logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 5/2008 HLAVNÍ TÉMA – balení nápojů a tekutin: Do skla, nebo do plechu?

1. září 2008
Nezařazené 0
1536
SB 5/2008 HLAVNÍ TÉMA – balení nápojů a tekutin: Do skla, nebo do plechu?

Vedle skalních příznivců určité značky piva existuje i bezpočet spotřebitelů, kteří nejsou tak přísně vyhraněni. A právě (ale nejen) u nich často rozhoduje o výběru a koupi především typ primárního balení nápoje.

Mezi primární obaly, tedy ty, do kterých se pivo přímo stáčí, patří láhve, plechovky a sudy. Atraktivnost balení piva podtrhují i pomocné obalové prvky, především etikety či i typy uzávěrů. Zvláště v posledních letech se snaží některé pivovary odlišit své výrobky nahrazením běžného korunkového uzávěru jiným typem zátky. Příkladem může být produkce piva Bernard.

Všechny typy uvedeného balení pošly za posledních několik let poměrně bouřlivým vývojem, což se projevilo nejen na zvýšení užitných vlastností obalu, ale hlavně na jeho atraktivnosti.

Design, barva skloviny a hmotnost

V České republice dává většina spotřebitelů kromě piva točeného přednost pivu ve skle. Plechovky se na našem trhu zatím masově neuplatnily. Ani PET lahve, které se stávají jedním z nejvíce používaných obalů na pivo např. na ruském trhu, u nás své cílové skupiny spotřebitelů nenacházejí.

Trendy v balení piva do skla se „točí“ kolem tří pojmů – design, barva skloviny a hmotnost obalu. Na začátku nového tvaru je počítačový návrh. Design je vymodelován v CAD SW (funkce je závislá na tvaru, povrchovém napětí apod.). U složitějších tvarů je možné vyhotovit i trojrozměrný model z pryskyřice ( při modelingu se chová obdobně jako sklovina).

Pivní láhve z hlediska objemu již nejsou jen ve standardním, byť stále převažujícím provedení (0,33 a 0,5 l). Provedení láhve může být tzv. přípustné ( 0,25; 0,75; 1; 2; 3; 4 i 5 l) nebo specifické (0,35 a 0,66 l).
U pivních lahví na našem trhu vládne oproti minulosti, kdy převažovala barva hnědá, nyní zelená, jež je považována za znak prémiového piva. Zcela zřejmý je trend k vylehčování skleněných obalů. Odlehčené sklo se vzhledem ke konkurenčním materiálům a logistickým nákladům stává nutností. Např. výrobce lahví Vetropack Moravia Glass dokázal vylehčit vratnou láhev o objemu 200 ml na nápoje o 120 g, tedy na současných 180 g.

Patrná je snaha o individuální design. Vedle klasického otevíracího korunkového uzávěru je možné objednat láhve s otočnou korunkou či třmenovým uzávěrem. Zajímavé jsou nové typy pivních lahví Alle Premium či typ Gold vyvinutý pro pivovary SABMiller. Pivní láhve na pivo Budvar bývají často spojovány s dalším velkým hráčem v oblasti nápojového skla na našem trhu, se společností O-I, AVIRUNION (u nás zastoupena výrobcem v Dubí u Teplic). I pro Budvar je typická zelená barva skloviny. Design láhve často bývá doplněn o efektní „ražbu“ do skla, tzv. embossing.

Redesign láhví i etiket

Od 19. století, kdy se začaly používat papírové etikety, došlo k mnohým změnám. K těm největším dochází z důvodu stále se zvyšující konkurence právě v posledním desetiletí. Mnohé pivovary představují na trhu nové designy či inovované redesigny láhví. Příkladem může být nový typ láhve s novou etiketou představenou lounským pivovarem v loňském roce. Láhev se vyznačuje novým tvarem, kde vyniká především rovné hrdlo umožňující umístit nový tvar krčkových etiket. Celkově větší tělo lahve umožní i lepení větších břišních etiket. Stejnou láhev jako Louny používají i vlajková loď skupiny Drinks Union, pivo Zlatopramen, a značka Březňák. Za standardní barvu etiket pro výčepní pivo byla zvolena stříbrná, pro ležáky zlatá. Na přání spotřebitelů je na etiketách ztvárněn výrazný chmel připomínající oblast, z které pivo pochází.

