logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Celkový výstav tuzemských pivovarů pro český trh i export v roce 2024 činil necelých 20,9...
  • Časopis Svět balení 126 vychází v polovině května 2025 v auditovaném nákladu 5000 výtisků....
  • V aktuálnom čísle časopisu Svět balení 127/2025 sa v článku „Nakladanie s odpadmi z obalov...
  • Téměř 700 registrovaných účastníků, 75 partnerů a plnící se kapacita. Kongres EASTLOG 2025 se...
  • Společnost Mondi investovala celkem 200 milionů eur do modernizace papírny v italském letovisku...

SB 6/11 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Korunka jako uzávěr i sběratelský artefakt

1. listopadu 2007
Nezařazené 0
2250
SB 6/11 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Korunka jako uzávěr i sběratelský artefakt

Kovové uzávěry patří k nejdokonalejším způsobům uzavírání obalů. A i když jsou dnes stále častěji nahrazovány plastem, v některých případech jsou stále téměř nenahraditelné. K nejčastěji používaným typům metalických uzávěrů patří korunkové uzávěry, dále šroubovací uzávěry především na tzv. tvrdý alkohol, nasazovací, vsazovací, zalemované a další typy uzávěrů na plechovky a skleněné láhve včetně zavařovacích sklenic. Některé typy obalů lze uzavírat i navařenou hliníkovou fólií.

Metalické fólie byly velmi populárním způsobem uzavírání v 70. a 80. letech i u nás. Používaly se pro mléčné výrobky ve skleněných lahvích. Spotřebitel u nich oceňoval snadnost otevírání, kdy stačilo uzávěr pouze promáčknout či protrhnout. Tato uživatelská přívětivost se však mohla obrátit i proti svému uživateli.
Přestože tedy existuje celá řada kovových uzávěrů zvláště ve spojení s pivem, většina spotřebitelů, a nejen u nás, zná především velmi populární uzávěr korunkový.

Korunkový uzávěr nahradil třmenový
Korunkový uzávěr lidstvo používá téměř 120 let. Technologicky se jedná o plechový výlisek miskovitého tvaru s okraji prolisovanými do tvaru korunky. Dovnitř misky je vtlačena těsnicí vložka z lisovaného korku, PVC nebo polyetylenu. Klasický uzávěr je jednorázová záležitost, otevřením láhve dochází k jeho nevratné deformaci. Ve výrobě se v procesu uzavírání upevňuje nalisováním na láhev a výborně pak zajišťuje její vzduchotěsné uzavření.
Historicky „korunka“ nahradila třmenový uzávěr, který ovšem dnes zažívá částečnou renesanci. Tento typ porcelánové zátky s těsnicí hmotou po obvodu, který je přitlačován drátěnou konstrukcí k hrdlu lahve, se používá na některé typy prémiových piv (např. pivovar Bernard). Proti korunce je jeho výhodou možnost láhev opakovaně otevřít a uzavřít. V poslední čtvrtině 19. století, kdy byl třmenový uzávěr hojně využíván, se jednalo o progresivní technologické řešení. Sycený nápoj, jako je např. pivo, se do té doby uzavíral korkem, dřevem či gumou, ale tyto typy uzávěrů musely být ještě dodatečně omotány provázkem, aby vydržely tlak plynu.
Další zajímavostí je, že korunkový uzávěr byl vynalezen pouhých 15 let po třmenovém, a přesto ho z větší části vytlačil z trhu. Důvodem nebyla jen jednodušší konstrukce a cena, ale i důvody hygienické (horší těsnost, nečistoty mezi těsněním a zátkou se i vymýváním obtížně odstraňovaly atd.).

