé další typy přepravních boxů. Vzhledem k poměrně vysoké spotřebě piva u nás je pivo obvykle nakupováno v maloobchodě ve větším množství. Sekundární obal plní tedy nejen druhotně ochrannou funkci, ale také funkci manipulační.

Plastová přepravka s 5 a více P

Jako sekundární obal se používaly zpočátku přepravky dřevěné. Běžný spotřebitel dnešní doby se již setkává většinou s přepravkami plastovými. Nejběžnější způsob technologie výroby přepravek na pivo je tlakové vstřikování, materiálově se jedná o polyolefiny. Proč se právě tento typ obalu stal tak populárním, není těžké uhodnout. Oproti dřevu má nižší hmotnost, je s ním snazší manipulace, vyznačuje se vysokou odolností vůči tlakům a vibracím.

Na vstřikovacích lisech lze z formy vyrobit prakticky jakoukoli konstrukci šitou na míru zákazníkovi. Přepravky mají nejen rozdílné tvary, ale mohou se lišit i rozměry. Plastové přepravky jsou velmi dobře stohovatelné. Jejich rozměry jsou odvozeny z tzv. modulu europalety (modul 600 x 400 mm, rozměr europalety 1200 x 800 mm). Pro americké trhy se někdy dodávají přepravky i na průmyslové palety – 1200 x 1000 mm.
Plastové palety se dobře udržují. Jsou omyvatelné a odolné vůči chemickým roztokům. I jejich další mechanicko-fyzikální vlastnosti se jeví jako optimální pro tento způsob využití. Vedle výborných vlastností, jako je pevnost a nosnost, které jsou při manipulaci s vyšší hmotností nezbytné, nechybí ani odolnost vůči teplotám (v průměru se uvádí rozsah použitelnosti od -40 až do +90 oC) a UV záření.

Přepravky z polyolefinů mají vysokou životnost a jsou dobře recyklovatelné. Vedle ochranné a manipulační funkce plní velice dobře i funkci propagační, estetickou a informativní. O možnostech konstrukce již řeč byla, ale u přepravek lze naplnit funkce užitného designu i dalšími způsoby. Lze je vyrábět v prakticky jakékoli barvě. Na rozdíl od jiných typů obalů poskytují velké plochy, které lze zvýraznit grafikou. Plasty jsou dobře potiskovatelné, efektně se uplatňuje zvláště vícebarevný sítotisk. Přepravku lze zvýraznit i nalepením etikety. Od toho se však v poslední době spíše upouští z důvodu možnosti poškození etikety při manipulaci. Při moderních způsobech výroby se dnes klasická aplikace etiket nahrazuje IML etiketou.

Nižší hmotnost, soft-touch rukojeti, IML etikety

Jako u ostatních obalů je i u přepravek patrná snaha o redukci materiálu. Dnešní přepravky se vyznačují výrazně nižší hmotností, ovšem při zachování všech již dříve uvedených vlastností.

U odnosných obalů hraje důležitou roli rukojeť. U přepravek se vyrábí většinou koextruzní technologií. Záleží na odběrateli, zda upřednostňuje obal a rukojeť materiálově a barevně identické či nikoli. Metodou dvoufázového vstřikování různých plastů se vyrábějí přepravky s měkkými držadly – soft touch, které jsou k ruce uživatele mimořádně přátelské (na rozdíl od dřívější klasiky nemají tendenci se do ruky „zařezávat“). Nově nabízenou možností je i středová rukojeť, která činí odnos plné přepravky mnohem příjemnějším.
Doslova boom v oblasti realizace grafického ztvárnění zažívá výroba plastových přepravek s IML etiketou. Jedná se o materiálově identické etikety s materiálem přepravky. Potištěná fólie je vložena do formy na výrobu přepravky. Po vstříknutí roztavené plastické hmoty dojde k dokonalému spojení obou stejných materiálů.

Popsaná technologie výroby prakticky zamezuje jakémukoli poškození etikety. Etiketa je v plastu „zatavená“, v žádném případě nemůže tedy dojít k jejímu sejmutí, poškrábání či jiné destrukci, která by se podepsala na výsledném estetickém dojmu z obalu. U IML etikety nenahmatáme žádné hrany jako u konvenční etikety, kde se často mohly vyskytnout různé nečistoty. S IML etiketou je přepravka i snáze omyvatelná. V neposlední řadě tím, že bez zničení celé přepravky ji nelze sejmout, je těžko zaměnitelná a chrání výrobce i jeho značku.

