Snad to způsobil olympijský duch letoÅ¡nÃho léta, snad je to jen sportovnà styl PR tvůrců. AÅ¥ tak Äi tak, máme ho tady: závod obalových materiálů o pÅ™Ãzeň publika. Jako každá lehkoatletická disciplÃna potÅ™ebuje modernÃ, nápadný, zdaleka viditelný stadion. DalÅ¡Ã generace zákaznÃků, designérů i nákupÄÃch hledá nové podnÄ›ty. Program musà být dostateÄnÄ› atraktivnÃ, aby vstupné – cena zbožà na pÅ™eplnÄ›ném trhu – mohlo být pÅ™iměřenÄ› vysoké. V Pekingu vsadili na zbÄ›silé budovánà superstaveb. V obalovém průmyslu to bylo jednoduÅ¡Å¡Ã. My své sportoviÅ¡tÄ› již pár let máme – jmenuje se trvale udržitelný rozvoj. Å ampionát, který se na nÄ›m rozehrál, je celosvÄ›tový. Hlavnà disciplÃnou je bÄ›h na dlouhou traÅ¥ známý pod oznaÄenÃm uhlÃková stopa.
Pravidla závodu nikdo pÅ™esnÄ› nezná. Důvod je jednoduchý: v pÅ™ÃpadÄ› produkce CO2 zpravidla chybÄ›jà skuteÄnÄ› exaktnà údaje o tom, jaká množstvà lze jednoznaÄnÄ› fixovat k urÄitému výrobku nebo Äinnosti. LCA (Life cycle assessment) analýzy jsou provádÄ›ny buÄ velmi pÅ™esnÄ› na málo reprezentativnÃm vzorku, nebo jsou sluÄována data z různých navzájem nezávislých zdrojů s odliÅ¡nou mÃrou vÄ›rohodnosti. KonÄà legrace a nastupuje byznys. Publikacà a ÄÃsel je mnoho. Jen pro zajÃmavost: zadáte-li ve vyhledávaÄi heslo „sustainable packaging“, poÄet odkazů již pÅ™evýšà dva miliony. PÅ™ibývajà dennÄ› po tisÃcÃch. Naprostá vÄ›tÅ¡ina jsou spekulace, cÃlené i necÃlené dezinformace a marketingové triky. ÄŒekáte-li, že nabÃdnu východisko, budete zklamáni.
Jde skuteÄnÄ› o bÄ›h na dlouhou traÅ¥, který pravdÄ›podobnÄ› nikdy neskonÄÃ. Na rozdÃl od atletických disciplÃn se bÄ›hem Äasu mÄ›nà pravidla i úÄastnÃci. Nové technologie, nové poznatky i nové potÅ™eby vedou k tomu, že dneÅ¡nà papÃr, plasty, sklo i kovy se znaÄnÄ› liÅ¡Ã od tÄ›ch, které jsme znali pÅ™ed léty. Materiály zÃtÅ™ka budou zase jiné. V žádné chvÃli nelze proto vyÅ™knout jakoukoliv absolutnà pravdu o vztahu obalových materiálů k trvale udržitelnému rozvoji. ObjektivnÄ› se můžeme zabývat pouze aktuálnÃm stavem a trendy. Z hlediska vývoje pak pÅ™edevÅ¡Ãm trendy.
Sofistikované fólie i tradiÄnà plasty stále bodujÃ
HodnÄ› napovÄ›dÄ›l letoÅ¡nà Interpack. V prvnà pozici na startu stály biodegradovatelné fólie. Jsou považovány za natolik významné, že pro nÄ› byl vyhrazen samostatný pavilon. Jejich sÃla je v synergickém efektu. Zpracovatelnost a univerzálnost plastů se snoubà s biologickým původem, recyklovatelnostà a biodegradabilitou ÄásteÄnÄ› obdobnou papÃru. Pro jejich využità v produkci obalů jsou pÅ™Ãznivé jak možné (ale ne jisté) obnovitelné zdroje, tak i skuteÄnost, že potenciálnà odpad nezpůsobà dlouhodobé ekologické problémy. V analýze z pohledu trvale udržitelného rozvoje jsou favorizovaným materiálem, i když nutno pÅ™ipustit, že názory se různà podle odliÅ¡ného úhlu pohledu. Stále jeÅ¡tÄ› platÃ, že cesta od biologického materiálu k biodegradovatelné fólii nenà cestou pÅ™Ãmou a uprostÅ™ed cyklu zůstávajà energeticky a materiálovÄ› nároÄné technologické postupy.
TradiÄnà plasty v obalech stále bodujÃ. Narůstá jejich podÃl, zlepÅ¡uje se kvalita, objevujà se nové aplikace. PÅ™es trvalou hrozbu závislosti jejich výroby na neobnovitelných zdrojÃch jsou plasty již téměř vÅ¡udypÅ™Ãtomné. Za výhodu je u nich považována možnost recyklace. Od možnosti ke skuteÄnosti vÅ¡ak bývá dlouhá cesta. Ti, kdo se aktivnÄ› zabývajà recyklacà obalových plastů, o tom vÄ›dà své.
