
říká majitel ateliéru TOMI Hradec Králové a mnoha ocenění v oblasti konstrukčního designu.
V následujícím textu upřesňuje svou činnost a stává se průvodcem svým vlastním portfoliem, které, jak mnohokrát opakuje, se stalo součástí reklamy zabaleného výrobku.
Konstrukčními a designovými návrhy obalů včetně kompletních realizací pro jakékoliv příležitosti – reklamní akce, firemní a společenské akce, výročí, prodej, ale i balení luxusního zboží – se zabývám již 16 let. Při své práci procházím celým vývojem od návrhu až po vlastní realizaci produktu. Je to taková řemeslně-výtvarná činnost v oblasti papíru doplněného dalšími přírodními materiály. Definice trochu dlouhá, ale plně vystihuje moji činnost. Ovšem kolonku ve sčítacím listu osob jsem pro ni hledal marně…
A co se týká mých výrobků? Já osobně jsem přesvědčen, že z papíru se dá vyrobit cokoliv – tedy skoro cokoliv. Za to poměrně dlouhé období, které se této práci věnuji, jsem se naučil rozlišovat několik směrů, které zákazníci požadují, a při jejich nerozhodnosti mohu i poradit.
Nejen estetický dojem, ale i funkčnost
Asi nejběžnějším směrem je obal opatřený logem či reklamním sloganem určený pro dárkový předmět nejrůznější velikosti a účelu. Tyto obaly vyrobené v kombinaci hladké a vlnité lepenky mohou být různých tvarů a velikostí.
Pokud zpracovávám takovouto zakázku, je v první řadě nutné znát konkrétní předmět, pro který je obal určen. Při návrhu se také někdy vychází z již použitých obalů, které se podle návrhu klienta kombinují.
V případě úplně nového (originálního) požadavku jsem schopen díky své velké fantazii a cílenému soustředění odejít do svého vnitřního světa. Ten skutečný, okolní, přestávám vnímat a pohybuji se ve svém imaginárním. Tam se mi myšlenky i nápady zhmotňují, a tak si je mohu prohlédnout a osahat. Samozřejmě je to teprve první krok ke konečnému výrobku. Po té první představě je potřeba udělat náčrtek, u složitějších i výkres. Následuje vzorek, kde zjistíte, že věc je sice zajímavá, ale technicky nedokonalá.
Vedle estetického dojmu je samozřejmě také velmi důležitá funkčnost. Proto nejraději řeším oba problémy najednou. Vzhledem k tomu, že má lepenka a karton s dřevem mnoho společného, vycházejí některé konstrukce z mé dřívější profese truhláře. Nejde to samozřejmě vždy. Proti dřevu má lepenka například tu nepříjemnou vlastnost, že daleko rychleji absorbuje, ale také uvolňuje vlhkost. To má za následek i úplné zborcení výrobku vystaveného přímému slunci, ač byl předtím úplně dokonalý. S tím se ovšem musí počítat.
Také se může stát, že mě nový výrobek napadne při výrobě jiného. Například při práci na spisovkách mě napadne zavírání kulatých krabic.
Vše je to jenom o kreativitě a fantazii vidět předměty kolem sebe „tak trochu jinak“.
Obaly ve tvaru piana či domu
Například na přání společnosti Petrof jsem vyrobil obal ve tvaru piana, který byl určen pro sadu sklenic a luxusní pero. Zde již není tak důležité označení firmy a její logo, ale tvar. Obal musí být samozřejmě funkční, pevný a tvarově dokonalý.
Vznikl tak i obal ve tvaru notebooku pro firmu Animato pohybující se v oblasti tvorby webových stránek. Zde bych se také mohl zmínit i o obalu na tričko pro firmu Český textil, který byl použit pro reklamní účely. Vychází sice z klasického geometrického tvaru, ale průhledový výřez je inspirován tvarem baleného výrobku. Zavírání obalu je řešeno gumičkou doplněnou kolíčky, takže vypadá jako tričko zavěšené na prádelní šňůře.
Do této oblasti též patří obal ve tvaru domu pro architektonickou kancelář Domy. Zadáním byl v tomto případě návrh obalu na víno ve tvaru domu. Výsledkem je tak trochu dům-nedům, samozřejmě s ohledem ke konstrukčním a životaschopným možnostem. Obal je samonosný a je vyroben z hnědo-hnědé hladké lepenky mikrovlny – vlny E. Střecha je kašírovaná ze stříbrné mikrovlny. Zavírání je řešeno nasazením výseku ve „střeše domu“ na odfrézovaný dřevěný díl působící jako výrazný barevný akcent.
Zcela nestandardní a oceněné
Tento směr zahrnuje tvary, materiály či technická řešení, které jsou něčím výjimečné.
Zde bych se zmínil zejména o dvou obalech, které jsou nositeli ocenění Obal roku.
