logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 5/2007 HLAVNÍ TÉMA – Označování, identifikace, vysledovatelnost:RFID–identifikace pro pokročilé

1. září 2007
Nezařazené 0
718
SB 5/2007 HLAVNÍ TÉMA – Označování, identifikace, vysledovatelnost:RFID–identifikace pro pokročilé

RFID etiketa, visaÄka, příp. vstupenka je vždy potisknutelný produkt, který je vícevrstvý, pÅ™iÄemž jednou vrstvou je tenká, obvykle polyesterová podložka, na níž je umístÄ›na plochá anténa a k ní je vodivÄ› pÅ™ipojen miniaturní Äip. Tato sestava je natolik tenká, že může tvoÅ™it samostatnou vrstvu, která je s původní papírovou nebo plastovou etiketou spojena a jako celek pak aplikována na oznaÄovaný pÅ™edmÄ›t.

ÄŒip umožňuje ukládat, mÄ›nit, doplňovat a mazat informace, vÄetnÄ› umlÄení takového Äipu tzv. příkazem kill po splnÄ›ní funkce, pro kterou byl použit. Důvodem je ochrana proti zneužití údajů. Zákazník, který si koupil zboží oznaÄené etiketou RFID, nemusí mít obavy, že je dále jeho pohyb monitorován. To by bylo teoreticky možné napÅ™. pÅ™i použití obleku z Äistírny, neboÅ¥ tam je možné v budoucnu použití RFID visaÄek oÄekávat. PÅ™i průchodu kolem snímaÄe v obchodÄ› s odÄ›vy by prodávající hned vÄ›dÄ›l, kdy, kam a kolikrát dával zákazník odÄ›v Äistit, což by bylo nejen v rozporu se zákonem, ale obchodník by informace mohl zneužívat ke svým cílům.
Etiketa do okamžiku elektronického znehodnocení slouží rovněž jako ochrana proti odcizení zboží. S jednoduchou formou takových ochranných tagů se setkáváme již dnes v prodejnách s obuví. Po zaplacení prodavaÄka boty nÄ›kolikrát jakoby „vymáchá“ v pÅ™ihrádce pultu, Äímž zniÄí tag zalisovaný v podrážce boty a zákazník může bez obav projít bránou z obchodu, aniž by aktivoval alarm.

Čím je RFID technologie jedineÄná?
VýmÄ›na informací mezi etiketou a Ätecím zařízením probíhá bezkontaktnÄ›, a to i bez přímého optického kontaktu. To umožňuje oproti dnes známým etiketám s Äárovým kódem Äíst více etiket najednou pÅ™i jedné operaci, pÅ™edmÄ›t nemusí být nutnÄ› nasmÄ›rován do Ätecí zóny snímaÄe, Ätení probíhá vyšší rychlostí a pÅ™eÄtená data jsou pÅ™i vyšších rychlostech zpracovávána. Etikety mohou nést vÄ›tší poÄet informací než etiketa s běžným Äárovým kódem. Do takové etikety lze zapsat údaje o originalitÄ› výrobku proti jeho padÄ›lání, historii jeho vzniku, tj. datum plnÄ›ní, kontroly, kterými proÅ¡el, samozÅ™ejmostí je i doba trvanlivosti apod.
Tyto etikety jsou také zajiÅ¡tÄ›ny proti padÄ›lání. Je nutno mít na zÅ™eteli, že nejde jen o údaje zanesené do etikety a tím do jejího Äipu, ale každý Äip má i své „osobní“ identifikaÄní nezamÄ›nitelné Äíslo.

Tag v několika podobách
Názvosloví se zatím v oblasti RFID vyvíjí a není nijak normalizované. Tagem se obecnÄ› rozumí Äip pÅ™ipojený k anténÄ›. Pokud je na nÄ›jakém nosiÄi, kterým v polygrafické oblasti bývá nejÄastÄ›ji nosiÄ polyesterový, pak nÄ›kteří výrobci takový tag nazývají jako vložku – inlay. Pokud je tato navíc opatÅ™ena i lepidlem a je na silikonovém nosiÄi, jako bývají etikety, bývá oznaÄována jako mokrá vložka neboli wet-inlay. NÄ›kdy bývá vložka vyrábÄ›na i s vrchní papírovou vrstvou tak, že již sama ÄásteÄnÄ› nahrazuje etiketu, ale její rozmÄ›r se shoduje s rozmÄ›rem vlastního PET tagu a pak takové spojení nÄ›kteří výrobci nazývají jako papír-tag.
Tag obecnÄ› jako nosiÄ informací bývá nÄ›kdy nazýván také jako transpondér.
Vložit obrázek Dscn0046.jpg s popiskem: Zleva: suchý inley, mokrý inley, papír tag

