Smrštitelné nebo také obvodové, manžetové etikety (často také označované anglickým ekvivalentem shrink sleeves) patří k nejmodernějším typům etiket na trhu. Jedná se o celoplošné obvodové přířezy slepené do tvaru hadice, které se teplem smršťují kolem daného výrobku. Tvar tohoto výrobku dokonale kopírují. Výhodou je, že tímto způsobem lze etikety aplikovat i na složitější typy povrchů, kde by aplikace klasické etikety byla obtížnější či prakticky nemožná.
Etikety patří rovněž k nejúspěšnějším prvkům v podpoře prodeje. Jejich výhodou je právě použitý flexibilní materiál s plně uzavřeným povrchem, který je zvláště dobře potisknutelný flexotiskem či hlubotiskem. Navíc, byť jsou tyto dvě techniky v potisku shrink sleeves dominantní, se výrobci zdaleka neomezují pouze na ně. Vzhledem k vysoce transparentnímu povrchu plastu lze u těchto typů etiket použít část plochy jako nepotištěnou, čímž je docíleno zajištění parciálního průhledu dovnitř obalu (týká se zvláště průhledných lahví, dóz či kelímků). V tomto případě je z psychologického hlediska reklamy na zákazníka působeno nejen grafikou etikety, ale zvyšuje se i důvěryhodnost celého obalu vzhledem k výrobku – spotřebitel má možnost vizuální kontroly reálného obsahu obalu.
Není sleeve jako sleeve
Výrobci etiket z flexibilních plastů rozlišují dva typy rukávcových etiket. Etikety z návlekových manžet (stretch sleeves) a smršťovacích manžet (shrink sleeves). Oba typy etiket se hojně vyskytují zvláště v oblasti nápojů. Nejen na našem trhu se stretch sleeves pojí hlavně s PET lahvemi. Tento typ etiket je obvykle vyráběn z PE, méně často z PP. Tyto etikety bývají dodávány v rolích ve tvaru hadice. Přířezy se na stroji řežou na příslušnou délku, na aplikátoru dochází k jejich navlečení na láhev. Jejich výhodou je, že se při spojování a aplikaci nepoužívá žádné lepidlo (etikety jsou spojovány svařováním).
Oproti klasickým etiketám na PET láhve, které jsou obvykle spojovány na koncových místech etikety plastovou disperzí, jsou tedy ekologicky přijatelnější. Výkonnější jsou i příslušné aplikátory, celý etiketovací proces je významně urychlen. Etikety se dají navíc z láhve poměrně snadno sejmout, na povrchu láhve před recyklací nezbývá žádný zbytek lepidla. Jsou tedy vhodné i pro vratný typ lahví. Oproti stretch sleeves mají shrink sleeves větší možnosti v dekorativním a fixačním použití. I zde se pracuje s návlekem rukávcového přířezu, ten je však na stroji navlečen mnohem volněji, teprve následně dojde k jeho smrštění a přizpůsobení tvaru láhve.
První byly z PVC
Na obvodové etikety se používají smrštitelné plastové fólie, které se v technologii výroby orientují protažením. První shrink sleeves byly vyrobeny z PVC. Tento materiál je ostatně dodnes při výrobě používán, ale z hlediska objemu spotřeby bývá stále častěji nahrazován OPP či PET. Tyto materiály jsou sice dražší, ale ekologicky přijatelnější. PET se navíc vyznačuje vyšším leskem a vyšším koeficientem teplotního smrštění. Z dalších materiálů je používán PET-G (polyetylentereftalát modifikovaný glykolem), LDPE (nízkohustotní polyetylen) či OPS (orientovaný polystyren).
