
Rostoucí konkurence široké nabídky kosmetických přípravků s sebou nese kromě nároků na kvalitu také stále vyšší požadavky na jejich vizuální přitažlivost, jednoduchou uživatelnost a zachování trvanlivosti produktu. Ve všech náročných kategoriích obstojí česká společnost Kosmetika Capri, s. r. o., o jejíchž novinkách v obalovém designu s logem značky La Chévre a La Chaton jsme hovořili s ředitelkou firmy Jitkou Polákovou.
Svět balení: Jak dalece koresponduje logo obou značek s kosmetickými produkty vaší firmy?
Jitka Poláková: Grafický návrh vychází z názvu značky La Chévre, který v překladu z francouzštiny znamená koza. Poukazuje tak na image naší kosmetiky, jejímž základem jsou syrovátka a máslo z kozího mléka, v některých výrobcích také tvaroh z kozího mléka či pouze kozí mléko.
SB: Proč jste zvolili název ve francouzštině?
J. P.: Původně jsme začínali s výrobou kozích sýrů, o kosmetice jsme uvažovali jako o dalším podnikatelském záměru. Dnes již sýry nevyrábíme, nicméně jsme kozu chtěli zvěčnit na našich produktech. Pro kosmetiku však český výraz nepůsobil právě příjemně, proto jsme přišli s elegantnější alternativou, s francouzským názvem La Chévre, jenž evokuje šarm a propůjčuje kosmetice francouzský punc kvality a dobrých účinků.
SB: Snažíte se obalem odlišit základní kosmetickou řadu od luxusní?
J. P.: Co se týká loga, na některých produktech značky La Chévre máme upravený vizuál značky do modernější podoby projevující se mimo jiné elegantnějším písmem. Produkty představují základní péči o pokožku a pleť, tělo a obličej, opalovací přípravky a šampon pro děti. Druhá značka La Chaton je luxusnější, obsahuje řady pro citlivou pleť s protivráskovými účinky a dělí se na stříbrnou řadu Argente a zlatou Doré, což je odlišeno také vizuálně.
SB: Tyto produkty disponují originálním systémem dávkování produktu. Čím se odlišuje od standardních dávkovačů?
J. P.: Jedná se o typ kelímku s vrchním pístem, zvaném airless, jenž se po naplnění emulzním přípravkem homogenně uzavře, a tím se zamezí přístupu vzduchu k produktu. Do přípravku se tak nezanesou žádné vnější mikroorganismy, které by mohly snížit jeho kvalitu, kelímek totiž nelze otevřít, ledaže by se vypáčil násilím. Dokonalý systém dávkování funguje na principu stlačení hlavy pístu. Díky němu se uvolní žádané množství krému. Obal je poměrně drahý, nicméně užitkově velice luxusní.
SB: Problém mechanických dávkovačů je v tom, že na stěnách nádobky zůstávají nevyužité zbytky přípravku, které se složitě dostávají ven…
J. P.: U dávkovače s patentem airless tento problém nenastane. Tím, že se shora tlačí na píst, drobným otvorem se nasává vzduch, ten tlačí zespodu píst nahoru a odebere krém do posledního zbytku. Jde tedy o dokonalé vypotřebování. Při následném rozebrání bychom opravdu zjistili, že v nádobce nezůstalo vůbec nic.
SB: V čem ještě spatřujete výhody nového obalu?
J. P.: Do našich posledních produktů nepřidáváme žádné konzervační přípravky. A lze to uskutečnit také zásluhou toho, že používáme dokonale uzavřený obsah obalu, tj. bez přístupu vzduchu a možnosti zanést nechtěné mikroorganismy rukama.
SB: Dá se airless dávkovač použít i pro skleněné obaly?
J. P.: Ačkoliv je sklo krásný a ekologický materiál, jistě tato možnost existuje, ale patent aplikovaný do skleněného obalu jsme nikde zatím neobjevili.
SB: Další vaší novinkou je vkládání kelímku do speciálního tubusu. Nejsou dva obaly na jeden produkt zbytečné?
