Dekorace plastový obal obléká
Tak, jako šaty dělají člověka, dělá dobrý obal úspěšný produkt. Dekorace obalů mají přitahovat oči spotřebitelů svojí atraktivitou a upozorňovat na přidanou hodnotu toho kterého výrobku. Pokud jsem si vědom, v současnosti se v Evropě, ale ani jinde ve světě nepoužívá žádná další technologie na výrobu a dekoraci plastových obalů, kterou by naše společnost greiner packaging Slušovice nedisponovala.
Segmentace sortimentu
Obaly pro mléčné výrobky – vyrobené vstřikováním a tvarováním
Kelímky o horním průměru 68; 70; 73; 75; 95 a 103 mm, o objemu 70 – 500 ml
Různé typy vaniček o objemu 100 – 400 ml
Vícekomorové obaly – různé typy (2, 4 komory)
Obaly pro margaríny, tuky, másla – vyrobené vstřikováním a tvarováním
Kelímky a víčka o horním průměru 101; 110 a 127 mm, o objemu 150 – 500 ml
Euroobaly vaničky a víčka objemu 200 – 500 ml
Obaly pro lahůdky, saláty, hořčice, paštiky, instantní a hotové pokrmy – vyrobené vstřikováním a tvarováním
Kelímky a víčka o horním průměru 75 – 127 mm, o objemu 80 – 500 ml
Různé typy vaniček s víčky o objemu 50 – 400 ml
Různé typy obalů na přání zákazníka – kelímky a vaničky s víčky
(pro chemické a farmaceutické produkty, bytovou chemii a kosmetiku, nátěrové hmoty, oleje, průmyslové výrobky, potravinové doplňky)
Jednotlivé varianty dekorací budou představeny na následujících řádcích. Dříve, než se tak stane, je třeba ve zkratce shrnout námi používané typy výrobních technologií a materiálů.
Tvarování versus vstřikování
Technologie výroby plastových obalů tvarováním je v současné době nejrozšířenější a nejběžnější. Jde o výrobu kelímků, vaniček i víček tvarováním z předehřáté extrudované fólie pomocí vícenásobných forem. Díky možnosti vyrábět více obalů v jenom výrobním cyklu jde o velmi produktivní technologii. Každá technologie má své výhody i nevýhody. Produktivita, tedy i výhodná cena, je u technologie tvarování vykoupena pouze malým rozsahem tvarové variability.
A právě vysokou variabilitu umožňuje výroba obalů vstřikováním (vstřikování plastu do dutiny vzniklé sevřením vstřikovací formy). Zde se dá snadno realizovat kromě probarvení obalu ve hmotě také zajímavý tvar s využitím různých nožiček a soklíků, popřípadě integrovaných předmětů, které se dají vylomit a následně využít jako nástroje vhodné pro konzumaci apod. Tato technologie ale zdaleka nedosahuje takové produktivity jako tvarování. Vstřikovací formy se zpravidla používají jen jedno- nebo několika málootiskové. U nás si sami vyrábíme také nástroje – formy pro obě výše zmíněné technologie.
Pro další typy obalů nabízí společnost tzv. extruzní vyfukování nebo vstřiko-vyfukování.
Pro výrobní technologie tvarování, eventuálně vstřikování, jsou používány dva základní materiály, ze kterých obaly vyrábějí – PP (polypropylen) a PS (polystyren).
„k“ označuje dekorační technologii
Holding greiner zavedl vlastní označení, které reprezentuje jednotlivé dekorační technologie a jejich možnosti. Jsou to výrobkové řady k1, k2 a k3.
Obaly, které označujeme jako k1, jsou ty, které se potiskují cestou tzv. suchého ofsetu. Jedná se o cenově nejméně náročnou variantu dekorace, ale také s omezenými možnostmi. Princip této technologie spočívá v přímém nanášení barev na kelímky, vaničky a víčka. Tato technologie umožňuje pouze základní a jednoduché varianty tisku. I přes neustálý vývoj, který v poslední době znamená až osmibarevný tisk, nelze díky malým možnostem nabídnout tzv. fotorealistické provedení grafických návrhů. Snažíme se nevýhody této technologie minimalizovat vlastním grafickým studiem, ve kterém převádíme dodanou grafiku do jednotlivých separací. Přenosové médium – fotololymerní tiskový štoček – však stále výrazně limituje naše možnosti. Prováděli jsme i testy s laserovými štočky, avšak výsledek se kvalitou výrazně nelišil na rozdíl od vstupních nákladů.
Suchý ofset je základní tiskovou technologií, která vyžaduje zachovat relativně velké série. S ohledem na cenu jde prozatím na našem trhu o nejrozšířenější variantu konečné úpravy plastových obalů.
