logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 5/2008 AKTUÁLNÍ TÉMA – udržitelný rozvoj, recyklace: Nizozemsko zavedlo obalovou daň

1. září 2008
Nezařazené 0
490

V Nizozemsku začal platit postih za použití obalových materiálů zatěžujících ovzduší oxidem uhličitým. Poplatek za uvolňované emise CO2 má motivovat k ekologičtějšímu balení. Kritici pochybují o efektivitě tohoto opatření a tuší za ním spíše záležitost fiskální než ekologickou.

Zákonodárci za prvé chtějí, aby se v Nizozemsku balilo méně a ekologičtěji. Za druhé se má z vybraných daní vylepšit komunální odpadové hospodářství. Od 1. května musí odvod platit výrobci i dovozci obalů. Jeho výše závisí jednak na váze obalů uvedených do oběhu a jednak na uhlíkové stopě použitých obalových materiálů. Poradenská agentura CE Delft stanovila průměrné emise CO2 na kilogram výrobku celkově pro osm druhů materiálu, a tím pádem vytvořila základ daňové sazby. „ Do výpočtu byl zahrnutý každý krok od získání nerostných surovin přes distribuci až po recyklaci,“ zdůrazňuje pracovnice CE Delft Maartje Sevenster.

Nejvyšší sazbu dostal hliník

S poplatkem 0,57 eura za kilogram výrobku je s odstupem nejvýše zdaněným materiálem energeticky i recyklačně nejnáročnější hliník. Za ním následuje plast s 0,36 eura. Do dalších kategorií byly zařazeny ostatní kovy, papír a lepenka, bioplasty, sklo, dřevo a jiné materiály, mezi nimi např. keramika. Nižší sazby daně platí pro přepravní obaly.

Daňovou povinnost mají firmy, které ročně uvedou do oběhu více než 15 tun jednoho obalového materiálu. Tento limit je zvolen tak, aby se zdanilo 95 % všech prodaných obalů. Nizozemská státní pokladna si tímto způsobem přijde dodatečně na přibližně 365 milionů eur. Celkem 115 milionů z toho půjde do fondu zřízeného jako příspěvek k financování komunálních firem pro recyklaci a likvidaci odpadů.

Daňový koncept útočí i na spotřebitele

Daňový koncept vychází z toho, že výrobci obalů tuto dodatečnou zátěž předají dále na obchodníky, kteří ji přenesou ve finále na konečné spotřebitele. Výsledkem má být, alespoň teoreticky, že se cíleně zdaněné, ekologicky škodlivé obaly budou kupovat méně a ekologicky únosnější naopak více.

Již relativně krátce po začátku systému je jeho dopad přinejmenším sporný. Zatím zvýšil ceny pouze řetězec Albert Heijn. Okolo 5000 výrobků nyní stojí u supermarketové jedničky na trhu o jeden nebo několik eurocentů více. „Celkovou částku nákupu včetně obalové daně lze přečíst na pokladním účtu. Pokud budou správní poplatky u dodavatelů dále růst, může být zvýšení cen ještě výraznější,“ zní z centrály firmy.

Konkurence prozatím zůstává klidná. „Kvůli dani nebudeme přizpůsobovat ceny,“ uvedl Dirk van den Broek mladší pro ekonomický list Distrifood. Šéf stejnojmenného rodinného podniku věří v cenovou výhodu. U obchodů Super de Boer, Jumbo, C1000, Plus a Jan Linders to vypadá podobně. „ Mnoho obchodníků nereaguje na zdaněné pořizovací náklady, a zaplatí tak vlastně daň ze své kapsy,“ myslí si Joost Kling z odborného sdružení Raad Nederlandse Detailhandel. Další znalci situace vidí Černého Petra kvůli nákupní síle obchodníků spíše v rukou dodavatelů.

Trestat výrobce obalů je prý moderní…

Henk Vooijs, ředitel výrobce bioplastů Novamont pro region Beneluxu, se domnívá, že skutečný dopad daně bude překrytý jinými pohyby cen způsobenými vlivem konkurence: „Efekt méně než jednoho eurocentu za jednotku je příliš malý. Pro výrobce kompostovatelných obalů je daň jistě motivační. Ovšem výroba konvenčních plastů tímto nebude výrazně poznamenána.“

Zástupci obalového průmyslu jsou stejně tak skeptičtí v aspektu výchovného působení této daně a považují ji spíše za fiskálně motivovaný krok. „Větší část plyne rovnou do státního rozpočtu. Pouze se otevřel nový finanční zdroj,“ domnívá se Julian Caroll, ředitel Evropské organizace pro obaly a životní prostředí (EUROPEN). Navíc je prý v současné době moderní „trestat“ obalový průmysl. V Dánsku existuje podobná daň, v Belgii se musí platit poplatky např. za igelitové tašky a plastové příbory. Znalci z branže se domnívají, že brzy přejde do ofenzivy také EU. Začátkem roku každopádně navrhli britský premiér Gordon Brown a francouzský prezident Nicolas Sarkozy šéfovi Evropské komise Manuelu Barossovi, aby při diskusích o evropském systému daně z přidané hodnoty zvážil zvýhodnění ekologicky neškodných obalových materiálů.
lc

Upraveno podle Lebensmittel Zeitung.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required