Příkladem výše uvedených možností mohou být dva typy vývojově nových přepravek od firmy Schoeller Arca Systems pro pšeničné pivo Franziskaner, které patří do portfolia mezinárodního pivovaru InBev. První přepravka je na 11 x 0,5 litru a druhá na 20 x 0,5 litru. Obě jsou opatřené zalisovanými etiketami (IML) a měkkými rukojetěmi. Tyto nové přepravky jsou součástí nové obchodní strategie značky Franziskaner. Pro realizaci rychlého uvedení na trh byly jako základ výroby přepravek použity formy od přepravky Beck (další značky pivovaru InBev). Pro měkké rukojeti došlo k použití nové techniky „přeformování“ (overmoulding).

Fenomén posledních let – multipack z lepenky

Vedle vratných přepravek se na trhu stále více uplatňuje i balení piva do obalů nevratných, především lepenkových multipacků. Přestože lepenka z hlediska životnosti nemá tak optimální vlastnosti jako plast, stal se tento multipack komerčně velmi úspěšným obalem. Využil svých tří hlavních předností – nízké hmotnosti, dobré potiskovatelnosti a pohodlnosti spotřebitele. Na rozdíl od přepravky se po vyprázdnění neskladuje. Opakuje se tedy obdobná situace, jako když před lety nastoupily u nealkoholických nápojů svoji vítěznou pouť nevratné plastové láhve.

Multipacky patří obvykle mezi skládatelné obaly z vlnité lepenky. Mohou být pouze skládatelné, častěji jsou však vícebodově lepené. Návrh je tedy proveden v podobě klasické konstrukce v příslušném CAD SW (ArtiosCAD, Impact, EngView, Kasemake atd.), následuje vyvzorkování na plotru a technologické zpracování podkladů pro výsekovou desku, výlupy a další operace. Výroba většinou probíhá na horizontálních či příklopových lisech. Obvyklý průřez multipacku je obdélník (je logisticky nejpříznivější). Na našem trhu se však lze setkat i s dalšími zajímavými konstrukcemi.

Potisk lze na vlnitou lepenku realizovat přímo, tedy především vícebarevným flexotiskem. Náročnější potisk se realizuje obvykle ofsetem. Tím se nepotiskuje přímo, ale na arch (obvykle typ GD2 lepenek na bázi kraftu). Potištěný arch je buď nakašírován na vlnu (např. na strojích Asitrade), nebo u nižších gramáží je jím již vícevrstvá lepenka polepena (méně častý případ).

O tom, že multipacky získaly nejen na našem trhu nebývalou popularitu, svědčí i fakt velkého množství marketingových funkcí, které plní. Vedle klasického multipacku souběžně existují jeho promotion a dárkové varianty včetně soutěžních charakterů tohoto typu obalu. Na trhu se objevily i „multipacky“ v podobě lepených skládačkových přířezů, které se pouze nasazují na hrdla láhví ložených v plastových přepravkách. Zde se pro odlišení od klasických multipacků začíná upřednostňovat poj
em bottlepack.

Na balení do multipacků i bottlepacků nabízí vlastní balicí linky např. firma Schubert – TLM Packaging Machina. Linka od této společnosti je plně automatizovaná a obsahuje dva moduly. V prvním dochází k sestavení skupiny lahví podle požadavků objednavatele (to je zajištěno čtyřmi roboty TLM F44), v další části pak probíhá vlastní balicí proces lahví do multipacků (opět TLM F44 )
Výrobců lepenkových multipacků je na českém trhu je mnoho a většina z nich se vyznačuje vysokou kvalitou produkce (Smurfit Kappa Olomouc, SCA Packaging Česká republika a další).

Paletka pro prodej i přepravu

Vedle multipacků se těší velké pozornosti i další lepenkové obaly, které lze uplatnit jako sekundární při balení piva. Vyslovenou „vychytávkou“ je paletka pro lahvové pivo od společnosti THIMM původně určená pro Pilsner Urquell. Jedná se o paletku s pravidelnými otvory pro uchycení hrdel lahví. Paletka plní funkci přepravního a prodejního obalu zároveň. Výhodou je stabilní provázání všech pater. Takto zkonstruovaný systém nahrazuje prodej z regálu. Líbivost podtrhuje opět potisk. Grafický motiv koresponduje s reklamní kampaní pivovaru. Tento typ obalu (lépe je snad mluvit o systémovém řešením) byl nejen již před čtyřmi léty oceněn v Obalu roku, ale získal i prestižní mezinárodní ocenění WorldStar for Packaging.

Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required