logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 4/2008 LOGISTIKA: Airbagy a pásy ve zvláštním režimu

1. července 2008
Nezařazené 0
2210

Některé díly určené na výrobní linky v automobilovém průmyslu jsou klasifikovány jako nebezpečné věci. Od toho se odvíjí jejich balení, značení, přeprava a doklady, které je doprovázejí.

Nový výrobek musí být klasifikován

Mezi nebezpečné věci patří např. bezpečnostní pásy nebo airbagy. Čím se jejich logistika řídí? Každý nový výrobek musí být klasifikován a certifikován Českým lodním a průmyslovým registrem, kde je mu určena příslušná třída nebezpečnosti.

„Podle výsledků zkoušek a kritérií klasifikace jsou následně moduly airbagů zatříděny pro přepravu pod přiřazeným UN číslem do příslušné třídy nebezpečných věcí. Podle toho se odvíjí výběr vhodného typu obalu, jeho certifikace a značení. Naše moduly jsou klasifikovány do třídy 9, UN 3268 pod klasifikačním kódem M5 jako záchranné prostředky a díly motorových vozidel,“ uvádí Miroslav Žák z oddělení logistiky společnosti TGCZ (Toyoda Gosei Czech).

Jako výrobce nebezpečných věcí je tato firma při skladování, nakládkách a transportu vázána platnou legislativou. Veškerou problematiku nebezpečných věcí má zde na starosti autorizovaný bezpečnostní poradce. Základními informacemi jsou vybaveni i další zaměstnanci společnosti. Např. v roce 2007 se externího školení na zacházení s nebezpečnými chemickými látkami zúčastnilo 40 skladových operátorů a sedm řidičů TGCZ prošlo školením o odborné způsobilosti v délce 18 vyučovacích hodin.

Stejnými předpisy se musí řídit rovněž ve společnosti TRCZ, kde probíhá výroba zádržných systémů s předpínači (bezpečnostní pásy), které při kolizi zajišťují pevné upnutí cestujících, a s omezovači tahu, jež zabrání poranění hrudníku. Tyto výrobky obsahují tzv. pyropatrony, díky nimž jsou klasifikovány jako nebezpečné věci.

„Každý nový výrobek, který tuto pyropatronu obsahuje, musí být pochopitelně certifikován Českým lodním a průmyslovým registrem. Státní zkušebnou jsou pak testovány obaly pro přepravu bezpečnostních pásů,“ vysvětluje Václav Čistý, logistic assistant manager společnosti TRCZ.

Pásy v boxech i v kartonech

K distribuci bezpečnostních pásů používá TRCZ dva typy obalů: plastové (vícecestné – zpravidla na výrobní linky TPCA v Kolíně) a kartonové (jednocestné – zahraničním odběratelům). Jakou mají plastové boxy kapacitu? Do boxů s víkem je možné umístit šest bezpečnostních pásů (do dvou řad po třech kusech). Bezpečnostní pásy jsou uloženy do pěnových proložek boxů a odděleny přepážkou tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Tím je vyloučeno jejich vzájemné poškození. Plastové boxy se zbožím jsou poté uloženy na paletách. Jedna paleta o rozměru 1200 x 1000 mm nebo 1200 x 800 mm pojme až třicet boxů, které jsou na paletách zapáskované. TRCZ používá navíc palety s víky a popruhy umožňujícími dosažení dostatečné fixace boxů.

Do závodu TPCA v České republice jsou zásilky přepravovány nákladními vozy. Každý dopravce pochopitelně musí mít oprávnění k přepravě nebezpečných věcí podle dohody ADR. Bezpečnostní pásy určené pro zahraničí odběratele jsou přepravovány letecky, přičemž je nutné dodržovat předpisy IATA DGR pro leteckou přepravu nebezpečných věcí.

