Business, inovace, perspektiva – tak jsou formulovány hlavní myšlenky pro 38. ročník Mezinárodního veletrhu obalů a obalové techniky Emballage 2008, jenž se koná od 17. do 21. listopadu 2008 v Paříži. Na tiskové konferenci, která se konala tamtéž již v červnu, byly poskytnuty shrnující informace o probíhajících přípravách a chystaném průběhu.
Očekává se více než 100 000 návštěvníků (40 % ze zahraničí), kteří přijedou ze 142 zemí světa. Na výstavní ploše v Paris-Nord Villepinte se bude prezentovat 2200 společností, z nichž 53 % představí mezinárodní nabídku.
Za hlavní lákadlo pro odborníky je označován mezinárodní rozměr akce, bohaté zastoupení odborných vystavovatelů a víceoborová nabídka. Ta reaguje na veškeré trhy odběratelů a spotřebitelů obalů, ať už se jedná o potravinářské výrobky, kosmetiku, luxusní výrobky, farmacii, zdravotnictví, průmyslové zboží či výrobky denní spotřeby. Chybět nebude předvádění vystavovaných strojů za chodu a přehlídka nových trendů.
Biomateriály v kompletní nabídce
V letech 2006 až 2011 by měla spotřeba obalů z biomateriálů vzrůst o 22 % ročně (zdroj: Intertech / PIRA / červen 2007). Součástí této tendence je také zdvojnásobení jejich produkce v letech 2006 – 2008.
Na letošním veletrhu bude poprvé ve Francii prezentována kompletní sekce věnovaná pouze biomateriálům Nabídne kompletní přehled tohoto rychle se rozvíjejícího odvětví včetně všech materiálových inovací a jejich nejnovějšího využití.
Plastic Eco Design Center bude vzdělávat a radit
Centrum, které vzniklo z iniciativy Allizé-Plasturgie (Alliance Zone Est de la Plasturgie- Aliance východní zóny v oblasti výroby plastů), v sobě spojuje možnosti nadnárodní francouzsko-italské sítě působící na trojí úrovni: informační, vzdělávací a průmyslového rozvoje. Cílem je poskytnout konkrétní pomoc podnikům při vývoji produktů vyráběných z plastů s co nejmenším dopadem na životní prostředí.
Během veletrhu bude Plastic Eco Design Center poskytovat zájemcům služby při využití:
– Materiautech® pro výrobky z plastů nabízející širokou škálu vzorků plastových materiálů,
– stánku ekoprojekce s veškerými nástroji vyvinutými speciálně pro výrobky z plastů,
– stánku věnovaného prototypům,
– stánku se zaměřením na zužitkování a recyklování použitých obalů.
Doprovodný program Plastic Eco Design Center uvede dvě výstavy, z nichž se bude jedna věnovat biomateriálům a druhá „ekologicky pojatým“ prvkům z oblasti obalů. V průběhu pěti dnů trvání veletrhu se budou rovněž konat volně přístupné přednášky.
Kondenzát nápadů bude oceněn
Sekce Tendence bude umístěna u vchodu do haly č. 6, kde se představí nejvýraznější a nejreprezentativnější novinky z téměř 500 nových výrobků, které vystavovatelé každoročně přivážejí. Mezinárodní porota složená z novinářů vybere letos poprvé ty nejlepší ze všech přihlášených novinek. Exponáty budou hodnoceny podle pěti hlavních kritérií: bezpečnější, praktičtější, rentabilnější, občansky ekologičtější a odlišnější produkt.
Design na kongresu Pack.Vision
Prvního Mezinárodního kongresu obalového designu se v rámci kongresu Pack.Vision zúčastní hlavní tvůrci obalových inovací. Výrobci obalů, zástupci značek, designérské agentury a mezinárodní návrhářská studia zde přednesou své analýzy v rámci dvou desítek přednášek uváděných v průběhu pěti dní konání veletrhu na témata, jako je ekodesign, biomateriály či ekologické etikety.
