RFID etiketa, visaÄka, pÅ™Ãp. vstupenka je vždy potisknutelný produkt, který je vÃcevrstvý, pÅ™iÄemž jednou vrstvou je tenká, obvykle polyesterová podložka, na nÞ je umÃstÄ›na plochá anténa a k nà je vodivÄ› pÅ™ipojen miniaturnà Äip. Tato sestava je natolik tenká, že může tvoÅ™it samostatnou vrstvu, která je s původnà papÃrovou nebo plastovou etiketou spojena a jako celek pak aplikována na oznaÄovaný pÅ™edmÄ›t.
ÄŒip umožňuje ukládat, mÄ›nit, doplňovat a mazat informace, vÄetnÄ› umlÄenà takového Äipu tzv. pÅ™Ãkazem kill po splnÄ›nà funkce, pro kterou byl použit. Důvodem je ochrana proti zneužità údajů. ZákaznÃk, který si koupil zbožà oznaÄené etiketou RFID, nemusà mÃt obavy, že je dále jeho pohyb monitorován. To by bylo teoreticky možné napÅ™. pÅ™i použità obleku z ÄistÃrny, neboÅ¥ tam je možné v budoucnu použità RFID visaÄek oÄekávat. PÅ™i průchodu kolem snÃmaÄe v obchodÄ› s odÄ›vy by prodávajÃcà hned vÄ›dÄ›l, kdy, kam a kolikrát dával zákaznÃk odÄ›v Äistit, což by bylo nejen v rozporu se zákonem, ale obchodnÃk by informace mohl zneužÃvat ke svým cÃlům.
Etiketa do okamžiku elektronického znehodnocenà sloužà rovněž jako ochrana proti odcizenà zbožÃ. S jednoduchou formou takových ochranných tagů se setkáváme již dnes v prodejnách s obuvÃ. Po zaplacenà prodavaÄka boty nÄ›kolikrát jakoby „vymáchá“ v pÅ™ihrádce pultu, ÄÃmž zniÄà tag zalisovaný v podrážce boty a zákaznÃk může bez obav projÃt bránou z obchodu, aniž by aktivoval alarm.
ÄŒÃm je RFID technologie jedineÄná?
VýmÄ›na informacà mezi etiketou a ÄtecÃm zaÅ™ÃzenÃm probÃhá bezkontaktnÄ›, a to i bez pÅ™Ãmého optického kontaktu. To umožňuje oproti dnes známým etiketám s Äárovým kódem ÄÃst vÃce etiket najednou pÅ™i jedné operaci, pÅ™edmÄ›t nemusà být nutnÄ› nasmÄ›rován do Ätecà zóny snÃmaÄe, Ätenà probÃhá vyššà rychlostà a pÅ™eÄtená data jsou pÅ™i vyššÃch rychlostech zpracovávána. Etikety mohou nést vÄ›tšà poÄet informacà než etiketa s běžným Äárovým kódem. Do takové etikety lze zapsat údaje o originalitÄ› výrobku proti jeho padÄ›lánÃ, historii jeho vzniku, tj. datum plnÄ›nÃ, kontroly, kterými proÅ¡el, samozÅ™ejmostà je i doba trvanlivosti apod.
Tyto etikety jsou také zajiÅ¡tÄ›ny proti padÄ›lánÃ. Je nutno mÃt na zÅ™eteli, že nejde jen o údaje zanesené do etikety a tÃm do jejÃho Äipu, ale každý Äip má i své „osobnÓ identifikaÄnà nezamÄ›nitelné ÄÃslo.
Tag v několika podobách
Názvoslovà se zatÃm v oblasti RFID vyvÃjà a nenà nijak normalizované. Tagem se obecnÄ› rozumà Äip pÅ™ipojený k anténÄ›. Pokud je na nÄ›jakém nosiÄi, kterým v polygrafické oblasti bývá nejÄastÄ›ji nosiÄ polyesterový, pak nÄ›kteřà výrobci takový tag nazývajà jako vložku – inlay. Pokud je tato navÃc opatÅ™ena i lepidlem a je na silikonovém nosiÄi, jako bývajà etikety, bývá oznaÄována jako mokrá vložka neboli wet-inlay. NÄ›kdy bývá vložka vyrábÄ›na i s vrchnà papÃrovou vrstvou tak, že již sama ÄásteÄnÄ› nahrazuje etiketu, ale jejà rozmÄ›r se shoduje s rozmÄ›rem vlastnÃho PET tagu a pak takové spojenà nÄ›kteřà výrobci nazývajà jako papÃr-tag.
