logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 5/2007 HLAVNÍ TÉMA – Označování, identifikace, vysledovatelnost: Vysledovatelnost-fenomén dneška

1. září 2007
Nezařazené 0
680
SB 5/2007 HLAVNÍ TÉMA – Označování, identifikace, vysledovatelnost: Vysledovatelnost-fenomén dneška

Žijeme v dobÄ› zcela zásadních zmÄ›n, které se týkají každého z nás. KontinuálnÄ› a Äasto nezávisle na naší vůli jsme vtahováni do procesu enormnÄ› se zrychlující komunikace. PostupnÄ› mÄ›níme svůj životní rytmus, registrujeme – nÄ›kdy s pÅ™ekvapením – nástup skuteÄnÄ› globálního obchodu. Otázky kvality a bezpeÄnosti produktů, produkce a prodeje, otázky prevence a minimalizace následků případných kolizí vyvolaly nezbytnou potÅ™ebu vysledovatelnosti a dostaly se na samý vrchol naÅ¡eho zájmu.

Termín vysledovatelnost se dostal do popÅ™edí pozornosti a velmi Äasto diskutovaným pojmem v souvislosti s nechvalnÄ› známou „dioxinovou aférou“, která v letech 1999 – 2000 stála Belgii a okolní státy gigantické ekonomické ztráty. Tato kauza ohrozila důvÄ›ru veÅ™ejnosti v kvalitu a bezpeÄnost potravin vlastní produkce, byla příÄinou výrazného zhorÅ¡ení obchodních pozic na zahraniÄních trzích, způsobila ztrátu zamÄ›stnání desítek tisíc pracovníků potravinářského komplexu a v důsledku toho i zmÄ›n na významných postech politické scény s vážnou hrozbou naruÅ¡ení celkového politického klimatu v oblasti. OdpovÄ›Ä na otázku „proÄ?“ je vcelku jednoduchá. Velmi nebezpeÄnými dioxiny v nevelkém rozsahu kontaminovaná produkce krmiv pro drůbežářské závody nebyla vysledovatelná, neboÅ¥ nebyl zaveden systém sledovatelnosti v celém logistickém Å™etÄ›zci. Celkové ztráty tak zahrnuly i velkou vÄ›tÅ¡inu zcela perfektní produkce, neboÅ¥ nebylo možno doložit její nezávadnost a nabýt tak naprosté jistoty o její bezpeÄnosti.

Bioterorismus, ztráta důvÄ›ry znaÄky, ekonomické propady

Uvedený příklad je považován za zlomový, byl vÅ¡ak následován reálnou praxí, kde nemalé množství krizových případů potvrdilo nutnost zavedení systémů sledovatelnosti. Z doby nedávné namátkou pÅ™ipomeňme prokázané výskyty listerie, ptaÄí chÅ™ipky, zjiÅ¡tÄ›ní nepřípustné koncentrace ftalátů v PVC produktech dovážených z Číny apod. Mrazení zajisté vzbuzuje pÅ™edstava vÅ¡ech forem bioterorismu, neakceptovatelný je prodej falzifikovaných léÄiv atd.
Zvládnutí systému sledovatelnosti má přímý dopad na nejdůležitÄ›jší oblast – tj. zajiÅ¡tÄ›ní ochrany zdraví spotÅ™ebitele a jeho bezpeÄnosti. Nejedná se pouze o případy reakcí na možnost přímého ohrožení vadným produktem, ale též o pÅ™edcházení potížím formou ověření absence Äi naopak přítomnosti urÄitých pro zákazníka důležitých ingrediencí v produktech. VÄasné a efektivní, pÅ™esné a rychlé stažení vadných výrobků z trhu je základem pro výraznou redukci ekonomických ztrát, uvedený aktivní zásah uchovává, Äi dokonce zvyÅ¡uje důvÄ›ru ve znaÄkový produkt, neboÅ¥ i pÅ™es případné komplikace posiluje v zákazníkovi vÄ›domí o existenci soustavné kvalitativní kontroly „kdesi v pozadí“, systém sledovatelnosti souÄasnÄ› odpovídá platné legislativÄ› a je ve shodÄ› s regulaÄními opatÅ™eními.