Zpravidla potištěné fólie se následně slepují či termoplasticky spojují do tvaru hadice. Následuje perforace a navinutí do role nebo oddělení v místě perforace. Aplikátory na manžetové etikety odebírají obvykle z role hadicový přířez (manžetu), který se odřezává v místě perforace. Manžeta se následně otevírá a mechanicky rozpíná. Otevřená manžeta je na stroji s maximální přesností nasazována na výrobek, tedy již zmiňovanou láhev, dózu, sklenici či jiný tvar pevného obalu. Výrobek s nasazenou etiketou se dopravníkem posune do tzv. smršťovací komory nebo agregátu. Zde dochází k působení tepla. Teplem se etiketa smrští podle tvaru obalu, který obvodově kopíruje dokonale hladkou plochou bez jakýchkoli záhybů či nerovností. Celý proces smršťování je plně automatizován, regulován a kontrolován. Kvalitně smrštěný sleeve musí být 100% stabilní, nesmí docházet k žádnému uvolnění etikety ani při změně podmínek skladování (zvýšení vlhkosti, mechanické namáhání obalu apod.). Navíc samotný materiál, tedy plastová fólie, vykazuje sám o sobě zvýšenou odolnost vůči oděru či znečištění povrchu, je rovněž plně omyvatelný. Obal nejen esteticky zviditelňuje, ale zároveň ho i na rozdíl od klasických etiket fixuje. Poslední uvedenou vlastnost si zákazník určitě uvědomí při rozbití skleněné láhve, která je po celém svém obvodu kryta shrink sleeve etiketou.
Etiketa ve většině případů popraskanou láhev udrží „celistvou“, střepy se nevymrští nekontrolovaně do prostoru. Následky často eliminuje i v případě totálního rozbití produktu. U celoplošného pokrytí výrobku návlekovou etiketou působí další část pozitivní ochrany ze strany tohoto pomocného obalového prvku – ochrana proti UV záření, které většinou snižuje trvanlivost zvláště u potravinových produktů.
Kvalita potisku podtrhuje úspěšnost
Kvalitně a atraktivně potištěné fólie, ze kterých jsou shrink sleeves vyráběny, vnímá český spotřebitel jako něco neotřelého, moderního. Podle statistik, které si nechávají vypracovávat některé obchodní řetězce, se tento typ etiket stal v posledních letech významným stimulem podpory prodeje hlavně tekutých produktů.
Trochu opožděný nástup (ve srovnání se světovými trhy) těchto etiket u nás souvisí především se zvyšující se kvalitou potisku. Shrink sleeves mají oproti klasickým etiketám i další nespornou výhodu – větší plochu pro potisk. Tím je umocněna nejen informativní, ale především reklamní funkce obalu. Etiketu lze aplikovat po celé ploše často nijak zvlášť atraktivního obalu a tím se dá i z naprosto běžného produktu vytvořit marketingově úspěšný typ zboží. V neposlední řadě lze aplikací těchto etiket dostat informace i na členité plochy, u kterých by potisk byl obtížnou nebo nemožnou záležitostí.
Nejčastější tiskovou technikou je vedle flexotisku rotační hlubotisk, který je zárukou kvality i u opravdu graficky náročných aplikací. Tak trochu benjamínkem v oblasti potisku je zde ofset. Lze zmínit např. firmu Müller Martini, která na mezinárodním veletrhu LabelExpo Europe v Bruselu již v roce 2005 prezentovala technologii potisku flexibilních obalů na kotoučových ofsetových strojích. Výhodou potisku ofsetem je rozšíření možností tisku ve srovnání s flexotiskem a zároveň využití kotoučových tiskových strojů Alprinta s užší dráhou pásu, než je obvyklé u flexo- a hlubotiskových linek.
Prakticky všechny typy uvedených aplikátorů nabízí na našem trhu firma Clever. Aplikátory smršťovacích etiket i pojistných návleků (tzv. tamper evident) jsou i v nabídce firmy Anopack. Tyto aplikátory jsou nabízeny v provedení EZ-300, EZ-400 a EZ-650. Jsou schopny pracovat se šířkou složeného návleku až do 650 mm, což odpovídá průměru obalu asi 400 mm. Dále jsou vybaveny jednotkami pro podélnou či příčně podélnou perforaci materiálu, což je důležité zvláště při otevírání pojistných smrštitelných uzávěrů. Aplikátory mohou být vybaveny vlastními dopravníky produktů nebo přistaveny ke stávajícím.
