
Výsledky nového celoevropského průzkumu nezávislé agentury InSites ukazují, že obliba skleněných obalů je součástí trendu zdravého a udržitelného životního stylu. Téměř tři čtvrtiny evropských spotřebitelů (74 %) upřednostňují sklo jako obalový materiál pro nápoje a potraviny, a to ze tří hlavních důvodů. Skleněné obaly zachovávají chuť obsahu, jsou považovány za zdravotně nezávadné a bezpečné a jsou ohleduplné k životnímu prostředí. Rozsáhlého průzkumu se zúčastnilo více než 8000 spotřebitelů ze 17 evropských zemí, kteří odpovídali na otázky týkající se obalových materiálů.
Sklo pro alkohol, džusy či mléko
Obliba skla je vysoká ve vztahu k alkoholickým nápojům, ale také vodě, džusům, nealkoholickým nápojům a mléčným výrobkům. Většina evropských spotřebitelů, kteří doma konzumují jogurty, by dala přednost nákupu těchto výrobků ve skle. Žádný jiný obalový materiál u tohoto produktu nedosahuje takové obliby.
Výsledky průzkumu odpovídají současnému rostoucímu trendu zdravého a udržitelného životního stylu. Vývoj posledního období, jako je zintenzivnění recyklace skla a doporučení Evropské komise, aby rodiče používali skleněné dětské lahvičky jako jednu ze zdravotně nejvhodnějších variant, podporuje odpovědnou spotřeby a efektivní zacházení se zdroji v Evropě.
Mezi přáním spotřebitelů kupovat určité produkty balené ve skle a jejich spotřebou existuje nesoulad, což poukazuje na skutečnost, že nabídka na trhu neposkytuje spotřebitelům dostatečnou možnost volby. Z výsledků průzkumu agentury InSites přitom vyplývá, že značná část evropských spotřebitelů by byla ochotna připlatit si za skleněné obaly, a to především u mléka, jogurtů, džusů a vína.
Nejnovější evropský průzkum dokazuje, že rostoucí poptávka po čistě přírodních produktech, jako jsou potraviny a nápoje z ekologického zemědělství, má zřejmě vliv také na to, jaké obalové materiály spotřebitelé preferují. Skleněné obaly tomuto trendu vyhovují nejlépe.
Chuť a prestiž
65 % evropských spotřebitelů dává přednost sklu, protože nejlépe zachovává chuť potravin a nápojů, které jsou v něm skladovány. Je to jeden z hlavních důvodů, proč například vinaři stáčejí víno do skleněných lahví. Sklo jako obalový materiál má navíc image spojovanou spíše s prestižními produkty. 79 % respondentů odpovědělo, že volí sklo u nápojů pro zvláštní příležitosti.
Garance zdravotních a ekologických aspektů
Spotřebitelé si spojují skleněné obaly se zdravotními výhodami, protože zachovávají to dobré, jako jsou vitaminy, a fungují jako přirozená bariéra proti bakteriím. Většina evropských spotřebitelů je také přesvědčena, že obalové materiály používané pro balení potravin a nápojů mohou chemicky reagovat s obsahem. V případě skla je však tato interakce považována za nejnižší ze všech obalových materiálů. 14 % spotřebitelů dotazovaných v průzkumu odpovědělo, že nakupují kojeneckou výživu a že u těchto výrobků upřednostňují skleněné obaly proti jiným materiálům.
Respondenti uváděli také ekologické důvody. Téměř polovina evropských spotřebitelů hodnotí sklo jako nejlepší obalový materiál s ohledem na životní prostředí. Necelých 80 % uvedlo, že sklo lze recyklovat na stejné nebo podobné obaly bez snížení kvality. V tomto ohledu sklo jasně předčí ostatní obalové materiály. Drtivá většina evropských spotřebitelů uvedla, že sklo recykluje.
Prezentace průzkumu, tiskové zprávy z jednotlivých zemí a tiskové materiály jsou k dispozici na stránkách www.feve.org.
Ladislava Caisová a InSites Consulting
Box 1:
Informace o průzkumu
Nezávislá výzkumná agentura InSites Consulting provedla v prosinci 2010 on-line průzkum v 17 evropských zemích (VB, Nizozemsko, Německo, Francie, Polsko, Rakousko, Česká republika, Belgie, Maďarsko, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Řecko, Turecko, Slovensko, Švédsko, Švýcarsko). V každé zemi vyplnilo dotazník zhruba 500 spotřebitelů ve věku mezi 18 a 55 lety. Průzkum navazuje na obdobnou akci z roku 2008.
Box 2:
FEVE zastupuje odvětví
FEVE (Federace evropských výrobců obalového skla) je sdružení evropských výrobců obalového skla a strojně vyráběného skleněného nádobí. Federace zastupuje odvětví obalového skla na mezinárodní, a především na evropské úrovni a slouží jako fórum pro řešení společných otázek. Vede dialog s evropskými institucemi a úřady o záležitostech životního prostředí, obchodu a dalších důležitých tématech. Federace propaguje skleněné obaly a recyklaci skla, a doplňuje tak činnost sklářského průmyslu na národní úrovni.