Na Interpacku 2008 byli výrobci kovových obalů zastoupeni v mnohem menší míře než výrobců plastů. Prezentované metalické obaly však bezesporu zaujaly jak svými vlastnostmi, tak i grafickou výlučností. Zajímavá byla také prezentace vítězů soutěže Alufoil Trophy 2008, kterou pořádá sdružení EAFA (European Aluminium Foil Association e. V.), u nichž nechyběly nejnovější trendy v technologii i designu. Na samotném Interpacku v metalických obalech jednoznačně převažoval hliník.
Důvodů pro používání hliníku je hned několik – výborné bariérové vlastnosti, ochrana před UV zářením, dobrá tvarovatelnost u fólií, záruka aseptičnosti apod. Zabraňuje oxidaci, vlhkosti, tvorbě mikroorganismů i ztrátě aromatu. V neposlední řadě je jeho výhodou i velmi nízká hmotnost. Hliníková fólie se používá často v kombinaci s dalšími materiály. Je součástí nápojových kartonů i flexibilních obalů. Jako i u jiných materiálů používaných v obalové technice je i zde snaha o maximální úsporu materiálu při zachování užitných vlastností. Za posledních 20 let je úspora u všech typů obalů z hliníku v průměru 28 % (laminované sáčky 25 %, flexibilní balení 28 %, nápojové kartony 30 %, fólie pro balení čokolád, tabáku, cigaret a kávy 30 %). Energetická náročnost na výrobu hliníku se od roku 1950, kdy se začal masově používat, snížila o více než 33 %.
Nahradí hliník klasické plechovky?
Německo-švýcarská společnost Alupak Packaging Systems, která vystavovala v hale 9, patří mezi světové lídry ve výrobě hliníkových obalů. Vzhledem k ocenění, které firma získala již ve zmiňované prestižní soutěží Alufoil Trophy 2008, bylo samozřejmostí, že hlavním „lákadlem“ pro návštěvníky byla tažená hliníková dóza s opětně uzavíratelným víkem typu PeeliCan®.
Tento typ obalu má všechny ambice plnohodnotně nahradit klasickou plechovku. Původně byl určen jako obal na ryby a plody moře, na Interpacku byl však prezentován v různých dalších možnostech využití – potraviny, čaje apod. Další výhodou obalů typu PeeliCan® je technologie spojování obou částí obalu. Svařování ultrazvukem obal dokonale uzavírá a zabraňuje jakékoli případné kontaminaci. PeeliCan balení bylo na stánku firmy prezentováno i ve vysoce praktických pultových displejích z lepenky. Dózy jsou v nich loženy šikmo v jednotlivých fixačních přihrádkách, které usnadňují manipulaci s produktem při vyndávání. Grafická sladěnost designu obalu a displeje přispívá významnou měrou k podpoře prodeje produktu. Ve spolupráci se společností TEEWERK Easytea International Ltd. firma na svém stánku představila i další z nových typů obalů na čaje Verity. Tyto čaje se v současnosti vyrábějí ve třech příchutích – Verity 21 (stimulující černý čaj z Cejlonu), Verity 30 (šípkový ovocný čaj), Verity 50 (čistý čaj rooibos produkovaný pouze v oblasti Cederberg v Jižní Africe). Všechny tyto typy čajů jsou baleny do kulatých hlubokotažných hliníkových kapslí, které jsou následně vkládány do kovových plechovek shodného průměru. I u tohoto typu obalu je použit efekt PeeliCan®. Netradiční nový typ obalu plně koresponduje i s inovativní charakteristikou čajů, které lze konzumovat jak horké, tak i studené či ledové.
Další možnost využití těchto kapslí je oblast koktejlů, kde se jich využívá k balení originálních ingrediencí. Minimální doba trvanlivosti je jeden rok při naprosto nezměněném aromatu a kvalitě. Toto je umožněno vakuovým balením a použitím vysoce bariérové hliníkové fólie, která zaručuje nepropustnost světla a vzduchu.