Anténa se leptá, tiskne, napařuje
Kovová anténa bývá na nosné podložce nanesená různými technologiemi. Nejstarší a zároveň nejménÄ› ekonomickou technologií je odleptání nežádoucí kovové vrstvy do požadovaného tvaru podobnÄ›, jako jsou vyrábÄ›ny ploÅ¡né spoje elektronických zařízení. Antény mohou být rovněž tisknuty vodivou barvou nebo kovová vrstva může být na nosiÄ napaÅ™ena. Anténa spojená s Äipem je natolik tenká, že jde o jakousi samostatnou etiketu. Ta je potom vložena pod etiketu klasickou s potiskem nebo bez nÄ›ho.

RFID etiketa je dvouvrstvá
RFID etiketa je v podstatÄ› dvouvrstvá etiketa, z níž vrchní Äást je potiskovatelná a spodní Äást je tag. Obojí je na spoleÄném silikonovém nosiÄi tak, jako u běžných etiket. Na první pohled laik nic zvláštního neobjeví. Operace vkládání se provádí na speciálním stroji, který pÅ™ipravenou grafickou etiketu sejme ze silikonového nosiÄe, vloží na nÄ›j z jiného silikonového nosiÄe s požadovanou rozteÄí vhodný tag a ten následnÄ› pÅ™ekryje sejmutou etiketou, Äímž vznikne dvouvrstvé, opÄ›t samolepicí spojení dvou vrstev jedné etikety. Podle typu zvolené technologie a k tomu vhodného vkládacího stroje mohou být samolepicí etikety vyrábÄ›ny z tagů suchých nebo mokrých. Takto vyrobené etiketÄ› se říká Äasto smart label – „chytrá etiketa“. Její tag bývá vždy menší než vlastní etiketa.

Od etiket přes vstupenky k tiskopisům
Etikety tvoří jeden z relativnÄ› velkých segmentů. NÄ›kdy mezi nÄ› poÄítáme i etikety nelepící, což jsou různé visaÄky – napÅ™. na odÄ›vech. RFID tagy byly již také použity ve vstupenkách, napÅ™. pÅ™i Mistrovství svÄ›ta ve fotbale v roce 2006. Tiskopisy RFID lze v podstatÄ› považovat za samolepicí etiketu, neboÅ¥ vyjímatelná Äást tiskopisu je etiketa a s tiskopisem má spoleÄné grafické zpracování a spoleÄné identifikaÄní údaje, jako napÅ™. Äíslo tiskopisu, název a logo firmy apod. Tiskopis pak nese doprovodné tiÅ¡tÄ›né údaje, které mohou být ÄásteÄnÄ› vytiÅ¡tÄ›né na etiketÄ›, ale pÅ™edevším zakódované v RFID tagu, neboÅ¥ ten právÄ› umožňuje zanesení vÄ›tšího poÄtu údajů než plocha etikety urÄená k potisku.
V souvislosti s RFID etiketami se mnozí domnívají, že takové etikety se již objevují na nÄ›kterých dražších výrobcích, napÅ™. u spotÅ™ební elektroniky. Vypadají sice podobnÄ› jako HF etikety, ale jde o tzv. EAS (electronic article surveillance). To jsou pouze bezpeÄnostní, tzv. „jednobitové“ tagy – etikety sloužící k zamezení odcizení zboží. Tato etiketa obsahuje jednoduchý rezonanÄní obvod, který se pÅ™i průchodu kontrolním rámem aktivuje. Etiketa nemá vlastní Äip, pomocí nÄ›hož s uživatelem aktivnÄ› komunikuje a pÅ™edává mu v sobÄ› zanesené informace. (Pozor, výraz „aktivnÄ› komunikuje“ nezaměňujme s pojmem aktivní tagy – s vlastním zdrojem napájení!). Princip je stejný jako u zmínÄ›né ochrany obuvi.

