Česká národní soutěž o nejlepší obaly roku 2008 skončila. V letošním, 14. ročníku zhodnotila odborná porota a grémium novinářů odborných periodik 92 přihlášených exponátů v šesti kategoriích. Celkem 37 vítězných obalových řešení bude oficiálně vyhlášeno na galavečeru obalového kongresu v listopadu. Jejich seznam lze najít na webových stránkách obalového institutu SYBA.
Zdálo se, že počet přihlášek do soutěže v loňském ročníku dosáhl maxima, které lze s ohledem na velikost českého trhu očekávat. Letos se však jejich počet opět zvýšil. Soutěž obeslali jak výrobci obalových prostředků, tak baleného zboží a také konstrukční a designová studia. Objevily se i studentské přihlášky.
Do soutěže bylo přihlášeno 92 exponátů v šesti kategoriích:
spotřebitelské obaly;
spotřebitelské obaly dárkové;
skupinové obaly a displeje;
obalové materiály;
etikety, uzávěry, fixace a ostatní pomocné obalové prostředky;
přepravní a technologické obaly.
Čtrnáctý ročník přinesl několik inovací jak v organizaci soutěže, tak v hodnocení exponátů i udělování ocenění. Organizátor připravil pro členy komise průvodce hodnocením, s ilustracemi i popisy exponátů, powerpointovou prezentaci a naaranžoval dodané exponáty tak, aby si je každý z porotců mohl podrobně prohlédnout. Hodnocení bylo náročné, neboť exponátů bylo velké množství, prostor a čas k jejich hodnocení omezený. V průběhu hodnocení si porotci k jednotlivým exponátům vyměňovali názory, samotné hlasování však bylo tajné, což také patří k novinkám letošního ročníku. Překvapivě letos u porotců v podstatě propadly biodegradovatelné obaly.
Řekni mi ty…
Vzhledem k tomu, že se letošní průběh shromažďování i hodnocení exponátů do tradiční soutěže Obal roku jevil netradičně, zeptala jsem se přímých účastníků tohoto procesu na jejich bezprostřední dojmy a názory. Vznikl tak pozoruhodný soubor užitečných informací, které mohou posloužit jako návod v přístupu k dalším ročníkům soutěže.
„Kvalita dodaných podkladů hraje významnou roli,“
zdůraznila Veronika Nolčová, project manažerka Obalu roku 2008 a přidala následující podrobnosti. |
„Čtrnáctý ročník soutěže byl poněkud odlišný od těch předcházejících. Kromě novinek v podobě elektronické přihlášky a Ceny předsedkyně komise pro nejlepší obalové řešení došlo i ke změnám v průběhu hodnocení. Ve snaze dosáhnout maximální objektivnosti se jednotliví porotci po diskusi a výměně odborných názorů anonymně vyjádřili, zda exponát navrhují na ocenění či nikoli, eventuálně doplnili své komentáře, které mohou být pro přihlašovatele podnětem k jejich případnému zlepšení. Jelikož každý z 92 přihlášených exponátů byl něčím zajímavý a inovativní, komise neměla jednoduchý úkol. Pro usnadnění rozhodnutí měl každý z porotců k dispozici tištěné materiály s popisy a fotografiemi jednotlivých exponátů, které byly paralelně promítány.
Pomůckou byly i další materiály, např. atesty a certifikáty, které by měly být při rozhodování vzaty v úvahu. Ráda bych proto zdůraznila především pro přihlašovatele ročníků následujících, že kvalita dodaných podkladů hraje velmi významnou roli. Slabým místem je zejména kvalita dodaných fotografií v případě některých přihlašovatelů. Myslím si, že je to škoda, protože i kvalita fotografií je jedním z faktorů následné úspěšné propagace oceněných obalů v médiích.
Během dvoudenního posuzování v prostorách organizátora soutěže, Obalového institutu SYBA, byl současně testován i nový způsob bodového hodnocení, které by umožnilo vzájemné srovnání úspěšnosti jednotlivých přihlášených exponátů. S ohledem na všechny podněty a připomínky ještě zvážíme vhodnost tohoto způsobu hodnocení pro následující ročníky. Díky rostoucímu počtu přihlášených dárkových obalů naopak ponecháme nově vytvořenou subkategorii Spotřebitelské obaly – dárkové. Vzhledem k počtu přihlášených exponátů, testování nového hodnocení, ale i velmi teplému počasí byl letošní výběr pro komisi velmi náročný a patří jí velký dík organizátora.“
„A začalo se inovovat,“
upozornila předsedkyně odborné poroty Jana Lukešová. |
„Celý proces posuzování a vyhodnocování přihlášených obalů mohu posoudit a porovnat pouze s předchozím, 13. ročníkem, kterého jsem se jako předsedkyně zúčastnila poprvé. V podstatě stejné bylo jenom to vedro, složení členů odborné poroty a omezený prostor kanceláří obalového institutu SYBA, kde se hodnocení koná. Již 13. ročník naznačil, že pokračovat ve stopách minulých ročníků soutěže nebude možné. Potěšitelný trend zvýšeného zájmu přihlašovatelů na jedné straně vyvážil obavy, jak zvládnout soutěž v případě většího počtů exponátů na straně druhé. To vedlo pořadatele soutěže k zamyšlení, jak dál.