Tag obecnÄ› jako nosiÄ informacà bývá nÄ›kdy nazýván také jako transpondér.
Vložit obrázek Dscn0046.jpg s popiskem: Zleva: suchý inley, mokrý inley, papÃr tag
Anténa se leptá, tiskne, napařuje
Kovová anténa bývá na nosné podložce nanesená různými technologiemi. Nejstaršà a zároveň nejménÄ› ekonomickou technologià je odleptánà nežádoucà kovové vrstvy do požadovaného tvaru podobnÄ›, jako jsou vyrábÄ›ny ploÅ¡né spoje elektronických zaÅ™ÃzenÃ. Antény mohou být rovněž tisknuty vodivou barvou nebo kovová vrstva může být na nosiÄ napaÅ™ena. Anténa spojená s Äipem je natolik tenká, že jde o jakousi samostatnou etiketu. Ta je potom vložena pod etiketu klasickou s potiskem nebo bez nÄ›ho.
RFID etiketa je dvouvrstvá
RFID etiketa je v podstatÄ› dvouvrstvá etiketa, z nÞ vrchnà Äást je potiskovatelná a spodnà Äást je tag. Obojà je na spoleÄném silikonovém nosiÄi tak, jako u běžných etiket. Na prvnà pohled laik nic zvláštnÃho neobjevÃ. Operace vkládánà se provádà na speciálnÃm stroji, který pÅ™ipravenou grafickou etiketu sejme ze silikonového nosiÄe, vložà na nÄ›j z jiného silikonového nosiÄe s požadovanou rozteÄà vhodný tag a ten následnÄ› pÅ™ekryje sejmutou etiketou, ÄÃmž vznikne dvouvrstvé, opÄ›t samolepicà spojenà dvou vrstev jedné etikety. Podle typu zvolené technologie a k tomu vhodného vkládacÃho stroje mohou být samolepicà etikety vyrábÄ›ny z tagů suchých nebo mokrých. Takto vyrobené etiketÄ› se Å™Ãká Äasto smart label – „chytrá etiketa“. Jejà tag bývá vždy menšà než vlastnà etiketa.
Od etiket přes vstupenky k tiskopisům
Etikety tvořà jeden z relativnÄ› velkých segmentů. NÄ›kdy mezi nÄ› poÄÃtáme i etikety nelepÃcÃ, což jsou různé visaÄky – napÅ™. na odÄ›vech. RFID tagy byly již také použity ve vstupenkách, napÅ™. pÅ™i Mistrovstvà svÄ›ta ve fotbale v roce 2006. Tiskopisy RFID lze v podstatÄ› považovat za samolepicà etiketu, neboÅ¥ vyjÃmatelná Äást tiskopisu je etiketa a s tiskopisem má spoleÄné grafické zpracovánà a spoleÄné identifikaÄnà údaje, jako napÅ™. ÄÃslo tiskopisu, název a logo firmy apod. Tiskopis pak nese doprovodné tiÅ¡tÄ›né údaje, které mohou být ÄásteÄnÄ› vytiÅ¡tÄ›né na etiketÄ›, ale pÅ™edevÅ¡Ãm zakódované v RFID tagu, neboÅ¥ ten právÄ› umožňuje zanesenà vÄ›tÅ¡Ãho poÄtu údajů než plocha etikety urÄená k potisku.