PodÃl recyklace plastů je stále velmi nÃzký. Jen velice málo z plastů v obalech může být recyklováno do podoby původnÃho materiálu. Snad s výjimkou PET, kde vÅ¡ak recyklovaný materiál obvykle konÄà mimo obalové aplikace, je možné konstatovat, že recyklacà zÃskáváme plasty nižšà kvality.
Ostatnà materiály obhajujà své pozice
Výrobky na bázi papÃru a lepenky jsou proti plastům relativnÄ› ve výhodÄ›. Majà vyÅ™eÅ¡eny způsoby opakovaného použitÃ, zázemà ověřených systémů recyklace a na prvnà pohled by se dalo soudit, že jejich pozice je nejlepÅ¡Ã ze vÅ¡ech. Ale je tu drobný, dosti podstatný detail. Výroba papÃru i jeho recyklace patřà k Äinnostem ponÄ›kud kontroverznÃm vůÄi zdravému životnÃmu prostÅ™edÃ. KromÄ› toho stále trvá diskuse, zda je v tomto pÅ™ÃpadÄ› vysoká mÃra recyklace skuteÄnÄ› optimálnÃm Å™eÅ¡enÃm.
Z běžných obalových materiálů již zbývajà jen kovy a sklo. Často se střetávajà v sektoru balenà nápojů.
A nynà k vysvÄ›tlenà pojmu „teoreticky“ z pÅ™edcházejÃcà vÄ›ty. Uvedený graf je vÄ›rohodný pouze za pÅ™edpokladu, že jsou uplatnÄ›ny aktuálnÄ› platné metody a podÃly recyklace i opakovaného využità jednotlivých alternativ. Ty znaÄnÄ› závisà na legislativnÃch opatÅ™enÃch a spotÅ™ebitelských zvyklostech v jednotlivých zemÃch a stále se vyvÃjejÃ. O tom, jak rychle lze zmÄ›nit zabÄ›hané stereotypy, se v poslednÃch letech pÅ™esvÄ›dÄujeme na pÅ™Ãkladech ze západnà Evropy. Velkým tématem je PET. Ve hÅ™e jsou nejen opakovanÄ› použitelné PET lahve, ale i recyklace „bottle to bottle“, kterou se zatÃm pÅ™ÃliÅ¡ prosazovat nedaÅ™Ã.
Recyklace v pozici rozhodÄÃho?
PodÃl recyklovaných materiálů hraje mimořádnou roli v pÅ™ÃpadÄ› skla a kovů. PodobnÄ› jako pro papÃr i pro sklo a kovy jsou systémy sbÄ›ru a recyklace velmi dobÅ™e vyÅ™eÅ¡eny. Recyklace je naprosto zásadnà záležitostà pÅ™edevÅ¡Ãm pro hlinÃk. Jako obalový materiál si hlinÃk proÅ¡el těžkým obdobÃm. Po vlnách cenových zvratů byl ve veÅ™ejném mÃnÄ›nà diskvalifikován dlouhodobou kampanà o souvislosti s nÄ›kterými chorobami. ByÅ¥ dodnes tuto souvislost nikdo neprokázal, a dokonce vyÅ¡lo najevo, že hlinÃk v lidském organismu pocházà z naprosto jiných zdrojů než z obalů – pÅ™edevÅ¡Ãm ze samotných potravin, potravinových aditiv, nápojů a vody, semÃnko pochybnostà je stále jeÅ¡tÄ› živeno nÄ›kterými aktivisty bez zjevných racionálnÃch podkladů. Jen pro zajÃmavost: dennà pÅ™Ãjem hlinÃku lidským organismem je udáván v rozsahu 2 – 7 mg. Norma pro pitnou vodu pÅ™ipouÅ¡tà v jednom litru 0,3 mg. Jen z vody absorbujeme mnohem vÃce hlinÃku, než je vůbec teoreticky možné z obalové hlinÃkové fólie. Ta je navÃc kryta ochranným lakem! PÅ™itom právÄ› hlinÃk je jednÃm z nejvhodnÄ›jÅ¡Ãch materiálů pro balenà potravin, nápojů, kosmetiky a léÄiv. V Å™adÄ› aplikacà je naprosto nenahraditelný.
HovoÅ™Ãme-li o trvale udržitelném rozvoji, narazÃme na dalÅ¡Ã stigma provázejÃcà hlinÃk již od poÄátků jeho průmyslového využitÃ. Výroba primárnÃho hlinÃku vyžaduje velmi vysoký energetický vklad. To nelze zpochybnit. Je možné podotknout, že z velké Äásti jde o energii pocházejÃcà z vodnÃch elektráren a bilance CO2 může být interpretována ponÄ›kud odliÅ¡nÄ›. Ale to nenà podstatné. Na druhé stranÄ› vah stojà jiný faktor – téměř neomezená možnost recyklace bez snÞenà kvality kovu. Celkem snadno lze zajistit i tÅ™ÃdÄ›ný sbÄ›r a separaci z komunálnÃho odpadu. VÄ›tÅ¡ina hlinÃku ve svÄ›tÄ› již jen procházà stále opakovanou recyklacà a primárnà hlinÃk je vyrábÄ›n jen na krytà ztrát z obÄ›hu a nárůstu spotÅ™eby (viz schéma kolobÄ›hu). SpotÅ™eba energie na recyklaci hlinÃku je jen 5 % v porovnánà s těžbou a výrobou kovu z pÅ™ÃrodnÃch zdrojů.