A začalo se inovovat, a to:
– v organizaci přijímání přihlášek a zpřesnění kritérií pro soutěž (podrobně informovala Veronika Nolčová, která má tuto soutěž na starosti, a mohu říci, že to zvládla na jedničku);
– ve zpřesnění systému hodnocení exponátů odbornou porotou a grémiem reprezentantů včetně změny v systému hlasování;
– v rozšíření kategorií obalů o kategorii dárkový obal;
– ve vyhlášení zvláštního ocenění Cena předsedkyně komise 2008 – po vzoru světové soutěže Worldstar for Packaging.
Všechny tyto změny vedly ke zkvalitnění způsobu hodnocení. Pro členy poroty byl pohotově připraven pro každý přihlášený exponát tzv. materiálový list obalu – balení vypovídající o jeho podrobné specifikaci a pro každou kategorii obalu byla vypracována kritéria, která by měl přihlášený obal splňovat. Tím se ušetřil čas při předvedení výrobku i při závěrečné diskusi. Hodnocení bylo tentokráte tajné, což považuji za velmi důležitý moment pro objektivnější posuzování jednotlivých exponátů. Již letos se to projevilo určitým zpřísněním pohledu porotců na obal (vloni bylo oceněno 55 % obalů z celkového počtu přihlášených exponátů, letos to je již jen 40 %). V tom vidím zodpovědnější přístup poroty, nikoliv snižující se trend jakosti přihlášených obalů. Ta byla až na nějaké výjimky adekvátní úrovni soutěže, tedy velmi dobrá. Každé vyhodnocení, byť třeba i negativní, by mělo pro přihlašovatele znamenat informaci, jak se posunout v kva
litě svého výrobku dál.
Jsem-li u objektivity rozhodování, vidím zde další možnost, a to zavedení bodového přiřazení při hodnocení obalů. V rámci tohoto ročníku soutěže se tato možnost pokusně ověřovala a vypadá to, že po zpřesnění to bude další krok k vylepšení soutěže.
Ještě se zmíním o Ceně předsedkyně komise 2008, která se mě bezprostředně dotýká. Po vyhodnocení všech obalových řešení bylo nominováno šest adeptů na toto ocenění. V podstatě jde o finalisty, z nichž jeden bude první. Pro všechny ostatní to neznamená nic jiného, než že se dostali do finále, což má svou váhu – svůj úspěch. Alespoň já to tak cítím.“
Exponáty nominované na Cenu předsedkyně komise 2008
Fixace z vlnité lepenky pro originální automobilový díl nosič modulu Přihlašovatel: UNIPAP, a. s.
Kategorie: Přepravní a technologické obaly
JEMČA EXCLUSIVE
Přihlašovatel: Top Tisk Obaly, s. r. o.
Kategorie: Spotřebitelské obaly
Multipack 6 x 0,5 l + 1 x 1,5 l
Přihlašovatel: Smurfit Kappa Olomouc, s. r. o.
Kategorie: Spotřebitelské obaly
Přepravka PENAM s RFID tagem
Přihlašovatel: Alfa Plastik, a. s.
Kategorie: Přepravní a technologické obaly
Samolepicí etiketa – Vodka 42
Přihlašovatel: Label design, a. s.
Kategorie: Etikety, uzávěry, fixace a ostatní pomocné obalové prostředky
Teabag T-STIX
Přihlašovatel: JOSEF BLAŽEK
Kategorie: Spotřebitelské obaly
„Růst kvality vidím v potisku a konstrukci,“
říká členka poroty Jana Žižková a dodává: |
„Obal roku 2008 ,trumfl‘ počtem přihlášených exponátů (92) předchozí ročníky. Při tak vysokém počtu hodnocených exponátů oceňuji nový typ organizace ze strany pořadatele soutěže.
