
Blistrové obaly se v západní Evropě začaly používat začátkem 70. let a velmi rychle se rozšířily. U nás se první blistry objevily už na počátku 80. let. I když není tento typ obalu na našem trhu tak rozšířen jako v zemích na západ od našich hranic, setkává se český spotřebitel s blistrovými obaly u nejrůznějších druhů zboží. Jejich uplatnění a výhody pro ochranu a prezentaci baleného zboží jsou předmětem následujících řádků.
Super prodejní obal
Výrobci zboží oceňují blistrový obal hned z několika důvodů. V první řadě je to výborný prodejní obal. Díky průhledné vaničce totiž zajistí dobrou viditelnost celého výrobku. Ten je současně podpořen atraktivní grafikou na blistrové podložce. Blistrová podložka bývá zpravidla opatřena eurozávěsem a zabalený výrobek tak lze umístit do závěsných stojanů na atraktivní místa v prodejních prostorách super- a hypermarketů i specializovaných prodejen.
V blistrovém obalu je výrobek chráněn proti vlivům prostředí, jako je prach, nečistota a vlhkost. Veškeré doplňující informace o výrobku je možné natisknout na zadní stranu karty, a odpadá tak nutnost přikládat příbalový leták.
Jak ukazují zkušenosti výrobců, klasická skládačka může nabídnout podobné vlastnosti pouze za cenu komplikované konstrukce, větších materiálových vstupů a náročného dokončovacího zpracování, které pak mají odpovídající dopad na cenu obalu.
„Nedobytnost“ potvrzuje kvalitu balení
Pokud jste se setkali s kvalitním provedením blistrového obalu, určitě si vzpomenete, jak těžko jste se dostávali k zabalenému výrobku, ať už to byly například baterie nebo sekundové lepidlo. Tento efekt, který je pro cílového zákazníka možná mírně nepříjemný, je pro výrobce obalů a balírny výrobků prvotním faktorem kvality a funkce tohoto obalu. Není totiž výjimkou, že výrobky po zabalení putují na velké vzdálenosti kamionem, lodí nebo letadlem v kontejnerech, kde dochází k velkým teplotním i vlhkostním změnám. To vše musí tento obal vydržet.
Jeden z nejnáročnějších
Blistrový obal se skládá z podložky – tzv. blistrové karty, vyrobené zpravidla ze skládačkové lepenky s offsetovým potiskem. Na povrch karty je následně nanesena vrstva termoaktivního laku, jehož hlavní funkcí je umožnit spojení plastové bubliny s kartou. Druhým komponentem je plastová vanička, která se za pomoci tlaku a tepla spojuje s blistrovou kartou v balicích linkách. Plastová vanička bývá zpravidla z PVC, od kterého se však v současné době z ekologických důvodů odstupuje, nebo z polymerů příbuzných s PET plasty. Spojením všech komponent vznikne ucelený obal s produktem zajištěným uvnitř.
V případě výroby v naší firmě je docílení nejvyšší kvality spojení a hlavně záruky spolehlivého držení výsledkem dlouhodobého výzkumu a spolupráce mezi výrobci blistrového laku, plastu, lepenky, blistrovacích strojů a samozřejmě tiskárny a balírny.
Jedná se tedy o pečlivě střežené know-how ověřené miliony vyrobených kvalitních balení. Nicméně vývoj všech komponent probíhá neustále. Je nezbytné sledovat novinky v oboru a provádět další náročné zkoušky.
Je zřejmé, že tento obal je pro zpracovatele jeden z nejnáročnějších. Obsahuje totiž vysoký počet klíčových faktorů, které hrají rozhodující roli. Mezi nejdůležitějšími můžeme jmenovat výběr barev a laků, množství a způsob nanášení laku, typ použité fólie, ale např. i vlhkost ve skladovacích prostorech.
Z těchto důvodů je nezbytný důkladný kontrolní a testovací systém založený na mnoha zkušenostech, který zaručí, že balení bude dostatečně pevné a bude odpovídat všem požadavkům výrobce baleného produktu.
Michael Bauch,
export manager, Bauch, Navrátil, s. r. o.
Box: Dlouhá cesta k zabalení
Společnost Bauch, Navrátil, s. r. o., je tradiční obalovou tiskárnou, která navrhuje a zhotovuje skládačkové obaly různého charakteru a typu na míru podle přání zákazníka. Začátkem 80. let však začala mimo jiné jako první v Československu získávat zkušenosti s výrobou blistrových karet. Tyto poznatky pak zúročila při postupné proměně firmy z obalové tiskárny do dnešní podoby – komplexní balírny s ofsetovou tiskárnou, ve které dokáže zákazníkovi na přání navrhnout, vytisknout a zabalit produkt do blistrové karty a také navrhnout a vyrobit skupinový display. To vše pod jednou střechou s komplexním zákaznickým servisem.
Většina blistrových karet putuje na export. Ročně jich společnost vytiskne přes 50 milionů kusů, z toho jsou více než tři miliony kusů využity na českém trhu.