Globální řešení má podobu standardizace
Vysledovatelnost jakožto integrální Äást výrobního procesu je neoddÄ›litelná od logistických procesů, kvalitativních a bezpeÄnostních programů, které vÅ¡ak v žádném případÄ› nenahrazuje.
Je tedy zÅ™ejmé, že se v dobÄ› fungujícího globálního trhu jedná o Å¡irokou problematiku, jejíž spolehlivé Å™eÅ¡ení pÅ™edpokládá využití standardizovaného systému, který je založen na automatickém zpracování dat. Systém musí být nekonfliktní, jednoduchý k implementaci pro vÅ¡echny partnery zapojené do logistického Å™etÄ›zce, musí být pÅ™esný, rychlý a souÄasnÄ› i ekonomicky únosný. Za ideální může být v této situaci považována pÅ™edstava použití spoleÄného „obchodního jazyka“ s globální působností.
TÄ›mto pÅ™edpokladům plnÄ› vyhovuje Systém GS1, který vychází z více než tÅ™icetileté zkuÅ¡enosti v oblasti identifikace a standardizace spoleÄností EAN International a americké UCC. Spojením v jedinou globální organizaci GS1 byl vytvoÅ™en neutrální neziskový subjekt zasvÄ›cený vývoji a implementaci globálních standardů, technologií a Å™eÅ¡ení s cílem obecného zvýšení úÄinnosti logistických – zásobovacích Å™etÄ›zců napÅ™Ã­Ä průmyslovými odvÄ›tvími.

Zavedení systému sledovatelnosti pÅ™edpokládá, a to i pÅ™es obecnÄ› požadované kritérium jednoduchosti, využití relativnÄ› Å¡irokého know-how, které se váže ke klíÄovým otázkám a principům metody.
Vysledovatelnost musí být schopna odpovědět na zdánlivě jednoduché otázky:
Kdo? – Přesná identifikace subjektu
Co? – Přesná identifikace položky
Kde? – Přesná identifikace výskytu, umístění položky
Kdy? – PÅ™esné vymezení Äasu – periody
OdpovÄ›di na uvedené otázky jsou možné pouze za pÅ™edpokladu dodržení klíÄových principů:
• Zajištění unikátní, globální identifikace produktů, logistických jednotek, zařízení, prostředků, umístění
• Zajištění dokonalého sběru a zápisu dat
• Sdílení dat mezi obchodními partnery
• Propojení dat charakterizujících změny v procesu obecné transformace

Systém GS1 splňuje obecné podmínky řešení problematiky sledovatelnosti, definuje pravidla a disponuje příslušnými nástroji.
Základní pravidla:
– pravidlo I.
VÅ¡echny zúÄastnÄ›né strany musí vyhovÄ›t požadavku soustavného propojení materiálového toku s přísluÅ¡ným (v Äase oboustranným) tokem informací. Toto je základní pÅ™edpoklad pro fungující vysledovatelnost v kompletním logistickém Å™etÄ›zci od poÄáteÄního bodu procesu tvorby produktu až k místu jeho koneÄného prodeje.
– pravidlo II.
Každý subjekt musí být schopen zajistit vysledovatelnost ve dvou fázích. Interní – tj. vysledovatelnost interního životního cyklu produktu – pÅ™edstavuje minimálnÄ› jednu z následujících operací: pÅ™esun, transformace, skladování, destrukce. Interní vysledovatelnost je zahájena příjmem dat charakterizujících jednotlivé vstupy, pokraÄuje procesem výroby a přísluÅ¡nou prací s daty v interním informaÄním systému až do doby realizace dodávky prvému obchodnímu partnerovi a pÅ™edání přísluÅ¡ných informací. Externí vysledovatelnost je zahájena pÅ™edáním produktu prvému odbÄ›rateli a je založena na principu „krok vpÅ™ed, krok vzad“, který definuje každému partnerovi povinnost dohledání přímého zdroje a přímého odbÄ›ratele produktu.
– pravidlo III.
Každý produkt musí být přímo vybaven (tj. musí nést) jednoznaÄnou globální identifikaci. Není-li možno tuto podmínku splnit, musí přímou identifikaci nést pÅ™epravní zařízení (napÅ™. kontejner) nebo musí být jednoznaÄná identifikace zcela zÅ™ejmá z průvodních dokumentů, a to až do doby koneÄné spotÅ™eby Äi likvidace produktu. NosiÄ přímé identifikace (Å¡títek, etiketa, Äip apod.) musí zůstat na vysledovatelné položce i v případÄ› vzniku a další existence vyšší úrovnÄ› balení. Identifikace položky se musí objevit na vÅ¡ech doprovodných dokumentech obsahujících informace o sledované položce.
– pravidlo IV.
Za unikátní identifikaci produktu je vždy zodpovÄ›dný ten, kdo ji vytváří, tj. zejména původní výrobce nebo distributor. Za produkt v tomto smyslu je považován celý náklad, logistická jednotka (nejÄastÄ›ji paleta), obchodní jednotka (nejÄastÄ›ji karton) neprocházející snímaÄem kasy prodejního místa (POS – Point of Sale) nebo v hierarchii balení nejnižší spotÅ™ební jednotka urÄená pro koneÄný prodej v POS.
– pravidlo V.
Pro globÃ
¡lní proces sledovatelnosti je žádoucí výmÄ›na pouze nezbytného minimálního množství dat, které přímo souvisí s daným materiálovým tokem.