Skupina k2 se naopak vyznačuje maximální variabilitou. Řadíme sem technologie sleevů, in mould labelling, off mould labeling a preprint. Tyto typy obalů se sleevem v současnosti vyrábíme jako jediná firma v ČR a SR. Principem technologie sleeve je nasazení a následné smrštění předem potištěného rukávu na kelímek či vaničku. Používáme flexotiskem, popř. hlubotiskem potištěné rukávy z materiálů PET, OPS nebo PVC. Výhodou je, že na rozdíl od samolepicích etiket se dá sleevem pokrýt celá plocha obalu. Další výhoda spočívá ve velmi vysoké odolnosti vůči oděru a otěru, protože potisk je na vnitřní straně rukávu, to znamená, že vnější strana kelímku je tvořena potištěnou fólií a nad ní je ještě vrstva nepotištěného materiálu. Sleeve můžeme aplikovat jak na obaly tvarované, tak i na obaly vyrobené vstřikováním. Jde o v poslední době velmi moderní a žádanou variantu dekorace.
I ML – in mould labelling je varianta technologie etiketování, při níž dochází k vložení etikety přímo do formy, ještě před vyrobením vlastního obalu. Tím, že výrobní proces obalu probíhá již s vloženou etiketou, dochází k automatickému spojení obou částí bez použití lepidla. Nejvíce se I ML používá ve spojení s technologií vstřikování. Vyrábíme tak celou řadu kelímků, vaniček, ale i víček. Hlavní výhoda I ML: okamžitý proces dekorace již při výrobě vlastního obalu, tzn. v jednom kroku. Jde o elegantní variantu konečné úpravy obalů, s možnostmi aplikace plastových etiket (zpravidla flexotiskem potištěných) na téměř celou jeho plochu. Ve spojení se vstřikovací technologií umožňuje varianta I ML výrobu a dekoraci obalů, které u nás doporučujeme pro plnění horkými produkty.
Jako další variantu etiketování používáme etiketování samolepicími etiketami, které můžeme označit jako off mould labeling – O ML. Jde o klasické etiketování, kdy se papírová, popřípadě plastová etiketa nanáší v dalším kroku na předem zhotovený obal. Hlavní výhodou je vysoká flexibilita spojená s cenovou dostupností. Samolepicí etikety však můžeme nanášet jen na rovnou plochu obalů a to do jisté míry znevýhodňuje (omezuje) jejich možnosti. O ML se běžně používá jak pro obaly vstřikované, tak pro tvarované kelímky vaničky i víčka. Zejména u víček jsou díky své flexibilitě využívány v hojné míře. Vlastní etikety mohou být potištěny technologií flexotisku, hlubotisku, ofsetu a také např. rotačního sítotisku, dokonce se dají tzv. kašírovat s Al fólií. Dále mohou být opatřeny reliéfními laky, různými typy náseků a průseků, deaktivací lepicí vrstvy, studenou ražbou k docílení metalických odstínů apod. To vše záleží na tom, jak daný produkt, a zejména jeho konečnou cenu akceptuje trh.
Poslední variantou z kategorie k2 je preprint – předtištění fólie. Jde o PP, popřípadě PS hlubotiskem předtištěnou fólii, ze které je následně vytvarováno plastové ví
čko. Tato technologie se prozatím používá pouze pro víčka. Vzhledem k její náročnosti je nutno zachovat velké výrobní série. Z tohoto důvodů se z pravidla nejvíce využívá v tzv. margarínovém tržním segmentu. Hlavní výhodou této technologie je možnost potisknout, respektive vytvarovat víčko i s potištěným okrajem. Abychom eliminovali požadavek na velké výrobní série, přišli jsme s řešením, kdy se potiskne pouze obvod víčka a získá se tak požadovaný potisk na jeho okraji. Dále lze toto víčko kombinovat s klasickým potiskem anebo se samolepicí etiketou.
Specifickou variantou konečné úpravy je kombinace kelímku s kartonem = k3. Díky možnosti kombinovat plast s papírem lze podstatně redukovat množství plastové části. Bariérové vlastnosti jsou tedy jako u běžného plastového kelímku, vzpěrovou pevnost pak zaručuje použitý karton. Označujeme jej jako obal budoucnosti, a to s ohledem na ekologii. Tyto tzv. kombinované obaly umožňují na rozdíl od papírových kelímků jednotlivé druhy materiálů od sebe snadno oddělit a následně samostatně recyklovat. Jsou oblíbené zejména díky svému bezproblémovému chodu na plnicích linkách. Zejména přivařování hliníkových víček nečiní na rozdíl od papírových kelímků žádné potíže.
Použitý karton se potiskuje z obou stran pomocí ofsetové technologie se všemi výhodami a možnostmi ofsetu jako takového. Za všechny lze jmenovat vysokou kvalitu tisku spojenou s další širokou škálou možných úprav, jako jsou například průsek, ražba, termoražba, lokální lak, perleťové i metalické efekty apod. K 3 tak umožňuje maximální atraktivitu designu a komunikace a přispívá k realizaci motta společnosti greiner packaging – do the innovation.
Petr Šimek
marketing a prodej
greiner packaging slušovice, s. r. o.