Výrazné zlepšení práce skladníků, odstranění papírových dokladů, minimalizace chyb a daleko vyšší přesnost všech skladových operací – to jsou hlavní výhody řízeného skladu. Činnost firmy se díky tomu zlepšuje a z nabídky kvalitnějších služeb pochopitelně těží zákazník. Níže uvedené příklady jsou toho důkazem!
Manipulace pod kontrolou IS
Páteř řízeného skladu představuje informační systém, který má pod kontrolou veškeré pohyby zboží ve skladu. Už při příjmu do skladu je zboží kontrolováno v souvislosti s objednávkou a dodacím listem v digitální podobě. Ke kontrole dochází prostřednictvím čárového kódu po jeho přečtení snímačem. Čárový kód obsahuje všechny potřebné údaje: typ, množství, číslo šarže apod.
Zboží je poté označeno etiketou s čárovým kódem obsahujícím číslo manipulační jednotky a je uloženo do regálové pozice. Tu může určit skladník nebo ji vygeneruje informační systém a odešle skladníkovi na mobilní terminál. Pokud lokaci vybere skladník, je tato informace odeslána do informačního systému.
K vyskladnění zboží dává skladníkovi pokyn informační systém prostřednictvím vygenerované výdejky. Vychystání se pak řídí pokyny výdejky a jednotlivé úkony pracovník skladu potvrzuje na mobilním terminálu. Po vyskladnění a vychystání pak dochází ke kontrole zásilek připravených k expedici a nalepení expedičních etiket na dodací listy.
Informační systém může rovněž generovat příkazy k doplňování zboží do skladu, klesne-li množství jednotlivých položek zboží pod předem nastavený limit. Systém také umožňuje vyřadit zboží, které bylo poškozeno nebo je určeno např. k odběru vzorků, přičemž vzniká doklad o vyřazení.
Řízené sklady také výrazně usnadňují proces inventur. Skladníci prostřednictvím mobilních terminálů snímají data o uskladněném zboží a odesílají je do informačního systému, kde dochází k jejich vyhodnocení. Díky tomuto systému inventur jsou výrazně minimalizovány chyby skladníků a dochází k výraznému zpřesnění výsledků.
Některé systémy „ošetří“ i dopravu
Implementací systémů pro řízené sklady se u nás zabývá celá řada firem, které jsou zpravidla také dodavateli hardwaru (snímačů čárových kódů, mobilních terminálů, tiskáren etiket čárových kódů apod.). Např. společnost D.H.S. – Data, Hardware, Software je mj. dodavatelem systému WMS Bipolar pro řízený mobilní sklad pro větší firmy určený k napojení na informační systém SAP/R3. Pro menší firmy byl v D.H.S. vyvinut skladový systém Rubi.com. Made4Net pak zahrnuje nejen řízení veškerých skladových procesů v reálném čase, ale také umožňuje optimalizaci zdrojů dopravy, potvrzování dodávek v reálném čase, plánování přiřazení kamionů k branám nebo např. plánování a optimalizaci potřebných jízd a řízení kontejnerových přepravišť.
Ke klientům D.H.S. patří mj. logistická společnost HOPI, kde bylo implementováno řešení WMS Bipolar. Zavedení tohoto systému umožnilo např. zrychlit práci skladu díky on-line řízení, automatizaci skladových procedur, on-line managementu skladových položek a jejich pohybů včetně dohledatelnosti až k jednotlivým místům vykládek zákazníka. Pracovníkům ve skladu systém přiděluje úkoly podle polohy v rámci skladu, což vede k jejich maximálnímu využití.
Dalším významným dodavatelem je společnost KODYS, která nabízí Radio Beacon WMS (Warehouse Management System). Jádrem systému je software, nicméně v rámci kompletní dodávky uživatel dostává i potřebný speciální hardware (přenosné terminály, bezdrátovou síť a tiskárny) včetně veškerých služeb spojených s implementací systému a jeho uvedení do provozu. Systém umožňuje automatickou správu skladového provozu napříč všemi skladovými procesy, počínaje objednáním zboží u dodavatele a konče expedicí dodávky zákazníkovi. Přínosy tohoto systému lze vidět v několika úrovních, uvádějí webové stránky společnosti: od zjednodušení evidence a manipulace se skladovými zásobami přes výrazné snížení či úplné odstranění chybovosti a nepřesnosti až po zvýšení kvality služeb zákazníkovi, který obdrží požadované zboží v požadované kvalitě, kvantitě, čase a na požadovaném místě.
