logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 6/11 OBALY A DESIGN: Obaly kosmetiky musí být žádoucí…

1. listopadu 2007
Nezařazené 0
884
SB 6/11 OBALY A DESIGN: Obaly kosmetiky musí být žádoucí…

Grafické prvky obalu, jako jsou fotografie, nápisy, obrázky a piktogramy, musí vyvolat žádoucí dojem, a to i na fotografii menší velikosti při zvyšujícím se objemu prodeje přes internet. Vysoká cena kosmetiky je často vnímána jako symbol její vyšší kvality a účinnosti a lepší obal umožňuje zase zvýšit cenu.

Větší investice výrobců masové kosmetiky do vzhledu obalů pak dále tlačí výrobce skutečně luxusní kosmetiky k nejlepším a nejdražším obalovým materiálům, jako je například kov s jeho nenapodobitelným hmatovým působením, který svou hmotností vede spotřebitele k „přikládání váhy“ i výrobku samotnému. Naopak pokud výrobek cílí na spotřebitele vyhledávající co nejnižší cenu, měl by obal vypadat tak, aby se spotřebitelé dokázali v regálech rychle a snadno orientovat, Jejich grafika musí být velmi jednoduchá a výrazná, nemá se tvářit luxusně (viz jednoduché obaly privátních značek obchodních řetězců).

Velmi individuální barevná symbolika
Působení barev na obalu kosmetiky je velmi individuální. Je potřeba vzít v úvahu kulturní kontext daného trhu a stereotypy (například růžová je spojována se sladkými, květinovými nebo „bonbonovými“ vůněmi. U ochranné kosmetiky (krémy, balzámy, tělová mléka) jsou používány spíše chladné barvy (bílá, modrá), spojované s čistotou a sterilitou. Tyto barvy obaly opticky zvětšují a vyvolávají dojem chladu, což hraje roli například u sprchových gelů povzbuzováním chuti osprchovat se. Na vrstvu základní barvy jsou pak umísťovány další prvky v barvách vztahujících se například k vůni daného kosmetického prostředku (zeleň pro lesní vůni, růžová pro vůni růží).
U přípravků pro make-up se nejčastěji používají tmavé barvy, někdy opalizující – granátová červeň, bordó, ale také stříbrná, černá a zlatá, spojované s prestiží a luxusem. Používány jsou rovněž jednotlivé prvky (například nápisy či pásky) ve zlaté a stříbrné barvě. Módní jsou také „umělé krystaly“ na obalu, obaly s kovovým leskem nebo měnící barvy podle úhlů pohledu.
U rodinných balení ochranné kosmetiky je zase vysledovatelná tendence k barevnému sjednocení všech kosmetických obalů dané značky v tomto segmentu (toaletní vody, deodoranty, balzámy apod.).
Jestliže parfémy květinové vůně často využívají růžovou barvu, pak parfémy ostrých vůní naopak pracují s jinými barvami (parfémy Poison od Christiana Diora například s „jedovatou“ zelenou a fialovou). Parfémy Gucci Rush s velmi intenzivní vůní využívají rovněž velmi intenzivní „krvavou“ červeň. Naopak parfémy určené pro mládež jsou často laděny v teplých tónech, například pomerančově oranžové.

Tvary a velikost záleží na tradici i panujících trendech
Tvary jsou do velké míry dané praktickou potřebou a zčásti i tradicí, občas se ale objevují netradiční řešení, zejména pro nové výrobky uváděné na trh se záměrem přitáhnout pozornost spotřebitelů. U obalů kosmetiky používané obvykle v koupelně je potřeba počítat s tím, že se jich často dotýkáme vlhkými dlaněmi a neměly by mít proto tendenci z nich vyklouzávat. Špatně jsou vnímány ty obaly, jejichž obsah není vzhledem k tvaru snadné spotřebovat do konce – úzké, vysoké lahvičky na látky hustší konzistence apod.
U obalů pro luxusní kosmetiku se snaží jejich tvůrci často vycházet z právě panující estetiky v oděvní módě, zejména pokud jde o parfémy. V této oblasti jsou populární například obaly futuristických tvarů (Gucci, Jil Sander, Estée Lauder). A samozřejmě se dále prodává neměnná luxusní klasika, jako je Chanel 5. Luxusní parfémy jsou už mnoho let obvykle distribuovány ve třech velikostech balení, se 30, 50 a 100 ml.
Existuje úzká souvislost mezi druhem kosmetiky, velikostí balení, frekvencí používání i nákupu a cenou. Často užívaná kosmetika a také kosmetika s kratší trvanlivostí je balena spíše do menších obalů (krémy, balzámy, barvy na vlasy). Naopak „rodinná kosmetika“ jako pěny do koupele, sprchové gely a šampony na vlasy jsou častěji kupovány jednorázově ve větším množství s ohledem na nižší cenu obsahu za daný objem. V tomto případě jsou menší balení kupována jen pro speciální účely, jako je například cestování. To se ovšem týká jen vyspělých zemí – v zemích rozvojových (jako je například Indie) jsou i u těchto produktů rozšířena i menší balení, ovšem z finančních důvodů. Ve vyspělém světě jsou malá balení v tomto segmentu trhu využívána i pro promoční cíle či pro uvedení výrobku na trh, aby měl kupující větší chuť jej vyzkoušet bez vynaložení větší finanční částky. Menší, tedy levnější balení obecně zvyšuje tendenci k impulzivnímu nákupu.