Světově zdařilé a zdařilejší
Výrobců těch
to typů etiket je u nás i v zahraničí celá řada. Obchodně velmi úspěšné jsou etikety od Decorative Sleeves, která je od roku 2000 členem skupiny ITW (Illinois Tool Works). Mezi hlavní zákazníky této firmy patří např. Nestlé, Coca Cola či Perrier. Vedle hlubotisku a konvenčního flexotisku používá firma k potisku UV flexotisk. UV technologie je vzhledem k unikátně krátkému schnutí nebo spíše vytvrzování barev pod UV světlem oproti tisku vodou ředitelnými barvami vhodnější pro potisk sytějšími barvami, protože lze pracovat s větším množstvím barvy v jednom kroku. U transparentních fólií z PET či PVC je tisk aplikován na vnitřní povrch etikety. Tento druh etiket má navíc zvýšenou odolnost vůči otěru, omaku či poškrábání.
V loňském roce byly již poněkolikáté na výroční konferenci Packaging & Label Gravure Association oceněny etikety Alcoa Flexible Packaging. Vysoké kvality potisku 50mikronové PET fólie je dosaženo sedmibarevným hlubotiskem. Fotorealistická grafika plně charakterizuje výrobek, čokoládové mléko. Až desetibarevně flexotiskem či hlubotiskem své smrštitelné etikety potiskuje americká společnost Seal-it, inc. Ta vedle konvenčních materiálů, jako je PVC, PET-G či OPS, používá na shrink sleeves i PLA. Tento biodegradovatelný plast patří k ekologicky nejšetrnějším materiálům vůbec. Je vyroben na bázi kukuřičného škrobu a je plně kompostovatelný. Společnost představila i zabezpečení uzávěru lahví pomocí smrštitelné etikety. Originalitu obsahu zajišťuje i použitý film – fólie s holografickým efektem.
Jako úspěšný faktor podpory prodeje se ukázala být kolekce shrink sleeves na sadu dresinků a majonéz. Tuto kolekci navrhla a vyrobila firma CCL Decorative Sleeves pro potravinářský gigant Rieber & Son, se kterým firma úzce spolupracuje právě v oblasti flexibilních obalů. Na etikety byla použita OPS fólie o tloušťce 60 mikronů. Grafika je ve formě fotografie, která je realizována UV plnobarevným flexotiskem. Odolnost etikety vůči mechanickému poškození je umocněna použitím matového laku.
Zajímavé kombinace fotografie a grafiky je dosaženo u manžetových etiket od firmy Tadbik ltd. Vysoká kvalita potisku s fotorealistickým efektem je výsledkem osmibarevného potisku. Zajímavostí je, že firma nepoužívá klasický flexo- či hlubotisk, ale naopak využívá k potisku šestibarevný ofsetový stroj doplněný o dvě hlubotiskové jednotky.
Smrštitelné etikety se zvýšenou ochranou vůči UV záření nabízí italská firma SIDAC. Etikety jsou tištěny devítibarevným hlubotiskem či desetibarevným flexotiskem, u menších sérií lze použít jako doplňující i digitální potisk. Firma používá fólie z PET, PVC i OPS, tloušťka materiálu je od 35 do 60 mikronů. Zvýšené bariéry vůči záření je dosaženo použitím speciálních barev, kterými se dosahuje i speciálních efektových vjemů. Jedná se zvláště o metalické či fluorescenční barvy, dále barvy s matovým či perleťovým efektem.
GlaxoSmithKline představila na polském trhu novou generaci populárních zubních past Aquafresh Total Care. Zubní pasta v novém plastovém obalu s dávkovací pumpou a celoplošně aplikovanou smrštitelnou etiketou se prodává pod názvem Aquafresh 3 Total Care. Tím, že shrink sleeve je aplikován po celém obvodu obalu, tvoří zároveň i bezpečnostní uzávěr. V místě uzávěru je etiketa opatřena perforací, kde lze etiketu odtrhnout. Graficky etiketa koresponduje s barvami loga Aquafresh, tedy s červenou, bílou a modrou. Část etikety potištěna není, průhledovým okénkem lze prohlédnout reálný obsah v obalu.
