logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 6/11 TECHNOLOGIE: Digitálně potištěný supermarket?

1. listopadu 2007
Nezařazené 0
662
SB 6/11 TECHNOLOGIE: Digitálně potištěný supermarket?

Digitální tisk prožívá v posledních letech veliký rozmach. Dokážete si ale představit, že jednou přijdete do supermarketu a všechno zboží bude zabaleno v obalech, které vytiskly digitální tiskové stroje? Pojďme se nad tím společně zamyslet.

Před pár let byly karty rozdány jednoznačně – o potisk etiket, sáčků, flexibilních obalů, krabic a jiných obalů se dělily převážně ofsetové a flexotiskové tiskárny, některé zakázky zpracovávali hlubotiskaři a sítotiskaři. Digitální tisk všichni vnímali jako technologii vhodnou maximálně na tisk vizitek nebo pozvánek na firemní večírek.

Novinky na denním pořádku
Na rozdíl od ostatních technologií, které mají za sebou dlouhý vývoj a tradici, prožívá digitální tisk svůj vývoj ve velmi krátkém období, a o to bouřlivější. Zatímco v klasických technologiích v posledních letech stěží nalezneme nějaké převratné a revoluční novinky, u digitálních technologií jsou takřka na denním pořádku.
Postupně se zvětšuje formát, který jsou tyto stroje schopny potisknout, zvyšuje se gramáž potisknutelných médií, rozšiřuje se škála potisknutelných materiálů a tisková kvalita již dosahuje úrovně, kterou požadují i ti nejnáročnější zákazníci. Rychlost strojů a jejich přesnost se zvyšují v podstatě neustále, zatímco náklady na pořízení těchto systémů a jejich provoz klesají. Tyto technické předpoklady vedou postupně k velmi rychlému rozšiřování použití digitálního tisku i do oblastí, kde to před pár lety ještě nebylo myslitelné.

Omezení eliminuje digitální ofset
Digitální tisk zahrnoval dlouho pouze dvě základní technologie – inkoustový a laserový tisk. Tyto technologie mají stále široké zastoupení mezi nabízenými tiskovými stroji, mají však také určitá technologická omezení, která se týkají dosažitelné kvality tisku, ale hlavně užšího spektra potisknutelných materiálů. Tato omezení v podstatě eliminovala technologie tekutého inkoustu Superior HP ElectroInk, s jejíž pomocí lze potisknout v současné době více než 80 % používaných materiálů. Pomocí této technologie lze potiskovat papír, a dále také plasty, tedy různé fólie, flexibilní materiály…
Vzhledem k tomu, že technologie tekutého inkoustu Superior HP ElectroInk pracuje na podobném principu jako ofsetový tisk, bývá také označována jako digitální ofset. V tiskovém stroji dochází k nabíjení válce, na něm následně ulpí barva, která se odtud přenáší na tiskovou gumu. K přenosu barvy na materiál dochází tedy podobně jako v ofsetovém stroji přenosem barvy z tiskové gumy na potiskovaný materiál. Důležité je, že zde nedochází k fixaci teplem, a je tedy možné potiskovat i materiály, které by nepřežily zapečení toneru v laserovém digitálním stroji. O rozmachu a praktickém využití těchto výhod v praxi svědčí i to, že v roce 2009 bylo ve světě prodáno 207 digitálních strojů pro rolový tisk s úzkou dráhou papíru a z nich 68 % tvořila právě technologie digitálního ofsetu. Ve stejné statistice nalezneme i údaj, že celkově včetně flexotiskových strojů bylo do této tiskařské oblasti prodáno celkem 690 strojů, digitální stroje tedy činily již 30 % prodejů.