Graf 2: SpotÅ™eba energie na výrobu různÃ
½ch materiálů v MJ/kg
mg
(zdroj: MA DEP Solid Waste Advisory Committee)
DalÅ¡Ãm výrazným pÅ™Ãnosem je možnost separace nebo likvidace laků a tiskových barev. VÄ›tÅ¡ina alternativnÃch kompozitnÃch materiálů a plastů, které jsou v poslednà dobÄ› použÃvány namÃsto hlinÃku, je opatÅ™ena stále složitÄ›jÅ¡Ãmi tisky. KonkurenÄnà boj nutà designéry obalů v sektoru potravin, nápojů a spotÅ™ebnÃho zbožà využÃvat hornà hranice možnostà vÅ¡ech tiskových technik. Obaly takto vytvoÅ™ené nelze recyklovat buÄ vůbec, nebo jen za cenu výrazného snÞenà kvality novÄ› vzniklého materiálu. Pro hlinÃk podobné omezenà téměř neplatÃ. Tisky na hlinÃkových fóliÃch jsou stejnÄ› kvalitnà jako na fóliÃch plastových. Na rozdÃl od plastů i pÅ™i vysokém podÃlu hmotnosti barev a laků stále jeÅ¡tÄ› existuje možnost zÃskat nazpÄ›t původnà Äistý kov.
Výrobci obalů na bázi hlinÃku vÄ›nujà velké úsilà tomu, aby minimalizovali spotÅ™ebu kovu v obalech a snÞili tak i jejich cenu pro koneÄného zákaznÃka. TlouÅ¡Å¥ka běžnÄ› použÃvaných hlinÃkových fólià poklesla bÄ›hem 20 let o 30 %. Plech nápojových plechovek již má tlouÅ¡Å¥ku srovnatelnou s tlouÅ¡Å¥kou lidského vlasu.
Kompozitnà materiály představujà problém
Paradoxnà je, že zatÃmco se producenti materiálů snažà chovat ekologicky a ekonomicky, urÄitá Äást zákaznÃků podporuje opaÄné trendy. Výrobci obalů jsou pak nuceni pÅ™ijÃmat kompromisnà rozhodnutÃ, jak jejich oÄekávánà naplnit. JednÃm z negativnÃch důsledků jsou kompozitnà materiály. Jsou atraktivnÃ, multifunkÄnà a oblÃbené. Pro recyklaci vÅ¡ak pÅ™edstavujà závažný problém. PÅ™i náhradÄ› slabých kovových fólià metalizovaným plastem nebo papÃrem si spotÅ™ebitel Å¡kodà hned dvakrát. Za prvé zmizà z obÄ›hu Äást hlinÃku, která musà být nahrazena energeticky a ekologicky nároÄnÄ›jÅ¡Ãm primárnÃm kovem. Za druhé vznikne obvykle nerecyklovatelný odpad, který se musà buÄ spalovat, nebo ukládat v deponiÃch. SouÄasnÄ› pÅ™icházÃme i o Äást původnÄ› recyklovatelného plastu nebo papÃru. ZmÄ›na technologie znamená pro výrobce urÄité investice a pár let Äasu. Pro životnà prostÅ™edà mohou být bohužel důsledky dlouhodobé a nevratné.
Grafické znázornÄ›nà kolobÄ›hu hlinÃku
(zdroj: ICMM)
Aspirant na zlatou
Informace o možnostech použità hlinÃku pro různé obalové aplikace jsou zatÃm v naÅ¡ich médiÃch dost vzácné. Nenà divu. HlinÃk se u nás nevyrábà a pro nejvÄ›tÅ¡Ãho mÃstnÃho zpracovatele – „lesnà továrnu“ AL INVEST v BÅ™idliÄné – je Äeský trh jen malou Äástà teritoria, na kterém působÃ.
VraÅ¥me se vÅ¡ak k tématu. Jde o trvale udržitelný rozvoj. HlinÃk je vnÃmán jako materiál, který spotÅ™ebuje pÅ™ÃliÅ¡ mnoho energie, než aby mohl být považován v tomto kontextu za pÅ™Ãnosný. Srovnávejme vÅ¡ak fakta s fakty. Pak se nám nestane, že uvidÃme v Popelce jen služku a ve favoritovi outsidera. ZdánlivÄ› je to nereálné, ale je to tak. Z pohledu trvale udržitelného rozvoje nenápadný stÅ™Ãbrný hlinÃk aspiruje na zlatou.
Miroslav Broumovský,
Å™editel divize Obaly, AL INVEST, a. s., BÅ™idliÄná