Velkou roli hraje těsnění
Pro lisování korunkových uzávěrů se používá bíle nebo zlatě pocínovaný plech. Tabule plechu jsou oboustranně lakovány pro zvýšení korozní odolnosti. Plechy se tisknou ofsetem (tisk je obvykle vícebarevný). V procesu tvarování (dnes nejčastěji na speciálních vysoce kapacitních lisech řízených počítačem) se na polotovar stříká těsnění (obvykle je těsnost zaručena do 0,8 MPa). Těsnicí hmota je aplikována na přilnavý lak speciálně vyvinutý pro korunkové uzávěry. Všechny barvy a laky musí být prosty těžkých kovů a těsnění musí být vhodné pro pasterizaci.
Těsnění prošlo od svého vzniku různými vývojovými fázemi. Zpočátku se pro zlepšení těsnosti na korkovou destičku lepila fólie z hliníku nebo z papíru. Později se destička vyráběla z drceného korku, dnes se všeobecně používá PVC, PE apod.
Výrobců i dodavatelů korunkového typu uzávěru je na českém trhu hned několik. A i když je výroba korunkových uzávěrů normalizovaná záležitost, lze i zde vysledovat různé materiálové i designované variace. Potištěné i nepotištěné uzávěry vyrábí např. Kamoko, s. r. o. Korunkové uzávěry od této firmy se liší i těsněním. Těsnění vhodné pro pivo, sycené i nesycené nápoje a minerální vody (jedno- i vícenásobně používané láhve) se aplikuje z granulátu jak PVC free (tedy bez obsahu PVC), tak i z PVC. PVC těsnění se využívá zvláště při soutěžních a reklamních akcích pro možnost odnímání těsnění z výlisku.
Zlínská firma D PLAST, a. s., se zabývá výrobou a vývojem tmelů, past, granulátů, trubek, hadic i vytlačovaných profilů. V nabídce firmy tedy nechybí ani řešení pro korunkové uzávěry. Kompletní řada produktů na bázi PVC (Granulit® SCR, Granulit® SCR TO)
je vhodná jak pro klasické korunkové uzávěry, tak i pro pry-off i twist-off uzávěry. V bílé i transparentní variantě firma nabízí i těsnicí hmoty vyráběné PVC free technologií (Granulen® PVC free). PVC free těsnění (granulát na bázi TPE a směsi polyolefinů) pro korunkové uzávěry je vhodné pro většinu minerálních vod, pivo, limonády a alkohol do 20 %.

Výrobci nabízejí i šroubovací varianty korunky
Tlak marketingu je často nemilosrdný, a tak dochází k vývoji nových designů obalů či uzávěrů. Tento vývoj se nevyhnul (i když v mnohem menším měřítku) ani korunkovému uzávěru. Pro speciální typy lahví je možné korunkový uzávěr vyrobit i jako šroubovací. Ten je možné otevírat bez nástroje, a také zpětně uzavírat. Takové uzávěry se vyskytují pod obchodními názvy Twist top nebo Twist off apod.
K nejznámějším produktům s tímto typem uzávěrů patří jemně perlivý alkoholický nápoj Frisco z Plzeňského Prazdroje. Je plněn do láhve o obsahu 0,33 litru s unikátní v ruce otevíratelnou twist-off korunkou, tedy šroubovacím korunkovým uzávěrem, který může spotřebitel opakovaně použít.
Další zajímavou modifikaci korunkového uzávěru použila svého času společnost Coca Cola na některé typy svých produktů.
Korunkové uzávěry včetně verze twist off či pry off vyrábí pro tenkostěnné láhve i společnost CAN – PACK S. A. Tato firma převzala v roce 2006 společnost Kamoko, s. r. o., i významného slovenského výrobce, společnost TIK Slovakia, s. r. o. Vedle tisku na plech korunkového uzávěru ofsetovou technologií je možný i dotisk alfanumerickými znaky ink jet tiskem.
Širokou nabídku korunkových uzávěrů má i jeden z největších výrobců plechových obalů, společnost Crown Holdings, Inc. Vedle klasických korunkových uzávěrů i trochu jinak vyprofilovaných twist off či pry off, vyrábí společnost i uzávěry Oxycap®. Tyto uzávěry absorbují jak kyslík, který se uvolňuje v procesu plnění, tak po celou dobu výrobního cyklu láhve působí i preventivně jako oxidační bariéra proti vniknutí kyslíku.
Korunkové uzávěry jsou populární i na asijských trzích. K významným dodavatelům plechového sortimentu včetně korunkových uzávěrů patří např. indické společnosti Manaksia Limited a SB Crown Caps. Mezi leadery v této oblasti patří i AMD Industries Ltd. Tato společnost vyrábí ročně až 5,7 bilionu korunkových uzávěrů. Většina produkce je vícebarevně potištěna.

