logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 2/2008 VELETRHY: Speciální obaly na Salimě 2008

1. března 2008
Nezařazené 0
634

V pátek 7. 3. zavřelo brněnské výstaviště své brány za posledním návštěvníkem veletrhů SALIMA, VINEX, INTECO a MBK 2008. Veletrhu se zúčastnilo 1056 firem ze 36 zemí. Čistá výstavní plocha činila 23 000 m2. Z celkového počtu vystavovatelů jich bylo 42 % ze zahraničí. Z rekordního počtu návštěvníků (40 000 platících) bylo zahraničních 13 %.

V rámci veletrhu se konala i mezinárodní konference Food Forum, kterou navštívilo 11 ministrů zemědělství a potravinářství. Vůbec poprvé byly představeny české biopotraviny. Samotný doprovodný program zahrnoval 40 odborných konferencí, seminářů a workshopů. Již podruhé se uskutečnila přehlídka TRENDY, kde byly vyhlášeny výsledky soutěže Česká biopotravina roku 2007. Nechyběly ani tradiční soutěže Grand Prix Vinex 2008, Zlatá SALIMA 2008, TRENDY 2008 nebo Mezinárodní mistrovství ČR kuchařů, cukrářů a číšníků do 21 let Gastro Junior Brno 2008 – Nowaco Cup. Prezentovaly se výrobky certifikované značkou kvalitních potravin KLASA a přímo na veletrhu převzalo devět výrobců z rukou ministra zemědělství ČR certifikáty pro dalších 16 výrobků. Vedle potravinářů nechybělo zastoupení ani z řad firem zabývajících se balením a obalovou technikou. Obaly a systémy balení byly z větší části zastoupeny v novém pavilonu G, kde byl i stánek časopisu SB. A právě v Brně jsme se snažili objevit žhavé novinky ze světa obalů.

První nápoj v tubě – česká premiéra

Dodavatel této v ČR zatím trochu rarity, firma ML TRADE, v. o. s., měl svůj stánek v pavilonu C. Idea nápoje v hliníkové tubě s plastovým víčkem vychází z konceptu, který rakouská firma Wenger Corporation s úspěchem užila u balení dresinků a majonéz již v roce 2004. Různé typy inovativních produktů nabízí tato firma prakticky od svého vzniku, tedy již více než 120 let.

Drinky v tubě Go mají potenciál vytvořit zcela novou kulturu v pití nápojů a částečně nahradit běžné láhve či plechovky. Image nealkoholických nápojů energetického charakteru či míchaných alkoholických nápojů s vodkou vytváří právě tento typ pro nápoje nezvyklého obalu. Chlad hliníkového kovu a trendy tuba – to jsou hlavní charakteristiky extravagantního řešení. Cílová skupina, pro kterou je výrobek určen, jsou mladí lidé ve věku 15 – 35 let. Zvláště mladí spotřebitelé ocení hned několik výhod tohoto balení. Tubu lze mít v kapse, za pasem apod., při tanci v baru či na party je možné mít drink stále s sebou, ruce jsou však volné. Výhodou číslo dvě je materiál. Ani při opravdu drsném zacházení nehrozí rozbití či dokonce zranění od střepů. Eko aluminium poměrně dobře izoluje, nápoj vydrží určitou dobu chlazený. Balení je navíc vysoce hygienické i praktické, je znovu uzavíratelné.

Go drinky v tubě nejsou jen „cool“, jejich funkcí je především „eye catcher“, tedy „buď viděn s něčím netradičním, na co jsou ostatní zvědaví, co upoutá, co tě zařadí mezi skutečné individuality“. Drinky v tubě již byly představeny na veletrzích v Hongkongu, Tokiu, Šanghaji, Bangkoku, Salcburku i v Londýně. Úspěch na trhu je garantován dosavadními prodeji v řádech desítek milionů kusů. Výrobek v neotřelém odvážném obalu má reálnou šanci zaujmout i v ČR.