Rexam – inovace také v plastu
Společnost, která produkuje 55 bilionů nápojových plechovek ročně (a to se zdaleka nejedná o její jedinou aktivitu) a má 110 poboček ve více než 20 zemí světa, prezentovala své výrobky a obalová řešení v hale číslo 10. Vedle kovových obalů představila také inovace v oblasti pevných plastů. Dá se říci, že letos plasty dokonce převažovaly.
Motto expozice by se dalo shrnout do tří bodů: uživatelská přívětivost obalů (na Interpacku zaměřeno především na generaci seniorů), příznivost výroby i materiálů k životnímu prostředí a kvalitativní hodnota. Nápojové plechovky byly řešeny v duchu snadného otevírání ve spojení s opětovným uzavíráním (resealable). Výlučnost plechu byla často doplňována dekorativním vícebarevným potiskem. Pevné plastové obaly představily své užití především v kosmetice a farmacii. Inovace se daly vysledovat zejména v uzávěrech a dávkovačích. Rexam představil také nové typy biodegradabilních obalových materiálů. Ty na bázi PLA jsou vyráběny metodou vstřikování. Z bioplastů vzbudily ohlas především obaly na kosmetiku pro brazilskou firmu Natura.
Spotřebitelské i velkoobjemové kovové obaly
Prakticky všechny typy spotřebitelských plechových obalů včetně uzávěrů prezentoval nadnárodní koncern Massily. Vedle aerosolových obalů vystavoval ve své expozici i různé typy dekorativních dóz. Ke zvýšení atraktivnosti těchto obalů přispíval nejen vícebarevný potisk, ale i vysoká variabilita tvarových možností obalu.
Mezi výrobce prakticky všech typů průmyslových obalů z kovu a plastu patří již nějakou dobu firma Pack2Pack. Do jejího portfolia patří ocelové sudy, bubny, kanystry, velkoobjemové IBC i spotřebitelské plechovky. Jako dárek obdrželi návštěvníci stánku dvoudílný typ kovové dózy na bonbony s originálním otevíráním a uzavíráním. Jedná se o dózu kruhového průřezu, uprostřed je plech zeslaben, aby pružil, horní část má zoubkovaný okraj. Uzávěr drží v případě, že uživatel „vymáčkne“ zeslabenou část, v opačném případě lze díly od sebe bez problémů oddělit.
Sto let zkušeností s kovovými obaly – tak lze heslovitě představit společnost Huber Packaging Group GmbH. Vystavovala v Düsseldorfu průmyslové, nápojové i dekorativní obaly. Asi nejžhavější novinkou byla inovace easy kegu s integrovaným tlakovým systémem IPS. Ten zabraňující nežádoucím vlivům při plnění a vyprazdňování a je patentem firmy. Tekutina se vyprazdňuje dolním otevíracím otvorem, který je vysouvací a otočný. Obal o objemu pěti litrů se používá na pivo. Výrobce zaručuje, že pivo bude mít nezměněnou kvalitu po prvním otevření kegu i dalších 30 dní. Ventilový systém ve spojení s plněním pomocí CO2 zabraňuje případné oxidaci.
Dekorativností i čistotou designu se vyznačovaly obaly od Pirlo GmbH & Co. Vedle obalů má firma v nabídce i různé typy víček a vík na obaly. Na Interpack přijela i se svými netradičními kovovými obaly na CD.
Nápojové i aerosolové plechovky nabízela i firma Nussbaum GmbH. Tyto typy obalů patřily k designově nejvýraznějším. Za štíhlé, tvarově i graficky čistě provedené metalické obaly získala firma různá ocenění, včetně prestižního Can of the Year.
Aerosolové plechovky vysokého lesku nabízela i turecká společnost Tin Can Packaging Industry. Obaly se vyrábějí na plně automatizovaných výrobních linkách o výkonu 150 000 plechovek za hodinu. Vyráběné průměry 45; 52; 57 a 65 mm lze kombinovat s výškami 100 a 300 mm.
Jana Žižková