Korunkové uzávěry mezi sběrateli
Korunkové uzávěry patří spolu s plechovkami, obaly na čokoládu či etiketami na sýry ke sběratelským „obalá
řským“ artefaktům. Pokud si v kterémkoli internetovém vyhledavači zadáme heslo korunkový uzávěr, získáme stovky i tisíce odkazů na sběratele, burzy, výměnné akce apod. Korunkové uzávěry patří mezi ceněné sbírky; důvodů je hned několik. Češi jsou národem sběratelů a stoletá historie se dá lépe zmapovat než historie mnohem delší. Korunkové uzávěry bývají navíc i často součástí tzv. pivních sbírek, tedy sbírek, kde nechybí plechovky, pivní tácky apod. Většina korunkových uzávěrů je díky potisku velmi dobře rozpoznatelná. Ke sbírání (byť v tomto případě pouze dočasnému) přispívají i různé marketingové akce, ve kterých spotřebitel sbírá uzávěry kvůli dotištěnému výhernímu kódu na vložce na vnitřní straně uzávěru.
Na rozdíl od některých jiných artefaktů se s korunkovými uzávěry při různých výměnných akcích dá velice snadno manipulovat bez poškození. To ostatně platí i při transportu z výroby korunkových uzávěrů k plnicí lince výrobce nápoje. Korunkové uzávěry se transportují buď v kovových gitter boxech (klecové palety s PE vložkou, pozinkovaný zásobník má často konický výsyp s uzávěrem), v oktabínech z vlnité lepenky či v lepenkových krabicích. Obvyklé množství je pro G boxy a oktabíny 350 000 ks, do krabic se uzávěry plní obvykle pouze po 10 000 kusech.

Jana Žižková

Box 1:
Trocha historie
Korunkový uzávěr (Crown Cork) byl patentován v roce 1892 vynálezcem Williamem Painterem z Baltimoru. Výroba korunkových uzávěrů nahradila především u pivních láhví finančně i technologicky náročnější třmenový uzávěr (patentovaný Karlem Hutterem v USA). Zpočátku se na lem uzávěru používalo 24 vroubků, a protože sudý počet se často deformoval, přešlo se později k dnes již standardním 21 zoubkům.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]

Revoluce v obalech: Jak nová pravidla EU promění nakupování

„Do roku 2030 se rozloučíme s jednorázovými plasty. Je to nevyhnutelné a správné rozhodnutí pro naši budoucnost,“ říká Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging pro Česko a Slovensko, o přelomovém nařízení PPWR. Představte si svět bez zbytečných plastových obalů. Evropská unie přichází s revoluční změnou v podobě nařízení PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), […]

Veletrh robotických příležitostí se koná již v květnu. K vidění bude 30 robotických aplikací

Společnost FANUC založila v roce 2022 tradici vlastní akce formou veletrhu s příznačným názvem Veletrh robotických příležitostí, na které se formou přednášek a expozic s praktickými ukázkami robotů a robotických technologií prezentovala nejen FANUC jako hostitelská firma, ale také její partneři a systémoví integrátoři. Třídenní akce se také letos koná tradičně na konci května v […]

Konference Automatizace v potravinářství ukáže cesty k vyšší efektivitě nebo úsporám energií

Odborníci na výrobu potravin a nápojů se již brzy sejdou na konferenci Automatizace v potravinářství, kterou přivítá 3. až 4. dubna areál Plzeňského Prazdroje. Hlavním tématem bude digitalizace, která v tomto oboru nabývá rychle na významu a řečníci budou hovořit o možnostech zvýšení efektivity výroby nebo úspor energií, které práce s daty nabízí. Úvodním řečníkem bude Lukáš Kovanda, […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required