
Digitální tisk prožívá v posledních letech veliký rozmach. Dokážete si ale představit, že jednou přijdete do supermarketu a všechno zboží bude zabaleno v obalech, které vytiskly digitální tiskové stroje? Pojďme se nad tím společně zamyslet.
Před pár let byly karty rozdány jednoznačně – o potisk etiket, sáčků, flexibilních obalů, krabic a jiných obalů se dělily převážně ofsetové a flexotiskové tiskárny, některé zakázky zpracovávali hlubotiskaři a sítotiskaři. Digitální tisk všichni vnímali jako technologii vhodnou maximálně na tisk vizitek nebo pozvánek na firemní večírek.
Novinky na denním pořádku
Na rozdíl od ostatních technologií, které mají za sebou dlouhý vývoj a tradici, prožívá digitální tisk svůj vývoj ve velmi krátkém období, a o to bouřlivější. Zatímco v klasických technologiích v posledních letech stěží nalezneme nějaké převratné a revoluční novinky, u digitálních technologií jsou takřka na denním pořádku.
Postupně se zvětšuje formát, který jsou tyto stroje schopny potisknout, zvyšuje se gramáž potisknutelných médií, rozšiřuje se škála potisknutelných materiálů a tisková kvalita již dosahuje úrovně, kterou požadují i ti nejnáročnější zákazníci. Rychlost strojů a jejich přesnost se zvyšují v podstatě neustále, zatímco náklady na pořízení těchto systémů a jejich provoz klesají. Tyto technické předpoklady vedou postupně k velmi rychlému rozšiřování použití digitálního tisku i do oblastí, kde to před pár lety ještě nebylo myslitelné.
Omezení eliminuje digitální ofset
Digitální tisk zahrnoval dlouho pouze dvě základní technologie – inkoustový a laserový tisk. Tyto technologie mají stále široké zastoupení mezi nabízenými tiskovými stroji, mají však také určitá technologická omezení, která se týkají dosažitelné kvality tisku, ale hlavně užšího spektra potisknutelných materiálů. Tato omezení v podstatě eliminovala technologie tekutého inkoustu Superior HP ElectroInk, s jejíž pomocí lze potisknout v současné době více než 80 % používaných materiálů. Pomocí této technologie lze potiskovat papír, a dále také plasty, tedy různé fólie, flexibilní materiály…
Vzhledem k tomu, že technologie tekutého inkoustu Superior HP ElectroInk pracuje na podobném principu jako ofsetový tisk, bývá také označována jako digitální ofset. V tiskovém stroji dochází k nabíjení válce, na něm následně ulpí barva, která se odtud přenáší na tiskovou gumu. K přenosu barvy na materiál dochází tedy podobně jako v ofsetovém stroji přenosem barvy z tiskové gumy na potiskovaný materiál. Důležité je, že zde nedochází k fixaci teplem, a je tedy možné potiskovat i materiály, které by nepřežily zapečení toneru v laserovém digitálním stroji. O rozmachu a praktickém využití těchto výhod v praxi svědčí i to, že v roce 2009 bylo ve světě prodáno 207 digitálních strojů pro rolový tisk s úzkou dráhou papíru a z nich 68 % tvořila právě technologie digitálního ofsetu. Ve stejné statistice nalezneme i údaj, že celkově včetně flexotiskových strojů bylo do této tiskařské oblasti prodáno celkem 690 strojů, digitální stroje tedy činily již 30 % prodejů.
Hospodářská recese urychlila poptávku
Co je důvodem tohoto stále rostoucího podílu digitálního tisku? Především to, že splňuje v současnosti kvalitativní nároky spotřebitelů a při použití vhodné technologie dokáže potisknout téměř jakýkoliv materiál. K dispozici jsou stále nové technologické možnosti jako například tisk bílou barvou, tisk Pantone barvami, možnost až sedmibarvového tisku i možnost tisku barvami viditelnými pod UV zářením. Toto všechno jsou velmi důležité možnosti, které se speciálně při tisku etiket využívají velmi často.
Sama technologie by ovšem nestačila, protože důležitý je trh. A zde sehrálo důležitou roli pro rozvoj digitálního tisku období hospodářské recese. Neznamenalo pouze celkové snížení počtu zakázek, ale především snížení objemu jednotlivých zakázek. Zákazníci také přestali mít zájem o vytváření extrémních zásob etiket a obalů a začali upřednostňovat dodávky just in time, jak je známe např. z automobilového průmyslu. Tedy potřebuji pouze tolik a právě teď.
Digitální tisk versus ofset či flexotisk
Digitální tisk má jednu výhodu i nevýhodu zároveň. Každý výtisk má konstantní cenu. U ofsetového nebo flexotiskového stroje, o hlubotisku ani nemluvě, musí tiskárna připravit tiskové formy, upnout je do stroje, provést vybarvení, a než dojde k vytištění prvního archu, první etikety, bylo již vynaloženo poměrně hodně peněz a času. Tisk sám je potom již velmi levný. Čím větší je tedy náklad zakázky, tím nižší je cena za jeden kus. U digitálního stroje lze tisknout v podstatě okamžitě a cena je konstantní. Z toho tedy plyne, že není problém zákazníkovi udělat krátkou zkušební sérii a později realizovat dotisk této zakázky.
Stejně tak je zřejmé, že existuje bod zlomu, kdy se náklady na zakázku vytištěnou digitálním strojem a klasickou technologií vyrovnají. Do určitého počtu výtisků je tedy levnější digitální technologie, v určitém okamžiku se ceny vyrovnají a s dále stoupajícím nákladem je již levnější výroba klasickou technologií.
Při kalkulaci jedné konkrétní výroby etiket vyšlo, že zakázka v délce 2 km byla na digitálním ofsetu realizována se stejnými náklady jako výroba štočků pro flexotiskový stroj. Z toho lze poměrně jednoduše dovodit, že zakázky v délce do 2 km budou na digitálním ofsetu realizovány levněji. Není ale možné plošně zcela přesně a paušálně stanovit, kde tato hranice leží, protože závisí na mnoha okolnostech. Například budete-li potiskovat drahý materiál, cena makulatury při klasickém procesu tento bod zlomu posune výše, protože digitální stroj pracuje s makulaturou v řádu jednotek kusů. Ale nějaká rozmezí pochopitelně stanovit lze.
Personalizace obal zatraktivní
Na závěr jsem si nechal to nejdůležitější, co digitální tisk umožňuje – možnost personalizace. V okamžiku, kdy budu chtít na etiketách či krabičkách unikátní čárový kód, výherní kód, jiné jméno…, velmi dramaticky se změní tiskové podmínky ve prospěch digitálního tiskového stroje. Pokud zákazník-vinař používá stejné etikety, na kterých se mění pouze odrůda, je nutno na flexotiskovém stroji realizovat pro každou odrůdu novou zakázku. Na digitálním stroji můžete vytisknout všechno najednou a není problém tisknout i proměnné číslo šarže a datum. A najednou rentabilnost zakázky z hlediska velikosti nákladu dosahuje na digitálním tiskovém stroji zcela jiných, v podstatě nekonečných hodnot. Holandský Heineken umožnil zákazníkům vytvořit na webu vlastní layout etiket na pivo a prodal několik milionů personalizovaných balení.
Dovoluji si tedy tvrdit, že v budoucnu budeme stále více a častěji nacházet v regálech obchodních řetězců i běžných obchodů zboží, které bude ozna
čeno etiketami či zabaleno v obalech vytištěných na digitálních strojích.
Martin Bělík