
Třináctý ročník české národní soutěže Obal roku 2007 zaznamenal rekordní počet prezentovaných exponátů. Celkem 55 firem delegovalo do soutěže 89 exponátů, z nichž bylo 49 oceněno. Tato rekordní čísla znamenají uznání propagační činnosti organizátora, Obalového institutu SYBA, ale současně nastolují otázku uměřenosti takto vysokého počtu oceněných obalových řešení i přesto, že se jedná o spojený trh České a Slovenské republiky. Zvláště vezmeme-li v úvahu, že např. 30. ročník obdobné soutěže v Německu skončil letos s 20 oceněnými. Na zhodnocení letošního ročníku a také na možné inovace v příštích letech jsme se zeptali předsedkyně hodnotitelské komise Jany Lukešové.
Svět balení: Letošní ročník byl vysoce nadprůměrný nejen co do počtu přihlášených exponátů, ale i oceněných řešení. Jsme tedy svědkem vzrůstající úrovně účastníků soutěže?
Jana Lukešová: Ano, máte pravdu. Třináctý ročník soutěže Obal roku byl vysoce nadstandardní, a to nejen v počtu exponátů, ale i ve snaze přihlašovatelů přinést do obalové nabídky něco víc než jen krásný design. Nepopírám však, že toto kritérium mělo při hodnocení své nezastupitelné místo. Značný vliv na konstrukci obalů a obalových prostředků měla i platná legislativa, zejména v oblasti hygieny potravin, ochrany životního prostředí (včetně ochrany spotřebitele) a bezpečnosti výrobků. Všechny tyto dá se říci „nátlakové trendy“ (v dobrém slova smyslu) jsme mohli při hodnocení vysledovat. A tak např. v kategorii spotřebitelské obaly byl znát posun v nabídce směrem ke zvýšení bariérových vlastností obalu, usnadnění pohodlného vyprazdňování náplně s možností opakovaného uzavření, zjednodušení otevírání (světový trend prosazovaný již i v návrzích mezinárodních a evropských norem v oblasti balení tzv. easy open), uchování informací o zboží po celou dobu jeho životnost apod. V kategorii materiálů byly již přihlášeny i biodegradabilní materiály, příznivé pro životní prostředí, ale i materiály zajišťující větší pevnost a odolnost vůči přetržení umožňující bezpečnější fixaci balených výrobků. Tak bych mohla v tomto výčtu pokračovat ještě delší dobu, ale myslím si, že se jednotlivé oceněné obaly již ve vašem časopisu představily.
SB: Domníváte se tedy, že trend nárůstu oceněných řešení bude pokračovat?
J. L.: Pro hodnotitelskou komisi, a hlavně pro mne, byl někdy tvrdý oříšek rozhodnout a navrhnout k ocenění či ne. Myslím, že v tomto směru bylo více než dobré konečné doladění oceněných výrobků v druhém dni grémiem reprezentantů (zástupci odborného tisku).
Jak dál, jaký směr zvolit, to bude na pořadu dne při dolaďování pravidel soutěže pro příští ročník. I když každý přihlášený exponát byl svým způsobem jedinečný, nebylo by dobré devalvovat soutěž tím, že se dá ocenění většině přihlášených obalů a obalových prostředků. Možná bude nutné přihlédnout ke zkušenostem našich sousedů v Německu, kde se taková soutěž pořádá daleko déle. Nastavit přísnější kritéria, umožnit ocenění např. formou zlatá, stříbrná, bronzová apod. O tom se však bude teprve diskutovat.
Snahou organizátorů soutěže není odradit přihlašovatele, ale naopak zvýšit prestiž soutěže Obal roku a umožnit ještě větší prezentaci oceněných výrobků. To by mělo mít z hlediska marketingové úspěšnosti na trhu pro každého přihlašovatele velký význam.
SB: Letošní soutěž hodnotila poprvé čtyři kategorie obalových prostředků. Výraznou premiéru zde měly přepravní a technologické obaly. Uvažuje se i o dalších specializovaných kategoriích?
J. L.: Domnívám se, že rozšíření o další kategorie obalových prostředků hned pro příští ročník by nebylo vhodné. Vybrané kategorie zapadají do systému balení výrobků a jsou vyhovující. V tomto směru bych nedoporučila kopírovat soutěže v zahraničí, kde se jednotlivé kategorie dělí podle oborů. Ale o tom budeme také teprve jednat. Letošní novinka, jak uvádíte, měla raketový nástup. Někteří členové komise si však na tuto kategorii budou muset zvyknout. Každá inovace může mít svého zastánce i odpůrce. Zastoupení logistiků a zástupců zkušeben pro hodnocení přepravních balení v hodnotitelské komisi mi tak trochu usnadňuje rozhodování při návrzích na ocenění jednotlivých exponátů.
SB: Lze vybrat nejzajímavější inovace z jednotlivých kategorií? Co nejvíce nadchlo členy poroty, případně vás? Jaká je úroveň našich novinek ve srovnání s obdobnými soutěžemi v zahraničí?
J. L.: Některé trendy v inovacích obalů a obalových prostředků jsem již naznačila. Nemohu se vyjádřit za jednotlivé členy komise. Jsou to významní odborníci ve svém oboru a každý z nich, i když se snaží o neutrální postoj, ve skrytu duše fandí tak trochu tomu svému zaměření. Eliminaci těchto snah umožňuje zvolený počet a variabilita odbornosti jednotlivých členů komise.
Mě osobně nadchla kategorie přepravních obalů. Je to určitá novinka v pojetí. I když podle zákona o obalech jde o kategorii přepravní obaly, já to cítím tak trochu jinak, což vyplývá i z mé profese v oboru logistiky. Jde spíše o komplexní volbu systémů přepravního balení (bariérový, fixační apod.) umožňující dopravit drahý a citlivý výrobek na místo určení, aniž by došlo k jeho poškození a ztrátě funkčnosti. Zaujala mě také kuriozita, která se nedostala do seznamu oceněných exponátů. Byl to přepravní obal na Pražskou šunku TORO, obal chránící výrobek (většího rozměru) jak z hlediska jeho užitných hodnot, tak i z hlediska snadnější manipulace při přepravě k zákazníkovi. V komisi tento exponát nenalezl příznivce, a to zejména z důvodů nízkého rozsahu uživatelů tohoto typu balení. Snad nám budoucnost ukáže, jestli jsme se mýlili či nikoliv. V kategorii skupinových obalů a displejů mě zaujala paletka na tvaroh, která splňovala kritéria nejen pro snadnou manipulaci a úspornou stohovatelnost.
Pokud se týče úrovně našich novinek, mohu si dovolit konstatovat, že je srovnatelná s obdobnými soutěžemi v zahraničí. To potvrzuje vyhodnocení našich exponátů v soutěži WorldStar for Packaging 2007 pořádané světovou obalovou organizací WPO. Vedle ocenění přihlášených obalů titulem WorldStar for Packaging 2007 se letos do nominace na ocenění nejlepšího obalového řešení best-of-the-best dostal i zástupce českého obalového průmyslu, a to obal ze Slušovic.
SB: Děkujeme za rozhovor.
Ladislava Caisová