
Ve dnech 25. – 27. 9. 2007 se ve veletržním centru Nürnberg Messe v Norimberku
konalo již tradiční trio veletrhů zaměřených na výrobu obalů a technologie balení – FachPack, Původně regionální FachPack se ve spojení s veletrhy PrintPack a LogIntern zařadil se mezi významné evropské specializované obalové veletrhy.
FachPack – stroje i poradenství
Největší plochu zaujal největší a nejstarší (28letá tradice) z tria veletrhů – FachPack. Kromě haly 4A a části haly 7 byl prezentován na všech ostatních místech výstavní plochy. Veletrh byl zaměřen na obalové prostředky a materiály i pomocné obalové prostředky (uzavírání, fixace, etikety apod.). Nechybělo zastoupení výrobců balicích a označovacích strojů. Prezentovaly se i nejrůznější typy kontrolních a zkušebních zařízení či paletovací techniky. K vidění byla klasika i inovace v oblasti recyklace obalových materiálů. Novinkou již několik let nejsou ani firmy poskytující poradenství a služby v oboru obalové techniky a označování.
Obal roku, PackVision i Robotika
V hale číslo 6 se návštěvníci mohli setkat s vítěznými exponáty německé národní ceny Obal roku, která byla udělována letos již potřicáté. Mezi 48 nominovanými exponáty nechyběly obaly vyznačující se originalitou, emotivní hodnotou, ekologičností i ergonomií, ale ani zajímavé kuriozity nebyly výjimkou. V této hale, podobně jako na pařížském veletrhu Emballage, nechyběla sekce PackVision, tentokrát již 2007. Návštěvník mohl setkat i s expozicí Německého muzea obalů.
O norimberské podzimní veletrhy mají tradičně zájem výrobci obalů z papíru a lepenek. Především pro ně byla připravena akce Forum Wellpappe. Velmi zaujala i speciální přehlídka Robotika, tvorba sortimentu a automatizace balení, která se věnovala trendům v automatizaci balení. V hale číslo 3 nechyběla komplexní balicí linka s plně automatizovaným přísunem výrobků, balením do primárních a sekundárních obalů s následnou paletizací s konečným přepravním balením. V lince byl integrován i příslušný etiketovací systém.
Expandující LogIntern 2007
LogIntern je z trojice veletrhů nejmladší a právě u něho je zaznamenán největší vzestup. Poprvé se ho v roce 2003 zúčastnilo 80 vystavovatelů, letos jich bylo již 142 a dokázali zaplnit celou halu 4A a částečně i přilehlou halu 4. Hala 4A byla vybrána symbolicky – je to nejnovější hala v rámci NürnbergMesse s denním světlem.
Ve skutečnosti však bylo vystavovatelů ještě mnohem více než uvedených 142. Pořadatelé napočítali v rámci FachPack přibližně 300 firem, které prezentovaly nabídku tematicky identickou s náplní veletrhu LogIntern. Tento veletrh je totiž zaměřen nejen na transport, dopravní systémy, nakládání a přepravu, ale i na skladovací, kompletovací, informační a řídicí systémy, včetně aplikačních softwarů, služeb a skladovacích pomůcek vnitropodnikové logistiky.
Přehlídka Packung und Transport v hale 4A byla zaměřena právě na procesy balení a transportu. Na tomto projektu se podílelo přes 30 renomovaných firem, které zde názorně předvedly propojení mezi materiálovým tokem a informačními systémy na příkladu pěti pracovních stanic, které simulovaly průmyslovou realitu. V rámci této odborné show nechybělo promítání filmů, přednášky ani diskusní fórum.
PrintPack 2007 – bezpečnostní etikety i inteligentní obaly
Veletrh, který vznikl v roce 2001, zůstává nejmenším ze tří obalových výstav. Z celkové plochy zabíral jen část haly 7, přesto byl pro návštěvníky velmi atraktivní. Vystavovatelé zde prezentovali oblast předtisku, tisku, designu i dokončovacích operací. Zastoupeni byli výrobci tiskových forem, konstruktéři, designéři, grafici i výrobci potištěných obalů a etiket a s etiketami pochopitelně nezbytně související výrobci aplikátorů. Na NürnbergMesse se prezentovali ve větší míře výrobci bezpečnostních etiket. Nechyběly prezentace z oblasti finishingu – zušlechťování (zvláště laminace a metalizace), lakování či možnosti ražby. V hale č. 7 se konala speciální výstava veletrhu PrintPack zaměřená na téma Ochrana před padělky, zaměřená především na tzv. inteligentní obaly a etikety. Zaujala hlavně výrobce z řad automobilového a farmaceutického průmyslu, kde právě plagiáty mohou mít fatální následky.
Další zajímavosti, novinky i inovace z letošního FachPacku přinese prosincové číslo SB.
Jana Žižková
Box: Veletrhy v číslech
V porovnání s loňským rokem se na FachPacku 2007 zvýšil podíl čisté výstavní plochy téměř o 1000 m2 (ze 47 960 m2 na 48 600 m2, v hrubé ploše dokonce z 85 774 m2) na dnešních 90 000 m2). V letošním roce zaplnily tyto sdružené veletrhy 10 výstavních hal (haly 1–9 + 4A). Na výstavišti bylo 1326 vystavovatelů. Nejsilněji byly zastoupeny německé firmy (1072 vystavovatelů), ale i u zahraničních firem je patrný další meziroční nárůst – v roce 2006 tu bylo 18 % neněmeckých firem, letos jejich podíl vzrostl na 19 %. Celkem 254 prezentujících firem přijelo z dalších evropských států (Švýcarsko, Nizozemsko, Itálie, Rakousko, Francie, Belgie, ve výčtu nechyběla ani Česká republika). Veletrh navštívilo celkem zhruba 33 000 návštěvníků, z toho okolo 16 % zahraničních.