Masivní nasazení vyžaduje jednoduchost
V oblasti etiket se vývojem do dneÅ¡ního dne vyprofilovaly dva základní pasivní systémy lišící se pÅ™enosovou frekvencí. Systém HF pracující na pÅ™enosové frekvenci 13,56 MHz, využívající indukÄní vazby, a UHF systémy pracující na frekvenci 868 MHz. ProÄ jde o systémy pasivní?
Aktivní systémy mají do tagu zabudovanou vlastní baterii, Äímž umožňují komunikaci na mnohem vÄ›tší vzdálenosti než systémy pasivní – tedy bez vlastního zdroje. Aktivní tagy jsou proto i dražší a v oblasti etiket je jejich využití nereálné. Není tím vÅ¡ak nic upÅ™eno jejich jedineÄnosti a možnosti využití ve speciálních aplikacích. Příkladem může být oznaÄování lodních a pÅ™epravních kontejnerů. Jejich konstrukce vÅ¡ak nebývá ve tvaru etikety.
Dále existují tzv. semipasivní tagy. Jsou malé, lehké a obyÄejnÄ› používají baterii k napájení elektronické logiky. PotÅ™ebují vÅ¡ak signál ÄteÄky, aby vyslaly data. Mají tak podstatnÄ› delší životnost baterií, ale na druhou stranu disponují kratším dosahem Ätení. V oblasti etiket a jim podobných pr
oduktů opět nemají podstatný význam.
Masovému nasazení je vÅ¡ak podmínÄ›no jednoduchostí a s tím spojenou nízkou cenou. A to umožňují pouze a právÄ› pasivní systémy. Využívají totiž ke komunikaci energii, která je obsažena v kondenzátoru rezonanÄního obvodu vybuzeného elektromagnetickou vlnou komunikaÄního zařízení.

Globalizovaný svÄ›t potÅ™ebuje multifunkÄní tagy
Jak je již na zemÄ›kouli zvykem, obvykle se v podstatÄ› tytéž produkty liší podle kontinentu svého vzniku nebo používání. Můžeme tedy rozliÅ¡ovat etikety pro americký a evropský trh. Zatímco v Americe se pro aplikace UHF používá frekvence 902 – 928 MHz, v EvropÄ› je standardizován rozsah frekvencí 865 – 869 MHz. Rovněž výkon komunikaÄního zařízení je na obou kontinentech rozdílný. V Americe je povoleno používat výkonu 4 W, což umožňuje Äíst UHF tagy GEN 2 na vzdálenost zhruba 9 m rychlostí kolem 1200 tagů za sekundu, zatímco v EvropÄ› je toto omezení výkonu nastaveno na 0,5 W, Äímž je souÄasnÄ› omezena Ätecí vzdálenost na pÅ™ibližnÄ› 3 m pÅ™i snížené Ätecí rychlosti maximálnÄ› 600 tagů za sekundu.
V Japonsku je standardizováno pásmo 950 – 956 MHz. AvÅ¡ak jedinou zemí, která jeÅ¡tÄ› nestanovila frekvenci, je Čína. Tam podle posledních informací stále probíhá schvalovací proces, a proto používá doÄasné, zatím neschválené pásmo 917 – 922 MHz. Hongkong jako samostatná oblast Číny používá frekvence 865 – 868 MHz a 920 – 925 MHz. A Tchaj-wan využívá pásmo 922 – 928 MHz.
NÄ›kteří výrobci již vyrábÄ›jí etiketové tagy, které zvládají komunikovat na frekvenÄním rozsahu 865 – 928 MHz, tzn. že mohou být použity stejnÄ› dobÅ™e v Americe jako v EvropÄ› a nedochází tím k omezovacím faktorům pÅ™i výmÄ›nÄ› zboží mezi kontinenty. Snaha je vytvoÅ™it tagy zcela multifunkÄní, které by byly Äitelné kdekoliv na svÄ›tÄ›. To je důležité v globálním svÄ›tÄ› a prostÅ™edí tržní ekonomiky s globálním obchodováním. ObecnÄ› se pro RFID používají i jiné frekvence, a to napÅ™. 127 kHz a 2,4 GHz.
Obrázek –vyměnit za Tabulka

