Některé díly určené na výrobní linky v automobilovém průmyslu jsou klasifikovány jako nebezpečné věci. Od toho se odvíjí jejich balení, značení, přeprava a doklady, které je doprovázejí.
Nový výrobek musí být klasifikován
Mezi nebezpečné věci patří např. bezpečnostní pásy nebo airbagy. Čím se jejich logistika řídí? Každý nový výrobek musí být klasifikován a certifikován Českým lodním a průmyslovým registrem, kde je mu určena příslušná třída nebezpečnosti.
„Podle výsledků zkoušek a kritérií klasifikace jsou následně moduly airbagů zatříděny pro přepravu pod přiřazeným UN číslem do příslušné třídy nebezpečných věcí. Podle toho se odvíjí výběr vhodného typu obalu, jeho certifikace a značení. Naše moduly jsou klasifikovány do třídy 9, UN 3268 pod klasifikačním kódem M5 jako záchranné prostředky a díly motorových vozidel,“ uvádí Miroslav Žák z oddělení logistiky společnosti TGCZ (Toyoda Gosei Czech).
Jako výrobce nebezpečných věcí je tato firma při skladování, nakládkách a transportu vázána platnou legislativou. Veškerou problematiku nebezpečných věcí má zde na starosti autorizovaný bezpečnostní poradce. Základními informacemi jsou vybaveni i další zaměstnanci společnosti. Např. v roce 2007 se externího školení na zacházení s nebezpečnými chemickými látkami zúčastnilo 40 skladových operátorů a sedm řidičů TGCZ prošlo školením o odborné způsobilosti v délce 18 vyučovacích hodin.
Stejnými předpisy se musí řídit rovněž ve společnosti TRCZ, kde probíhá výroba zádržných systémů s předpínači (bezpečnostní pásy), které při kolizi zajišťují pevné upnutí cestujících, a s omezovači tahu, jež zabrání poranění hrudníku. Tyto výrobky obsahují tzv. pyropatrony, díky nimž jsou klasifikovány jako nebezpečné věci.
„Každý nový výrobek, který tuto pyropatronu obsahuje, musí být pochopitelně certifikován Českým lodním a průmyslovým registrem. Státní zkušebnou jsou pak testovány obaly pro přepravu bezpečnostních pásů,“ vysvětluje Václav Čistý, logistic assistant manager společnosti TRCZ.
Pásy v boxech i v kartonech
K distribuci bezpečnostních pásů používá TRCZ dva typy obalů: plastové (vícecestné – zpravidla na výrobní linky TPCA v Kolíně) a kartonové (jednocestné – zahraničním odběratelům). Jakou mají plastové boxy kapacitu? Do boxů s víkem je možné umístit šest bezpečnostních pásů (do dvou řad po třech kusech). Bezpečnostní pásy jsou uloženy do pěnových proložek boxů a odděleny přepážkou tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Tím je vyloučeno jejich vzájemné poškození. Plastové boxy se zbožím jsou poté uloženy na paletách. Jedna paleta o rozměru 1200 x 1000 mm nebo 1200 x 800 mm pojme až třicet boxů, které jsou na paletách zapáskované. TRCZ používá navíc palety s víky a popruhy umožňujícími dosažení dostatečné fixace boxů.
Do závodu TPCA v České republice jsou zásilky přepravovány nákladními vozy. Každý dopravce pochopitelně musí mít oprávnění k přepravě nebezpečných věcí podle dohody ADR. Bezpečnostní pásy určené pro zahraničí odběratele jsou přepravovány letecky, přičemž je nutné dodržovat předpisy IATA DGR pro leteckou přepravu nebezpečných věcí.
„Každý box musí být odpovídajícím způsobem označen. Je na něj umístěna etiketa s označením třídy 9 (Jiné nebezpečné látky a předměty) podle dohody ADR nebo podle předpisu IATA DGR,“ podotýká Václav Čistý a dodává, že každé balení je také označeno UN číslem, což znamená, že obal byl státní zkušebnou úspěšně certifikován pro přepravu bezpečnostních pásů zařazených podle dohody ADR do třídy 9.
