Požadavky se rychle zvyÅ¡ujÃ
Skládatelné obaly se staly od svého vzniku až do souÄasnosti skuteÄným evergreenem v balenà potravin. To, že tyto obaly patřà k nejpopulárnÄ›jÅ¡Ãm pÅ™edevÅ¡Ãm u potravin, je dáno nejen jejich vesmÄ›s lÃbivým aÅ¥ už grafickým Äi konstrukÄnÃm designem, ale i jejich ekonomickou nenároÄnostà z hlediska logistického toku. Jejich nespornou pÅ™ednostà je to, že jsou dodávány k výrobci zbožà ve složeném tvaru, tedy na plocho.
Dnes se již dávno nejedná o různé typy natÃraných Äi nenatÃraných skládaÄkových lepenek, ale stále populárnÄ›jÅ¡Ãmi se stávajà i dalšà materiály, pÅ™edevÅ¡Ãm vlnitá lepenka a průhledné pevné plasty. Vzhledem ke specifiÄnosti výroby a následného užità se vÅ¡echny tyto materiály pohybujà v rozmezà ploÅ¡né hmotnosti zhruba 230 – 500 g/m2.
Å iroké spektrum konstrukÄnÃch možnostÃ
ByÅ¥ je z hlediska následných logistických operacà nejpÅ™ÃhodnÄ›jšà obdélnÃkový průřez trupu, nároÄný zákaznÃk si prakticky může nadiktovat jakoukoli jinou variantu. Průřezy bývajà vedle mnohoúhelnÃkových tvarů Äasto i ve tvaru plochých oválů. ZatÃmco jeÅ¡tÄ› pÅ™ed pár lety byly i u jednodÃlných obalů hitem Å¡esti- i vÃceúhelnÃkové průřezy, dnes se designéři vracejà ke stÅ™ÃzlivÄ›jÅ¡Ãm tvarům Äasto pouze trojúhelnÃkovým. Naopak vÃceúhelnÃkové průřezy u obalů Äasto atypických tvarů zaÄÃnajà kralovat u nÄ›kterých dvoudÃlných Äi pÅ™iklápÄ›cÃch obalů na Äokoládové bonbony. Dalšà trendovou záležitostà je, že vedle rovných Äi Å¡ikmých rylek se u dneÅ¡nÃch obalů stále ÄastÄ›ji setkáváme s oblými tvary linek ohybu.
SamozÅ™ejmÄ› že vzhledem již k uvedenému bude vždy nejvÄ›tšà Äást konstrukcà zaujÃmat klasická pravoúhlá produkce. SkládaÄky se vyskytujà jako jedno- i vÃcedÃlné.
Se sáÄkem, pÅ™iklápÄ›cÃ, zasouvacÃ, odnosné, s eurozávÄ›sem
JednodÃlné skládaÄky majà obvykle stejnÄ› Äi rozdÃlnÄ› uzavÃratelná vÃka i dna. Obvykle se jedná o různé typy klopových uzávÄ›rů, kde klopy mohou být zasouvacÃ, zalepovacà Äi pÅ™iklápÄ›cÃ. Dno je Å™eÅ¡eno opÄ›t jako klopové Äi samosvorné. U skládaÄek, které majà těžšà obsah, se použÃvá dno skládatelné (obálkové, automatické). Tento typ dvoubodovÄ› lepeného dna je vedle klasického klopového uzávÄ›ru typu A11 (oblÃbeného napÅ™. u balenà lentilek, kakaa, nÄ›kterých luÅ¡tÄ›nin Äi tÅ™eba müsli) nejoblÃbenÄ›jÅ¡Ãm typem dna. Vedle možnosti vÄ›tÅ¡Ãho zpevnÄ›nà je zároveň skládatelné dno na rozdÃl od samosvorného Äi ouÅ¡kového uzávÄ›ru vhodné pro automatické balenÃ.