Zpřesnění výkonu, minimalizace chyb, lepší přehled
Řízený sklad v novém logistickém centru společnosti Intersnack implementovala společnost Barco. SmartStock.WMS zde řídí veškeré skladové operace v novém distribučním centru v obci Choustník, kde pracuje jako nadstavba podnikového ERP systému Milsoft.
„Od nasazení systému očekáváme výrazný posun v přesnosti práce skladníků a minimalizaci chyb při naskladňování a vychystávání zboží. Pro úspěšný obchod založený na dodávkách do obchodních řetězců je nezbytně nutné stoprocentně správné vykrývání objednávek a dodržování obchodních pravidel pro každého zákazníka,“ upozorňuje Zdeněk Šíbl, manažer logistiky společnosti Intersnack, a dodává, že během pěti měsíců od implementace výrazně poklesla chybovost skladníků a záměny zboží.
Systém je založen na jednoznačné identifikaci zboží, manipulačních jednotek a skladových míst pomocí čárových kódů. Aplikace byla napsána pro použití mobilních terminálů se snímačem čárových kódů pracujících v bezdrátové WiFi síti. SmartStock.WMS optimalizuje všechny operace, pohyb pracovníků po skladu a zároveň kontroluje korektnost všech operací čtením odpovídajících čárových kódů a výrazným způsobem zvyšuje produktivitu práce a minimalizuje omyly při práci ve skladu. Je vystavěn na moderní platformě Microsoft.NET.
Jako příklad může sloužit rovněž řízený sklad v logistickém středisku společnosti ACCOM, kde systém implementovala firma CCV. Sklad funguje na základě mobilní on-line bezdrátové technologie, díky níž se podařilo dosáhnout efektivního řízení všech skladových procesů. Skladové operace nyní nejsou tak náročné na personál, což umožňuje využít méně kvalifikovanou pracovní sílu a tím vydat méně finančních prostředků na mzdy.
Díky on-line přístupu k informacím má firma velice dobrý přehled o stavu skladových zásob, z čehož vyplývají nižší nedodávky a výprodeje. To se projevuje na úsporách za případné penále. Zlepšení je rovněž viditelné v oblasti produktivity práce nebo např. ve zjednodušení účetních a obchodních postupů. Řízený sklad automaticky kontroluje nejen veškeré skladové procesy, jako je příjem zboží, jeho zaskladnění, vychystání a expedici, ale také dílčí informace o jednotlivých položkách a manipulačních jednotkách – objemy, hmotnost nebo např. exspirační dobu.
Pokyny prostřednictvím hlasu
Další dodavatel technologií řízených skladů, společnost U&Sluno, má jako doplněk k aplikaci G.O.L.D modul G.O.L.D. Radio. Jedná se o nástroj pro kontrolu pohybů skladových zásob v reálném čase za použití radiofrekvenčních terminálů. Ty mohou být ruční nebo připevněny např. k vysokozdvižným vozíkům. Tento produkt pracuje na základě generování úkolů přidělovaných jednotlivým pracovníkům: ať už jde o příjem, vychystávání či doplňování zásob nebo např. o provádění neustálých inventur vychystávacího místa.
Jedním ze zákazníků, který systém firmy U&Sluno používá, je společnost DLC Napajedl
a. Ta provozuje distribuční a logistické centrum zajišťující centrální nákup, skladování a distribuci zboží pro prodejní síť členských družstev. Softwarové řešení umožnilo sjednotit obchodní procesy sdružených Jednot a zajistit veškeré skladové operace centra – od příjmu objednávky až po expedici zboží. Při využití technologie čárového kódu a technologie vychystávání na základě hlasových příkazů zároveň došlo k výraznému zvýšení produktivity práce, efektivity prováděných operací a k minimalizaci chybovosti veškerých procesů. Jeden příklad za všechny: Před realizací projektu obcházel pracovník s vytištěnou objednávkou sklad a vychystával zboží na paletu. Nyní probíhá vychystávání prostřednictvím technologie rozpoznávání hlasu. Picker je vybaven sluchátky a mikrofonem pro zadávání, respektive přijímání příkazů, což mu uvolňuje ruce k provádění všech úkonů. Ovládání terminálu probíhá pouze hlasem. Odpadá tedy manuální vstup dat, což znamená snížení chybovosti a zvýšení produktivity práce.
Václav Podstawka