Nástroje ke globální identifikaci
GS1 Systém umožňuje řešit problematiku sledovatelnosti prostřednictvím navzájem kompatibilních standardů vhodných jak pro malé subjekty, tak i pro nadnárodní korporace.
Tyto standardy jsou: BarCodes – Äárové kódy, GS1 eCom – elektronická výmÄ›na dat pro související komunikaci, případnÄ› nejnovÄ›ji EPCglobal – radiofrekvenÄní identifikace (RFID) pÅ™edstavující nejmodernÄ›jší smÄ›r identifikace využívající bezdrátového pÅ™enosu dat v pÅ™esnÄ› vymezeném UHF prostoru.
Minimální množství dat nutných pro identifikaci v souladu s výše uvedenými standardy, která můžeme rámcovÄ› dÄ›lit na kmenová (dlouhodobÄ› platná, konstantní v Äase, obecnÄ› přístupná a užívaná – napÅ™. GTIN, GLN) a transakÄní (vznikající bÄ›hem procesu, nestanovitelná pÅ™edem – napÅ™. SSCC, dopravní informace, aktuální detaily o produktu apod.), musí být schopno odpovÄ›dÄ›t na výše uvedené klíÄové otázky.
Kdo je můj partner? GLN – globální lokalizaÄní Äíslo (Global Location Number)
Co je sledovanou položkou?
Způsob identifikace v tomto případě závisí na druhu položky:
• spotÅ™ební jednotka: nutným minimem je GTIN – globální Äíslo obchodní jednotky (Global Trade Item Number). Možnost doplňkové informace pÅ™edstavuje GTIN + Äíslo dávky nebo partie, Å¡arže (Batch/Lot Number) případnÄ› GTIN + SGTIN, tj. sériové globální Äíslo spotÅ™ební jednotky
• obchodní jednotka: identifikaÄním minimem je opÄ›t GTIN s možností doplnÄ›ní o GTIN + Äíslo dávky nebo partie, Å¡arže nebo GTIN + SGTIN
• logistická jednotka: povinný je SSCC, tj. sériový kód logistické jednotky (Serial Shipping Container Code), případnÄ› doplnÄ›ný o další informace prostÅ™ednictvím AI – aplikaÄních identifikátorů (Application Identifiers)
• náklad, dodávka: SIN – identifikaÄní Äíslo zásilky, nákladu (Shipment Identification Number)
Kam/odkud dodáno? GLN
Kdy dodáno/odesláno? EDI/DESADV elektronická zpráva – avízo dodávky (Electronic Data Interchange / Despatch Advice)

Pro doplnÄ›ní uvedených základních standardů je podle nutné potÅ™eby možno zakódovat další důležité informace typu „datum výroby“, „datum balení“, „doba minimální trvanlivosti“, „spotÅ™ebujte do“; možno též operovat s dodateÄnými informacemi o hmotnosti, objemu, rozmÄ›rových parametrech apod.

