říká ředitel společnosti Rexam Beverage Can Czech Republic
Rexam patří mezi největší světové výrobce spotřebitelských obalů z kovu a plastů. Pokrývá nejen oblast nápojového průmyslu, ale také potravin, kosmetiky a zdravotní péče. V České republice má společnost výrobní závod v Dýšině u Ejpovic, kde se v roce 2010 začala jako první v České republice vyrábět hliníková lahev Fusion. O této novince jsme hovořili s ředitelem Radomilem Mádrem.
Svět balení: Společnost Rexam je dnes největší evropský producent nápojových plechovek. Jaká je výrobní kapacita ejpovického závodu a co všechno patří do výrobního sortimentu?
Radomil Mádr: Od 1. října 2001, kdy byl výrobní závod na výrobu plechovek v Dýšině odkoupen společností Rexam Beverage Can, se mnoho změnilo. Původní linka byla postavena pro výrobu 300 milionů třetinkových plechovek ročně. Po majetkovém vstupu Rexamu se objem výroby zvyšoval. Rozšířil se i sortiment. Kromě standardního objemu 0,25 l, 0,33 l a 0,50 l se vyrábějí i štíhlé plechovky Sleek o objemu 473, 500 a 591 ml. Roční výroba dnes činí 550 milionů kusů, za měsíc se zpracuje 625 tun hliníku.
Váha současných plechovek se pohybuje mezi 8–13 gramy podle velikosti nádoby. Jsou vyráběny ze stejného materiálu – hliníkového svitku o tloušťce 0,245–0,290 mm.
Velikost 0,25 l je určena zejména pro energetické nápoje a soft drinky, 0,5 l především na pivo, objem 0,33 l dodáváme výrobcům soft drinků i pivovarům. Plechovky dnes v Dýšině vyrábí 90 zaměstnanců. Víčka dovážíme z našich sesterských společností z Německa a Francie. Zákazníkovi je pak dodáváme spolu s plechovkou.
V loňském roce jsme rozšířili naše výrobní portfolio o novou lahev.
SB: Proč kromě plechovek ještě hliníková lahev? Čím se liší a v čem je lepší?
R. M.: Fusion lahev je pro nás skutečně symbolem inovace a přináší velké možnosti. Využívá všech výhod plechovky ve smyslu lehkosti, nerozbitnosti, snadné manipulace, skladování, chlazení, 100% recyklovatelnosti, a přináší zásadní výhodu v opětovné uzavíratelnosti obalu. Přináší výhody nejen koncovým zákazníkům, ale i producentům nápojů zejména v prezentaci značky, možnosti potisku či posílení značky výrobce nebo místa prodeje.
SB: Co je vlastně Fusion? Je podobná plechovce, ale není to plechovka. Vyrábí se jako plechovka?
R. M.: Částečně ano, ale velice brzy jsme zjistili, že použitím jiných materiálů se výrazným způsobem mění výrobní proces a nelze použít všechny zkušenosti ze standardní výroby plechovek. A je tu samozřejmě i vlastní proces formování hrdla a závitu.
SB: Bude Fusion sloužit stejnému účelu jako plechovka, bude mít stejné zákazníky a spotřebitele?
R. M.: Jsme si jisti, že Fusion absorbuje výhody plechovky i lahve a přináší nové možnosti. Fusion není plechovka, ale vlastně ani lahev, Fusion je prostě Fusion.
V současné době jsme schopni nabídnout Fusion ve dvou velikostech 25 cl a 33 cl s rovnou stěnou a se třemi druhy uzávěrů, nicméně do budoucna plánujeme vyrábět i tvarovanou verzi.
V druhé polovině minulého roku se první Fusion lahve dostaly na trh, shodou okolností nikoliv v Evropě, ale v Austrálii.
Reakce trhu byly velice pozitivní a label BOCA LUPA se stal naším nejžádanějším produktem. Rexam dále získal ocenění German Packaging Award za 25cl verzi BeaQ a Beverage Innovation Award 2011 za produkt OCO’O.
Spektrum našich zákazníků je opravdu různorodé a zahrnuje takové značky jako Heineken, ale i značky typu ROK, Bellini a Bofferding.
Při naší návštěvě jsme absolvovali i prohlídku výrobní haly. Podrobnosti o výrobě lahve Fusion přinese první číslo SB 2012.
Ladislava Caisová
Box 1:
Ing. Radomil Mádr
je absolventem Západočeské univerzity v Plzni, fakulty aplikovaných věd.
Od roku 1998 pracoval jako finanční ředitel a od roku 2004 je ředitelem společnosti Rexam Beverage Can Czech Republic, s. r. o., vyrábějící nápojové plechovky.