Dřevěné obaly vypálené laserem

MADEFRIBRA Group se zabývá balením do dřevěných obalů již déle než 75 let. Nedávno se spojila s velkým průmyslovým saúdskoarabským koncernem Obeikan Investment Group a začala používat nové označení Obeikan MDF. Koncepce obalů vychází z vývojové řady obalů vytvořených v původní firmě MADEFRIBRA ve Španělsku. Na škálově rozmanitou řadu obalů používá firma svůj vlastní systém výroby – Boxidea system, který navíc dovoluje redukovat i potřebný prostor nezbytný při logistických operacích, protože obaly mohou být i v provedení stohovatelných přepravek. MADEFRIBRA Group je výrobcem řady strojních automatů, které se při této výrobě obalů používají – automatických nakladačů, laserové technologie vypalování, systémů kašírování i uzavírání obalů s nezbytným automatickým vykládáním. Všechny tyto operace pracují v souladu s vlastním používaným softwarem.

Jen ve Španělsku se letos po vybavení novými typy laserů předpokládá výroba zhruba 30 milionů obalů ročně. Mezi tyto typy obalů jsou řazeny dřevěné obaly na víno či jiný typ alkoholu ve skleněných lahvích (na jednu až šest lahví). Obaly jsou vzhledem k materiálu velmi pevné, mohou být opatřeny průhledem na viněty láhví a nezbytným držadlem v podobě výseku. V horizontální podobě jsou plně stohovatelné, doporučuje se stohování plných obalů až v šesti řadách. Další typ obalu jsou stohovatelné skladovací zásuvky na oděvy, boty apod. Často nakašírovaným velmi kvalitním potiskem jsou opatřeny i přepravky na ovoce či dárkové boxy. Obaly mohou být opatřeny i vnitřní fixací. Všechny typy se vyznačují velice snadným způsobem otevírání pomocí konstrukčních zámečků, západek apod.

Pečicí samonosné obaly

Firma DEEL – obal, s. r. o., se zabývá dodávkami potřeb pro pekařskou a cukrářskou výrobu. Vedle tradičních papírových či hliníkových forem v podobě misek, košíčků apod. představila firma v Brně i nové typy obalů – forem z vysoce kvalitních pečicích papírů a lepenek.

Pečicí papíry nejsou na českém trhu novinkou. Větší problém nastává, když se výrobce rozhodne z takto obvykle dostupného papíru tvarovat formu, která má přijít do styku s mastným či vlhkým těstem a následně s vysokou teplotou v troubě. Papírová forma takto zatěžovaná obvykle ztrácí svůj původní tvar a deformuje se. Kvalitní pečicí papírové materiály, se kterými pracuje firma DEEL – obal, s. r. o., tento problém nemají.
V Brně byly prezentovány různé typy pečicích pevných forem. Papírové formy kruhové (Novelpac, Ecos, Optima) i hranaté (Optima) se vyznačují výbornou vnitřní povrchovou úpravou. Pevný okraj a kvalita provedení zaručují stálý tvar bez deformací. Obaly jsou 100% samonosné. Ještě větší stabilitou se vyznačují papírové formy na pečení z mikrovlny. Ty mohou být různých velikostí i tvarů (hranaté, kruhové, tvaru srdce, stromku, beránka apod.). U těchto samonosných obalů je stálý tvar zaručen i při opravdu vysokých teplotách. Odvod přebytečné vlhkosti je realizován pomocí mikrootvorů na dně. Použití těchto forem-obalů redukuje výrobní náklady, šetří energii i čas. Obaly jsou v hnědé barvě a vně mohou být i potištěné speciálními teplotně vysoce odolnými barvami.

Z nízkogramážních pečicích papírů firma nabízí papírové ekokošíčky (bílé, pečicí hranaté či kruhové). Ty se však užívají v kombinaci s dalším materiálem, hliníkem. Tento levný, praktický a přitom ekologický typ obalu se vloží do hliníkové misky či kovové formy. Po upečení se výrobek z formy snadno vyklopí, současně je zabalený a formy není nutno po použití umývat. Košíčky na výrobku mohou naopak zůstat a stávají se vysoce hygienickým typem obalu.

Společnost kromě těchto typů obalů nabízí celou škálu dalších obalů pro cukrárenskou výrobu. Marketingově velice úspěšné jsou nepromastitelné pečicí papírové košíčky nejen ve variantě Classic bílé, ale především košíčky s potiskem. Ty se doporučují používat jako hygienický a estetický obal pro hotový výrobek nebo jako obal pečicí. Na košíčcích je možnost vícebarevn
ého potisku včetně nabídky potisku logem zákazníka apod.

