logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Rakouská společnost Delfort přichází na trh s recyklovatelný bariérovým papírem thienbarrier...
  • Až o 99 tisíc tun ročně klesne množství emisí oxidu uhličitého vyprodukovaného papírnou...
  • Michal Franěk spojil s cukrovarem Tereos TTD celou svoji pracovní kariéru. V balicím centru v...
  • Zástupci chorvatské firmy Modepack oznámili, že vyvinuli poštovní tašky vyrobené ze směsi...
  • Přípravy na veletrh nápojového a liquid food průmyslu drinktec 2025  vrcholí. Trendy ve výrobě a...

SB 6/11 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Pro a proti vratnému sklu ve východní Evropě

1. listopadu 2007
Nezařazené 0
685
SB 6/11 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Pro a proti vratnému sklu ve východní Evropě

Během několika posledních let se stali spotřebitelé z východoevropských zemí vzdělanější a uvědomělejší co se týče možností ekologického balení, jako jsou biodegradabilní, ekologické, opakovaně použitelné a recyklovatelné obaly. Realita v mnoha východoevropských zemích je však taková, že ekologická stránka balení je spíše teorie než praxe. Je tu však jeden známý aspekt ekologického myšlení, ve východní Evropě rozšířený a aplikovatelný – balení do vratného skla.

Ve většině východoevropských zemí, které mají systém pro vratné skleněné lahve, jako je Česká republika, Polsko a Ukrajina, převažují vratné lahve pro alkoholické nápoje nad lahvemi pro nápoje nealkoholické. Přestože má vratné sklo ve východní Evropě dlouhou tradici, mnoho zemí se i zde začíná přiklánět k jednocestným lahvím. Euromonitor International se rozhodl zjistit v klíčových východoevropských zemích, kde trh s vratným sklem zatím funguje, proč tomu tak je.

Česká republika nemá pro vratné sklo legislativu
Cena vratných lahví je v České republice hlavní překážkou pro nárůst tohoto typu balení. Výrobci nápojů jsou vystaveni zvýšenému tlaku obchodních řetězců na nízkou jednotkovou cenu, což negativně ovlivňuje používání vratných lahví, neboť zálohy zvyšují konečnou cenu nápoje. V České republice v současnosti neexistuje legislativa týkající se vratného skla a výrobci ani maloobchodníci nejsou zavázáni k výrobě, prodeji ani sběru vratných obalů. Výsledkem je, že se výrobci vyhýbají použití vratných obalů pro nové výrobky a rozšíření značky.
Další překážkou provozování vratného systému je výše záloh. Záloha na vratné lahve je v současnosti 3 CZK za lahev (0,12 EUR), což zákazníky k vrácení obalu nemotivuje, obzvlášť vrací-li čas od času jen malé množství. Navíc je sběr použitých lahví nepohodlný pro malé obchodníky. Vyžaduje skladovací prostor, mzdové náklady a spotřebu energií. Počet míst, která přijímají vratné obaly, díky tomu klesl. V současné době v České republice odebírají všechny druhy vratného skla pouze hypermarkety (a některé supermarkety).
V neposlední řadě jsou skleněné lahve pod tlakem levnějších PET lahví. Ty nejsou vratné, nejsou ani zálohované a mohou zajistit nižší jednotkovou cenu výrobku.

V Polsku trh alkoholických nápojů ve skle postupně klesá
Polsko stejně jako Česká republika čelí každoročně poklesu ve využití vratných skleněných lahví. Hlavním důvodem pro oslabení pozice vratných lahví je nefunkční vratný systém. Podle polské legislativy o obalech a odpadu z obalů jsou všechny maloobchodní jednotky povinny odebírat vratné obaly výrobků, které mají v nabídce. Obchody mají přijmout vratné lahve, aniž by po zákazníkovi požadovaly účtenku nebo jiný důkaz o zakoupení výrobku právě tam. Zákon je běžně porušován, což je evidentní z nápisů v mnoha obchodech s oznámením jako „Vratné lahve budou přijaty pouze po předložení účtenky“.
Požadavek maloobchodníků na prokázání nákupu před vyplacením zálohy činí vratný systém pro zákazníky nepohodlným a odrazuje od nákupu piva ve vratném obalu.
Vzhledem k těmto těžkostem mají především výrobci piva tendenci přejít na nevratné lahve, které přinášejí méně problémů s distribucí. Tyto lahve jsou navíc lehčí, tedy pro transport výhodnější než mnohem těžší vratné lahve. To vše vedlo k poklesu trhu alkoholických nápojů ve skle ze 47 % v roce 2004 na 41 % v roce 2010.

Ukrajina nabídla lehké nevratné sklo
Na Ukrajině nabídli výrobci lehké nevratné skleněné lahve jako vhodnou alternativu k těžkým vratným lahvím. Tato nabídka byla zákazníky všeobecně přijata. Lehčené lahve jsou křehčí a nejsou vhodné pro vratný systém. Některé z novějších lehkých lahví byly z vratného systému vyloučeny v rámci prevence nehod při opětném plnění.
Navíc vzrůstající náklady na sběr, přepravu a mytí vratných lahví měly negativní dopad na podíl vratných obalů. Za absence jakékoliv vládní podpory podniků, které odebírají vratné lahve, se tyto podniky pokusily nahradit ztráty nabídkou nižších záloh. To ještě snížilo motivaci zákazníků vracet prázdné lahve na sběrná místa.
Existuje ještě další důležitý faktor ovlivňující návratnost skleněných lahví. Aby zvýšili odlišnost značky, a v některých případech zabránili falšování, vyvinuli výrobci unikátní tvary a design lahví. Zatímco jim to přináší prospěch v rámci odlišnosti od konkurence, neprojdou tyto nově navržené lahve vratným systémem. Tento trend převážil u balení vodky a pálenky.

Regina Maiseviciute,
analytička obalového průmyslu, Euromonitor International

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required