logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...
  • Gordon’s Gin uvádí na trh nový gin s příchutí pomerančů a vůní Středomoří Gordon´s Gin nyní...
  • Alza umožňuje nákup drogerie do znovupoužitelných nádob Ve svém holešovickém showroomu...

SB 4/2008 TECHNOLOGIE: Otevřený trh s GS1 DataBar

1. července 2008
Nezařazené 0
510

Symboly GS1 DataBar, dříve známé pod zkratkou RSS – Reduce Space Symbology, jsou skupinou lineárních čárových kódů, které představují nový krok a další posun v možnostech automatické identifikace především v oblastech, kde se „klasické“ čárové kódy EAN/UPC nemohou uplatnit nebo jsou použitelné pouze v omezené míře. Už z těchto faktů vyplývá, že odpověď na často kladenou otázku, zda budou stávající čárové kódy postupně vytlačeny novými druhy, může znít poněkud nejednoznačně.

Volba konkrétního nosiče bude vždy záviset na druhu identifikovaného produktu, na sektoru, ze kterého produkt pochází, a v neposlední řadě i na osobě zodpovědné za tvorbu datových struktur, tj. jaký druh identifikace vzhledem ke konkrétním podmínkám upřednostní.

Jak se tedy vyvíjí situace v implementaci symbolů GS1 DataBar nesoucích zásadně čtrnáctimístnou datovou strukturu GTIN-14 a případně další doplňující informace? Jak pokročilý je technický vývoj a jaké požadavky globálního trhu souvisejí se zavedením této nové skupiny čárových kódů?

Ze zdravotnictví do obchodní sítě

GS1 DataBar se staly prvními čárovými kódy od zavedení automatické identifikace spotřebitelských jednotek ve formě symbolů EAN/UPC v polovině sedmdesátých let minulého století, které byly schváleny pro otevřený trh, tj. bez jakýchkoli restrikcí.

Zpočátku byly vyvíjeny s prvořadým záměrem zásadní úspory místa zejména pro oblast identifikace produktů v sektoru zdravotnictví a farmaceutického průmyslu. Tento úkol se podařilo splnit skutečně brilantně, neboť prostor nejmenšího symbolu GS1 DataBar Stacked či GS1 DataBar Limited zaujímá pouze zhruba 5 % plochy klasického čárového kódu EAN-13.

Následně byly některé typy GS1 DataBar s přihlédnutím k rozšiřujícím se potřebám trhu připraveny i pro možnost snímání v místech konečného prodeje v maloobchodní síti. Byl vyřešen požadavek zakódování podstatně vyššího množství dat, nežli umožňuje základní symbol EAN-13, zejména v souvislosti s aktuální problematikou vysledovatelnosti, prokazování pravosti produktů, ověřování jejich standardní kvality atd. Stalo se tak za cenu pokrytí větší plochy, v tomto případě maximálně srovnatelné s uvedeným symbolem.
Kódování vyššího počtu dat je umožněno využitím aplikačních identifikátorů známých z praxe zejména při procesu identifikace obchodních a logistických jednotek prostřednictvím symbolu GS1-128. Dekódování doplňujících informací o datu výroby, minimální trvanlivosti, exspiraci, hmotnosti, číslu šarže, počtu kusů, sériovém číslu apod. bude reálné i při průchodu zboží místy konečného prodeje.

IS obchodníků nejsou zatím připraveny

Zatímco v oblasti identifikace produktů mimo maloobchodní sít jsou již GS1 DataBar velmi často v praxi využívány (např. v již zmíněném zdravotnickém sektoru), snímací zařízení obchodních organizací a související upgrade informačních systémů zatím ještě ve většině případů připraveny nejsou, a neumožňují tedy dekódovat strukturu GTIN-14.

Případné využívání GS1 DataBar v sektoru konečného prodeje (POS) je v současném přechodovém období, tj. do roku 2010, možné pouze po dvoustranné dohodě konkrétních partnerů. Uvedený rok představuje časový mezník, do kterého by se technická připravenost měla stát skutečností.

Jaké jsou potřeby trhu?