V souvislosti s RFID etiketami se mnozà domnÃvajÃ, že takové etikety se již objevujà na nÄ›kterých dražšÃch výrobcÃch, napÅ™. u spotÅ™ebnà elektroniky. Vypadajà sice podobnÄ› jako HF etikety, ale jde o tzv. EAS (electronic article surveillance). To jsou pouze bezpeÄnostnÃ, tzv. „jednobitové“ tagy – etikety sloužÃcà k zamezenà odcizenà zbožÃ. Tato etiketa obsahuje jednoduchý rezonanÄnà obvod, který se pÅ™i průchodu kontrolnÃm rámem aktivuje. Etiketa nemá vlastnà Äip, pomocà nÄ›hož s uživatelem aktivnÄ› komunikuje a pÅ™edává mu v sobÄ› zanesené informace. (Pozor, výraz „aktivnÄ› komunikuje“ nezaměňujme s pojmem aktivnà tagy – s vlastnÃm zdrojem napájenÃ!). Princip je stejný jako u zmÃnÄ›né ochrany obuvi.
Masivnà nasazenà vyžaduje jednoduchost
V oblasti etiket se vývojem do dneÅ¡nÃho dne vyprofilovaly dva základnà pasivnà systémy liÅ¡Ãcà se pÅ™enosovou frekvencÃ. Systém HF pracujÃcà na pÅ™enosové frekvenci 13,56 MHz, využÃvajÃcà indukÄnà vazby, a UHF systémy pracujÃcà na frekvenci 868 MHz. ProÄ jde o systémy pasivnÃ?
Aktivnà systémy majà do tagu zabudovanou vlastnà baterii, ÄÃmž umožňujà komunikaci na mnohem vÄ›tšà vzdálenosti než systémy pasivnà – tedy bez vlastnÃho zdroje. Aktivnà tagy jsou proto i dražšà a v oblasti etiket je jejich využità nereálné. Nenà tÃm vÅ¡ak nic upÅ™eno jejich jedineÄnosti a možnosti využità ve speciálnÃch aplikacÃch. PÅ™Ãkladem může být oznaÄovánà lodnÃch a pÅ™epravnÃch kontejnerů. Jejich konstrukce vÅ¡ak nebývá ve tvaru etikety.
Dále existujà tzv. semipasivnà tagy. Jsou malé, lehké a obyÄejnÄ› použÃvajà baterii k napájenà elektronické logiky. PotÅ™ebujà vÅ¡ak signál ÄteÄky, aby vyslaly data. Majà tak podstatnÄ› delšà životnost bateriÃ, ale na druhou stranu disponujà kratÅ¡Ãm dosahem ÄtenÃ. V oblasti etiket a jim podobných pr
oduktů opět nemajà podstatný význam.
Masovému nasazenà je vÅ¡ak podmÃnÄ›no jednoduchostà a s tÃm spojenou nÃzkou cenou. A to umožňujà pouze a právÄ› pasivnà systémy. VyužÃvajà totiž ke komunikaci energii, která je obsažena v kondenzátoru rezonanÄnÃho obvodu vybuzeného elektromagnetickou vlnou komunikaÄnÃho zaÅ™ÃzenÃ.
Globalizovaný svÄ›t potÅ™ebuje multifunkÄnà tagy
Jak je již na zemÄ›kouli zvykem, obvykle se v podstatÄ› tytéž produkty lišà podle kontinentu svého vzniku nebo použÃvánÃ. Můžeme tedy rozliÅ¡ovat etikety pro americký a evropský trh. ZatÃmco v Americe se pro aplikace UHF použÃvá frekvence 902 – 928 MHz, v EvropÄ› je standardizován rozsah frekvencà 865 – 869 MHz. Rovněž výkon komunikaÄnÃho zaÅ™Ãzenà je na obou kontinentech rozdÃlný. V Americe je povoleno použÃvat výkonu 4 W, což umožňuje ÄÃst UHF tagy GEN 2 na vzdálenost zhruba 9 m rychlostà kolem 1200 tagů za sekundu, zatÃmco v EvropÄ› je toto omezenà výkonu nastaveno na 0,5 W, ÄÃmž je souÄasnÄ› omezena Ätecà vzdálenost na pÅ™ibližnÄ› 3 m pÅ™i snÞené Ätecà rychlosti maximálnÄ› 600 tagů za sekundu.
