logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 4/2008 VELETRHY: Kovové obaly – recese, nebo renesance?

1. července 2008
Nezařazené 0
859

Na Interpacku 2008 byli výrobci kovových obalů zastoupeni v mnohem menší míře než výrobců plastů. Prezentované metalické obaly však bezesporu zaujaly jak svými vlastnostmi, tak i grafickou výlučností. Zajímavá byla také prezentace vítězů soutěže Alufoil Trophy 2008, kterou pořádá sdružení EAFA (European Aluminium Foil Association e. V.), u nichž nechyběly nejnovější trendy v technologii i designu. Na samotném Interpacku v metalických obalech jednoznačně převažoval hliník.

Důvodů pro používání hliníku je hned několik – výborné bariérové vlastnosti, ochrana před UV zářením, dobrá tvarovatelnost u fólií, záruka aseptičnosti apod. Zabraňuje oxidaci, vlhkosti, tvorbě mikroorganismů i ztrátě aromatu. V neposlední řadě je jeho výhodou i velmi nízká hmotnost. Hliníková fólie se používá často v kombinaci s dalšími materiály. Je součástí nápojových kartonů i flexibilních obalů. Jako i u jiných materiálů používaných v obalové technice je i zde snaha o maximální úsporu materiálu při zachování užitných vlastností. Za posledních 20 let je úspora u všech typů obalů z hliníku v průměru 28 % (laminované sáčky 25 %, flexibilní balení 28 %, nápojové kartony 30 %, fólie pro balení čokolád, tabáku, cigaret a kávy 30 %). Energetická náročnost na výrobu hliníku se od roku 1950, kdy se začal masově používat, snížila o více než 33 %.

Nahradí hliník klasické plechovky?

Německo-švýcarská společnost Alupak Packaging Systems, která vystavovala v hale 9, patří mezi světové lídry ve výrobě hliníkových obalů. Vzhledem k ocenění, které firma získala již ve zmiňované prestižní soutěží Alufoil Trophy 2008, bylo samozřejmostí, že hlavním „lákadlem“ pro návštěvníky byla tažená hliníková dóza s opětně uzavíratelným víkem typu PeeliCan®.

Tento typ obalu má všechny ambice plnohodnotně nahradit klasickou plechovku. Původně byl určen jako obal na ryby a plody moře, na Interpacku byl však prezentován v různých dalších možnostech využití – potraviny, čaje apod. Další výhodou obalů typu PeeliCan® je technologie spojování obou částí obalu. Svařování ultrazvukem obal dokonale uzavírá a zabraňuje jakékoli případné kontaminaci. PeeliCan balení bylo na stánku firmy prezentováno i ve vysoce praktických pultových displejích z lepenky. Dózy jsou v nich loženy šikmo v jednotlivých fixačních přihrádkách, které usnadňují manipulaci s produktem při vyndávání. Grafická sladěnost designu obalu a displeje přispívá významnou měrou k podpoře prodeje produktu. Ve spolupráci se společností TEEWERK Easytea International Ltd. firma na svém stánku představila i další z nových typů obalů na čaje Verity. Tyto čaje se v současnosti vyrábějí ve třech příchutích – Verity 21 (stimulující černý čaj z Cejlonu), Verity 30 (šípkový ovocný čaj), Verity 50 (čistý čaj rooibos produkovaný pouze v oblasti Cederberg v Jižní Africe). Všechny tyto typy čajů jsou baleny do kulatých hlubokotažných hliníkových kapslí, které jsou následně vkládány do kovových plechovek shodného průměru. I u tohoto typu obalu je použit efekt PeeliCan®. Netradiční nový typ obalu plně koresponduje i s inovativní charakteristikou čajů, které lze konzumovat jak horké, tak i studené či ledové.

Další možnost využití těchto kapslí je oblast koktejlů, kde se jich využívá k balení originálních ingrediencí. Minimální doba trvanlivosti je jeden rok při naprosto nezměněném aromatu a kvalitě. Toto je umožněno vakuovým balením a použitím vysoce bariérové hliníkové fólie, která zaručuje nepropustnost světla a vzduchu.

