Wikipedie (otevřená internetová encyklopedie) popisuje logistiku následovně: „Logistika je souborem činností, jejichž úkolem je zajistit, aby bylo správné zboží ve správném čase, ve správném množství a ve správné kvalitě na správném místě a se správnými náklady.“ Další záznam ani odkaz, který by definoval exportní či přepravní balení, již encyklopedie neuvádí.
Jiné je to se slovem obal. V souvislosti s ním se objevuje zajímavá definice týkající se pohřbívání mrtvých v Egyptě v tzv. období Nakáda II. (kolem 3500 – 3200 př. n. l.). Zde se totiž poprvé objevily náznaky balení význačnějších jedinců do pruhů plátna, což lze považovat za jakési prvotní balzamování. S jistým nadhledem můžeme napuštěné plátno vnímat jako exportní obal pro cestu na „druhou stranu“, který musel odolat klimatickým vlivům, hnilobám a plísním i mechanickým vlivům (přestože jimi mohli být myšleni snad jen zlí duchové).
Neúplné řešení je špatná volba
I když se to možná na první pohled nezdá, tyto motivy z historie jsou naprosto současné. Stejné otázky totiž řeší všichni exportéři průmyslových výrobků. Ve většině případů jsou úspěšní a dříve nebo později kontaktují specializovanou firmu, která formou outsourcingu provede potřebné balení a dodá své know-how, materiály i nezbytné záruky.
Outsourcing exportního balení může mít různou formu a úroveň. Někteří dodavatelé se specializují jen na určité komodity výrobků, např. na rozvaděče, a používají univerzální způsob balení, o kterém jsou z nedostatku odborných znalostí přesvědčeni, že je tím nejlepším. Opak je ale pravdou. Pro výrobce-exportéra se v podstatě stávají velkým nebezpečím, neboť dodávají pouze práci a obalový materiál, nikoli know-how a odbornou službu s technologickým zázemím, jak ale předpokládá zákazník.
Balení coby předmět outsourcingu
Při dnešním růstu průmyslové výroby je poměrně snadné nalézt materiály pro exportní balení. Co ale není jednoduché, je jejich správná aplikace a zodpovědná rozhodnutí ze strany poskytovatele řešení, která výrobci-exportérovi pomohou úspěšně zvládnout jeden z nejnáročnějších úkonů při dodávce jeho výrobku, technologie či celého investičního celku – a tím je balení. Oprávněně lze namítnout, že balení není rozhodně nejnáročnějším úkolem. Z pohledu výrobce se však nejnáročnějším může v konečné fázi stát, a to pokud má bez jakýchkoliv předchozích zkušeností rozhodnout o volbě obalových prostředků a způsobu balení, o jeho provedení nemluvě.
Často opomíjenou skutečností je, že výrobce-exportér bývá postaven před problematiku balení při jakékoli dodací podmínce (Incoterms 2000). Ovšem uklidňovat se, že „mám v kontraktu EXW (Ex Works) Brno, a balení se mne proto netýká“, je omyl. Stručně řečeno: máte jen o jednu starost méně, jelikož náklady na balení se většinou podaří přenést na vašeho zákazníka. Ten ale bude požadovat zboží zabalené a připravené pro export přes moře, dopravu po kontinentu, tři až pět překládek a následné uskladnění po dobu šesti až dvanácti měsíců.
I investiční celky lze expedovat externě
Vzhledem k rostoucí produkci průmyslových výrobků, klouzání dodacích termínů, tlaku na snižování nákladů a poptávce po zárukách musí dodavatelé exportního balení přicházet s novými službami. Mezi ně se řadí i kompletní outsourcing expedice.
Tato služba spočívá v převzetí výrobku ihned po jeho vyrobení a zahrnuje balení, evidenci, vystavení průvodních dokumentů a nakládku prvnímu přepravci. V některých případech přebírá dodavatel i výstupní kontrolu laku, počtu dílů, kompletaci doplňkových komponentů atd.
V rámci naší společnosti tyto procesy kontroluje a na jejich plynulost dohlíží projektový inženýr. Díky němu lze procesy pružně řídit a přizpůsobit je aktuální potřebě zákazníka. Projektový inženýr má podporu také v dalších složkách firmy včetně obchodního oddělení či manažera pro exportní balení, aby bylo možno pružně reagovat na poptávku a nastavit různé specifikace balení pro odlišné projekty (zámořská přeprava, kontinentální přeprava, balení náhradních dílů atd.). To vše se neobejde bez kvalitních a vzdělaných obalových techniků-specialistů, kteří řídí jednotlivé pracovní týmy a jejichž zkušenosti s exportním balením se počítají i v desítkách let. Každé námi provedené balení je také automaticky pojištěno, takže respektujeme a doplňujeme definici, že „logistika je souborem činností, jejichž úkolem je zajistit, aby bylo správné zboží ve správném čase, ve správném množství a ve správné kvalitě na správném místě a se správnými náklady“ … a bezpečně zabalené!
David Marouš,
sales manager, První obalová společnosti s. r. o.
Exportní balení – součást logistiky
Princip logistiky jako takové pochází z období, kdy armáda potřebovala uchovat cenné zbraně a střelivo v bezchybném stavu přesně do doby, než došlo k prvnímu spuštění kulometu či otevření bedny s náboji. Podobné potřeby také stály u zrodu exportního (přepravního) balení. Logistika se zcela přirozeně utvářela při přesunech vojenských jednotek a jejich zásobování, kdy bylo potřeba přesunout pohonné látky pro mechanizaci, transportovat potraviny nebo zásilky pošty na frontu a z fronty. Z výše uvedeného jasně vyplývá, že již tehdy se používaly skupinové obaly, aby byla logistika a evidence jednodušší a transport rychlejší.