logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...
  • Gordon’s Gin uvádí na trh nový gin s příchutí pomerančů a vůní Středomoří Gordon´s Gin nyní...
  • Alza umožňuje nákup drogerie do znovupoužitelných nádob Ve svém holešovickém showroomu...

SB 6/11 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Pro a proti vratnému sklu ve východní Evropě

1. listopadu 2007
Nezařazené 0
541
SB 6/11 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Pro a proti vratnému sklu ve východní Evropě

Během několika posledních let se stali spotřebitelé z východoevropských zemí vzdělanější a uvědomělejší co se týče možností ekologického balení, jako jsou biodegradabilní, ekologické, opakovaně použitelné a recyklovatelné obaly. Realita v mnoha východoevropských zemích je však taková, že ekologická stránka balení je spíše teorie než praxe. Je tu však jeden známý aspekt ekologického myšlení, ve východní Evropě rozšířený a aplikovatelný – balení do vratného skla.

Ve většině východoevropských zemí, které mají systém pro vratné skleněné lahve, jako je Česká republika, Polsko a Ukrajina, převažují vratné lahve pro alkoholické nápoje nad lahvemi pro nápoje nealkoholické. Přestože má vratné sklo ve východní Evropě dlouhou tradici, mnoho zemí se i zde začíná přiklánět k jednocestným lahvím. Euromonitor International se rozhodl zjistit v klíčových východoevropských zemích, kde trh s vratným sklem zatím funguje, proč tomu tak je.

Česká republika nemá pro vratné sklo legislativu
Cena vratných lahví je v České republice hlavní překážkou pro nárůst tohoto typu balení. Výrobci nápojů jsou vystaveni zvýšenému tlaku obchodních řetězců na nízkou jednotkovou cenu, což negativně ovlivňuje používání vratných lahví, neboť zálohy zvyšují konečnou cenu nápoje. V České republice v současnosti neexistuje legislativa týkající se vratného skla a výrobci ani maloobchodníci nejsou zavázáni k výrobě, prodeji ani sběru vratných obalů. Výsledkem je, že se výrobci vyhýbají použití vratných obalů pro nové výrobky a rozšíření značky.
Další překážkou provozování vratného systému je výše záloh. Záloha na vratné lahve je v současnosti 3 CZK za lahev (0,12 EUR), což zákazníky k vrácení obalu nemotivuje, obzvlášť vrací-li čas od času jen malé množství. Navíc je sběr použitých lahví nepohodlný pro malé obchodníky. Vyžaduje skladovací prostor, mzdové náklady a spotřebu energií. Počet míst, která přijímají vratné obaly, díky tomu klesl. V současné době v České republice odebírají všechny druhy vratného skla pouze hypermarkety (a některé supermarkety).
V neposlední řadě jsou skleněné lahve pod tlakem levnějších PET lahví. Ty nejsou vratné, nejsou ani zálohované a mohou zajistit nižší jednotkovou cenu výrobku.

V Polsku trh alkoholických nápojů ve skle postupně klesá
Polsko stejně jako Česká republika čelí každoročně poklesu ve využití vratných skleněných lahví. Hlavním důvodem pro oslabení pozice vratných lahví je nefunkční vratný systém. Podle polské legislativy o obalech a odpadu z obalů jsou všechny maloobchodní jednotky povinny odebírat vratné obaly výrobků, které mají v nabídce. Obchody mají přijmout vratné lahve, aniž by po zákazníkovi požadovaly účtenku nebo jiný důkaz o zakoupení výrobku právě tam. Zákon je běžně porušován, což je evidentní z nápisů v mnoha obchodech s oznámením jako „Vratné lahve budou přijaty pouze po předložení účtenky“.
Požadavek maloobchodníků na prokázání nákupu před vyplacením zálohy činí vratný systém pro zákazníky nepohodlným a odrazuje od nákupu piva ve vratném obalu.
Vzhledem k těmto těžkostem mají především výrobci piva tendenci přejít na nevratné lahve, které přinášejí méně problémů s distribucí. Tyto lahve jsou navíc lehčí, tedy pro transport výhodnější než mnohem těžší vratné lahve. To vše vedlo k poklesu trhu alkoholických nápojů ve skle ze 47 % v roce 2004 na 41 % v roce 2010.

Ukrajina nabídla lehké nevratné sklo
Na Ukrajině nabídli výrobci lehké nevratné skleněné lahve jako vhodnou alternativu k těžkým vratným lahvím. Tato nabídka byla zákazníky všeobecně přijata. Lehčené lahve jsou křehčí a nejsou vhodné pro vratný systém. Některé z novějších lehkých lahví byly z vratného systému vyloučeny v rámci prevence nehod při opětném plnění.
Navíc vzrůstající náklady na sběr, přepravu a mytí vratných lahví měly negativní dopad na podíl vratných obalů. Za absence jakékoliv vládní podpory podniků, které odebírají vratné lahve, se tyto podniky pokusily nahradit ztráty nabídkou nižších záloh. To ještě snížilo motivaci zákazníků vracet prázdné lahve na sběrná místa.
Existuje ještě další důležitý faktor ovlivňující návratnost skleněných lahví. Aby zvýšili odlišnost značky, a v některých případech zabránili falšování, vyvinuli výrobci unikátní tvary a design lahví. Zatímco jim to přináší prospěch v rámci odlišnosti od konkurence, neprojdou tyto nově navržené lahve vratným systémem. Tento trend převážil u balení vodky a pálenky.

Regina Maiseviciute,
analytička obalového průmyslu, Euromonitor International

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required