V Japonsku je standardizováno pásmo 950 – 956 MHz. AvÅ¡ak jedinou zemÃ, která jeÅ¡tÄ› nestanovila frekvenci, je ÄŒÃna. Tam podle poslednÃch informacà stále probÃhá schvalovacà proces, a proto použÃvá doÄasné, zatÃm neschválené pásmo 917 – 922 MHz. Hongkong jako samostatná oblast ÄŒÃny použÃvá frekvence 865 – 868 MHz a 920 – 925 MHz. A Tchaj-wan využÃvá pásmo 922 – 928 MHz.
NÄ›kteřà výrobci již vyrábÄ›jà etiketové tagy, které zvládajà komunikovat na frekvenÄnÃm rozsahu 865 – 928 MHz, tzn. že mohou být použity stejnÄ› dobÅ™e v Americe jako v EvropÄ› a nedocházà tÃm k omezovacÃm faktorům pÅ™i výmÄ›nÄ› zbožà mezi kontinenty. Snaha je vytvoÅ™it tagy zcela multifunkÄnÃ, které by byly Äitelné kdekoliv na svÄ›tÄ›. To je důležité v globálnÃm svÄ›tÄ› a prostÅ™edà tržnà ekonomiky s globálnÃm obchodovánÃm. ObecnÄ› se pro RFID použÃvajà i jiné frekvence, a to napÅ™. 127 kHz a 2,4 GHz.
Obrázek –vyměnit za Tabulka
Pro oběh zbožà jen UHF GEN 2
Dále se budeme zabývat pouze frekvencemi HF a UHF masovÄ› využitelnými ve spojenà s polygrafickými výrobky. V obÄ›hu zbožà se prognostici shodujà na využità systémů UHF GEN 2 jako zatÃm jediného optimálnÃho Å™eÅ¡enÃ, které dÃky své jednoduchosti a využitelnosti umožnà i rychlé rozÅ¡ÃÅ™enà a tÃm rychlý pokles ceny. Již dnes jsou tyto tagy levnÄ›jÅ¡Ã. Tam, kde konÄà cenová nabÃdka tagů UHF, zaÄÃná obvykle cenová nabÃdka tagů HF. Jejich využità v obÄ›hu zbožà se neoÄekává, ale urÄitÄ› budou mÃt nezastupitelný význam v jiných oblastech. Již dnes se použÃvajà jako výrobnà štÃtky, do nichž se průběžnÄ› zapisujà jednotlivé výrobnà operace. Z tohoto důvodu mÃvajà i vÄ›tšà kapacitu pamÄ›ti, a tudÞ jsou i logicky dražšÃ. Kapacita pamÄ›ti bývá standardnÄ› 1024 bitů, zatÃmco UHF GEN 2 má jen 96 bitů. HF etikety zcela urÄitÄ› posloužà k inventarizaci majetku, tagy HF budou implementovány do vstupenek (viz zmÃnÄ›né Mistrovstvà svÄ›ta ve fotbale 2006), jÃzdenek, letenek apod., kde použità etiket UHF i pÅ™es oÄekávanou nižšà cenu nebude optimálnÄ› použitelné. V oblasti inventarizace zaujÃmá zajÃmavý segment knihovnictvÃ.
ZatÃmco UHF systémy se podle kontinentu odliÅ¡ujÃ, HF na frekvenci 13,56 MHz lze považovat již za mezinárodnà a je popsán normou ISO 15693.
U frekvence HF se využÃvajà indukÄnà metody. ÄŒip napájà energie indukovaná do antény z elektromagnetického pole vytvoÅ™eného pevnou anténou vysÃlaÄe komunikaÄnÃho zaÅ™ÃzenÃ. ÄŒip pak tuto energii využÃvá k odeslánà odpovÄ›di, a to opÄ›t elektromagnetickou cestou. Jde v podstatÄ› o malý vysÃlaÄ napájený energià z kondenzátoru rezonanÄnÃho obvodu, který ji dostal od pÅ™Ãchozà elektromagnetické vlny.
Vložit schéma.jpg – induktivnà vazba
PÅ™enos energie a dat se opÃrá o blÃzkou indukÄnà vazbu. Vzhledem k nÃzkým rádiovým komunikaÄnÃm výkonům a krátkému dosahu nevznikajà problémy s ruÅ¡enÃm v rádiových pásmech a nejsou nutná speciálnà povolenÃ.
