Obal výrobku nemusí být jen vnější ochrannou a přepravní slupkou, která se po rozbalení vyhodí. Svým charakterem a jedinečností může dotvářet produkt, jenž je uvnitř, a komunikovat s uživatelem. Tuto filozofii prosazuje na českém trhu Copacking Service, s. r. o., která je výhradním obchodním zastoupením britské společnosti Burgopak.
„Nový trend spojení výrobku a obalu do vyššího celku vytváří synergický efekt, jehož pozitivním výsledkem nemusí být jen odlišení od konkurence, ale i nárůst prodeje – ať je uvnitř cokoliv,“ říká Jan Kotrč, ředitel společnosti Copacking.
Box se dvěma zásuvkami
Princip fungování Burgopaku není složitý. Jde v podstatě o box, který v sobě obsahuje dvě zásuvky, jež mají stejnou šířku a součet jejich výšky se musí rovnat výšce vnějšího obalu. To znamená, že nemusejí být stejně vysoké. Ve chvíli, kdy uživatel zatáhne za jednu ze zásuvek (pull), na opačné straně se stejnou rychlostí vysunuje druhá zásuvka (pop). Tohoto efektu je dosaženo inovativním pásovým mechanismem, který by se vzdáleně dal přirovnat ke kladce. Zavření obalu je dosaženo opačným postupem, tj. tlačením na pull. Systém je ochráněn patentem ve vlastnictví společnosti Burgopak.
Převážně z kartonu, občas z plastu
Omezení konečného rozměru obalů není ani tak technickou záležitostí, ale spíše ergonomickou. Od určité velikosti by už nebylo možné pro uživatele obal pohodlně otevřít. Standardním materiálem pro výrobu Burgopaku je papírový karton v gramáži 300 nebo 350 g s povrchovou úpravou matné nebo lesklé lamino. Možný je parciální lak, negativní či pozitivní ražba, Braillovo písmo a podobně. Tisk probíhá výhradně ofsetem se všemi výhodami a omezeními, které s sebou tato technologie přináší.
V posledním roce bylo také realizováno několik projektů, kdy byl materiálem plast. Burgopak nemá na rozdíl od většiny konvenčních obalů na datové nosiče panty, což ho činí méně náchylným k poškození. Kromě toho nabízí rozšířenou možnost potisku a umožňuje zvýšenou ochranu datových nosičů před paděláním. Aby byl obal plně funkční, je při výrobě nutná velká přesnost.
I přes vyšší cenu je žádaný
Počáteční obavy z toho, že nový alternativní obal je nejméně o 40 % dražší než tradiční obaly, byly rozptýleny zjištěním, že zákazníci určitého druhu zboží (CD/DVD) si rádi připlatili za obal, který je posunul výrobek o třídu výše.
Burgopak byl zpočátku zaměřen hlavně na segment obalů pro datové nosiče. Množství prodaných CD a DVD v tomto obalu se počítá na miliony. V současnosti je mnohoúčelovým obalovým systém s multiindustriálním použitím.
Společnost Motorola si Burgopak vybrala před dvěma lety jako hlavní obal pro své mobilní telefony. Mobilní operátoři, jako např. Vodafone, Orange, O2, ale třeba i ukrajinský Kievstar či telekomunikační společnost DU ze Spojených arabských emirátů, si Burgopak zvolili jako hlavní obal pro distribuci SIM karet a doprovodné dokumentace. Jedná se o statisícové až milionové série.
Další oblastí využití je farmaceutický průmysl. Prodej Paracetamolu zabaleného do Burgopaku se ve Velké Británii počítá na desítky tisíc kusů ročně. Nedávno společnost Burgopak dokončila ve spolupráci se společností Bosch vývoj automatické výrobní linky pro balení tablet v blistrech přímo do obalového systému Burgopak. První funkční linka se schopností zabalit až 30 milionů blistrů za rok přichází na trh právě nyní.
V ČR byla první Becherovka
V České republice se systém Burgopak objevil na počátku roku 2006 díky společností Copacking Service a na Slovensku díky společnosti Copacking Service SK. První realizovanou zakázkou byla Koktejlová knížka společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka, a. s. Uživateli Burgopaku v České republice jsou od té doby například ČSOB, Česká spořitelna, O2, Oracle, SAB (Plzeňský Prazdroj), Den Jak Sen, Kuchyně Sykora, Dopravní podnik hlavního města Prahy atd. Na Slovensku je to Slovenská sporiteľňa, Tatrabanka, Berlin Chemie, Slovak Telecom a některá obchodní zastoupení nadnárodních farmaceutických firem. Většina zakázek pro zastoupení nadnárodních společností na českém a slovenském trhu je realizována ve spolupráci s reklamními agenturami.
Box: Otec Burgo Wharton
Autorem obalového systému Burgopak je Burgo Wharton, který vytvořil první návrhy již v polovině 90. let. O jeho účinnosti se poprvé přesvědčila britská hudební skupina Placebo, která si toto balení vybrala jako první v roce 2000 pro limitovanou edici svého alba Black Market Music. To vyšlo v nákladu 85 000 ks a bylo rychle rozebráno. Po tomto úspěchu si Burgo nechal systém patentovat a v roce 2001 založil v Londýně společnost Burgopak Ltd.
V současné době má vedle ústředí v Londýně také obchodní zastoupení v USA, Německu, Francii, Itálii, Polsku, České republice, na Slovensku, v Austrálii a Japonsku. A kromě toho autorizované výrobce v USA, Polsku, České republice a v Číně.