Je však skutečná tržní potřeba nové identifikace tak silná, aby všem partnerům stálo za to přeprogramovat stávající snímače, zajistit příslušný upgrade, či dokonce fyzicky vyměnit tato zařízení ve smyslu akceptace čtrnáctimístných datových struktur odpovídajících GS1 DataBar? Pro jaké druhy produktů se identifikace prostřednictvím GS1 DataBar v maloobchodě zejména uplatní?

Existuje hned několik oblastí, které jsou v uvedeném smyslu zajištění či doplnění globální, unikátní identifikace a souvisejícího rychlého a přesného automatického sběru dat aktuální. Až praktické využívání GS1 DataBar ukáže, zda níže uvedený výčet bude případně doplněn o další důležité oblasti.

• Identifikace velmi malých produktů a současné řešení symbologie EAN-8.
• Identifikace produkce ovoce a zeleniny.
• Identifikace výrobků s proměnnými jednotkami, zejména s proměnnou hmotností.
• Identifikace kuponů.

Databáze malých produktů již bez omezení

Identifikace velmi malých produktů byla v minulosti vždy problémová, neboť vyžadovala speciální řešení. Typickými příklady zboží této skupiny jsou produkty kosmetického průmyslu, farmacie, tabákového průmyslu, mohou to být šperky, hardware apod. Procházejí-li tyto produkty místem konečného prodeje, bývají opatřeny symbolem EAN-8 ve struktuře GTIN-8.

Každá národní organizace GS1 vede vlastní databázi nejčastěji čtyřmístných kódů přidělovaných na základě žádosti konkrétního člena Systému GS1 pro konkrétní produkt. Tento symbol neobsahuje unikátní company prefix, tj. strukturu známou ze schématu symbolu EAN-13, který je charakterizován neměnnou numerickou sekvencí prefixu země a kódu přiděleného konkrétní firmě.

Z výše uvedeného vyplývá, že takto vedená databáze EAN-8 má značně omezenou kapacitu; uplatnění GS1 DataBar tedy řeší i kapacitní úskalí systému. Dalším problémem, do budoucna velmi vážným, je absolutní nekompatibilita EAN-8 se systémem EPCIS. Jedná se o naprosto nepostradatelnou, základní součást EPCglobal Network, tj. informační sítě poskytující zabezpečené dynamické informace o zboží v reálném čase, pracující na principu radiofrekvenční technologie. Budoucnost EAN-8, tedy i struktury GTIN-8, je spatřována v jejich postupném odeznívání, postupné náhradě tohoto druhu identifikace za GTIN-14 a vybrané symboly GS1 DataBar.

Globálně identifikovatelné na váhu i na kusy…

Identifikace čerstvé produkce, ovoce a zeleniny, projde díky implementaci GS1 DataBar přímo revoluční změnou. Současný stav je charakterizován zásadním procentem neoznačeného, volně loženého zboží, které není identifikovatelné bez dodatečného interního procesu závislého na možnostech konkrétního obchodníka. Jediným značeným zbožím zde bývají dodavatelem „předbalená“ skupinová balení vybavená nejčastěji symbolem EAN-13. Využití GS1 DataBar umožní identifikaci podstatné většiny samostatných produktů (jablka, pomeranče, melouny atd.), výrazně omezí současný systém skupinových balení a rozhodujícími zůstanou pouze dvě otázky: „Je spotřebitelská jednotka vybavena čárovým kódem?“ a „Je spotřebitelská jednotka prodávána na váhu, či na kusy se související fixní cenou?“ Prodej na základě hmotnosti si vyžádá přítomnost symbolu řady GS1 DataBar Expanded; prodej na kusy bude nejčastěji doprovázen prostorově úsporným symbolem GS1 DataBar Omnidirectional, případně GS1 DataBar Omnidirectional Stacked. Dodatečné možné přínosy (např. přesná informace o zemi původu zboží, šarži produktu, varianty datových informací apod.) jsou atributy nepovinně vázané k použití aplikačních identifikátorů ve spojení se symboly GS1 DataBar Expanded a GS1 DataBar Expanded Stacked.

Na pozadí těchto změn jsou zřejmé ještě další efekty:

• V době masivně se rozvíjejícího globálního obchodu je žádoucí postupný odklon od místních, vn
itropodnikových či vnitrostátních řešení, která nejsou kompatibilní s globálně unikátními systémy. Je tedy možno hovořit o výhledu postupného omezování využívání tzv. dvojkové řady numerických sekvencí – tj. různých druhů identifikace počínajících číslicí 2 určených výhradně pro lokální použití.