Na polském trhu byla představena ještě jedna zajímavost z oblasti tohoto druhu etiket –Multipack/Combo pack label. Tento druh manžetové etikety se používá pro promotion účely na dva nebo více produktů. Do této unikátní celoplošně potištěné etikety jsou „zapuštěny“ např. tři vzorky vodky po 200 ml.
I česká produkce má svá superspecifika
Jedním z prvních českých výrobců, který začal produkovat tyto efektní moderní typy etiket, je firma Martin Peroutka. Dnes dodává velké i malé objemové série různých typů těchto etiket v hi-tech kvalitě. O kvalitě lze hovořit nejen z hlediska potisku, ale i stability návleku. Navíc je vše umocněno zvýšenou odolností manžety vůči mechanickému poškození či opotřebení. Firma se navíc neomezuje pouze na klasické shrink sleeves, ale nabízí i další možnosti. U svých etiket nabízí pečetící efekt, tzn. přetažení a smrštění návleku přes víčko či uzávěr, čímž je zabezpečena nedotknutelnost obsahu v obalu. Na přání zákazníka mohou být etikety opatřeny perforací. Firma nabízí i další easy open efekty – např. zabudování odtrhávací PP pásky. Speciální efekty lze využít i v oblasti grafického návrhu. Lze vytvářet různé barevné metalické či reflexní efekty.
Atraktivně působí etikety se zářivým efektem pod UV světlem, tedy tzv. diskotékový efekt. Firma používá při výrobě kvalitní vysoce transparentní fólie, které umožňují realizaci různých průhledů a tím reálnou vizuální kontrolu obsahu. Není divu, že právě od této firmy byl jeden z oceněných exponátů soutěže Obal roku 2007 – etiketa Tesco healthy living na jogurtové majonézy a tatarky.
Stejné ocenění získala již v roce 2004 i atraktivní smrštitelná rukávová etiketa od našeho giganta ve výrobě etiket, společnosti OTK Group. Ta patří k předním výrobcům především samolepicích a klasických etiket, ale vzhledem k rozvoji smrštitelných etiket se již před lety zaměřila i na tuto produkci.
Jana Žižková
Doháníme zpoždění
Shrink sleeves zdaleka nejsou záležitostí počátku 21. století. První typy těchto etiket se na mezinárodním trhu objevily již v 60. letech století dvacátého. Jejich boom však nastává až koncem tohoto století a na českém trhu začal větší rozvoj těchto pomocných obalových prostředků až s nástupem nového milénia. Od té doby však jejich spotřeba neustále vzrůstá.
Aplikátory podle potřeb
Aplikátory tepelně smrštitelných etiket dodávají firmy svým zákazníkům podle požadavků na výkon a náročnost aplikací. Stroje mohou být vybaveny jednoduššími tepelnými tunely nebo složitějšími parními tunely, které mohou být jedno- i vícekomorové. Dále mohou být aplikátory vybaveny zabudovanými nebo mobilními zásobníky etiket. U strojů s nižšími výkony je obvykle pouze jedna odvíjecí skupina. Z důvodu vyšších výkonů jsou stroje opatřeny více (zpravidla dvěma) odvíjecími skupinami, tedy zařízení určené ke smrštění etiket může být tepelné, parní nebo infračervené. V případě použití potištěných fólií jsou aplikátory vybaveny fotobuňkou pro centrování potisk. Aplikátory má ve své nabídce i jeden z lídrů v obalovém průmyslu, firma Finpac. Smršťovací tunely mohou být opět tepelné nebo parní. Parní tunel může mít jednu, dvě nebo tři sekce. Výkonným shrink sleeve aplikátorem je i systém SLV – 200 od Tadbik Systems Ltd. Sleeves z PET, PVC či OPS o tloušťce 40 – 60 mikronů jsou aplikovány na obaly z PET, PE, PP nebo skla. Aplikátory pracují rychlostí i více než 200 obalů/min. v závislosti na tvaru obalu a náročnosti aplikace.