„Každý box musí být odpovídajícím způsobem označen. Je na něj umístěna etiketa s označením třídy 9 (Jiné nebezpečné látky a předměty) podle dohody ADR nebo podle předpisu IATA DGR,“ podotýká Václav Čistý a dodává, že každé balení je také označeno UN číslem, což znamená, že obal byl státní zkušebnou úspěšně certifikován pro přepravu bezpečnostních pásů zařazených podle dohody ADR do třídy 9.
Každou zásilku doprovází několik dokladů. Václav Čistý uvádí, že kromě dodacího listu, faktury, nákladového listu a bezpečnostního listu, který je součástí každé zásilky s nebezpečnými věcmi, zásilku doprovází rovněž rozhodnutí Českého průmyslového registru.

„Po vstupu do Evropské unie jsme museli bezpečnostní list nechat přeložit do všech jazyků Evropské unie, protože se naším odběratelem stala firma Nissan, která naše díly distribuuje do všech zemí Evropské unie,“ říká Václav Čistý a upozorňuje, že bezpečnostní list obsahuje mj. kontakt na oprávněnou osobu, kterou může řidič nákladního vozu kontaktovat po dobu 24 hodin denně v případě nutnosti řešení jakéhokoli problému, jež se může během přepravy vyskytnout.

TGCZ využívá multimodální přepravu

TGCZ používá pro export výrobků převážně pevné ocelové nebo plastové obaly, v případě požadavků na servisní díly pak lepenkové bedny. Vše samozřejmě s platnou certifikací. Údaje uváděné na obalech jsou: čísla vzorků bezpečnostních značek, UN číslo a kód obalu. K nakládce a vykládce slouží čelní vysokozdvižné vozíky poháněné elektrickým, resp. spalovacím motorem.

„Veškerou přepravu zajišťujeme jak vlastními dopravními prostředky, tak využíváme externí přepravní společnosti (outsourcing). Všechny přepravy jsou uskutečňovány v podlimitním množství podle pododdílu 1.1.3.6 dohody ADR, a tudíž plná ADR výbava není vyžadována. Toyoda Gosei Czech využívá multimodální dopravu v řetězci zahrnujícím jak leteckou, tak námořní přepravu (ADR, IMDG, ICAO a IATA),“ podotýká Miroslav Žák a na závěr dodává: „Dopravní jednotky podílející se na přepravě našeho zboží podle pododdílu 1.1.3.6 jsou vybaveny jedním hasicím přístrojem s obsahem 2 kg hasebního média, výstražnou vestou pro každého člena osádky vozidla a popř. zakládacím klínem. Vnější označení vozidel pro tento typ přepravy není vyžadováno. Řidič obdrží před nakládkou povinné průvodní doklady: přepravní doklad, dodací list a popř. tiskopis pro multimodální přepravu nebezpečných věcí.

Václav Podstawka

Box: Výhodou je i bytelnost boxů

Plastové boxy nesoucí název Integra pro TRCZ dodává společnost SCHOELLER ARCA SYSTEMS. Jaké jsou jejich parametry a čím se vyznačují? Boxy mají rozměr 400 x 300 x 250 mm a jsou dodávány v bleděmodré barvě. Do vybavení patří ergonomické rukojeti, držák etiket či prostor pro dočasné umístění nálepky (label area). Součástí je logo klienta technologií termotisku a označení UN kódem. Zámkové víko představuje pevnou součást přepravky. Je potřeba zdůraznit velice dobrou bytelnost boxů a odolnost proti nárazům, což při přepravě a manipulaci s nebezpečnými věcmi hraje důležitou roli. Díky této bytelnosti je možná certifikace příslušným UN kódem.

V prázdném stavu jsou boxy zasouvatelné. To má vliv na úsporu logistických nákladů při skladování a v případě přeprav prázdných obalů. Předností je rovněž jednoduchá a rychlá manipulace, protože přepravku není nutné rozkládat apod. Zákazník může box podle potřeby zaplombovat, čímž zajistí zpětnou kontrolu nežádoucího vniknutí do přepravky. SCHOELLER ARCA SYSTEMS nabízí i další rozměrové varianty: 400 x 300 x 300 mm, 600 x 400 x 250 mm, 600 x 400 x 300 mm a 600 x 400 x 350 mm. Rozměry jsou kompatibilní s ISO a EUR paletovými půdorysy.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required