Z hlediska počtu oceněných exponátů (37) si myslím, že se pohybujeme na maximu únosné míry tak, aby nedošlo k devalvaci oceněných výrobků. Většina letos hodnocených exponátů je opravdu kvalitních, vyřazování bylo proto záležitostí nesmírně obtížnou. Letošní nominace na Cenu předsedkyně komise je novou výzvou pro všechny přihlašovatele.
Růst kvality vidím u spotřebitelských obalů především v potisku, u přepravních jednoznačně v konstrukci. Z hlediska konstrukce mi připadala poněkud chudší na nápady kategorie displejů. U některých neoceněných obalů jsem vnímala podcenění úrovně soutěže přihlašovateli. Šlo často o překvapivě dobré nápady, u kterých však nebyla dotažena výrobní realizace (např. horší vyhotovení, potisk, zhoršená čitelnost čárového kódu apod.). Obaly zaujaly, ale kritéria jsou neúprosná, takže takové exponáty nemohly být oceněny.
Přes tyto drobné nedostatky lze úroveň letošních přihlášených exponátů hodnotit vysoce pozitivně. Kvalita českých obalů neustále roste. Jsou naprosto konkurenceschopné.“
„Obal roku nabírá na síle,“
uvedl Michal Bílý, člen hodnotitelské komise, a připojil velmi podrobnou analýzu letošního hodnocení. |
Čtrnáctý ročník prestižní národní soutěže Obal roku pokračoval v červnu 2008 tradičním hodnocením přihlášených exponátů odbornou porotou, již podruhé pod vedením Jany Lukešové. Jaký byl Obal roku tentokrát? Co nového přinesl? Má místní soutěž v prostředí současného překotného rozvoje mezinárodního obchodu stále smysl?
Pohled první: Rekordní počet exponátů
V ročníku 2008 bylo do soutěže přihlášeno 92 exponátů, což představuje ve srovnání s předchozími ročníky (2007/89; 2006/70; 2005/65) další postupný množstevní rekord. Skutečnost kontinuálně vzrůstajícího počtu svědčí o výrazné snaze přihlašovatelů oficiálně prezentovat svoje úsilí o inovaci obalů, obalových materiálů a pomocných obalových prostředků. Zvyšující se konkurenční a legislativní tlak, umocněný zejména po vstupu České republiky do EU, si přímo vynucuje až hektickou aktivitu marketingových specialistů, odborných vývojových pracovníků, celých týmů grafických studií a agentur. Výsledky jejich práce mnohdy výrazně ovlivňují činnost v rámci celého logistického řetězce.
Cílem je vytvoření nového, přitažlivého, neotřelého produktu, perfektně funkčního z pohledu prodejce a spotřebitele, ekologicky šetrného, logisticky a legislativně vyhovujícího, a to za dodržení zásadní podmínky ekonomické únosnosti vztažené k celkové prodejní ceně prodávaného zboží.
Jednotlivé posuzované exponáty reprezentují celou šíři balicího procesu – od malých spotřebitelských obalů až po speciálně připravené přepravní obaly pro obtížně manipulovatelné produkty. Bez rozdílu je však třeba respektovat míru vynaloženého úsilí, času i finančních prostředků, a to i v případě realizace zdánlivě jednoduchého nápadu. Snaha o vytvoření neotřelého originálního projevu často zavádí autory do slepé uličky ve smyslu nedodržení některého z důležitých kritérií a odsuzuje takový vzor k nezdaru v rámci soutěže Obal roku.
Neúspěch v soutěži ve smyslu nezískání příslušného ocenění však obvykle není podkladem pro celkové negativní hodnocení exponátu a předem neavizuje nezdar na trhu. Porota se setkává spíše výjimečně s velmi nevhodnými bariérovými vlastnostmi navrženého obalu, s neakceptovatelnými bezpečnostními prvky, se závažnými legislativními nedostatky, s fatálními chybami v oblasti identifikace apod. Pokud se nejedná o přímé porušení obdobných rozhodujících parametrů a obal je dostatečně atraktivní, může být takto balený produkt v závislosti na konkrétních podmínkách prodeje, případně vhodné reklamní podpoře, velmi úspěšný.
Trend klesajícího počtu vzorů oceněných v žádném případě neindikuje klesající úroveň přihlášených vzorů, ale naopak snahu poroty o postupné zpřísnění kritérií a současně o maximální zviditelnění exponátů nejzdařilejších.