Třetí ročník kongresu Pack.Vision se bude konat v hale č. 6. Vstup je bezplatný pro všechny návštěvníky veletrhu. Mohou zde získat informace, diskutovat nebo se prostě seznámit s obalovými novinkami nejen hlediska marketingu či technologií, ale také z ekonomického a sociálního pohledu.
B2B jednoduše a účinně
Organizátoři veletrhu Emballage 2008 přicházejí s nabídkou zprostředkování obchodních schůzek pod názvem Gold Meetings. Tato nově zavedená služba poprvé umožní francouzským i zahraničním navrhovatelům konkrétních investičních projektů setkat se s již vytipovanými potenciálními dodavateli.
Gold Meetings jsou také příležitostí pro vystavovatele ke konkrétním a efektivním obchodním schůzkám s hlavními zástupci mezinárodního obchodu neboli s budoucími potenciálními zákazníky, kteří přinášejí své obchodní návrhy. Vystavovatelé tak mohou nabídnout své možnosti předem a lépe využít svou účast na veletrhu díky většímu počtu akcí a navazování nových kontaktů.
Umění a obal v souvislostech
Spojení umění a obalové techniky na pozadí Paříže bude námětem výstavy Umění a obal („l’Art et le Packaging). Fotografická dokumentace úzkých a pestrých vztahů mezi uměním a obaly bude nainstalovaná u každého vchodu na veletrh, a také v hale č. 6, kde přiblíží šest etap historie vývoje umění ve spojení s obalovou technikou:
Umělci zakladatelé: konec 19. století / počátek 20. století – první obaly vytvořené umělci.
Součást umění: obaly se objevují a využívají v uměleckých dílech na počátku 20. století.
Umělecká inspirace: v meziválečném období se začíná prosazovat marketing a designéři nacházející inspiraci v uměleckých dílech a uměleckých proudech.
Strategie komunikace: značky ke svému uplatnění využívají umění a umělce.
Podpora umění: obaly se stávají pro umělce zdrojem a materiálem.
Umělecké dílo: obaly se stávají výstavním exponátem, a některé jsou dokonce povýšeny na umělecké dílo.
Výstava je pořádaná ve spolupráci s Národním institutem obalového designu (Institut National du Design Packaging). Jeho prezident Fabrice Peltier je autorem knihy Umění, tvůrčí vztahy (Art, échanges créatifs; collection IdPack), jež je vydávána exkluzivně u příležitosti veletrhu EMBALLAGE 2008. V knize jsou použity originály fotografky Patricie de Gorostarzu.
IPA 2008
Současně s veletrhem Emballage proběhne od 17. do 20. listopadu Mezinárodní veletrh technologií pro výrobu potravin IPA. Se svými více než 130 tisíci návštěvníky, z nich 38 % přijíždí ze zahraničí, představuje tato akce jedno z nejvýznamnějších světových setkání potravinářského odvětví. Až 95 % návštěvníků oceňuje právě účelnost souběžného konání těchto dvou veletrhů.
Ladislava Caisová
Povzbudivá čísla
Několik měsíců po konání minulých veletrhů IPA a EMBALLAGE byl proveden průzkum zaměřený na investiční projekty. Po skončení ročníku 2006 osmdesát procent návštěvníků uvedlo, že mají v plánu nakupovat. Jejich důvěra v perspektivy oboru se přímo promítla do záměru koupit výrobní zařízení, což uvedlo 67 % dotázaných, s investicemi v průměrné výši 200 000 EUR (nákup výrobních zařízení 58,5 %, balicích strojů na primární balení 34,5 %, na sekundární 26 % a na terciární 29,5 %).
Trh obalů nezůstal pozadu a projevuje se stejně dynamicky se světovou výrobou v hodnotě 486 miliard USD v roce 2008 (+7 % oproti roku 2006).