Do jednodÃlných skládaÄek, které jsou urÄeny k balenà produktů se zvýšenou prášivostà (kakao), bývá Äasto vkládán Äi vlepován sáÄek. V podobÄ› plastového sáÄku se s vnitÅ™nÃm vybavenÃm skládaÄky ostatnÄ› setkáváme i u hluboce mražených potravin Äi potravin, které jsou urÄeny napÅ™. k pÅ™Ãmému ohÅ™evu Äi varu (varné sáÄky u rýže), zde jsou plastové sáÄky Äasto perforované.
DvoudÃlné skládaÄky jsou vyseknuty ze dvou Äástà – dna a vÃka. Tyto typy skládaÄek jsou velmi populárnÃmi u výrobců Äokoládových bonboniér. StÄ›ny mohou mÃt jednoduché Äi zesÃlené (napÅ™. zdvojené). Průřez bývá nejÄastÄ›ji, ale zdaleka ne pouze, obdélnÃkový. Vedle pÅ™iklápÄ›cÃch krabic se použÃvajà i zasouvacà dvoudÃlné krabice. Ty jsou vÅ¡ak u potravinářů oblÃbené o nÄ›co ménÄ›, vÄ›tšà uplatnÄ›nà mÃvajà napÅ™. u výrobců zápalek.
SkládaÄky patřà mezi spotÅ™ebitelské obaly, takže je kladen důraz i na jejich odnosnou funkci. V poslednà dobÄ› jsou oblÃbené skládaÄky z vlnité lepenky s odnosnou rukojetÃ, které Äasto nahrazujà sekundárnà odnosný obal napÅ™. na vÃno.
Nejen výrobci spotÅ™ebnÃho zbožà chtÄ›jà své zbožà prezentovat na závÄ›sech. AktuálnÄ› se setkáváme i s potravinářským typem zbožà v obalu, který bývá konstrukÄnÄ› opatÅ™en eurozávÄ›sem (eurovýsekem).
Je tÅ™eba zmÃnit i dalšà typy obalů, které patřà mezi skládaÄky a použÃvajà se pro balenà potravin. Jsou to tvarovÄ› vysekávané karty pro blister a skin pack obaly Äi vrstvené typy obalů. Ty jsou populárnà hlavnÄ› u balenà nápojů a tekutých potravinářských produktů, ale nejen u nich. VždyÅ¥ s obaly od firem Tetra Pak, Elopak Äi SIG Combiblock se můžeme setkávat tÅ™eba u balenà sypaných müsli Äi pastovitých produktů.
Zhotovenà vzorku
Konstrukce bývá provádÄ›na systémem CAD/CAM. Tedy provedenà v nÄ›kterých CAD SW – ArtiosCAD, EngView Package Designer, Impact, Verpack atd. (o pÅ™ÃsluÅ¡ných SW byla informace v SB 6/2007). U skládaÄek pro potraviny se setkáváme nejen se standardnÃmi Äi pozmÄ›nÄ›nými konstrukcemi z pÅ™ÃsluÅ¡ných modulových knihoven v SW, ale velmi Äasto právÄ› i s volnou kreativnà konstrukcÃ.
NejznámÄ›jšà standardnà konstrukce jsou Å™azeny v knihovnách do skupin podle identifikaÄnÃch kódů vytvoÅ™enými Evropskou asociacà výrobců skládaÄek ECMA (European Karton Makers Association). Tyto knihovny jsou velmi obsáhlé a bývajà stále doplňovány dalÅ¡Ãmi vzory. Maketu obalu konstruktér vyvzorkuje na plotru. Na Äeském trhu se použÃvajà plotry od firem Konsberg, Zünd, Aristo Äi LaserComb a dalÅ¡Ãch. Vyvzorkovánà je zpravidla ze stejného materiálu, jako bude následná výroba obalu. Konstrukce Äi u vÃceprodukce vytvoÅ™ený layout pÅ™ÃÅ™ezů dále sloužà jako podklad pro technologii, tedy k vytvoÅ™enà výsekové desky, protipÅ™Ãpravy a vylupovacÃch desek.