Využití obalových materiálů podle zeměpisné polohy
V Evropě, USA i Číně dominují v balení kosmetiky pevné plastové obaly, jejich prodej roste zejména ve východní Evropě a Číně. Vzhledem k růstu čínské poptávky po značkových kosmetických výrobcích, jako jsou vlasové kondicionéry a pleťová kosmetika, roste výroba lahviček z plastů. Tekuté výrobky vlasové kosmetiky jsou obvykle plněny do obalů z HDPE. Roste ovšem rovněž trh malých PET lahviček, do nichž jsou plněny především šampony, očekává se ale jejich využití i pro další výrobky péče o vlasy, pěn a dalších roztoků do koupele i sprchových gelů.
Na druhém místě jsou flexibilní materiály. Stojací sáčky (pouche a doy-packy), zejména znovuuzavíratelné, zažily v tomto miléniu již dvouciferný růst, díky svým uživatelským výhodám a nízké hmotnosti. Znovu naplnitelný obal na tekuté mýdlo i sprchový gel je velmi populární zejména v Německu.
Pro balení mýdel se rozšířilo používání krabiček z lepenky, zejména ve východní Evropě a Číně. Ve východní Evropě jsou již balená mýdla postupně vytlačována tekutými, zatímco v Asii lze očekávat v tomto ohledu pomalejší změny.
Sklo se používá především pro prémiovou kosmetiku. Prosazuje se i v prostředcích péče o vlasy (jako jsou kondicionéry a barvy na vlasy) a péče o pleť. V kosmetických obalech také stoupá využívání biodegradovatelných plastů.
Požadovány jsou snadno otevíratelné a zavíratelné obaly či minibalení. Standardem se stávají obaly typu „dva v jednom“, které jsou často vytvářeny přímo pro malé dámské kabelky. Na obalech kosmetiky bývají také stále častěji umísťovány či do nich formou příbalových letáků a brožurek vkládány informace, obsahově přesahující instrukce pro samotnou aplikaci.

 
Miroslav Dočkal

Box:
Členění prodeje kosmetiky
Velké kosmetické koncerny si rozdělují 60 % světového nepotravinářského maloobchodního trhu. Obecně vzrůstá prodej kosmetiky vyšší kvality a spotřebitelé vyšších věkových kategorií výrazně častěji kupují přípravky zabraňující stárnutí pleti. V kosmetice pro osobní hygienu mají v USA rostoucí význam deodoranty a ochranné prostředky proti slunečnímu záření. Výrazně také roste segment ochranné kosmetiky pro děti a velký význam zde má také ochrana vlasů, často odlišená podle druhu a barvy vlasů. Naopak se
zde již málo prodávají balená mýdla. Jsou považována za přežitek i vzhledem ke svým nedokonalým antibakteriálním vlastnostem. Prostředky péče o vlasy mají důležité místo i na trzích v západní Evropě. Zde také kromě prostředků ochrany pokožky výrazně roste segment holení pro ženy (i když zda jde stále o nejmenší část trhu). Ve východní Evropě dominují přípravky do koupele, sprchové gely a také balená mýdla. Roste prodej prostředků osobní hygieny. Na čínském trhu dominují (se 40% podílem) prostředky hygieny ústní dutiny, zejména zubní pasty a kartáčky na zuby. V mýdlech dominují jednoznačně balená, deodoranty se prodávají málo.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required