logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...
  • Gordon’s Gin uvádí na trh nový gin s příchutí pomerančů a vůní Středomoří Gordon´s Gin nyní...

SB 4/2008 VELETRHY: Kovové obaly – recese, nebo renesance?

1. července 2008
Nezařazené 0
780

Na Interpacku 2008 byli výrobci kovových obalů zastoupeni v mnohem menší míře než výrobců plastů. Prezentované metalické obaly však bezesporu zaujaly jak svými vlastnostmi, tak i grafickou výlučností. Zajímavá byla také prezentace vítězů soutěže Alufoil Trophy 2008, kterou pořádá sdružení EAFA (European Aluminium Foil Association e. V.), u nichž nechyběly nejnovější trendy v technologii i designu. Na samotném Interpacku v metalických obalech jednoznačně převažoval hliník.

Důvodů pro používání hliníku je hned několik – výborné bariérové vlastnosti, ochrana před UV zářením, dobrá tvarovatelnost u fólií, záruka aseptičnosti apod. Zabraňuje oxidaci, vlhkosti, tvorbě mikroorganismů i ztrátě aromatu. V neposlední řadě je jeho výhodou i velmi nízká hmotnost. Hliníková fólie se používá často v kombinaci s dalšími materiály. Je součástí nápojových kartonů i flexibilních obalů. Jako i u jiných materiálů používaných v obalové technice je i zde snaha o maximální úsporu materiálu při zachování užitných vlastností. Za posledních 20 let je úspora u všech typů obalů z hliníku v průměru 28 % (laminované sáčky 25 %, flexibilní balení 28 %, nápojové kartony 30 %, fólie pro balení čokolád, tabáku, cigaret a kávy 30 %). Energetická náročnost na výrobu hliníku se od roku 1950, kdy se začal masově používat, snížila o více než 33 %.

Nahradí hliník klasické plechovky?

Německo-švýcarská společnost Alupak Packaging Systems, která vystavovala v hale 9, patří mezi světové lídry ve výrobě hliníkových obalů. Vzhledem k ocenění, které firma získala již ve zmiňované prestižní soutěží Alufoil Trophy 2008, bylo samozřejmostí, že hlavním „lákadlem“ pro návštěvníky byla tažená hliníková dóza s opětně uzavíratelným víkem typu PeeliCan®.

Tento typ obalu má všechny ambice plnohodnotně nahradit klasickou plechovku. Původně byl určen jako obal na ryby a plody moře, na Interpacku byl však prezentován v různých dalších možnostech využití – potraviny, čaje apod. Další výhodou obalů typu PeeliCan® je technologie spojování obou částí obalu. Svařování ultrazvukem obal dokonale uzavírá a zabraňuje jakékoli případné kontaminaci. PeeliCan balení bylo na stánku firmy prezentováno i ve vysoce praktických pultových displejích z lepenky. Dózy jsou v nich loženy šikmo v jednotlivých fixačních přihrádkách, které usnadňují manipulaci s produktem při vyndávání. Grafická sladěnost designu obalu a displeje přispívá významnou měrou k podpoře prodeje produktu. Ve spolupráci se společností TEEWERK Easytea International Ltd. firma na svém stánku představila i další z nových typů obalů na čaje Verity. Tyto čaje se v současnosti vyrábějí ve třech příchutích – Verity 21 (stimulující černý čaj z Cejlonu), Verity 30 (šípkový ovocný čaj), Verity 50 (čistý čaj rooibos produkovaný pouze v oblasti Cederberg v Jižní Africe). Všechny tyto typy čajů jsou baleny do kulatých hlubokotažných hliníkových kapslí, které jsou následně vkládány do kovových plechovek shodného průměru. I u tohoto typu obalu je použit efekt PeeliCan®. Netradiční nový typ obalu plně koresponduje i s inovativní charakteristikou čajů, které lze konzumovat jak horké, tak i studené či ledové.

Další možnost využití těchto kapslí je oblast koktejlů, kde se jich využívá k balení originálních ingrediencí. Minimální doba trvanlivosti je jeden rok při naprosto nezměněném aromatu a kvalitě. Toto je umožněno vakuovým balením a použitím vysoce bariérové hliníkové fólie, která zaručuje nepropustnost světla a vzduchu.