Následuje vytvářenà grafického návrhu. Populárnà jsou SW od Adobe – napÅ™. Illustrator Äi Photoshop, následnÄ› s použÃvaným SW pro pÅ™ÃsluÅ¡nou tiskovou techniku, a to jak v podobÄ› samostatných programů, tak v podobÄ› zásuvných modulů (plug in). I tady následuje pÅ™edevÅ¡Ãm z důvodu vÄ›rnosti barev, tvorby tiskového bodu se zohlednÄ›nÃm jeho nárůstu apod. vyvzorkovánÃ, tentokrát na nÄ›kterém typu nátiskového zaÅ™ÃzenÃ. Z hlediska nátisku jsou v souÄasnosti nejvÃce použÃvané systémy digitálnÃch nátisků, ale ve firmách se můžeme setkat i s nátisky zhotovenými na fotochemických (v ÄŒR byl dlouho nejpopulárnÄ›jÅ¡Ãm typem Cromalin) Äi klasických strojÃch. Dalšà zpracovánà se již týká vlastnÃho tisku – podklady pro RIP jednotku, výroba tiskové formy atd.
Konstrukci ovlivňuje konstruktér, technolog i grafik
Prioritnà pro konstrukci obalu je specifikace výrobku (druh, hmotnost, rozmÄ›ry) a funkce, které obal bude plnit. V dobÄ› mediálnÃho vÄ›ku nenà zdaleka dostateÄnou funkcà jen ochranná Äi manipulaÄnÃ. Vedle povinných Äi nepovinných textů a informacà hraje velkou roli pÅ™edevÅ¡Ãm psychologicko-estetický a prodejnÄ›-propagaÄnà efekt. Marketingové cÃle Äasto zohledňuje pÅ™edevÅ¡Ãm grafik. Je vÅ¡ak nutná jeho spolupráce s konstruktérem. Grafická úprava je závislá na možnosti výseku. U nÄ›kterých typů konstrukce může hrozit v daných mÃstech „rozbità grafiky“ (napÅ™. u boÄnÃch stran krabic s hákovým spojem).
Vedle pÅ™Ãmé návaznosti konstrukce a grafiky existuje i návaznost na možnosti výroby aÅ¥ už z hlediska tisku Äi výseku. U výseku je konstruktér i technolog zvláštÄ› pÅ™i vytvářenà layoutu omezen formátem výsekových strojů a možnostà skládacÃch a lepicÃch a
utomatů. Skládatelné obaly pro potraviny z hlediska spojovánà mohou být skládány, slepovány Äi termoplasticky spojovány. NejÄastÄ›jšà variantou bývá právÄ› lepenÃ. Pokud jsou skládaÄky lepeny, jsou lepeny jedno- (nanášenà lepidla zpravidla na stranovou záslepku) Äi vÃcebodovÄ› (až Å¡estibodovÄ›).
Variabilnà lepenky pro obaly potravin
ZákladnÃm materiálem, jak již bylo Å™eÄeno, jsou různé typy skládaÄkových lepenek o mS = 230 – 500 g/m2. SpotÅ™eba materiálu nezanedbatelnÄ› ovlivňuje cenu celého obalu, u nÄ›kterého typu produkce může dokonce pÅ™edstavovat až 65 – 85 % nákladů. NabÃdka lepenek je na naÅ¡em trhu naÅ¡tÄ›stà opravdu Å¡iroká. ObecnÄ› platÃ, ÄÃm vÄ›tšà podÃl má lepenka primárnÃch vláken, tÃm je pevnÄ›jÅ¡Ã, ale také dražšÃ. Vedle vlákninového složenà se lepenky lišà hlavnÄ› způsobem zuÅ¡lechtÄ›nà a provedenÃm (duplexový Äi triplexový charakter). DalÅ¡Ãm důležitým kritériem pÅ™i výbÄ›ru lepenky je i to, zda obal bude urÄen jako primárnà Äi sekundárnÃ. U primárnÃch spotÅ™ebitelských obalů je výbÄ›r zúžen na lepenky, které mohou pÅ™ijÃt do pÅ™Ãmého styku s potravinou.