Hospodářská recese urychlila poptávku
Co je důvodem tohoto stále rostoucího podílu digitálního tisku? Především to, že splňuje v současnosti kvalitativní nároky spotřebitelů a při použití vhodné technologie dokáže potisknout téměř jakýkoliv materiál. K dispozici jsou stále nové technologické možnosti jako například tisk bílou barvou, tisk Pantone barvami, možnost až sedmibarvového tisku i možnost tisku barvami viditelnými pod UV zářením. Toto všechno jsou velmi důležité možnosti, které se speciálně při tisku etiket využívají velmi často.
Sama technologie by ovšem nestačila, protože důležitý je trh. A zde sehrálo důležitou roli pro rozvoj digitálního tisku období hospodářské recese. Neznamenalo pouze celkové snížení počtu zakázek, ale především snížení objemu jednotlivých zakázek. Zákazníci také přestali mít zájem o vytváření extrémních zásob etiket a obalů a začali upřednostňovat dodávky just in time, jak je známe např. z automobilového průmyslu. Tedy potřebuji pouze tolik a právě teď.

Digitální tisk versus ofset či flexotisk
Digitální tisk má jednu výhodu i nevýhodu zároveň. Každý výtisk má konstantní cenu. U ofsetového nebo flexotiskového stroje, o hlubotisku ani nemluvě, musí tiskárna připravit tiskové formy, upnout je do stroje, provést vybarvení, a než dojde k vytištění prvního archu, první etikety, bylo již vynaloženo poměrně hodně peněz a času. Tisk sám je potom již velmi levný. Čím větší je tedy náklad zakázky, tím nižší je cena za jeden kus. U digitálního stroje lze tisknout v podstatě okamžitě a cena je konstantní. Z toho tedy plyne, že není problém zákazníkovi udělat krátkou zkušební sérii a později realizovat dotisk této zakázky.
Stejně tak je zřejmé, že existuje bod zlomu, kdy se náklady na zakázku vytištěnou digitálním strojem a klasickou technologií vyrovnají. Do určitého počtu výtisků je tedy levnější digitální technologie, v určitém okamžiku se ceny vyrovnají a s dále stoupajícím nákladem je již levnější výroba klasickou technologií.
Při kalkulaci jedné konkrétní výroby etiket vyšlo, že zakázka v délce 2 km byla na digitálním ofsetu realizována se stejnými náklady jako výroba štočků pro flexotiskový stroj. Z toho lze poměrně jednoduše dovodit, že zakázky v délce do 2 km budou na digitálním ofsetu realizovány levněji. Není ale možné plošně zcela přesně a paušálně stanovit, kde tato hranice leží, protože závisí na mnoha okolnostech. Například budete-li potiskovat drahý materiál, cena makulatury při klasickém procesu tento bod zlomu posune výše, protože digitální stroj pracuje s makulaturou v řádu jednotek kusů. Ale nějaká rozmezí pochopitelně stanovit lze.

Personalizace obal zatraktivní
Na závěr jsem si nechal to nejdůležitější, co digitální tisk umožňuje – možnost personalizace. V okamžiku, kdy budu chtít na etiketách či krabičkách unikátní čárový kód, výherní kód, jiné jméno…, velmi dramaticky se změní tiskové podmínky ve prospěch digitálního tiskového stroje. Pokud zákazník-vinař používá stejné etikety, na kterých se mění pouze odrůda, je nutno na flexotiskovém stroji realizovat pro každou odrůdu novou zakázku. Na digitálním stroji můžete vytisknout všechno najednou a není problém tisknout i proměnné číslo šarže a datum. A najednou rentabilnost zakázky z hlediska velikosti nákladu dosahuje na digitálním tiskovém stroji zcela jiných, v podstatě nekonečných hodnot. Holandský Heineken umožnil zákazníkům vytvořit na webu vlastní layout etiket na pivo a prodal několik milionů personalizovaných balení.
Dovoluji si tedy tvrdit, že v budoucnu budeme stále více a častěji nacházet v regálech obchodních řetězců i běžných obchodů zboží, které bude ozna
čeno etiketami či zabaleno v obalech vytištěných na digitálních strojích.

Martin Bělík

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required