Pohled druhý: Zákulisí akce
Historicky stálý nárůst počtu přihlášených vzorů současně znamená významný nárůst práce pro všechny zúčastněné, zejména pak pro celý kolektiv zabývající se přípravnou fází akce. V této souvislosti považuji za nezbytné se zmínit o vynikající úrovni přípravy podkladů pro rozhodování celé komise tohoto ročníku. Pře
dložené podklady umožnily komisi urychlit rozhodovací proces a zvládnout zmiňovaný nárůst počtu hodnocení. Rozdělení exponátů do kategorií a stanovení kritérií pro jednotlivé kategorie vytvořilo objektivní platformu a současně vodítko pro rozhodovací proces každého hodnotitele. Předložení výstižného popisu všech hodnocených vzorků doplnilo všeobecný dojem o pečlivé přípravě. Domnívám se, že tento bod představuje významný kvalitativní posun v oblasti rozhodovacího procesu o každém předloženém produktu ve srovnání s předcházejícími hodnoceními. Příjemnou novinkou a jakousi závěrečnou „třešničkou na dortu“ je zcela nový druh ocenění – Cena předsedkyně poroty. Vítěz v této kategorii by měl reprezentovat to nejlepší, co uplynulý ročník v obalové technice přinesl: výborný nápad, vynikající provedení při současném dodržení všech důležitých kritérií včetně cenové přijatelnosti.
Pohled třetí: Objektivní hodnocení
Hodnotitelská komise složená z odborníků z různých oborů byla vždy vedena cílem objektivního posouzení a výběru nejkvalitnějších produktů pro příslušná ocenění. V souladu s trendem narůstajícího počtu přihlášených exponátů se opět potýkala se stále aktuálnějším problémem, kterým je časové hledisko vlastního hodnocení. Již předcházející ročník ukázal, že počty exponátů připravené k závěrečnému objektivnímu posouzení přesahující hranici 80 kusů, představují obtížně zvladatelný časový nápor. Právě uzavřený 14. ročník soutěže uvedené konstatování jen potvrdil.
Průběh jednotlivého hodnocení vyžaduje pečlivé subjektivní posouzení každého člena poroty s přihlédnutím k daným obecným kritériím, která navíc nemají shodnou váhu, tj. shodnou důležitost pro rozhodovací proces. Obvykle následuje konzultace v kolektivu hodnotitelů a závěrečný verdikt – závěr ke každému produktu. Uvedené finální rozhodnutí bylo tentokrát vyjádřeno písemnou formou a následujícím sčítáním předložených stanovisek.
Každý si snadno udělá představu o reálném časovém rozvrhu při dodržení výše uvedeného obecného schématu hodnocení exponátů. Na tomto místě opět konstatuji, že bez kvalitní přípravy ze strany pracovníků Obalového institutu, která výrazně přispěla k efektivitě, přehlednosti a plynulosti rozhodovacího procesu, a která navíc nabídla každému hodnotiteli i pomocnou bodovou škálu, by byla akce v jediném pracovním dni nezvládnutelná. Domnívám se, že po této zkušenosti stojí před členy komise v čele s Janou Lukešovou logický úkol řešení této „časové“ problematiky.
Kontraproduktivní omezování celkového počtu přihlášených vzorů a vytváření umělých překážek žádoucí aktivitě jednotlivých odborníků jistě není v zájmu Obalového institutu ani hodnotitelské komise. A tak mě napadají termíny jako dvoukolový systém s odděleným posuzováním exponátů podle stanovených skupin, vyřazovací předkolo s předem stanovenými pravidly apod.
Pohled závěrečný: Ocenění Obal roku má již pevnou pozici
Obal roku si postupně vypracoval pozici známé, prestižní akce, a to i díky dlouhodobé mediální podpoře významných odborně zaměřených periodik. Možnost konstatování „Náš produkt získal ocenění Obal roku“ se již stala žádoucí metou jak pro nadnárodní koncerny, tak i pro střední a malé subjekty působící případně pouze na lokální úrovni. Charakter místní soutěže Obal roku již dávno překročil, což dokládá i možnost vítězných exponátů k postupu do mezinárodní soutěže Worldstar for Packaging, která je pořádána mezinárodní organizací WPO (World Packaging Organisation). Oficiální ocenění Obal roku je tedy doprovázeno puncem kvality, profesionality a v daném období nezřídka i výjimečnosti.
Co k tomu dodat?
Snad jen, že k hodnocení obalů přihlášených do soutěže WorldStar for Packaging se porotci sejdou v polovině října v jihoafrickém Cape Townu.
A česká obalová ocenění 2008 si převezmou vítězové 27. listopadu v pražském hotelu Artemis, kde bude také poprvé oznámen vítěz Ceny předsedkyně komise 2008. Ostatní oceněné exponáty soutěže Obal roku 2008 najdete i s komentářem na stránkách říjnového vydání Světa balení.
Ladislava Caisová