Technologie RFID-EPC míří k širokému využití
Identifikace pomocí bezdrátového pÅ™enosu dat (RFID Radio-frequency Identification) spoÄívá na standardech EPCglobal, které tvoří další ze základních pilířů Systému GS1.
Na tomto místÄ› je vhodné konstatovat, že technologie RFID-EPC si neklade za cíl postupnou náhradu Äárových kódů. Její vlastnosti ji do budoucna pÅ™edurÄují k masivnímu rozšíření v otevÅ™ených systémech.
Základem celého systému je mikroÄip spojený s miniaturní anténkou (tzv. tag), který je nositelem kódu EPC (Electronic Product Code). EPC podobnÄ› jako vÅ¡echny varianty GTIN pÅ™edstavuje pouze vstupní kód, heslo Äi chceme-li klíÄ, do databází s konkrétními údaji o produktu. Podobnost s klasickými GTIN shledáváme i ve struktuÅ™e EPC, avÅ¡ak s jednou zcela zásadní odliÅ¡ností. ZávÄ›r sekvence obsahuje oblast s ohromnou datovou kapacitou urÄenou pro sériové Äíslo umožňující unikátní identifikaci každého jednotlivého výrobku.
Tato vlastnost posouvá termín „vysledovatelnost“ na doposud nereálnou a netuÅ¡enou úroveň. Dnes je centrálním prvkem dobÅ™e fungujícího systému sledovatelnosti zvládnutí problematiky optimálního stanovení Å¡arže (tzv. batch/lot management). Technologie RFID-EPC umožňuje zjemnÄ›ní hladiny možného sledování z dneÅ¡ní různÄ› objemné Å¡arže (dávky Äi partie) až po konkrétní jednotku! Jinak Å™eÄeno: Identifikace je prostÅ™ednictvím EPC možná i v rámci konkrétního GTIN.
ZmínÄ›ná vyšší kvalitativní úroveň termínu „vysledovatelnost“ je navíc podtržena možností uplatnÄ›ní v ÄasovÄ› průběžném provedení. Průběžné sledování „života“ produktů si lze reálnÄ› pÅ™edstavit pÅ™i využití možností sdílení dynamických informací o nich – tj. jejich přímého sledování v průbÄ›hu pohybu logistickým Å™etÄ›zcem za využívání souboru technologií zvaných EPCglobal Network.

Kdy opustíme startovací Äáru?
Otazníkem doposud zůstává reálný Äas zavedení RFID-EPC do praxe. V souÄasné dobÄ› se v souvislosti s tématem globálního využití RFID nacházíme na jakési pomyslné startovní Äáře srovnatelné s poÄátky zavádÄ›ní Äárových kódů. Bylo by příliÅ¡ troufalé pÅ™edpokládat, že bude následován příklad z období sedmdesátých a osmdesátých let minulého století? V uvedeném období vyvstala vzhledem ke kontinuálnímu růstu obchodních transakcí nutnost zavedení vyšší míry automatizace v oblasti snímání a naÄítání dat. V souÄasnosti opÄ›t vzrůstá, vzhledem ke globálnímu vývoji obchodu, tlak na zrychlení a zpÅ™esnÄ›ní komunikace a pÅ™enosu dat. SouÄástí tohoto tlaku je i vazba na potÅ™ebu zpÄ›tné kontroly, tedy na požadavek zavedení co nejpÅ™esnÄ›jšího systému sledovatelnosti.
Nástroje již existují, cesta je téměř pÅ™ipravena. Je to cesta akceptace již ratifikovaných globálních standardů týkajících se obsahu dat a nezbytných druhů datové komunikace velkou vÄ›tÅ¡inou obchodních partnerů. Standardy EPCglobal jsou již koncipovány pro využití v otevÅ™ených systémech – tj. v systémech, které jsou sdíleny velkým poÄtem partnerů.
V souÄasné dobÄ› je vzhledem k doposud existujícím ekonomicko-technickým omezením technologie RFID-EPC reálnÄ› testována a do praxe postupnÄ› zavádÄ›na v oblasti transportu a logistiky (napÅ™. obchodní Å™etÄ›zec Wal-Mart, pilotní projekt METRO Group). Oblast identifikace jednotlivých produktů zatím spadá do sféry přání. Na dohled je vÅ¡ak globální systém zaruÄující interoperabilitu tagů, Ätecích zařízení a komunikaÄních systémů i s možností vyhledání Äi doplnÄ›ní parametrů produktů ze sítÄ› certifikovaných katalogů globální datové synchronizace.