Další z inovovaných designů se týká nealkoholického piva Radegast Birell. Nyní se stáčí do půllitrových láhví typu GOLD s inovovanou krčkovou etiketou. Láhev je o pětinu lehčí než původní. Není to tak dávno, co vzbudil zájem i nový typ láhve na ležák Pilsner Urquell, půllitrová láhev váží asi 350 gramů. Na její zadní straně je vylisovaná hlavní brána Prazdroje. Krčková etiketa už není z hliníkové fólie, ale z papíru, což má podle zástupců pivovaru pomoci navodit prémiový vzhled. (Na konci roku 2006, kdy byla láhev poprvé uvedena na trh, došlo i ke změně plechového obalu, který navrhlo designérské studio Enterprise IG. Nápojová plechovka má zlatavou barvu a na ní je vylisován opět motiv pivovarské brány a logo značky.) Embossing je vůbec vysoce líbivá záležitost. Setkat se s ním můžeme i u půllitrových láhví Budvaru. Zde se jedná o čtyři charakteristická „B“ ve sklovině. Neméně líbivý embossing v podobě turnajové rytířské symboliky (opět v počtu čtyři po obvodu láhve) najdeme i na pivní láhvi Holstein stejného objemu.

Když láhev není ze skla

Jak již bylo řečeno, pivní láhve jsou z drtivé většiny skleněné, přesto však i v této oblasti (hlavně ve světovém měřítku) existují výjimky. Jednou z nich jsou pivní láhve z PET materiálu dodávané na trh společností Sidel. Nejedná se o klasickou PET láhev, která bývá používána u nealkoholických nápojů. Materiál lahve se nazývá podle unikátní technologie výroby Actis B. Tato technologie spočívá v nanesení molekulární vrstvičky amorfního hydrogenovaného uhlíku na PET pomocí plazmy. Plazmatického stavu je přitom dosaženo mikrovlnným zářením. Dochází zde k vytvoření naprosto unikátních bariérových vlastností obalu. S tímto typem láhve se zatím lze setkat velice omezeně. Na německém trhu to jsou např. piva Frankfurter Brauhaus či belgický Martens. Láhve mají objem 0,5 l a hmotnost 28 g.

Nevratné plastové obaly se vyskytly už v roce 2004 i na našem trhu. V tomto roce společnost Pivovary Staropramen představila nový obal na pivo, láhev Q-pack. Jedná se o nerozbitnou, lehkou, dobře recyklovatelnou láhev o objemu 0, 65 l. Toto balení zajišťuje správnou úroveň nasycení piva tím, že udržuje oxid uhličitý uvnitř láhve a zároveň znemožňuje vniknutí kyslíku dovnitř láhve. Q-pack vyvinula společnost Interbrew ve spolupráci s uznávanou italskou společností na obalové technologie M&G. Láhev Q-pack prošla veškerým testováním včetně zdravotních testů. Unikátní vlastnosti Q-packu byly také ověřeny nezávislými expertizami znalců z oboru pivovarnictví a obalových technologií.

Přes veškeré výborné vlastnosti PET materiálu však nijak výraznou konkurenci skleněným pivním láhvím na našem trhu nepředstavuje.

Nápojové plechovky zatím v menšině

Kov jako materiál pro primární obal na pivo u nás oslovuje poměrně malou část konzumentů, a to i přesto, že má v mnohém lepší vlastnosti než sklo. Na rozdíl od skla se vyznačuje absolutní odolností vůči pronikání světla, se kterou musí často bojovat jak skláři, tak především výrobci PET obalů (úprava či vrstvení materiálu, jeho zabarvení apod.).

Válcový tvar plechovky je mimořádně příznivý z důvodů logistických.
Nápojové obaly se vyrábějí z hliníku či ocelového plechu. Od šedesátých let se začaly používat plechovky s jednodílným hlubokotaženým trupem. V plechovce se od této doby uplatňuje i integrovaný odtrhávací uzávěr.