Klasikou mezi použÃvanými materiály je chromonáhrada o mS 250 – 500 g/m², kde hornà vrstva lÃcové strany je bÄ›lená buniÄina (mS 70 – 80 g/m²) a spodnà vrstva z bÃlé dÅ™evoviny s pÅ™Ãdavkem vytÅ™ÃdÄ›ného sbÄ›rového papÃru Äi nebÄ›lené sulfitové buniÄiny. Pro ménÄ› nároÄné skládaÄky lze použÃt bÃlo-bÃlé lepenky, mS 250 – 600 g/m². LÃcovou stranu tvořà nebÄ›lená sulfitová buniÄina s pÅ™Ãdavky vláken z bÃlého sbÄ›rového papÃru, spodnà stranu pak dÅ™evovina s pÅ™Ãdavky vláken z bÃlého sbÄ›rového papÃru. Pro podÅ™adnÄ›jšà skládaÄky lze použÃvat i bÃlo-Å¡edé lepenky (pÅ™ÃrodnÄ› bÃlá strana z nebÄ›lené sulfitové buniÄiny, spodnà strana Å¡edá složená ze smÄ›si dÅ™evoviny a netÅ™ÃdÄ›ného sbÄ›rového papÃru) obdobných ploÅ¡ných hmotnostÃ.
U potravinářů se vÅ¡ak tyto materiály použÃvajà spÃÅ¡e jako sekundárnà balenÃ, protože by nemÄ›ly pÅ™ijÃt do pÅ™Ãmého kontaktu s potravinou.
Naopak pro nároÄnÄ›jšà grafickou úpravu a potisk se použÃvajà natÃrané skládaÄkové lepenky, zvláštÄ› bÃlo-bÃlé. U tÄ›chto lepenek hornà vrstvu tvořà sulfitová Äi sulfátová buniÄina. Povrchová vrstva je zuÅ¡lechtÄ›na bÃlým pigmentovým nátÄ›rem s pojidly. Spodnà vrstvu tvořà nebÄ›lená buniÄina a dÅ™evovina, Äasto s pÅ™ÃmÄ›sà vláken z bÃlých sbÄ›rových papÃrů.
K hlavnÃm Äeským výrobcům lepenek, ale i skládaÄek patřà PapÃrny BÄ›lá pod BezdÄ›zem. Ve svém výrobnÃm programu majà skládaÄkové lepenky natÃrané i nenatÃrané. Z natÃraných lepenek jsou nejen naÅ¡imi výrobci velmi Äasto použÃvané Alfaprint, Astraprint, Belaprint Äi Belapack. Pod stejnými názvy, jen se zmÄ›nÄ›nou koncovkou (mÃsto print se uvádà board) jsou tÃmto významným výrobcem nabÃzeny duplexové lepenky.
Vlnité lepenky, kartony, plasty, kombinace
MénÄ› Äasto se ve výrobÄ› potravinářských skládaÄek uplatňujà lepenky vlnité. Jedná se o tÅ™Ãvrstvé lepenky, kde zvlnÄ›nou vrstvu tvořà buÄ mikrovlna (E), nebo různé typy minivln (F, G, O), které jsou u tohoto sortimentu výhodnÄ›jšà z hlediska potisku. ExperimentálnÄ› lze nÄ›které minivlny potiskovat i pÅ™Ãmo (postprint) ofsetem. I v této oblasti existujà materiály, které mohou pÅ™ijÃt do pÅ™Ãmého kontaktu s potravinou. PÅ™Ãkladem může být tÅ™Ãvrstvá E-vlnitá lepenka White Wave ze 100% Kraftu od firmy THIMM.
Jako materiály s vynikajÃcÃmi bariérovými vlastnostmi se použÃvajà potravinářské kartony. Ty mohou být jedno- i vÃcevrstvé, natÃrané i nenatÃrané. Karton je z bÄ›lené buniÄiny, obvykle vrstven PE Äi PP, v aseptické podobÄ› obsahuje i vrstvu Al. Tyto materiály majà velké možnosti použità zvláštÄ› v oblasti nápojů, balenà mražených potravin Äi pÅ™edvaÅ™ených pokrmů. Vzhledem k požadavkům trhu, který tlaÄà na viditelnost produktu v obalu, se ve vÄ›tšà mÃÅ™e i u potravinářských skládaÄek můžeme setkávat s použitÃm tuhých plastů, zvláštÄ› s PP. Dalšà variantou u skládatelných obalů pro potraviny je použÃvánà kombinace. Obaly je možné doplnit o různÄ› tvarované výseky, napÅ™Ãklad o okénka, otvory pro zavěšenà a trhacà perforace Äi nezbytné doplňujÃcà fixaÄnà vložky pro zajiÅ¡tÄ›nà zbožà uvnitÅ™ obalu.
