Pivo v plechovkách je pro české spotřebitele stále lépe akceptovatelné. To je jedním ze závěrů dvou podpůrných kampaní, které se v průběhu května až srpna uskutečnily na 18 místech v České republice pod sloganem Plechovka je lepší. Kampaně uspořádala Asociace evropských výrobců plechovek (BCME).
Záměrem BCME je pomáhat podpůrnými kampaněmi překonávat lokální předsudky na evropských trzích. Jak uvedl Göte Nylin, představitel marketingového výboru BCME, je potenciál růstu spotřeby piva v plechovkách v ČR obrovský. „Na českém trhu jsme svědky docela rozumného rozvoje, který může vést k podstatnému nárůstu prodeje piva v plechovkách. A protože je podíl tohoto piva hned na sousedním Slovensku čtyřnásobný, jsme velmi optimističtí a přepokládáme podobný vývoj na českém trhu,“ uvedl Göte Nylin.
V Makru nebo na koupališti
Kampaň byla zaměřena na zákazníky v 12 prodejnách Makro Cash & Carry a na spotřebitele na šesti vybraných koupalištích po celé ČR.
Každá z kampaní Plechovka je lepší měla jiný cíl. Akce v Makro Cash & Carry se zaměřily na podporu prodeje. Výsledkem byl prodej piva v plechovkách 31 % z oslovených zákazníků. Akce na koupalištích nabídly občanům možnost testovat pivo z plechovek a z lahví a zjistit, zda a jaký je mezi nimi rozdíl.
Plechovky u nás a v Evropě
Největšími evropskými trhy s pivem v plechovkách jsou Velká Británie a Irsko (8,2 mld. plechovek), Polsko (3,7 mld. ks), Rusko (3,6 mld. ks), Španělsko (2,7 mld. ks) a Německo (2,2 mld. ks).
Podíl plechovek na celkovém objemu prodeje baleného piva činí ve Švédsku 75 %, ve Velké Británii 69 %, v Maďarsku a Polsku 47 % a na Slovensku 21 %. V České republice se tento podíl pohybuje kolem 5 %. Optimistická očekávání zástupců BCME vycházejí také z faktu, že plnění piva do plechovek se na českém a slovenském trhu zvýšilo za prvních šest měsíců roku 2008 o 28 %.
Ladislava Caisová
Bojí se čeští spotřebitelé piva v plechovce?
Spotřeba piva v plechovkách je v České republice dlouhodobě pod evropským průměrem. Do plechovek se zde plní jen kolem 5 % výstavu piva, a to ještě značnou část plechovek s pivem výrobci vyvážejí. Spotřeba tohoto piva se na domácím trhu pohybuje jen kolem 3,5 %.
Průzkum spotřebitelských preferencí provedený (GfK) v České republice v listopadu 2007 na vzorku 662 respondentů ukázal, že:
Plechovky jsou považovány, za
• pěkné, ale drahé
• moderní s atraktivním designem
• vhodné na dovolenou
Nejkladnější vztah k plechovkám mají mladí dospělí muži (18 – 34 let). Pivo z plechovek je nejčastěji konzumováno na cestách a mimo domov. Ohledně chuti piva z plechovky přetrvávají některé mylné představy. Recyklace není považována za hlavní problém.
Úroveň znalostí o výhodách piva v plechovce je stále nízká.
Průzkum provedla agentura GfK na zakázku BCME v těchto zemích: Francie, Španělsko, Velká Británie, Belgie, Německo, Nizozemsko (vše v červenci a srpnu 2007), dále v Itálii, Dánsku, České republice, Maďarsku a Polsku (vše v listopadu 2007).
lc
LEGISLATIVA
TNI CEN/TR 14520 Obaly – Opakované použití – Metody vyhodnocení účinnosti systému opakovaného použití
Technická zpráva uvádí metody vyhodnocení účinnosti systému opakovaného použití v návaznosti na podíl dalšího používání opakovaně použitelného obalu. Vyhodnocení lze provést na základě:
— průměrného počtu cyklů během výpočetní doby a životnosti obalu nebo
— koeficientu opakovaného použití.
Volba metody závisí na typu systému opakovaného použití a na dostupných informacích.
ČSN EN 15543 Obalové sklo – Ústí lahví – Závitová ústí lahví pro tekutiny nesycené oxidem uhličitým
Norma stanovuje rozměry pro řadu závitových ústí pro uzávěry lahví určených pro nápoje a další produkty nesycené oxidem uhličitým, včetně hlavních rozměrů používaných u ústí typu pilfer proof standardních a s dlouhým lemem.
Stanislav Veselka, ČNI