U nápojových plechovek je možné dnes vysledovat obdo
bné trendy jako u skleněných obalů. Především se snižuje jejich hmotnost a tím i spotřeba materiálu. Zlepšuje se design, ať už v podobě grafického ztvárnění či různých modifikací tvaru. Za designově velmi zdařilé jsou považovány pivní plechovky od jednoho z největších výrobců nápojových plechovek, společnosti Apeal. Tato firma zhruba před dvěma lety uvedla na trh nový typ plechovek z oceli – Brighter. Speciálními povrchovými úpravami kovu je u nich dosaženo až 84% jasu oproti běžnému 76% ( při posuzování škály jasu je brána stupnice 0 % pro černou až 100 % pro bílou = plný jas).

Z dalších světových výrobců nápojových plechovek jmenujme společnosti Crown, Ball a Rexam, z nichž posledně jmenovaný má svůj výrobní závod u nás v Dýšině u Ejpovic.

Pivní kegy s novým systémem plnění

Spotřebitelský obal ve tvaru soudku dokáže u spotřebitele navodit dojem točeného piva v gastronomickém zařízení poměrně dokonale. Vzhledem k tomu, že si tento typ obalu získává své místo i na českém „konzervativním“ pivním trhu, dochází od výrobců stále k dalším vylepšením.
V letošním roce došlo i k vylepšení z hlediska plnění kegů. Moderní způsob plnění piva do sudů KEG představuje systém objemového plnění piva s využitím magneticko-indukčního průtokoměru typu IZM od výrobce GEA Diessel GmbH. Při aplikaci tohoto systému odpadá funkce přepadové sondy v plnicí hlavě. Toho je dosaženo umístěním tzv. snímače v přívodu piva k plnicí hlavě. Snímač je elektricky spojen s vyhodnocovací jednotkou IZMS. IZMS je před plněním přednastavena na požadovaný objem plněného kegu. V závislosti na nastaveném objemu vyhodnocuje aktuálně naplněné množství piva a komunikuje s řídicím automatem plniče. Tento způsob plnění výrazně eliminuje ztráty piva způsobené klasickým způsobem snímání plnosti objemu sudu.

Jeden z kegů získal i ocenění v národní soutěži Obal roku 2007. Samochladicí sud na pivo Staropramen CoolKeg (přihlášen do soutěže byl společností Pivovary Staropramen, a. s.) je určený pro oslavy, zahradní grilování, na chaty a chalupy. Jednoduchým mechanismem se v plášti sudu spustí reakce, v důsledku které se 20l obsah vychladí do 60 minut na optimální teplotu čepování 4 – 6 °C, a to bez vnějšího zdroje energie. Teplotu pak udrží po dobu minimálně 12 hodin. Pivo se čepuje pomocí jednoduché výčepní sady CoolKeg.

Jana Žižková

 

box:

Historie pivní láhve

Pivo se v Čechách vaří již hezkých pár století. Tolik populární skleněná láhev však zdaleka tak dlouhou historii nemá. Několik stovek let byl synonymem pro balení piva především dřevěný sud. Sudy byly velkoobjemové, hůře se s nimi manipulovalo, trvanlivost piva byla časově velmi omezena. To vyvolalo poptávku po menších typech obalu. Historicky je sice doloženo, že první plnění piva do skleněné láhve proběhlo již v 16. století, jednalo se však o výjimečný případ. Velký rozvoj výroby skleněných lahví proběhl až na přelomu 17. a 18. století (přitom skleněné láhve na nápoje znali již ve starém Egyptě!). Ve skutečnosti se však o masovém stáčení piva do skla dá hovořit až od počátku 20. století. Většina láhví vyrobená po roce 1870 byla cylindrického tvaru, na Moravě se upřednostňovaly láhve s protáhlým tělem a krátkým hrdlem. Láhve se uzavíraly korkem, později keramickou zátkou, která byla upevněna k hrdlu. Teprve v posledních několika desítkách let s rozvojem automatizace při plnění se nejběžnějším typem uzávěru stal korunkový kovový uzávěr. Ostatně dnes se někteří výrobci u určitých druhů své produkce k dražším keramickým zátkám vracejí. Keramický uzávěr sice obal prodraží, ale zvýrazní jeho výjimečnost a odlišnost od jiných typů produkce.

Za zmínku z historie stojí i to, že objem skleněné pivní láhve byl až do doby zavedení metrických měr a vah v polovině 19. století odvozován od tzv. holby, která obsahovala zhruba 0,7 litru. Zajímavostí je, že pivní láhve v jakékoli podobě ve většině případů sloužily jako vratný obal již od svého vzniku.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required