Sázka na alternativu a ekologii

Velmi zajímavé obaly prezentovala na svém stánku v pavilonu G společnost D – Media, s. r. o. Od 1. 1. 2007 zastupuje na českém trhu francouzského výrobce a dodavatele obalů a pomůcek pro fast foody, restaurace, občerstvení, catering atd. Obaly i výrobky této firmy se vyznačují především šetrností k přírodě, jsou totiž plně biodegradovatelné. Firma nabízí obaly z PLA – kelímky, pohárky, misky, sáčky, víčka i jednorázové příbory. Ovšem větší rozruch v Brně vzbudily opravdu velmi netradiční typy obalů z dřevěných dýh či dokonce palmového listí. Dýhové materiály se používají jak ze smrku, tak z palmy. Pro oba typy je charakteristický naprosto odlišný typ kresby dřeva. I obyčejná potravina na dřevěných kruhových či hranolovitých miskách působí velice svěžím, ale naprosto odlišným dojmem než ve standardním obalu. Ne náhodou společnost získala na 3. mezinárodním veletrhu gastronomie GASTROSET 2007 a na veletrhu TENDENCE 2007 v soutěži Prostřený stůl 1. místo. Obal na suši, jednohubku či minizákusek ve tvaru loďky z dýhy či palmového listí, navíc doplněný o netradiční tvar párátka, je na trhu zatím opravdu raritou. Obaly spolu s velmi nápaditými dřevěnými pomůckami (lodičky, příbory, míchátka, lžičky, párátka, špejle atd.) se hodí nejen pro gastronomické soutěže či způsoby stolování, ale i při pořádání party či jako obaly na cestu. Firma navíc nabízí i produktovou řadu obalů určených pro prodej přes ulici nebo pro doručování jídel. Obaly jsou bezpečné pro ohřev v mikrovlnné troubě.

Südpack propaguje convenienci

Südpack Verpackungen GmbH & Co. KG, významný výrobce fólií a systémů balení zvláště masa, je u nás znám prostřednictvím svého plzeňského zastoupení Südpack Czech, s. r. o. Společnost nabízela zajímavé obaly i systémy balení v pavilonu F. Nechyběla zde samozřejmě klasika ve vícevrstvých fóliích, fólie ecoform na bázi polystyrolu a ecoterm na bázi polypropylenu.

Nadprůměrně lesklé a vysoce transparentní fólie ecoterm jsou nabízeny s vysokou bariérovou vrstvou EVOH nebo mohou být vybaveny i peel efektem. Bariérou i peel efektem mohou být vybaveny i fólie ecoform, které jsou vhodné jak pro hluboké zmrazení, tak pro plnění za horka do 85 oC. V pravém smyslu prémiovou třídu však představovaly fólie ecostar. Jedná se o zlatě a stříbrně metalizované vícevrstvé fólie na bázi polystyrolu nebo polypropylenu, které se vyznačují zvýšenou pevností a dobrými tvarovacími vlastnostmi. Koncepčně nové systémy dnešního balení vycházejí z možnosti obal snadno otevřít a stejně tak ho i snadno opakovaně uzavřít.

Řešení pro fólie od Südpacku má název Reseal® a Multipeel®. Užití balení Reseal® je založeno na systému horní fólie u obalu se znovu uzavíratelnou etiketou. Používá se jak u tvrdého balení, tak i jako balení pro hadicové sáčky opatřené etiketou. Obal se otevírá právě pomocí etikety, výrobky z něho lze vyjmout i jednotlivě. Výhodou je, že systém Reseal® lze instalovat do hlubokotažných linek, horizontálních či vertikálních linek. Inovaci firmy v oblasti znovu uzavíratelného balení představuje systém Multipeel®. Na hlubokotažné lince je horní fólie svařena s předtvarovanou vaničkou z tvrdé spodní fólie. Velmi snadná manipulace umožňuje balení s fólií Multipeel® opakovaně otevírat a uzavírat, dokud není obsah zcela spotřebován. Tímto systémem je spotřebovávaná potravina uchovávána dlouho čerstvá a s původní chutí.

Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required