říká ředitel Copacking Service, s. r. o.
Od počátku roku 2008 se česká firma Copacking Service, s. r. o. (výhradní obchodní zastoupení britské společnosti Burgopak pro ČR a SR), stane součástí nově založené společnosti Copacking Ltd. se sídlem v Birminghamu. Současně dochází k vytvoření stejnojmenné evropské skupiny dodavatelů obalových systémů. S ředitelem společnosti Copacking Service Janem Kotrčem jsme hovořili nejen o dosavadním svižném vývoji, ale také o chystané expanzi.
Svět balení: Malá česká společnost, která začala před dvěma roky jako distributor zahraničního patentu, dala podnět ke vzniku evropské skupiny, která navíc ponese její jméno. Čím bude charakteristický další vývoj?
Jan Kotrč: Copacking Ltd., která vzniká za účasti zahraničního kapitálu, se stane vlastníkem několika dceřiných společností v Evropě. Kromě firem v České republice a na Slovensku bude také zastoupena v Německu a v letech 2008 – 2009 plánuje expanzi do dalších evropských zemí. Chce se stát středně velkým hráčem na trhu tvůrců a výrobců obalových systémů, který dokáže po vzoru menších společností kreativně a pružně reagovat na přání klientů, ale současně disponovat kapacitou a kvalitním zázemím velkých korporací.
Copacking Ltd. nepřevezme od svého českého vzoru pouze název a nosnou myšlenku, ale také firemní identitu. A v České republice vznikne nyní výrobní základna pro všechny dceřiné společnosti působící v Evropě.
SB: Co to pro vaši firmu kromě pocitu zadostiučinění znamená konkrétně?
J. K.: Dnešní spolupráce vznikla jednak na základě naší dosavadní úspěšné součinnosti s německou pobočkou společnosti Burgopak, ale i na základě naší strategie. Snažíme se totiž poskytnout zákazníkům stejnou kvalitu i cenu jako velké firmy, u kterých ovšem proces uvedení novinky na trh může trvat delší dobu a zakázky v řádu desítek tisíc kusů jsou pro ně neefektivní. My nabízíme individuální přístup podle přání a možností zákazníka. To současně také znamená, že nepřehlížíme působení tzv. efektu Mercedes – líbí se, ale je cenově nedostupný. Hledáme tedy řešení podle možností zadavatele.
Dojde také k personálním změnám. Od prosince t. r. se ředitelem pro Copaking Service pro ČR a SR stává Jan Vrátil, dosavadní obchodní ředitel. Moje role v nové společnosti bude více orientovaná na vztahy se zahraničními klienty a investory. Nejvíce příležitostí totiž vidíme v celoevropském působení.
SB: K jak velké změně oproti stávajícímu způsobu výroby dojde?
J. K.: Výroba obalů u nás začíná ve chvíli, kdy náš obchodní zástupce přijde na schůzku ke klientovi a nabídne naše služby. Představa zákazníka je zaznamenána a přeložena designérkám, které ji zpracují a vytvoří 3D animaci. Ve chvíli, kdy ji klient odsouhlasí, vznikne zakázka. Ta putuje do tiskárny v Horních Počernicích, kde má klient možnost zúčastnit se náhledů za naší případné asistence. Další cesta vede do Zruče nad Sázavou (přibližně 60 km od Prahy), kde dochází ke konečné kompletaci. Sklad materiálu máme také v Praze, ovšem zatím jinde než tiskárnu. Jednotlivé části řetězce by tedy bylo dobré v dohledné době spojit, což je jeden z projektů, na němž pracujeme.
Součástí majetkových a strukturálních změn v naší společnosti bude výrazné rozšíření výroby a investice do nových výrobních zařízení pro lepení a kompletaci obalů právě ve Zruči, kde máme dosud najatých asi 1300 m² pro kanceláře produkce a ruční zpracování obalů. S instalací speciální lepicí linky zde vznikne od poloviny roku 2008 téměř 50 nových pracovních míst.
Jedná se o variabilní linku připravenou na zakázku, jež má tělo standardní lepičky skládaček, ale všechna ostatní přídavná zařízení jsou objednána přesně podle potřeb našich produktů. Italský výrobce ji uvedl na trh v roce 2003, ale nikdo na ní dosud nedělá tak komplikované operace, které chystáme my. Lepí papír i plasty, do jedné řady se dá vložit skládání, lepení, 3D formování a další potřebné operace.
Před dvěma měsíci jsme ji byli testovat v Itálii a na jaře plánujeme zkušební provoz. Rádi bychom stihli každoroční nárůst zakázek, který začíná od března. Většinu dnešních pracovníků pak použijeme na dokončovací procesy, kde se finální kompletace nedá dělat strojně.
Náš současný problém spočívá ve skutečnosti, že máme méně výrobní kapacity než příležitostí od klientů. Jedná se především o zahraniční zakázky, z nichž mnohé bohužel zatím skončí v Polsku nebo v Číně. Takže je docela možné, že na podzim příštího roku přibude ještě další lepicí linka, a to přímo v pražské tiskárně.
SB: Jaké konkrétní projekty realizujete v současné době a jaké jsou vaše záměry pro nejbližší budoucnost?
J. K.: Nejčerstvější je zakázka na zabalení deseti tisíc kusů SIM karet, která přišla včera (27. 11.) a má být hotova do 10. prosince. Kdybychom již měli nainstalovanou výše zmíněnou linku, uděláme výrobků tohoto designu za stejnou dobu pětkrát více.
Před nedávnem jsme dokončili úchyt na sklenici pro lahev Pražské vodky, který má nejen fixovat sklenici, ale i zdůraznit značku. Další podobná zakázka je od výrobce Fernetu Black Widow. Tato balení se již počítají na desetitisíce.
Nejsme však typický výrobce obalů pro sektor FMCG. Až 80 % našich zakázek vzniká jako nový design pro nového zákazníka. Naše obaly nevrháme na trh hromadně. I přesto už máme za sebou stabilní klientskou základnu, která se k nám vrací.
S rozšířením výroby se také začneme více věnovat výzkumu a novým technologiím v našem oboru, zejména pokud jde o různé obalové materiály a způsoby jejich použití. Plánujeme zvýšit počet zákazníků i obrat. Existuje ještě mnoho cest, které bychom rádi prošlápli…
Ladislava Caisová