Komunikace UHF GEN 2 probÃhá na zcela odliÅ¡ném principu, který využÃvá odrazové metody. PÅ™i nà se tag nabije podobnÄ› jako u metody indukÄnÃ, tuto energii vÅ¡ak nevyužÃvá k odeslánà odpovÄ›di, ale mÄ›nà urÄitý parametr antény, ÄÃmž je ovlivnÄ›na podoba odráženého signálu. V rozdÃlu signálu vyslaného a odraženého je zakódována informace tagu.
JednoduÅ¡e si to můžeme pÅ™edstavit jako u pasivnÃho odrážeÄe dopravnÃch letadel, kdy se nám v odrazu radarové vlny vracejà zpÄ›t údaje o letu sledovaného letadla.
UHF tagy se v uplynulých letech rozdÄ›lovaly do různých skupin oznaÄovaných jako tÅ™Ãda 0, 0+ a 1 a byly oznaÄovány jako generace 1 (Gen 1), generace 2 (Gen 2) a meziproduktem byl tag s Äipem Philips U-Code 1.19. PÅ™enosový protokol uvedených systémů se lišà a nenà pÅ™edmÄ›tem tohoto textu. Od roku 2007 je za standard považován GEN 2 Class (tÅ™Ãda) 1
liÅ¡Ãcà se pouze pÅ™enosovou frekvencà podle pravidel pÅ™ÃsluÅ¡ného kontinentu. Cesty k dosaženà jednotného celosvÄ›tového standardu byly rozdÃlné, jak ukazuje pÅ™ehled vývoje od roku 2005.
EVROPA AMERIKA
rok 2005 Gen1 / Class 1; U-Code 1.19; zaÄÃná Gen 2 x Gen 1 / Class 0+ nebo Class 1
rok 2006 U-Code 1.19; Gen 2 x Gen 1/Class 1; Gen 2
rok 2007 Gen 2 x Gen 2
Obaly i jejich obsah ztěžujà komunikaci
Bezkontaktnà komunikace nenà bezproblémová. Neúprosné fyzikálnà zákony kladou pÅ™ekážky. Kovové pÅ™edmÄ›ty odrážejà nebo blokujà rádiové vlny a kapaliny je pohlcujÃ. NapÅ™Ãklad saponát v kanystru, na jehož povrchu je etiketa nalepená, dokáže komunikaÄnà vzdálenost snÞit z pÅ™ibližnÄ› třà metrů u prázdného kanystru na asi 0,5 m u kanystru naplnÄ›ného. Pokud etiketu podložÃme napÅ™. 2 mm podložkou, zvýšà se komunikaÄnà vzdálenost u téže náplnÄ› na zhruba 1 – 1,5 m. Výrobci tagů proto neustále vyvÃjejà nové tvary antén, kterými by dokázali maximálnÄ› potlaÄit negativnà úÄinky pÅ™edmÄ›tů, na nichž bude etiketa aplikována.
GEN 2 jako standard
Gen 2 je tedy standardem, který vznikl na základÄ› poznatků pÅ™edchozÃho vývoje. Pracuje na principu odrazové metody, má k dispozici 96 bitů na zápis a Ätenà a je možné jej dalÅ¡Ãm pÅ™Ãkazem, tzv. kill pÅ™Ãkazem, deaktivovat, aby se zabránilo možnému zneužitÃ, k nÄ›muž by mohlo teoreticky dojÃt po prodeji zbožÃ.
Jako vývojový meziprodukt byl a dosud dosluhuje tag s Äipem Philips U-Code 1.19, který mÄ›l k dispozici kromÄ› zmÃnÄ›ných 96 bitů navÃc 256 bitů pro dodateÄný zápis a Ätenà (R/W). To se jevà již jako zbyteÄné a nároky na vyššà kapacitu pamÄ›ti zvyÅ¡ujà cenu, což jde opÄ›t proti zájmu masového rozÅ¡ÃÅ™enÃ. Tag U 1.19 rovněž pracuje na principu odrazové metody. V EvropÄ› jej použÃvá obchodnà spoleÄnost Metro a dosud jsou zpracovávány jeho zásoby do doby, než bude nahrazen tagem GEN 2 a uživatelé k tomu upravà komunikaÄnà prostÅ™edÃ.
