logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Zpětný odběr PET lahví a plechovek spotřebitele oslovil. Za tři měsíce testování vrátili přes...
  • STOCK Plzeň-Božkov uvádí na trh tři nové příchutě předmíchaných drinků v plechovkách Společnost...
  • Čeští letci z RAF na etiketě limitované edice rumu Heffron Již počtvrté vzdává značka Heffron...
  • Společnost Mars zkouší ve Velké Británii papírové obaly Po úspěšném zavedení v Austrálii...
  • Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km...

SB 2/2008 LEGISLATIVA: Změny v normě Global Standard for Packaging and Packaging Materials

1. března 2008
Nezařazené 0
885

V lednu 2008 bylo publikováno nové, v pořadí již třetí vydání normy Global Standard for Packaging and Packaging materials, tedy normy pro výrobce obalů a obalových materiálů nejen pro potraviny, ale i pro další výrobky, u kterých je velmi důležitá výroba obalu v hygienicky nadstandardních a řízených podmínkách, např. obalů pro kosmetický průmysl.

Tato norma je zatím známější pod názvem BRC/IoP Packaging (BRC British Retail Consortium – Sdružení britských maloobchodníků) a IoP (Institut pro obalové materiály). Tyto organizace spolu tvoří normy pro obalářské společnosti dodávající obaly pro výrobce potravin, kteří dodávají výrobek pod privátní značkou maloobchodníka nebo přímo pro maloobchod.
Hlavní změny v nové normě jsou následující:

Třetí vydání neobsahuje oproti předcházejícímu znění tzv. doporučení správné výrobní praxe. Tato doporučení byla zapracována do základních požadavků pro jednotlivé kategorie výrobců.

Samotná norma se rozděluje na čtyři části:

1. část: Týká se možného použití normy, vztahu normy k legislativě, výhod implementace a certifikace a změn v roztřídění do kategorií.

2. část: Z pohledu výrobní společnosti se jedná o hlavní část, ve které jsou uvedeny požadavky pro jednotlivé kategorie – tedy kategorii 1 až 3.

3. část: Týká se problematiky certifikace společnosti, popisuje možnosti výběru certifikační společnosti, resp. auditora, průběh a délku auditu, rozdělení a vypořádání neshod, frekvence auditů a komunikace s auditorem.

4. část: Jedná se o závěrečnou část, která popisuje možnosti použití webových stránek www.brcdirectory.com, mezi které patří vyhledávání certifikovaných společností, certifikačních společností a další užitečné informace.

Norma obsahuje ještě přílohy, které jsou důležité hlavně z hlediska zařazení výrobních společností do kategorie 1, 2 nebo 3 podle požadované úrovně hygieny ve výrobních prostorech.
V přílohách jsou uvedeny důležité informace o požadavcích na vzdělání, zkušenosti a povinné zkoušky pro auditory, dále jsou zde uvedeny informace o frekvenci auditů, vzor certifikátu a vysvětlivky pojmů, které se vyskytují v normě a mohou být pro uživatele normy hůře srozumitelné.

Zásadní změnou oproti předchozím vydáním je rozdělení výrobních společností do tří kategorií z hlediska požadované hygieny výroby vzhledem k produkovaným typům výrobků:

Kategorie 1 – obaly, které přicházejí do přímého styku s vysoce rizikovými produkty.
Výrobci fólií pro pečivo nebo masné výrobky a obaly pro kosmetické výrobky.
Kategorie 2 – obaly pro vysoce rizikové produkty, ale nedostávají se do přímého kontaktu s nimi.
Do této kategorie skupiny patří např. výrobci papírových kartonů pro balení ovoce a zeleniny.
Kategorie 3 – obaly pro produkty s nízkou mírou rizika.
Do poslední kategorie mohou patřit výrobci etiket, které budou umístěny na sklenici nebo plastovém obalu.

K určení, do které kategorie výrobce patří, slouží rozhodovací strom, který je uveden v úvodní části normy. Rozhodnutí, do které kategorie se společnost zařadila, musí být dokumentováno a při auditu je to jeden z bodů, které musí auditor schválit.

Hlavní část normy, část druhá, týkající se jednotlivých požadavků na certifikované společnosti, se rozděluje na šest oblastí, mezi které patří:

1) Závazek vedení a trvalé zlepšování
– velmi podrobně jsou zde popsány vstupy pro přezkoumání vedením společnosti. V požadavcích je také zdůrazněno, že společnost musí mít k dispozici originální verzi normy, tištěnou nebo elektronickou.

