Na povrchovou úpravu kovových sudů mají vliv jak standardy společnosti (barevné odstíny a loga), tak produkty, které jsou v nich přepravovány či skladovány. K oblíbeným a zároveň snadno aplikovatelným barvám patří modrá.
K lakování sudů se používají dva druhy barev. První z nich, vodou ředitelné, zpravidla slouží k vnějšímu nástřiku kovových sudů. Pro vnitřní nástřik se používají také vodou ředitelné barvy, nicméně v některých případech se zde používají syntetické barvy. Jaké jsou přednosti či nevýhody zmiňovaných barev? U vodou ředitelných barev představuje nespornou výhodu šetrnost k životnímu prostředí, a to nejen při vlastní aplikaci, ale také při recyklaci. Bohužel aplikace vodou ředitelných barev není vždy vhodná z hlediska rezistence k některým agresivním látkám používaným především v petrochemickém průmyslu. Z tohoto důvodu ještě stále používáme barvy na syntetickém základu.
Vodou ředitelné barvy se na povrch sudů aplikují poněkud hůře než barvy syntetické a mají také kratší dobu skladovatelnosti. Nicméně vodní barvy jsou rok od roku dokonalejší. Rozhodujícím argumentem pro vývoj vodou ředitelných barev a jejich výrazně převažující podíl ve využití je právě ekologie.
Vnitřní nástřik podle povahy produktu
Barva pro vnější použití se od barvy pro vnitřní nástřik liší. Musí mít totiž jiné vlastnosti – ať už se jedná o soudržnost nebo o přilnavost laku. Technologie aplikace je stejná, jedná se o bezvzduchové vysokotlaké stříkání. K nástřiku vnitřní části sudu slouží rotující kotouček. K aplikaci laku na vnější část sudu se používají stacionární pistole, přičemž se sud otáčí.
Samotnému nástřiku barvy na povrch sudu předchází namíchání správné viskozity barvy a její předehřátí.
Z hlediska vnitřního nástřiku je pokaždé nutné znát povahu produktu, který bude v sudu skladován či přepravován, a informace o něm dát do souvislosti s druhem barvy pro vnitřní nástřik sudu. „Musíte zvolit takový nástřik, aby nemohlo dojít k nežádoucí reakci vnitřního laku a uloženého produktu,“ zdůrazňuje Kamil Berka ze společnosti Greif Czech Republic.
Jiné parametry je nutné zohlednit při vnějším nástřiku. V tomto případě je důležité vědět, v jakém prostředí budou kovové sudy skladovány nebo přepravovány. Např. pokud hrozí nebezpečí dlouhodobého venkovního skladování, je jistě vhodnější volit silnější vrstvu laku či zvážit použití pozinkovaných sudů, u nichž není většinou lakování nutné.
„S našimi zákazníky spolupracujeme většinou dlouhodobě, takže jejich požadavky na povrchovou úpravu sudů většinou známe. U nových zákazníků se často jedná o odstíny barev vycházející ze standardů jejich společností a ty zpravidla již konkrétní odstín požadují,“ vysvětluje Roman Weiss, finanční ředitel Greif Czech Republic. „Pokud si zákazník není jistý nebo vyrábí nový typ produktu, je možné do naší laboratoře v Nizozemsku poslat jakoukoli látku k testování. Na základě toho pak dochází k našim doporučením pro volbu druhu barvy.“
Ne všechny odstíny jsou
snadno aplikovatelné
Škála vodou ředitelných barev je prakticky neomezená. Aplikaci předchází jednání se zákazníkem, který postoupí ke zpracování údaje o plněném produktu a určí odstín.
Vzhledem k tomu, že také sudy tvoří image firmy (volbu odstínu tento fakt ovlivňuje z 80 procent), je volba barevnosti pro každého zákazníka velice důležitá.
Kamil Berka uvádí, že odstínů pro syntetický vnitřní nástřik je omezený počet (celkem šest odstínů). Z nich se ve společnosti Greif Czech Republic používá žlutohnědá a olivově zelená.
Na volbu barvy laku pro vnější část sudu existuje několik pohledů. Ne všechny barevné odstíny jsou totiž stejně snadno aplikovatelné. K oblíbeným patří např. modrá (5010) nebo černá (9005). Na poněkud složitější nástřik (hlavně co se týče rovnoměrného rozlití pigmentu) odborníci upozorňují v případě žluté barvy (1023) nebo u odstínů červené barvy. Obecně lze říci, že se lépe aplikují syté barvy. U barev s menší sytostí je potřeba na sud častokrát nanést více barvy, přičemž hrozí její stékání. Méně syté barvy jsou více náročné na čistotu materiálu, z nichž se sudy vyrábějí.
Na závěr můžeme dodat, že zákazníci nejčastěji požadují modrou barvu, k oblíbeným patří rovněž červená nebo bílá.
s přispěním firmy Greif Czech Republic zpracoval Václav Podstawka
autor je šéfredaktorem časopisu Nebezpečný náklad