Ofset i flexotisk, zvýrazněnà ražbou
Na otázku, ÄÃm potiskovat skládaÄky, lze dát velmi zjednoduÅ¡enou odpovÄ›Ä, že prakticky jakoukoli tiskovou technikou. PÅ™esto objemovÄ› nejvÄ›tšà podÃl zaujÃmá potisk ofsetem. PrávÄ› ofsetem lze dosahovat maximálnÄ› kvalitnÃch výsledků. Důkazem je i produkce firmy Bauch a Navrátil, s. r. o., kde se kromÄ› jiného tiskne ofsetovým tiskovým strojem ROLAND 707 TLV se sedmi tiskovými agregáty a lakovacà věžà (formát tiskového archu 720 × 1040 mm). (Pokud zmiňujeme výrobce tiskových strojů na naÅ¡em trhu, pÅ™esvÄ›dÄujà o kvalitÄ› ofsetového potisku hlavnÄ› tÅ™i výrobci – Heidelberg, MAN Roland a KBA.) VÄ›tšà výjimkou z hlediska potisku jsou pouze nápojové kartony, které bývajà potiÅ¡tÄ›ny flexotiskem (Tetra Pak) nebo hlubotiskem (SIG Combiblock). Vlnité lepenky se obvykle pÅ™Ãmo (postprint) potiskujà flexotiskem, u minivln lze v nÄ›kterých pÅ™Ãpadech použÃt i ofset. Druhou variantou je pÅ™edtisk vrstvy (preprint), zde se obvykle použÃvá ofset, nÄ›kdy flexotisk.
Působnost grafiky podtrhává Äasto i využità zuÅ¡lechÅ¥ovacÃch procesů. U potravinářských obalů je marketingovou strategià vyvolat chuÅ¥ na produkt, který navozuje potÅ™ebu si výrobek koupit. VyslovenÄ› trendovou záležitostà zvláštÄ› u obalů pro Äokoládovny Äi odnosné obaly pro dražšà alkoholové produkty je zvýraznÄ›nà potisku ražbou. NejvÃce užÃvaná je vysoce stabilnà horká ražba Äi reliéfnà slepotisk. Ražba bývá v nÄ›kterých pÅ™Ãpadech kombinovaná s potiskem pÅ™es ražebnà fólie.
Tento trend je vysledovatelný i u národnà soutěže Obal roku. Již nÄ›kolik let nechybÄ›jà mezi ocenÄ›nými spotÅ™ebitelskými obaly skládaÄky pro potraviny s vÃcebarevným potiskem v kombinaci s ražbou. NapÅ™. v roce 2006 byl ocenÄ›n obal na dezert ORAIA od Grafobalu, a. s. DvoudÃlný obal zaujal navÃc i pro bonboniéru nezvyklým tvarem pravidelné kostky. Povrchová úprava slepotiskem dokázala takÅ™ka nemožné. Povrch nepůsobà jako lepenkový, kterým ve skuteÄnosti je, ale spÃÅ¡e jako kožený, ÄÃmž docházà k umocnÄ›nà výjimeÄnosti produktu. V poslednÃm roÄnÃku soutěže byl ocenÄ›n dalšà z jejÃch obalů, tentokrát pro výrobek firmy Nestlé, Äokoládu Modré z nebe. Obal nenà z flexibilnÃch materiálů, jak je obvyklé u Äokoládových tabulek a tyÄinek, ale je skládaÄkového typu. Grafika je realizována kvalitnÃm potiskem zvýraznÄ›ným dvoustupňovým slepotiskem a lakem. Zobrazené kousky oÅ™ÃÅ¡ků a Äokolády lákajà opravdu k zakousnutÃ.