2) Systém řízení nebezpečí a rizik
– tato část popisuje nutnost stanovení multidisciplinárního týmu a podmínek jeho výcviku a podmínek pro spolupráci s externími odborníky. Dále tato část obsahuje požadavky na analýzu nebezpečí a rizik.

3) Technický systém řízení
– třetí část obsahuje požadavky na stanovení politiky, příručku jakosti, zaměření na zákazníka, provádění interních auditů, hodnocení dodavatelů, řízení externích procesů, řízení dokumentace a specifikací, přehled nejnutnějších záznamů, podmínky pro sledovatelnost, řešení stížností, incidentů a stahování produktů z trhu.

4) Požadavky na závod
– další část obsahuje požadavky na zabezpečení a ochranu závodu, uspořádání výroby a výrobkového toku, požadavky na vybavení a údržbu výrobního závodu, zařízení pro pracovníky, provádění úklidu, nakládání s odpadem a minimalizaci výskytu škůdců, přepravu a skladování materiálu a hotových výrobků.

5) Kontrola produktu a procesu
– tato část obsahuje mnoho známých článků z normy ISO 9001, např.: návrh a vývoj nového výrobku, procesní kontrolu řízení neshodného produktu a požadavky na kalibraci zařízení. Mezi další požadavky, na které již norma ISO 9001 přímo neodkazuje, patří: požadavky na in-line zařízení, provádění analýz výrobku a kontrola cizích předmětů.

6) Personál
– závěrečná část se týká pracovníků společnosti. Jsou zde stanoveny požadavky na jejich výcvik a zdravotní kontroly, dále pak požadavky na vstup a pohyb pracovníků v rámci výrobního závodu, osobní hygienu a ochranné oblečení.

Závěrem lze konstatovat, že se jedná o velmi výraznou změnu oproti předcházejícím vydáním. Náročností stanovených požadavků se začala norma Global standard for packaging and packaging materials výrazně přibližovat normě Global standard for food safety určené pro výrobce potravin. Na zvýšení náročnosti může poukazovat i počet požadavků uvedených ve 3. vydání. Celkový počet požadavků vzrostl na celkových 242 oproti 178 požadavkům uvedeným ve druhém vydání.

Certifikační organizace budou provádět audity, resp. inspekce podle této nové normy až od 1. července 2008. Zainteresované společnosti tedy mají dostatečnou časovou rezervu pro implementaci nových požadavků stanovených v třetím vydání. Společnosti, které budou mít s implementací jednotlivých požadavků do praxe určité komplikace, mohou využít služeb některých poradenských společností, které mají se zaváděním těchto norem zkušenosti.

Stanislav Králík
Konfirm, s. r. o., Brno

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte v Mondi Bupak

Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km jižně od Prahy a 200 km severozápadně od Vídně. Vyrábíme vlnitou lepenku, která se v našem integrovaném výrobním závodě mění na obalová řešení z vlnité lepenky. Zaměřujeme se zejména na výrobu vysoce kvalitních krabic z vlnité lepenky, jež […]

Společnost Geis přebírá většinový obchodní podíl ve společnosti Quehenberger

Společnost Geis přebírá většinový obchodní podíl ve společnosti Quehenberger Skupina Geis vstupuje do společnosti Quehenberger Logistics (Augustin Quehenberger Group GmbH) a se zpětnou platností od 1. ledna 2023 přebírá většinový podíl ve výši 66 % obchodních podílů. Zbývajících 34 % drží předchozí většinový vlastník Christian Fürstaller, který bude nadále řídit podnik ve stávající organizační formě a se […]

SAPRIL postaví nový závod na výrobu obalů z vlnité lepenky

SAPRIL postaví nový závod na výrobu obalů z vlnité lepenky Zcela novou továrnu na obaly z vlnité lepenky postaví česká společnost SAPRIL, která již více než dvacet let působí na trhu s obalovými materiály. Od města Most k tomu získala pětihektarový pozemek v průmyslové zóně Joseph. Prodej pozemku schválilo zastupitelstvo města Mostu. SAPRIL (jenž je […]

Obaly: Biomasa v hlavní roli

Obaly: Biomasa v hlavní roli Současný trend k udržitelnosti vede mnohdy k inovativním postupům při výrobě papíru. Papírna Aloisov a.s., která je jediným výrobcem trávového papíru v České republice, posunula tuto hranici ještě dále. Ve spolupráci s několika výzkumnými pracovišti vyvinula papír ze slámy a listí. Výrobek splňuje veškerá mechanicko-fyzikální kritéria, potřebná pro využití v obalovém průmyslu. Vznikají tak například papírové […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required