Každou zásilku doprovází několik dokladů. Václav Čistý uvádí, že kromě dodacího listu, faktury, nákladového listu a bezpečnostního listu, který je součástí každé zásilky s nebezpečnými věcmi, zásilku doprovází rovněž rozhodnutí Českého průmyslového registru.
„Po vstupu do Evropské unie jsme museli bezpečnostní list nechat přeložit do všech jazyků Evropské unie, protože se naším odběratelem stala firma Nissan, která naše díly distribuuje do všech zemí Evropské unie,“ říká Václav Čistý a upozorňuje, že bezpečnostní list obsahuje mj. kontakt na oprávněnou osobu, kterou může řidič nákladního vozu kontaktovat po dobu 24 hodin denně v případě nutnosti řešení jakéhokoli problému, jež se může během přepravy vyskytnout.
TGCZ využívá multimodální přepravu
TGCZ používá pro export výrobků převážně pevné ocelové nebo plastové obaly, v případě požadavků na servisní díly pak lepenkové bedny. Vše samozřejmě s platnou certifikací. Údaje uváděné na obalech jsou: čísla vzorků bezpečnostních značek, UN číslo a kód obalu. K nakládce a vykládce slouží čelní vysokozdvižné vozíky poháněné elektrickým, resp. spalovacím motorem.
„Veškerou přepravu zajišťujeme jak vlastními dopravními prostředky, tak využíváme externí přepravní společnosti (outsourcing). Všechny přepravy jsou uskutečňovány v podlimitním množství podle pododdílu 1.1.3.6 dohody ADR, a tudíž plná ADR výbava není vyžadována. Toyoda Gosei Czech využívá multimodální dopravu v řetězci zahrnujícím jak leteckou, tak námořní přepravu (ADR, IMDG, ICAO a IATA),“ podotýká Miroslav Žák a na závěr dodává: „Dopravní jednotky podílející se na přepravě našeho zboží podle pododdílu 1.1.3.6 jsou vybaveny jedním hasicím přístrojem s obsahem 2 kg hasebního média, výstražnou vestou pro každého člena osádky vozidla a popř. zakládacím klínem. Vnější označení vozidel pro tento typ přepravy není vyžadováno. Řidič obdrží před nakládkou povinné průvodní doklady: přepravní doklad, dodací list a popř. tiskopis pro multimodální přepravu nebezpečných věcí.
Václav Podstawka
Box: Výhodou je i bytelnost boxů
Plastové boxy nesoucí název Integra pro TRCZ dodává společnost SCHOELLER ARCA SYSTEMS. Jaké jsou jejich parametry a čím se vyznačují? Boxy mají rozměr 400 x 300 x 250 mm a jsou dodávány v bleděmodré barvě. Do vybavení patří ergonomické rukojeti, držák etiket či prostor pro dočasné umístění nálepky (label area). Součástí je logo klienta technologií termotisku a označení UN kódem. Zámkové víko představuje pevnou součást přepravky. Je potřeba zdůraznit velice dobrou bytelnost boxů a odolnost proti nárazům, což při přepravě a manipulaci s nebezpečnými věcmi hraje důležitou roli. Díky této bytelnosti je možná certifikace příslušným UN kódem.
V prázdném stavu jsou boxy zasouvatelné. To má vliv na úsporu logistických nákladů při skladování a v případě přeprav prázdných obalů. Předností je rovněž jednoduchá a rychlá manipulace, protože přepravku není nutné rozkládat apod. Zákazník může box podle potřeby zaplombovat, čímž zajistí zpětnou kontrolu nežádoucího vniknutí do přepravky. SCHOELLER ARCA SYSTEMS nabízí i další rozměrové varianty: 400 x 300 x 300 mm, 600 x 400 x 250 mm, 600 x 400 x 300 mm a 600 x 400 x 350 mm. Rozměry jsou kompatibilní s ISO a EUR paletovými půdorysy.