J. P.: Balení do tubusu jsme zvolili pro luxusní řadu Doré, a to především z důvodu estetického. Chtěli jsme, aby výrobek dobře vypadal, což tubus umožňuje, a také chrání vnitřní obal před nechtěným stlačením pístu. Navíc tubus lze využít i jinak, například k uložení kosmetických tamponů na cesty nebo může sloužit jako dózička v koupelně. Pro nás má i význam marketingový, zákazník má značku stále na očích. Tato neobvyklá forma kelímku je tedy pro nás přínosem.
SB: Z jakého je materiálu?
J. P.: Tubus je z papírové lepenky a je v podstatě nezničitelný, vnitřní stěny chrání alufólie.
SB: Na letošním Designbloku představila módní návrhářka Helena Fejková autorský parfém, na jehož obalu je také vaše značka. Jak došlo ke spolupráci?
J. P.: Loni slavila Helena Fejková dvacet let od vzniku své značky a při té příležitosti ji napadlo, že by bylo hezké, kdyby navrhla svůj značkový parfém. Naši kosmetiku používala ještě dřív, než přišel nápad, a protože nás znala a je s námi spokojená, oslovila nás ke spolupráci. Stali jsme se hlavním garantem projektu, našli jsme výrobce flakonu i parfému. Naše image se odráží v konečném produktu, který je velmi kvalitně dotažený do konce. Navíc návrh představuje polštářek vycházející z našeho loga.
SB: Můžete obal blíže popsat?
J. P.: Klasický polštář se čtyřmi rohy z křišťálového ručně foukaného skla, bez rozprašovače. Cesta je klasická – zábrus, lahvička a skleněná zátka.
SB: Flakon jste přihlásili do soutěže Obal roku 2011. V čem spatřujete jeho největší přednosti?
J. P.: Ačkoliv jsme nevyhráli, flakon vyniká kvalitou a krásou. Loni jsme vystavovali dámskou, letos pánskou verzi. Liší se od sebe barvou skla: dámský obal je čirý, pánská varianta je v černém designu. Oba křišťálové flakony se zábrusovým uzávěrem jsou vloženy do krásných dárkových krabiček.
SB: Chystáte také verzi s rozprašovačem?
J. P.: Uvažujeme, že časem bychom začali plnit parfém do lahviček s rozprašovačem, které jsou pro uživatele praktičtější. Flakon však stále zůstane symbolem kvalitního designu s puncem luxusu.
Šárka Dumbrovská
Box 1:
Ing. Jitka Poláková,
ředitelka a zakladatelka společnosti Kosmetika Capri, s. r. o.
Box 2:
Helena Fejková,
přední česká módní návrhářka, která pracuje pod značkou HELENA FEJKOVÁ PRAGUE. Autorka léta spolupracuje s českými výrobci látek, s nimiž dotváří nejen dezény pro své modely, ale také konečné úpravy tkanin s často překvapivými užitnými vlastnostmi. Příkladem kooperace design-výroba je lněná kolekce ORIGINAL LINEN JEANS, která v roce 2002 získala v národní soutěži cenu Za vynikající design.
„Možnost vytvořit originální flakon mě nadchla,“
říká Helena Fejková a vysvětluje:
„Tvar flakonu v podobě křišťálového polštářku souzní s v
ůní inspirovanou Provence, jejími bylinami, dřevinami, sluncem i mořem… Jitka Poláková, manažerka Kosmetiky CAPRI, mě oslovila, abych flakon navrhla a podílela se na vývoji vůně. Tu jsme vytvořili ve firmě AROMA Praha. Při návrhu vůně jsem vzpomínala na jižní Francii, borové háje, pole levandulí i svěží moře… Nakreslila jsem svoji představu měkkého vonného hravého polštářku plného bylin, na kterém ráda usínám. Tak vznikl flakon z foukaného křišťálu, číslovaný originál v limitované sérii, jenž se vyráběl v novoborské sklárně ve firmě ASTERA vedené Vladimírem Žílou. Vzhledem k ruční práci je každý flakon trochu jiný a má zabrušovaný dřík. Myslím, že má nadčasovou hodnotu krásného objektu, který i po vyčerpání slouží dekorativně.“
šd