Pro oběh zboží jen UHF GEN 2
Dále se budeme zabývat pouze frekvencemi HF a UHF masovÄ› využitelnými ve spojení s polygrafickými výrobky. V obÄ›hu zboží se prognostici shodují na využití systémů UHF GEN 2 jako zatím jediného optimálního Å™eÅ¡ení, které díky své jednoduchosti a využitelnosti umožní i rychlé rozšíření a tím rychlý pokles ceny. Již dnes jsou tyto tagy levnÄ›jší. Tam, kde konÄí cenová nabídka tagů UHF, zaÄíná obvykle cenová nabídka tagů HF. Jejich využití v obÄ›hu zboží se neoÄekává, ale urÄitÄ› budou mít nezastupitelný význam v jiných oblastech. Již dnes se používají jako výrobní Å¡títky, do nichž se průběžnÄ› zapisují jednotlivé výrobní operace. Z tohoto důvodu mívají i vÄ›tší kapacitu pamÄ›ti, a tudíž jsou i logicky dražší. Kapacita pamÄ›ti bývá standardnÄ› 1024 bitů, zatímco UHF GEN 2 má jen 96 bitů. HF etikety zcela urÄitÄ› poslouží k inventarizaci majetku, tagy HF budou implementovány do vstupenek (viz zmínÄ›né Mistrovství svÄ›ta ve fotbale 2006), jízdenek, letenek apod., kde použití etiket UHF i pÅ™es oÄekávanou nižší cenu nebude optimálnÄ› použitelné. V oblasti inventarizace zaujímá zajímavý segment knihovnictví.
Zatímco UHF systémy se podle kontinentu odlišují, HF na frekvenci 13,56 MHz lze považovat již za mezinárodní a je popsán normou ISO 15693.
U frekvence HF se využívají indukÄní metody. ÄŒip napájí energie indukovaná do antény z elektromagnetického pole vytvoÅ™eného pevnou anténou vysílaÄe komunikaÄního zařízení. ÄŒip pak tuto energii využívá k odeslání odpovÄ›di, a to opÄ›t elektromagnetickou cestou. Jde v podstatÄ› o malý vysílaÄ napájený energií z kondenzátoru rezonanÄního obvodu, který ji dostal od příchozí elektromagnetické vlny.
Vložit schéma.jpg – induktivní vazba

PÅ™enos energie a dat se opírá o blízkou indukÄní vazbu. Vzhledem k nízkým rádiovým komunikaÄním výkonům a krátkému dosahu nevznikají problémy s ruÅ¡ením v rádiových pásmech a nejsou nutná speciální povolení.
Komunikace UHF GEN 2 probíhá na zcela odliÅ¡ném principu, který využívá odrazové metody. PÅ™i ní se tag nabije podobnÄ› jako u metody indukÄní, tuto energii vÅ¡ak nevyužívá k odeslání odpovÄ›di, ale mÄ›ní urÄitý parametr antény, Äímž je ovlivnÄ›na podoba odráženého signálu. V rozdílu signálu vyslaného a odraženého je zakódována informace tagu.
JednoduÅ¡e si to můžeme pÅ™edstavit jako u pasivního odrážeÄe dopravních letadel, kdy se nám v odrazu radarové vlny vracejí zpÄ›t údaje o letu sledovaného letadla.
UHF tagy se v uplynulých letech rozdÄ›lovaly do různých skupin oznaÄovaných jako třída 0, 0+ a 1 a byly oznaÄovány jako generace 1 (Gen 1), generace 2 (Gen 2) a meziproduktem byl tag s Äipem Philips U-Code 1.19. PÅ™enosový protokol uvedených systémů se liší a není pÅ™edmÄ›tem tohoto textu. Od roku 2007 je za standard považován GEN 2 Class (třída) 1
lišící se pouze přenosovou frekvencí podle pravidel příslušného kontinentu. Cesty k dosažení jednotného celosvětového standardu byly rozdílné, jak ukazuje přehled vývoje od roku 2005.

EVROPA AMERIKA
rok 2005 Gen1 / Class 1; U-Code 1.19; zaÄíná Gen 2 x Gen 1 / Class 0+ nebo Class 1
rok 2006 U-Code 1.19; Gen 2 x Gen 1/Class 1; Gen 2
rok 2007 Gen 2 x Gen 2

Obaly i jejich obsah ztěžují komunikaci
Bezkontaktní komunikace není bezproblémová. Neúprosné fyzikální zákony kladou pÅ™ekážky. Kovové pÅ™edmÄ›ty odrážejí nebo blokují rádiové vlny a kapaliny je pohlcují. Například saponát v kanystru, na jehož povrchu je etiketa nalepená, dokáže komunikaÄní vzdálenost snížit z pÅ™ibližnÄ› tří metrů u prázdného kanystru na asi 0,5 m u kanystru naplnÄ›ného. Pokud etiketu podložíme napÅ™. 2 mm podložkou, zvýší se komunikaÄní vzdálenost u téže náplnÄ› na zhruba 1 – 1,5 m. Výrobci tagů proto neustále vyvíjejí nové tvary antén, kterými by dokázali maximálnÄ› potlaÄit negativní úÄinky pÅ™edmÄ›tů, na nichž bude etiketa aplikována.

