logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 2/2008 BALENÍ V OBCHODĚ: Ekologické obaly jsou zatím drahé

1. března 2008
Nezařazené 0
734

Obal je jedním z důležitých nástrojů marketingové komunikace. Vzhledem k tomu, že k rozhodnutí zvláště při nákupu potravin dochází většinou až na místě prodeje, je obal často jediným komunikačním prostředkem, který zákazníka ovlivňuje. Vysoká cena ekologických obalů zatím na českém trhu brání jejich masovému rozšíření. Biopotraviny se v drtivé většině balí do stejných obalů jako potraviny konvenční.

Čeští spotřebitelé dávají u biopotravin přednost balením nižší gramáže, kde je pak vyšší cena za ekobalení patrnější. Do České republiky se materiály na výrobu bioplastů dovážejí, chybí sériový výrobce. „Postupně se k ekologickým obalovým materiálům také propracujeme. Vyplatí se to až ve chvíli, kdy se budou prodávané série biopotravin blížit objemům prodaného konvenčního zboží. Nebo si zákazník musí připlatit,“ říká Radim Štěpánek, obchodní ředitel TopBio, a. s., dodavatele a prodejce biopotravin.

Požadavky jsou často protichůdné

I když spotřebitelé žádají ekologické obaly šetrné k životnímu prostředí, zájem o ekoobal podmiňují řadou požadavků na produkt. Preferují výrobky známé značky, musí být k dostání v místě obvyklého nákupu. Výkon, design, kvalita produktů a cena musí být srovnatelné s těmi konvenčními. Kromě toho, že je obal ekologický, by měl nabídnout také zvláštní vlastnost či výhodu.

Primární funkcí obalu je nejen ochrana výrobku, ale také splnění zákonných požadavků na jeho informační funkci. Mezi ně patří srozumitelný název výrobku, označení výrobce nebo dovozce, údaje o hmotnosti, množství, velikosti, datum minimální trvanlivosti nebo použitelnosti, země původu, skladování a nakládání s obalem a řada dalších. Informace na obalu musí být v českém jazyce. Biopotraviny musí být označeny logem bio (ať už českou „biozebrou“ nebo evropským logem) a kódem certifikační organizace.

Vyhovět všem právním normám a předpisům není jednoduché, zejména v oblasti tzv. nutričních a zdravotních tvrzení. „Výklad zákona je nejednoznačný, dává volnost pro individuální posouzení kontrolních orgánů a vede občas i k tomu, že biovýrobek prodávaný v Aši musí být stažen z prodeje, zatímco stejný výrobek v Kroměříži je podle inspekce zcela v pořádku,“ posteskl si Radim Štěpánek.

Obaly by neměly degradovat, ale propagovat

U balení biopotravin na českém trhu chybí často odvaha k výraznějšímu odlišení a jasnému positioningu. Většinou kopírují obaly konvenčních potravin nebo konkurenci. Fakt, že z psychologického hlediska vytváří obal a produkt jednotu, platí u biopotravin mnohonásobně. Spotřebitel zde očekává, že za vyšší cenu obdrží určitou přidanou hodnotu. Stává se, že obaly biopotravin vypadají prémiově, samotný obsah ovšem prémiový není. Na českém trhu však častěji platí opak. Obal svou kvalitou nevytváří příznivý dojem, čímž se degraduje kvalita výrobku. Na druhé straně však může být takový výrobek prodán za nižší cenu, která je pro českého spotřebitele lépe akceptovatelná.

Vzhledem k tomu, že povědomí o biopotravinách je na našem trhu stále nízké, jejich obal může plnit i funkci edukační – vysvětlovat, co to bio je, jak biopotraviny použít či jak je připravit. Měl by zdůraznit přínos, proč je dobré vybrat si právě tento biovýrobek.

Zákazníci totiž očekávají uvěřitelnost, podložený, a hlavně čitelný informační obsah.

Bio je i o image a designu

S nákupem a konzumací biopotravin není spojen jen ekologický přínos, ale i určitá image. Biopotraviny jsou asociovány se zdravím, vyšší kvalitou, přirozenějším způsobem života. „Tyto aspekty by měl obal biopotravin vyjadřovat. Snažili jsme se je vyjádřit např. při realizaci designu obalu biomouky špaldové. Klasy a zrna pšenice špaldy by měly přímo evokovat představu letního dne a zlatavého lánu pole obklopeného zelenými mezemi (zeleným pruhem na spodní straně obalu),“ přibližuje tvorbu obalů Radim Štěpánek ze společnosti TopBio. „Biozebru jsme záměrně také zviditelnili, aby bylo hned jasné, že se jedná o biovýrobek,“ dodává. Na obalech je důležitý i typ písma. TopBio volí moderní design a biopotraviny se snaží zařadit do běžného nákupního košíku.

Maloobchodník se však o složení svého sortimentu rozhoduje na základě zájmu spotřebitelů a příslušného obratu. Výrobci a dodavatelé pak často podceňují komunikaci se zákazníkem pomocí obalu a na propagaci biopotravin nevyčleňují dostatek prostředků i přesto, že zde více než u konvečních potravin platí, že obal prodává.

Zuzana Petrová
Ladislava Caisová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required