Rexam – inovace také v plastu

Společnost, která produkuje 55 bilionů nápojových plechovek ročně (a to se zdaleka nejedná o její jedinou aktivitu) a má 110 poboček ve více než 20 zemí světa, prezentovala své výrobky a obalová řešení v hale číslo 10. Vedle kovových obalů představila také inovace v oblasti pevných plastů. Dá se říci, že letos plasty dokonce převažovaly.

Motto expozice by se dalo shrnout do tří bodů: uživatelská přívětivost obalů (na Interpacku zaměřeno především na generaci seniorů), příznivost výroby i materiálů k životnímu prostředí a kvalitativní hodnota. Nápojové plechovky byly řešeny v duchu snadného otevírání ve spojení s opětovným uzavíráním (resealable). Výlučnost plechu byla často doplňována dekorativním vícebarevným potiskem. Pevné plastové obaly představily své užití především v kosmetice a farmacii. Inovace se daly vysledovat zejména v uzávěrech a dávkovačích. Rexam představil také nové typy biodegradabilních obalových materiálů. Ty na bázi PLA jsou vyráběny metodou vstřikování. Z bioplastů vzbudily ohlas především obaly na kosmetiku pro brazilskou firmu Natura.

Spotřebitelské i velkoobjemové kovové obaly

Prakticky všechny typy spotřebitelských plechových obalů včetně uzávěrů prezentoval nadnárodní koncern Massily. Vedle aerosolových obalů vystavoval ve své expozici i různé typy dekorativních dóz. Ke zvýšení atraktivnosti těchto obalů přispíval nejen vícebarevný potisk, ale i vysoká variabilita tvarových možností obalu.

Mezi výrobce prakticky všech typů průmyslových obalů z kovu a plastu patří již nějakou dobu firma Pack2Pack. Do jejího portfolia patří ocelové sudy, bubny, kanystry, velkoobjemové IBC i spotřebitelské plechovky. Jako dárek obdrželi návštěvníci stánku dvoudílný typ kovové dózy na bonbony s originálním otevíráním a uzavíráním. Jedná se o dózu kruhového průřezu, uprostřed je plech zeslaben, aby pružil, horní část má zoubkovaný okraj. Uzávěr drží v případě, že uživatel „vymáčkne“ zeslabenou část, v opačném případě lze díly od sebe bez problémů oddělit.

Sto let zkušeností s kovovými obaly – tak lze heslovitě představit společnost Huber Packaging Group GmbH. Vystavovala v Düsseldorfu průmyslové, nápojové i dekorativní obaly. Asi nejžhavější novinkou byla inovace easy kegu s integrovaným tlakovým systémem IPS. Ten zabraňující nežádoucím vlivům při plnění a vyprazdňování a je patentem firmy. Tekutina se vyprazdňuje dolním otevíracím otvorem, který je vysouvací a otočný. Obal o objemu pěti litrů se používá na pivo. Výrobce zaručuje, že pivo bude mít nezměněnou kvalitu po prvním otevření kegu i dalších 30 dní. Ventilový systém ve spojení s plněním pomocí CO2 zabraňuje případné oxidaci.

Dekorativností i čistotou designu se vyznačovaly obaly od Pirlo GmbH & Co. Vedle obalů má firma v nabídce i různé typy víček a vík na obaly. Na Interpack přijela i se svými netradičními kovovými obaly na CD.
Nápojové i aerosolové plechovky nabízela i firma Nussbaum GmbH. Tyto typy obalů patřily k designově nejvýraznějším. Za štíhlé, tvarově i graficky čistě provedené metalické obaly získala firma různá ocenění, včetně prestižního Can of the Year.

Aerosolové plechovky vysokého lesku nabízela i turecká společnost Tin Can Packaging Industry. Obaly se vyrábějí na plně automatizovaných výrobních linkách o výkonu 150 000 plechovek za hodinu. Vyráběné průměry 45; 52; 57 a 65 mm lze kombinovat s výškami 100 a 300 mm.

Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required