GEN 2 jako standard
Gen 2 je tedy standardem, který vznikl na základÄ› poznatků pÅ™edchozího vývoje. Pracuje na principu odrazové metody, má k dispozici 96 bitů na zápis a Ätení a je možné jej dalším příkazem, tzv. kill příkazem, deaktivovat, aby se zabránilo možnému zneužití, k nÄ›muž by mohlo teoreticky dojít po prodeji zboží.
Jako vývojový meziprodukt byl a dosud dosluhuje tag s Äipem Philips U-Code 1.19, který mÄ›l k dispozici kromÄ› zmínÄ›ných 96 bitů navíc 256 bitů pro dodateÄný zápis a Ätení (R/W). To se jeví již jako zbyteÄné a nároky na vyšší kapacitu pamÄ›ti zvyÅ¡ují cenu, což jde opÄ›t proti zájmu masového rozšíření. Tag U 1.19 rovněž pracuje na principu odrazové metody. V EvropÄ› jej používá obchodní spoleÄnost Metro a dosud jsou zpracovávány jeho zásoby do doby, než bude nahrazen tagem GEN 2 a uživatelé k tomu upraví komunikaÄní prostÅ™edí.
V průbÄ›hu rádiové komunikace dochází i k ruÅ¡ení, která jsou známá z radiotechniky – vlivy, jako jsou napÅ™. stojaté vlny, nežádoucí odrazy vlivem tvaru prostÅ™edí apod. Navíc pÅ™i souÄasném „ozáření“ více tagů jednou elektromagnetickou vlnou odpovÄ›dí tagy najednou – a jak se v tom má pÅ™ijímaÄ vyznat? Tagy musí být vybaveny tzv. antikolizní ochranou, což je jeho kvalitativní parametr, který urÄuje, do jaké mÃ
­ry je možné Äíst jich v jeden okamžik více najednou.
U etiket HF je komunikace založena na magnetické složce elektromagnetické vlny a jde o indukÄní vazbu blízkého pole. U etiket UHF dochází ke komunikaci v poli vzdáleném, ale pÅ™i zápisu v termotransferové tiskárnÄ› se etiketa okolo snímaÄů pohybuje v bezprostÅ™ední vzdálenosti, a proto i zde musí tag splňovat urÄité požadavky na komunikaci v poli blízkém.

EPC kód by měl sloužit v dodavatelském řetězci
Dosud jsme znali pojem UPC neboli Universal Product Code (univerzální kód výrobků), který je používán k identifikaci výrobku pomocí optického Ätení Äárového kódu. Tato technologie existuje již pÅ™ibližnÄ› tÅ™icet let. EPC neboli Electronic Product Code (elektronický kód výrobků) je další generací automatické identifikace výrobků. Jaké jsou tedy rozdíly mezi UPC a EPC?
Zatímco UPC slouží pouze k identifikaci obecné kategorie produktu, například pÅ™eÄtením ruÄním skenerem, používá EPC unikátní sériové Äíslo k identifikaci jednotlivých kusů výrobku.
Kód EPC má tvar složeného alfanumerického kódu, z nÄ›hož každá Äást má logicky svůj význam stejnÄ› tak, jako tomu je u UPC.
Vložit nový obrázek kod 2- výměna!

Čárový kód umístěný na povrchu krabice však obsahuje pouze informace o množství a typu položek uvnitř obalu, zatímco RFID etiketa obsahuje mnohem více informací:
• poÄet položek uvnitÅ™ obalu
• destinace – místo urÄení
• podmínky skladování a přepravy
• Äíslo výrobní série
• spotřební lhůtu