Efektivnost předpokládá spoluprácí a masivní zapojení
Popsaná cesta je podmínÄ›na nÄ›kolika zásadními faktory. Momentem klíÄovým bude dosažení stavu „pÅ™ipravenost ke spolupráci“. Pochopení rychle se vyvíjejícího globálního trhu a jeho požadavků, adekvátní reakce na průběžnÄ› se mÄ›nící podmínky vedoucí k akceptaci Å¡iroké kooperace by mÄ›ly vést k porozumÄ›ní platformÄ› pro spolupráci, která je prostÅ™ednictvím Å¡kály standardů spoleÄností GS1 nabízena.
Druhým kritériem je naznaÄené aktivní zapojení velkého poÄtu obchodních partnerů do systému a související využívání velkého objemu cenovÄ› pÅ™ijatelných tagů. Výhody masivního zaÄlenÄ›ní partnerů pak reprezentuje napÅ™. vyšší efektivita obchodních transakcí a dokonalý pÅ™ehled o nich, omezení administrativy, stálá povÄ›domost o skuteÄném stavu zásob a soustavná garance dostupnosti zboží pÅ™i snížení objemu zásob pojistných – pÅ™edcházení krizovému stavu „vyprodáno“, omezení poÄtu chyb, redukce návazného Å™eÅ¡ení reklamací apod. Průvodní ekonomické efekty jsou tedy zÅ™ejmé.
K tÄ›mto základním podmínkám se ve druhé Å™adÄ› váží další, ve svém důsledku neménÄ› důležité, pÅ™edstavující v komplexu ÄasovÄ› nároÄný proces, který zatím v naÅ¡ich podmínkách ve vÄ›tší míře nebyl odstartován. Na tomto místÄ› je vhodné zmínit vyso
kou, kontrolovanou kvalitu pÅ™enášených dat, nezbytnou potÅ™ebu sdílení vybraných dat, jejich zabezpeÄení a zpÅ™esňování dle již existujících standardů.

Michal Bílý,
vedoucí oddělení obchodu a marketingu GS1

Box 1: Standard pro vysledovatelnost
Vysledovatelnost je schopnost zpÄ›tné identifikace historie vzniku konkrétní položky, její aplikace a místa výskytu v logistickém Å™etÄ›zci. „BezpeÄnost zákazníka a související vysledovatelnost jsou v souÄasnosti v popÅ™edí diskusí jak vládních Äinitelů, tak pÅ™edstavitelů průmyslu. GS1 vyvinula standard pro vysledovatelnost ve snaze vyhovÄ›t této důležité potÅ™ebÄ›.“
Miguel A. Lopera – prezident GS1

Box 2: Právní zázemí
NAŘÃZENà EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) Ä. 178/2002 ze dne 28. 1. 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva.
Tato direktiva se váže k celému výrobnímu procesu potravinářských výrobků, zahrnuje výrobky importované na území Evropské unie a operuje s nejpozdÄ›jším datem 1. 1. 2007. Zavádí povinnost zavedení systému sledovatelnosti, a to v celém logistickém Å™etÄ›zci, zavazuje dodavatele k okamžitým reakcím v případÄ› podezÅ™ení na závadnost výrobku vÄetnÄ› bezodkladné informace partnerům a pÅ™ikazuje zajistit reálnou vysledovatelnost podle systému „krok vpÅ™ed, krok vzad“ v jakémkoli místÄ› Å™etÄ›zce. Ukládá zajiÅ¡tÄ›ní adekvátní identifikace. Direktiva vÅ¡ak nespecifikuje konkrétní způsoby naplnÄ›ní, není návodem, jak jednotlivé body nařízení realizovat.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required