Podrobněji popíši systém lepenkových roletek, který mám autorsky chráněný.
Předválečný nábytek, ať už se jedná o stoly či skříně, osazený tzv. americkou roletou, většina lidí zná. I já jsem vždy obdivoval tento dokonalý a elegantní systém přesně kopírující linie tvarů. Jednou jsem se při zadání zakázky opět nad tímto systémem zamyslel. Jak ho aplikovat na papírové krabici, která je daleko křehčí než masivní nábytek? Na nápad použít jako roletu dvouvrstvou lepenku mikrovlnu mě přivedla její přirozená schopnost prohýbat se a stáčet.
Samotný výrobek se skládá pouze ze tří dílů. Vnější obal tvoří hladká třívrstvá lepenka mikrovlna a jeho vnitřní část vlnitá lepenka, která plní zároveň funkci dvojitého dna i bočních vodicích lišt. Spoje jsou lepené. Třetí částí je již zmiňované víko ve formě rolety, které, pokud je vytaženo, umožňuje efektní vystavení zboží.
Díky zdařilému technickému řešení je možné variabilně měnit a přizpůsobovat rozměry obalu konkrétnímu obsahu. Zároveň je možné ponecháním vlnité lepenky na vnitřních bocích ve formě vodicích lišt a vložením rovného plochého dna vytvořit podmínky pro uložení hranatých předmětů. Na uvedený systém bylo v roce 2001 Úřadem průmyslového vlastnictví vydáno Osvědčení o zápisu užitného vzoru. Prodejní a reklamní obal na víno má nadčasový design a způsob jeho konstrukce usnadňuje prodej a nabídku zboží zákazníkovi.
Druhým ze zmiňovaných výrobků je prodejní a reklamní obal na víno uzavíraný zdrhovadlem. Podstata technického řešení umožňuje využít na obalu z mikrovlnné lepenky systému lomů v kombinaci se zdrhovadlem a nabízí jednoduché vložení a následně těsné uzavření láhve uvnitř. Obal je skládací, vyrobený z hladké třívrstvé lepenky mikrovlny a je tvořen jedním dílem s vlepeným zdrhovadlem.
Při vyjímání lahve z obalu je třeba nejprve rozepnout zdrhovadlo, rozevřít boční chlopně, a poté odklopit část víka. Tato otevřená varianta, kdy víko je zafixováno rozevřenými chlopněmi, umožňuje efektní vystavení zboží. Prodejní reklamní obal na víno svým vtipným řešením a způsobem konstrukce usnadňuje prodej a nabídku zboží zákazníkovi.
Do této kategorie bych také zařadil reklamní obaly z moderního materiálu, jako je polypropylen. Tento materiál je v současné době velmi oblíbený pro své vlastnosti. Dobře se s ním pracuje, při tloušťce silnějšího papíru je velmi pevný a pro svůj vzhled i velmi atraktivní. Z tohoto materiálu jsem například připravoval reklamní osově přetočený obal na víno pro firmu Optimalizátoři.
Obaly pro osobní dary
Tato kategorie není sice tak úplně reklamního charakteru, a
le mají mnoho společného. Sem bych například zařadil obal z vlnité lepenky pro dřevěnou loutku vysoký téměř 100 cm a obal tak trochu morbidní, objednaný vedením klubu Vojenské historie. Ten byl ve tvaru rakve o délce 15 cm a byl určen pro člena klubu slavícího životní jubileum. Klub měl jako dar připravenu historickou vojenskou pušku z prusko-rakouské války a předcházelo mu předání obalu „rakvičky“ s nábojem z tohoto období.
Ve výčtu dalších zajímavých obalů by se dalo ještě pokračovat dlouhou dobu.
Nicméně téma Obal a reklama bylo z mé strany alespoň pro tuto chvíli vyčerpáno.
Ivo Tomáš, Atelier TOMI Hradec Králové
Ladislava Caisová
Box:
Již 4000 let…
Reklama je zřejmě stejně stará jako lidstvo samo, přinejmenším však od počátků obchodování. První písemný záznam o reklamě se dochoval na hliněné tabulce, kterou archeologové objevili v Egyptě v místě bývalého královského města Memfis. Stojí na ní: „Zde žiji já, Rinos z Kypru, z milosti bohů obdařený uměním vyložit neomylně každý sen.“ Jde tedy o první, i když skromný, čtyři tisíce let starý reklamní text.
Ale až průmyslová revoluce zahájila období, kdy se reklama začíná vyvíjet taková, jakou ji známe dnes. Výrobky průmyslových podniků potřebovaly odbyt, a tak v roce 1841 vzniká v USA první profesionální reklamní agentura. A co má společného lepenkový či papírový obal s reklamou? Na tuto otázku je jednoduchá odpověď – stal se její součástí.