Letošní ročník největšího mezinárodního setkání bioodvětví, veletrhu BioFach, otevřel své brány ve dnech 21. – 24. února 2008. V průběhu těchto čtyř dní našlo na norimberské výstaviště cestu celkem 46 500 odborných návštěvníků z řad pěstitelů, chovatelů, výrobců a distributorů bioprodukce a všech příznivců ekologického zemědělství, kteří se přijeli seznámit s novinkami a aktuálními trendy na světovém trhu bioproduktů. Souběžně s BioFachem se konal druhý ročník mezinárodního veletrhu přírodní kosmetiky Vivaness, který se dobře zavedl a získává si úspěšně své příznivce (podle statistik zhruba 20 % odborné veřejnosti dorazilo do Norimberku výhradně kvůli Vivaness).
Internacionalita návštěvníků letos vzrostla na 37 %. Odborná veřejnost dorazila ze zhruba 120 zemí – po Německu především z Rakouska, Polska, Nizozemska, Itálie a Francie. Přísnější podmínky registrace a jejich intenzivní kontrola zajistily další nárůst kvality návštěvníků, na které nesmírně zapůsobila bohatá, chutná a nápaditě prezentovaná nabídka 2764 vystavovatelů (v roce 2007: 2547). Více než dvě třetiny návštěvníků přicestovaly ze zahraničí (podle průzkumu berlínské agentury FKM).
Nové produkty, expozice i trhy
Návštěvníci měli možnost seznámit se s nejnovějšími produkty ekologického hospodářství nejen z kategorie potravin, nápojů a kosmetiky, ale také s přírodními a Fair Trade výrobky, jako jsou hračky, dárky a dekorační předměty, přírodní textilie, zařízení interiérů domů a bytů, oděvy, sportovní obuv a módní doplňky.
Podle vyjádření Amarjita Sahoty z londýnské poradenské společnosti Organic Monitor překročily v roce 2007 celosvětové výdaje na biopotraviny poprvé hranici 40 mld. dolarů. Předpokládá se, že v roce 2010 dosáhne celosvětový obrat 60 mld. dolarů.
Objem evropského trhu s přírodní kosmetikou odhaduje Organic Monitor na 1,1 mld. eur, světový obrat tvoří podle průzkumů více než 5 mld. eur. Důležitým exportním trhem je i v oblasti biokosmetiky Asie, kde roste poptávka závratným tempem.
BioFach je zároveň celosvětově největším specializovaným veletrhem ekologicky pěstovaného vína a celý letošní ročník mu byl zasvěcen. Letošní novinkou byla zcela nová Vinná hala, díky které se zde mohlo biovíno ze všech končin světa poprvé prezentovat v prostorech s denním osvětlením. Obor vinařství se prezentoval četnými degustacemi a doprovodnými akcemi, nechyběly atraktivní prezentace vinoték a přednášky špičkových odborníků a sommeliérů. Během čtyř veletržních dnů představovalo svá špičková vína odborné veřejnosti 347 vystavovatelů z 23 zemí.
Česká expozice byla vidět
Čeští výrobci a zpracovatelé bioproduktů se na letošním BioFachu prezentovali společně s Ministerstvem zemědělství ČR a svazem PRO-BIO v rámci národní expozice. Rozmanitá nabídka tuzemské bioprodukce, zahrnující masné produkty, trvanlivé potraviny, cereálie, pečivo, mléčné výrobky, mražené ovoce, nápoje, čaje, koření, kojeneckou výživu, oleje atd., zaujala přítomné obchodníky i širokou veřejnost.
Zástupci českých vystavujících firem se shodli, že účast na veletrhu se jim vyplatila a na nezájem potenciálních obchodních partnerů si nemohou v žádném případě ztěžovat.
Národní prezentace nabídla informace o stavu ekologického hospodářství v ČR a představila cíle Programu ekologického zemědělství v ČR, vytvořeného MZe ČR ve spolupráci s nevládními organizacemi a experty.
Pokud jde o konkrétní výrobce a zpracovatele biopotravin, kteří se zde prezentovali, byly to firmy: Amylon, Aromatis, Bio-cafes CZ, Biopark, Country Life, Emco, Extrudo Bečice, Lifefood CR, PRO-BIO, Semix Pluso, Sluneční brána, Solex Agro a Státní zemědělský intervenční fond. Samostatné expozice pak představily firmy Pragosoja a Racio.
Odborná fóra i kulinářské zóny
Čtyři veletržní dny nabídly návštěvníkům také atraktivní doprovodný program. Kongresové centrum se stalo dějištěm odborných seminářů, konferencí a oborových diskusních fór, v jednotlivých halách se pořádaly rozmanité přehlídky a prezentace novinek a inovací, velké oblibě se těšily gastronomické koutky a kulinářské zóny.
V rámci odborného programu proběhly konference a panelové diskuse věnované aktuálním tématům, za všechny můžeme jmenovat např.: Aktuální trendy Fair Trade produkce, Klimatické změny a standardy v ekologickém zemědělství, Certifikace a quality management, „Green“ marketing, Budoucnost „bio“ obalů a ekologicky šetrných obalových technologií, Bio export na trhy USA a Asie, Jak eliminovat pesticidy, Bio bez genetické modifikace, Biokoncepty v gastroprovozech, Politika Evropské komise a regulační opatření, Konvenience a balení produktů (balicí a obalová technika), Problematika zpracování a likvidace odpadů z obalů, Regionální případové studie biofarem, výrobců obalových materiálů z přírodních materiálů a mnohé další (více informací na www.biofach.de).
Simona Šlingerová