V průbÄ›hu rádiové komunikace docházà i k ruÅ¡enÃ, která jsou známá z radiotechniky – vlivy, jako jsou napÅ™. stojaté vlny, nežádoucà odrazy vlivem tvaru prostÅ™edà apod. NavÃc pÅ™i souÄasném „ozářenÓ vÃce tagů jednou elektromagnetickou vlnou odpovÄ›dà tagy najednou – a jak se v tom má pÅ™ijÃmaÄ vyznat? Tagy musà být vybaveny tzv. antikoliznà ochranou, což je jeho kvalitativnà parametr, který urÄuje, do jaké mÃ
ry je možné ÄÃst jich v jeden okamžik vÃce najednou.
U etiket HF je komunikace založena na magnetické složce elektromagnetické vlny a jde o indukÄnà vazbu blÃzkého pole. U etiket UHF docházà ke komunikaci v poli vzdáleném, ale pÅ™i zápisu v termotransferové tiskárnÄ› se etiketa okolo snÃmaÄů pohybuje v bezprostÅ™ednà vzdálenosti, a proto i zde musà tag splňovat urÄité požadavky na komunikaci v poli blÃzkém.
EPC kód by měl sloužit v dodavatelském řetězci
Dosud jsme znali pojem UPC neboli Universal Product Code (univerzálnà kód výrobků), který je použÃván k identifikaci výrobku pomocà optického Ätenà Äárového kódu. Tato technologie existuje již pÅ™ibližnÄ› tÅ™icet let. EPC neboli Electronic Product Code (elektronický kód výrobků) je dalšà generacà automatické identifikace výrobků. Jaké jsou tedy rozdÃly mezi UPC a EPC?
ZatÃmco UPC sloužà pouze k identifikaci obecné kategorie produktu, napÅ™Ãklad pÅ™eÄtenÃm ruÄnÃm skenerem, použÃvá EPC unikátnà sériové ÄÃslo k identifikaci jednotlivých kusů výrobku.
Kód EPC má tvar složeného alfanumerického kódu, z nÄ›hož každá Äást má logicky svůj význam stejnÄ› tak, jako tomu je u UPC.
Vložit nový obrázek kod 2- výměna!
Čárový kód umÃstÄ›ný na povrchu krabice vÅ¡ak obsahuje pouze informace o množstvà a typu položek uvnitÅ™ obalu, zatÃmco RFID etiketa obsahuje mnohem vÃce informacÃ:
• poÄet položek uvnitÅ™ obalu
• destinace – mÃsto urÄenÃ
• podmÃnky skladovánà a pÅ™epravy
• ÄÃslo výrobnà série
• spotřebnà lhůtu
Budoucnost RFID zaÄÃná u palet a vstupnÃch bran
Obory uplatnÄ›nà obou druhů etiket, tj. HF a UHF, byly již výše zmÃnÄ›ny. UHF GEN 2 je urÄen pro obÄ›h zbožà tak, aby v budoucnu nahradil a svou vyššà užitnou hodnotou pÅ™ekonal dnes užÃvaný Äárový kód.
Vzhledem k dosavadnÃm cenám lze postupné zavádÄ›nà etiket oÄekávat nejpravdÄ›podobnÄ›ji asi následovnÄ›. Nejprve budou vybaveny velkosklady a obchodnà řetÄ›zce na svých vstupech ÄtecÃmi bránami, které budou snÃmat informace na procházejÃcÃch paletách. NáslednÄ› pak urÄitÄ› budou RFID aplikovány na krabice a až nÄ›kdy pozdÄ›ji na jednotlivé kusy zbožÃ.
I zde lze logicky oÄekávat postup od znaÄenà drahých druhů smÄ›rem k levnÄ›jÅ¡Ãm. Asi se Å¡tÃtku RFID doÄká dÅ™Ãve irská whiskey než jableÄný sirup, pÅ™ÃpadnÄ› speciálnà drahý lék na lékaÅ™ský pÅ™edpis než acylpyrin.