• Dosažení minimalizace nepřijatelného stavu „vyprodaná zásoba“ díky přesnější kontrole toku zboží.

• Umožnění rychlé a přesné odezvy na případný požadavek vysledovatelnosti – tj. např. okamžitá identifikace dodavatele, snadné zjištění původu zboží, vysledování jeho toku logistickým řetězcem apod.

• Usnadnění průběžné kontroly stavu zásob; snadná, rychlá a přesná inventura.

• Efektivnější řízení sortimentní skladby.

• Plynulejší doplňování zboží do prodejních míst.

Vše umocňuje reálný předpoklad zvýšené spokojenosti zákazníků díky vyšší efektivitě činnosti v místě prodeje.

Identifikace výrobků s proměnnou hmotností souvisí s předcházející skupinou, neboť se s ní z velké části prolíná. Příkladem mohou být produkty masného a drůbežářského průmyslu, ale i některé zboží z výše uvedené skupiny. Vybrané symboly GS1 DataBar přinášejí přímou možnost zakódování hmotnosti v návaznosti na základní GTIN produktu. V této souvislosti je zvažován definitivní ústup a úplné odstranění využívání počáteční číslice 9 v současných strukturách GTIN-14, která určuje snímačům povinnost dekódování následné informace o proměnné jednotce (nejčastěji hmotnosti) v nejbližší následující datové formaci.

Unikátní identifikace na malé ploše

Identifikace kuponů je specifickou oblastí řešenou dnes s využitím speciálních prefixů z velké části na lokální, národní úrovni či dokonce pouze na úrovni interní, vnitropodnikové. Rozvoj globálního obchodu i v této oblasti žádá sofistikované, unikátní řešení, neboť kupon představuje nejčastěji modifikovaný finanční tok identifikovaný na POS. Jedná se většinou o „voucher“, stvrzenku či poukázku na slevu či jiný bonus, vázaný ke konkrétnímu produktu či službě. Žádoucí je tedy plně automatizovaná identifikace v místě konečného prodeje se současným ověřením platnosti, originality a příslušnosti kuponu ke konkrétnímu produktu.

Implementace GS1 DataBar nabízí řešení. Splňuje hlavní požadavek – unikátní, globální identifikaci, využívá menší plochu pro tuto identifikaci a tím uvolňuje prostor kuponu pro jiné marketingově-obchodní informace. Umožňuje však též kódování zcela nových, ale velmi podstatných údajů, které pro využívání kuponů mohou být důležité. Díky využití aplikačních identifikátorů bude možno pracovat např. s dobou exspirace, tedy přesně indikovat vypršení výhody, kterou kupon představuje. Lze pracovat se sériovými čísly udávajícími jednoznačnou identifikací konkrétního kuponu. Je reálné vybavit kupon přímou informací o částce k proplacení, indikací jeho varianty atd.

Definitivní podoba se stále řeší / Předskokan RFID-EPC technologií

GS1 DataBar jsou tedy skupinou čárových kódů, která vhodně vyplňuje systémové mezery v dosavadních možnostech globální identifikace. Některé praktické aspekty a možnosti jejich využívání, technické zázemí a organizační detaily jsou vzhledem k roku 2010 ještě řešeny. Dlouhodobým testům je podrobeno například finální stanovení základní šíře modulu, tj. šíře nejtenčí čáry či mezery, základního stavebního kamene každého čárového kódu. Cílem je nalezení fungujícího kompromisu mezi co nejmenším prostorem čárového kódu a možnostmi tisku realizovaného běžnými tiskovými technikami za podmínky dodržení příslušných tolerancí. Je diskutován konečný vzhled a umístění číselných formací zejména těch kódů, které kromě základní struktury GTIN-14 obsahují větší množství dodatečných dat. V každém případě je však zřejmé, že se s novým pojmem GS1 DataBar budeme v blízké budoucnosti setkávat stále častěji. GS1 DataBar se mohou stát i vhodným přechodným řešením pro ty organizace, které v budoucnu počítají se zavedením RFID-EPC technologií.

Michal Bílý,
GS 1 Czech Republic

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required