Budoucnost RFID zaÄíná u palet a vstupních bran
Obory uplatnÄ›ní obou druhů etiket, tj. HF a UHF, byly již výše zmínÄ›ny. UHF GEN 2 je urÄen pro obÄ›h zboží tak, aby v budoucnu nahradil a svou vyšší užitnou hodnotou pÅ™ekonal dnes užívaný Äárový kód.
Vzhledem k dosavadním cenám lze postupné zavádÄ›ní etiket oÄekávat nejpravdÄ›podobnÄ›ji asi následovnÄ›. Nejprve budou vybaveny velkosklady a obchodní Å™etÄ›zce na svých vstupech Ätecími bránami, které budou snímat informace na procházejících paletách. NáslednÄ› pak urÄitÄ› budou RFID aplikovány na krabice a až nÄ›kdy pozdÄ›ji na jednotlivé kusy zboží.
I zde lze logicky oÄekávat postup od znaÄení drahých druhů smÄ›rem k levnÄ›jším. Asi se Å¡títku RFID doÄká dříve irská whiskey než jableÄný sirup, případnÄ› speciální drahý lék na lékaÅ™ský pÅ™edpis než acylpyrin.
Domnívat se nebo žít v iluzi, že jakýsi nový systém je naprosto univerzální, bezchybný, a tudíž zcela ihned vytlaÄí Äárové kódy a my uživatelé se již v blízké budoucnosti nebudeme muset obtěžovat vykládáním zboží na pásové dopravníky u pokladen supermarketů, by bylo naivní i pÅ™esto, že stále mluvíme o technologii budoucnosti. Čárový kód bude mít stále svou funkci, proto jsou etikety uzpůsobeny k potisku, a to nejÄastÄ›ji termotransferovou tiskárnou. Etikety s grafickou úpravou lze oÄekávat až v souvislosti s oznaÄováním individuálního zboží. DřívÄ›jší nástup grafických etiket je možný s barevným tiskem loga uživatele.

Ano Äi ne pro RFID
Výhody RFID obecnÄ› (nejde vždy o spojení s etiketou – tag může mít i jiné konstrukÄní formy):
– není nutná přímá viditelnost
– zlepÅ¡ení řízení toku produktů
– vyšší stupeň automatizace
– vyšší rychlost pořízení a zpracování informací
– možnost souÄasného snímání
– odolnost tagu proti vnÄ›jším vlivům
– možnost doplňování údajů, příp. pÅ™eznaÄení produktu

Technologie RFID si neklade za cíl plnÄ› nahradit a zcela vytlaÄit Äárové kódy, ale spíše je doplnit o další možnosti. Proto je mnoho aplikací spojeno právÄ› s etiketou, visaÄkou apod., která bude mít vždy svou tiÅ¡tÄ›nou podobu, aÅ¥ jen informaÄní pomocí termotransferového dotisku nebo následnÄ› i grafickou s kombinací s dotiskovými technologiemi. (Termotransfer, Ink-jet apod.)

Shrnutí výhod užití RFID v jednotlivých oborech:
Logistika

– zrychlení procesu příjmu, výdeje, pÅ™esunu a inventarizace produktu
– odstranÄ›ní chyb obsluhy a zpÅ™esnÄ›ní celé evidence produktů
– minimalizace nákladů spojených se znaÄením produktů
– opakovaný zápis údajů zboží do Äipu bÄ›hem celého logistického pohybu
– pÅ™esná evidence spotÅ™ebitelských jednotek, kartonů a palet
– velká odolnost RFID Äipů (vlhkost, teplota atd.)
– rychlé naÄtení údajů – není nutná přímá viditelnost oznaÄených jednotek

Výroba
– pÅ™esné řízení toku materiálu ve výrobÄ› (snížení zásob)
– dohled na správnou kompletaci celku
– zpÄ›tná dohledatelnost až na úroveň jednotlivých materiálů
– okamžitá informace o stavu výroby
– možnost zápisu informací do Äipu bÄ›hem výroby
– sledování využití a Äinností na pracoviÅ¡ti
– možnost umístit Äip natrvalo do výrobku a informace poté využít v distribuci

Evidence majetku
– snížení chybovosti pÅ™i evidenci a inventarizaci majetku
– výrazné zrychlení procesu inventarizace majetku
– možnost zápisu více dat do Äipu na majetku, napÅ™. uložení poslední inventarizace
– finanÄní úspory v nákladech na obsluhu pÅ™i inventarizaci

Farmacie
– evidence léků
– originalita léků
– evidence vzorků v laboratořích
– evidence preparátů – banky organických látek (krev, orgány atd.)
– evidence pacientů a zápis procedur

Pavel Jirák
technický ředitel, Martin Peroutka, polygrafická a papírenská výroba

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required