Lakovánà u skládaÄek nejen pro potraviny
Vedle ražby patřà k dalÅ¡Ãm zuÅ¡lechÅ¥ovacÃm procesům lakovánÃ. Lakuje se tiskovými, disperznÃmi i UV laky. Vedle celoploÅ¡ného lakovánà se opÄ›t pro zvýraznÄ›nà produktu Äasto lakuje parciálnÄ›. ÄŒastÄ›ji se použÃvajà tzv. efektové způsoby lakovánà – perleÅ¥ové laky, metalické laky, vonné laky (vůnÄ› se uvolňuje z mikrokapslà laku tÅ™enÃm). ZvláštÄ› u skládaÄek na potraviny se uplatňuje lakovánà s efektem „pomeranÄová kůra“ Äi Drip-off efektem (zvrásnÄ›ný povrch lepenky Äi papÃru).
Vzhledem k tomu, že vÄ›tÅ¡ina sklÃ
¡daÄek je tiÅ¡tÄ›na ofsetovou technologiÃ, jsou tyto techniky uplatňovány právÄ› u ofsetových strojů. Tedy zvláštÄ› u strojů firmy Heidelberg, Rolland a dalÅ¡Ãch. Drip-off efektu je obvykle docÃleno po tisku s konvenÄnÃmi barvami. MÃsta, která se majà pozdÄ›ji lesknout, jsou pÅ™i lakovánà matovým lakem vynechávána. Následuje celoploÅ¡né lakovánà speciálnÄ› temperovaným disperznÃm lesklým lakem. Mezi obÄ›ma laky dojde k reakci a k vytvoÅ™enà vzhledu zvrásnÄ›ného povrchu. Lesknou se tedy pouze ta mÃsta, na kterých nebyl nanesen matný lak. Efektu pomeranÄové kůry se dnes nejÄastÄ›ji dosahuje po obvykle vÃcebarevném tisku UV barvami nebo konvenÄnÃmi barvami s podÃlem UV, tedy hybridnÃmi barvami. Mezi koncovou tiskovou věžà a lakovacà jednotkou je zaÅ™azeno mezisuÅ¡enÃ. NáslednÄ› docházà k parciálnÃmu lakovánà matným lakem. To znamená, že i v tomto pÅ™ÃpadÄ› jsou mÃsta, která se majà pozdÄ›ji lesknout, vynechána. Následuje celoploÅ¡né nanášenà UV laku. Tam, kde byl nanesen matový lak, docházà k vzájemnému odpuzovánà obou laků a tÃm právÄ› vzniká „pomeranÄový efekt“. S tÃmto efektem se můžeme setkat napÅ™. u obalů na pizzu, které jsou zhotovovány v PapÃrnách v BÄ›lé pod BezdÄ›zem.
Výrobci na Äeském trhu
VÄ›tÅ¡ina skládaÄek na potraviny bývá vysekávána systémem plocha – plocha na horizontálnÃch lisech z archu. U menÅ¡Ãch a stÅ™ednÃch zakázek se použÃvajà i pomalejšà pÅ™Ãklopové lisy. Malé firmy s malými objemy zakázek pracujà na plotrech. Nástroje jsou planžetové, ménÄ› Äasto blokové. VÄ›tšà výrobci obalů Äasto majà na výrobu desek vybavenou svou vlastnà planžetárnu, vÄ›tÅ¡ina výrobců si vÅ¡ak desky od specializovaných výrobců kupuje. Na Äeském trhu je opÄ›t výrobců planžetových raznic celá Å™ada, k nejzavedenÄ›jÅ¡Ãm patřà moravské firmy – Marbach® a Karel Kaňák, s. r. o. Desky nejen od tÄ›chto výrobců jsou použÃvány ve vÄ›tÅ¡inÄ› vysekávacÃch automatů.