Rexam – inovace také v plastu

Společnost, která produkuje 55 bilionů nápojových plechovek ročně (a to se zdaleka nejedná o její jedinou aktivitu) a má 110 poboček ve více než 20 zemí světa, prezentovala své výrobky a obalová řešení v hale číslo 10. Vedle kovových obalů představila také inovace v oblasti pevných plastů. Dá se říci, že letos plasty dokonce převažovaly.

Motto expozice by se dalo shrnout do tří bodů: uživatelská přívětivost obalů (na Interpacku zaměřeno především na generaci seniorů), příznivost výroby i materiálů k životnímu prostředí a kvalitativní hodnota. Nápojové plechovky byly řešeny v duchu snadného otevírání ve spojení s opětovným uzavíráním (resealable). Výlučnost plechu byla často doplňována dekorativním vícebarevným potiskem. Pevné plastové obaly představily své užití především v kosmetice a farmacii. Inovace se daly vysledovat zejména v uzávěrech a dávkovačích. Rexam představil také nové typy biodegradabilních obalových materiálů. Ty na bázi PLA jsou vyráběny metodou vstřikování. Z bioplastů vzbudily ohlas především obaly na kosmetiku pro brazilskou firmu Natura.

Spotřebitelské i velkoobjemové kovové obaly

Prakticky všechny typy spotřebitelských plechových obalů včetně uzávěrů prezentoval nadnárodní koncern Massily. Vedle aerosolových obalů vystavoval ve své expozici i různé typy dekorativních dóz. Ke zvýšení atraktivnosti těchto obalů přispíval nejen vícebarevný potisk, ale i vysoká variabilita tvarových možností obalu.

Mezi výrobce prakticky všech typů průmyslových obalů z kovu a plastu patří již nějakou dobu firma Pack2Pack. Do jejího portfolia patří ocelové sudy, bubny, kanystry, velkoobjemové IBC i spotřebitelské plechovky. Jako dárek obdrželi návštěvníci stánku dvoudílný typ kovové dózy na bonbony s originálním otevíráním a uzavíráním. Jedná se o dózu kruhového průřezu, uprostřed je plech zeslaben, aby pružil, horní část má zoubkovaný okraj. Uzávěr drží v případě, že uživatel „vymáčkne“ zeslabenou část, v opačném případě lze díly od sebe bez problémů oddělit.

Sto let zkušeností s kovovými obaly – tak lze heslovitě představit společnost Huber Packaging Group GmbH. Vystavovala v Düsseldorfu průmyslové, nápojové i dekorativní obaly. Asi nejžhavější novinkou byla inovace easy kegu s integrovaným tlakovým systémem IPS. Ten zabraňující nežádoucím vlivům při plnění a vyprazdňování a je patentem firmy. Tekutina se vyprazdňuje dolním otevíracím otvorem, který je vysouvací a otočný. Obal o objemu pěti litrů se používá na pivo. Výrobce zaručuje, že pivo bude mít nezměněnou kvalitu po prvním otevření kegu i dalších 30 dní. Ventilový systém ve spojení s plněním pomocí CO2 zabraňuje případné oxidaci.

Dekorativností i čistotou designu se vyznačovaly obaly od Pirlo GmbH & Co. Vedle obalů má firma v nabídce i různé typy víček a vík na obaly. Na Interpack přijela i se svými netradičními kovovými obaly na CD.
Nápojové i aerosolové plechovky nabízela i firma Nussbaum GmbH. Tyto typy obalů patřily k designově nejvýraznějším. Za štíhlé, tvarově i graficky čistě provedené metalické obaly získala firma různá ocenění, včetně prestižního Can of the Year.

Aerosolové plechovky vysokého lesku nabízela i turecká společnost Tin Can Packaging Industry. Obaly se vyrábějí na plně automatizovaných výrobních linkách o výkonu 150 000 plechovek za hodinu. Vyráběné průměry 45; 52; 57 a 65 mm lze kombinovat s výškami 100 a 300 mm.

Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required