Během několika posledních let se stali spotřebitelé z východoevropských zemí vzdělanější a uvědomělejší co se týče možností ekologického balení, jako jsou biodegradabilní, ekologické, opakovaně použitelné a recyklovatelné obaly. Realita v mnoha východoevropských zemích je však taková, že ekologická stránka balení je spíše teorie než praxe. Je tu však jeden známý aspekt ekologického myšlení, ve východní Evropě rozšířený a aplikovatelný – balení do vratného skla.
Ve většině východoevropských zemí, které mají systém pro vratné skleněné lahve, jako je Česká republika, Polsko a Ukrajina, převažují vratné lahve pro alkoholické nápoje nad lahvemi pro nápoje nealkoholické. Přestože má vratné sklo ve východní Evropě dlouhou tradici, mnoho zemí se i zde začíná přiklánět k jednocestným lahvím. Euromonitor International se rozhodl zjistit v klíčových východoevropských zemích, kde trh s vratným sklem zatím funguje, proč tomu tak je.
Česká republika nemá pro vratné sklo legislativu
Cena vratných lahví je v České republice hlavní překážkou pro nárůst tohoto typu balení. Výrobci nápojů jsou vystaveni zvýšenému tlaku obchodních řetězců na nízkou jednotkovou cenu, což negativně ovlivňuje používání vratných lahví, neboť zálohy zvyšují konečnou cenu nápoje. V České republice v současnosti neexistuje legislativa týkající se vratného skla a výrobci ani maloobchodníci nejsou zavázáni k výrobě, prodeji ani sběru vratných obalů. Výsledkem je, že se výrobci vyhýbají použití vratných obalů pro nové výrobky a rozšíření značky.
Další překážkou provozování vratného systému je výše záloh. Záloha na vratné lahve je v současnosti 3 CZK za lahev (0,12 EUR), což zákazníky k vrácení obalu nemotivuje, obzvlášť vrací-li čas od času jen malé množství. Navíc je sběr použitých lahví nepohodlný pro malé obchodníky. Vyžaduje skladovací prostor, mzdové náklady a spotřebu energií. Počet míst, která přijímají vratné obaly, díky tomu klesl. V současné době v České republice odebírají všechny druhy vratného skla pouze hypermarkety (a některé supermarkety).
V neposlední řadě jsou skleněné lahve pod tlakem levnějších PET lahví. Ty nejsou vratné, nejsou ani zálohované a mohou zajistit nižší jednotkovou cenu výrobku.
V Polsku trh alkoholických nápojů ve skle postupně klesá
Polsko stejně jako Česká republika čelí každoročně poklesu ve využití vratných skleněných lahví. Hlavním důvodem pro oslabení pozice vratných lahví je nefunkční vratný systém. Podle polské legislativy o obalech a odpadu z obalů jsou všechny maloobchodní jednotky povinny odebírat vratné obaly výrobků, které mají v nabídce. Obchody mají přijmout vratné lahve, aniž by po zákazníkovi požadovaly účtenku nebo jiný důkaz o zakoupení výrobku právě tam. Zákon je běžně porušován, což je evidentní z nápisů v mnoha obchodech s oznámením jako „Vratné lahve budou přijaty pouze po předložení účtenky“.
Požadavek maloobchodníků na prokázání nákupu před vyplacením zálohy činí vratný systém pro zákazníky nepohodlným a odrazuje od nákupu piva ve vratném obalu.
Vzhledem k těmto těžkostem mají především výrobci piva tendenci přejít na nevratné lahve, které přinášejí méně problémů s distribucí. Tyto lahve jsou navíc lehčí, tedy pro transport výhodnější než mnohem těžší vratné lahve. To vše vedlo k poklesu trhu alkoholických nápojů ve skle ze 47 % v roce 2004 na 41 % v roce 2010.
Ukrajina nabídla lehké nevratné sklo
Na Ukrajině nabídli výrobci lehké nevratné skleněné lahve jako vhodnou alternativu k těžkým vratným lahvím. Tato nabídka byla zákazníky všeobecně přijata. Lehčené lahve jsou křehčí a nejsou vhodné pro vratný systém. Některé z novějších lehkých lahví byly z vratného systému vyloučeny v rámci prevence nehod při opětném plnění.
Navíc vzrůstající náklady na sběr, přepravu a mytí vratných lahví měly negativní dopad na podíl vratných obalů. Za absence jakékoliv vládní podpory podniků, které odebírají vratné lahve, se tyto podniky pokusily nahradit ztráty nabídkou nižších záloh. To ještě snížilo motivaci zákazníků vracet prázdné lahve na sběrná místa.
Existuje ještě další důležitý faktor ovlivňující návratnost skleněných lahví. Aby zvýšili odlišnost značky, a v některých případech zabránili falšování, vyvinuli výrobci unikátní tvary a design lahví. Zatímco jim to přináší prospěch v rámci odlišnosti od konkurence, neprojdou tyto nově navržené lahve vratným systémem. Tento trend převážil u balení vodky a pálenky.
Regina Maiseviciute,
analytička obalového průmyslu, Euromonitor International