I výrobců horizontálnÃch lisů je celá Å™ada, k nejkvalitnÄ›jÅ¡Ãm patřà firma BOBST Group, sekce hladkých lepenek. S jejich automaty v podobÄ› zvláštÄ› typů SP se setkáváme v Å™adÄ› Äeských firem. V poslednÃch letech tato firma dodává na trh jeÅ¡tÄ› mnohem modernÄ›jšà a rychlejšà vysekávacà automaty SPeria, SPanthera a SPrintera. U nÄ›kterých typů nových automatů je pohon beranu klikovou hÅ™Ãdelà nahrazen za z hlediska pÅ™esnosti výseku výhodnÄ›jšà pohon vaÄkou (patent BOBST). Za vylupovacà sekcà se Äasto nacházà rozlam, který bývá zvláštÄ› u vÃceprodukce ocenÄ›n.
U skládaÄek nižšÃch ploÅ¡ných hmotnostà (okolo 250 g/m2) a ménÄ› komplikovaných konstrukcà lze na výsek použÃt podobnÄ› jako u papÃrových etiket ocelové plechy magneticky upnuté na válci, tedy rotaÄnà způsob, jedná se vÅ¡ak o naprosté výjimky. VÄ›tÅ¡ina skládatelných obalů na potraviny je vysekávána z archu. Výjimkou jsou opÄ›t nápojové kartony, kdy se vrstvené obaly vyrábÄ›jà naopak z potiÅ¡tÄ›ných (flexotiskem nebo hlubotiskem) lepenek odvÃjených z kotouÄe. I zde se použÃvajà planžetové Äi blokové nástroje.
Vzhledem k vysoké variabilitÄ› konstrukcà lepenkových skládaÄek se asi s nejvÄ›tÅ¡Ãm vývojem ve výrobÄ› setkáváme u lepicÃch a skládacÃch strojů v podobÄ› modulů, které jsou pÅ™edÅ™azovány Äi naopak tvořà koncové sekce u strojů. O Äeský trh v souÄasnosti zápasà dva giganti. Firma Heidelberg se svými kvalitnÃmi lepiÄkami Diana Äi Diana Pro a firma BOBST GROUP se zaÅ™ÃzenÃmi Fuego, Mistral, Alpina Äi nejnovÄ›jšà Alpina II. Bobst ke svým lepiÄkám dodává Å¡irokou Å¡kálu různých modulů. NakladaÄe mohou být opatÅ™eny srovnávacÃm modulem, který zajišťuje pÅ™esnost vedenà pÅ™ÃÅ™ezů do lepiÄek. Od roku 2000 do roku 2007 bylo provedeno vÃce než 100 instalacà modulu Gyrobox. Tento dnes tak populárnà modul byl vyvinut pro bonboniérové krabice s komplikovanÄ›jÅ¡Ãm vnitÅ™nÃm uspořádánÃm pro firmu Nestlé. Po složenà skladů do 90o ve smÄ›ru dráhy následuje pootoÄenà o dalÅ¡Ãch 90 o a složenà ostatnÃch hran. V zájmu objektivity je vÅ¡ak nutno pÅ™ipustit, že podobný modul na IPEX 2006 pro své lepiÄky Diana pÅ™edstavila i firma Heidelberg.
Jana Žižková
ProÄ skládaÄky?
PÅ™i dopravÄ›, manipulaci Äi skladovánà Äasto zaujÃmajà pouhých 5 % svého objemu. Do prostorového tvaru se tedy rozkládajà až pÅ™ed vlastnÃm plnÄ›nÃm, které může být automatické i ruÄnÃ. VÄ›tÅ¡ina skládaÄek patřà k potiÅ¡tÄ›ným, což pÅ™inášà nesporné marketingové výhody. DalÅ¡Ãm efektem je i nepÅ™eberné množstvà použÃvaných konstrukÄnÃch vzorů. Z hlediska konstrukÄnà variability jsou z lepenkové produkce schopny skládaÄkám konkurovat snad jen displeje a stojany, které svým POP/POS zacÃlenÃm musà zaujmout zákaznÃka jak grafikou, tak i konstrukcÃ. V neposlednà řadÄ› k oblÃbenosti skládaÄek pÅ™ispÃvá i Å¡iroký výbÄ›r materiálu.