DomnÃvat se nebo žÃt v iluzi, že jakýsi nový systém je naprosto univerzálnÃ, bezchybný, a tudÞ zcela ihned vytlaÄà Äárové kódy a my uživatelé se již v blÃzké budoucnosti nebudeme muset obtěžovat vykládánÃm zbožà na pásové dopravnÃky u pokladen supermarketů, by bylo naivnà i pÅ™esto, že stále mluvÃme o technologii budoucnosti. Čárový kód bude mÃt stále svou funkci, proto jsou etikety uzpůsobeny k potisku, a to nejÄastÄ›ji termotransferovou tiskárnou. Etikety s grafickou úpravou lze oÄekávat až v souvislosti s oznaÄovánÃm individuálnÃho zbožÃ. DÅ™ÃvÄ›jšà nástup grafických etiket je možný s barevným tiskem loga uživatele.
Ano Äi ne pro RFID
Výhody RFID obecnÄ› (nejde vždy o spojenà s etiketou – tag může mÃt i jiné konstrukÄnà formy):
– nenà nutná pÅ™Ãmá viditelnost
– zlepÅ¡enà řÃzenà toku produktů
– vyššà stupeň automatizace
– vyššà rychlost poÅ™Ãzenà a zpracovánà informacÃ
– možnost souÄasného snÃmánÃ
– odolnost tagu proti vnÄ›jÅ¡Ãm vlivům
– možnost doplňovánà údajů, pÅ™Ãp. pÅ™eznaÄenà produktu
Technologie RFID si neklade za cÃl plnÄ› nahradit a zcela vytlaÄit Äárové kódy, ale spÃÅ¡e je doplnit o dalšà možnosti. Proto je mnoho aplikacà spojeno právÄ› s etiketou, visaÄkou apod., která bude mÃt vždy svou tiÅ¡tÄ›nou podobu, aÅ¥ jen informaÄnà pomocà termotransferového dotisku nebo následnÄ› i grafickou s kombinacà s dotiskovými technologiemi. (Termotransfer, Ink-jet apod.)
Shrnutà výhod užità RFID v jednotlivých oborech:
Logistika
– zrychlenà procesu pÅ™Ãjmu, výdeje, pÅ™esunu a inventarizace produktu
– odstranÄ›nà chyb obsluhy a zpÅ™esnÄ›nà celé evidence produktů
– minimalizace nákladů spojených se znaÄenÃm produktů
– opakovaný zápis údajů zbožà do Äipu bÄ›hem celého logistického pohybu
– pÅ™esná evidence spotÅ™ebitelských jednotek, kartonů a palet
– velká odolnost RFID Äipů (vlhkost, teplota atd.)
– rychlé naÄtenà údajů – nenà nutná pÅ™Ãmá viditelnost oznaÄených jednotek
Výroba
– pÅ™esné Å™Ãzenà toku materiálu ve výrobÄ› (snÞenà zásob)
– dohled na správnou kompletaci celku
– zpÄ›tná dohledatelnost až na úroveň jednotlivých materiálů
– okamžitá informace o stavu výroby
– možnost zápisu informacà do Äipu bÄ›hem výroby
– sledovánà využità a Äinnostà na pracoviÅ¡ti
– možnost umÃstit Äip natrvalo do výrobku a informace poté využÃt v distribuci
Evidence majetku
– snÞenà chybovosti pÅ™i evidenci a inventarizaci majetku
– výrazné zrychlenà procesu inventarizace majetku
– možnost zápisu vÃce dat do Äipu na majetku, napÅ™. uloženà poslednà inventarizace
– finanÄnà úspory v nákladech na obsluhu pÅ™i inventarizaci
Farmacie
– evidence léků
– originalita léků
– evidence vzorků v laboratoÅ™Ãch
– evidence preparátů – banky organických látek (krev, orgány atd.)
– evidence pacientů a zápis procedur
Pavel Jirák
technický Å™editel, Martin Peroutka, polygrafická a papÃrenská výroba