
Schopnost zpětné identifikace konkrétního výrobku vstoupila do našeho světa postupně. Nejčastěji diskutovaným pojmem se stává pravidelně po vypuknutí aféry, která ohrožuje zdraví a bezpečnost spotřebitelů. Vzhledem k tomu, že všechny potravinářské podniky v členských zemích EU mají od 1. 1. 2005 povinnost mít zavedeny komplexní postupy a systémy pro vysledovatelnost své produkce, zaujímá dnes tento pojem přední místo v jednáních jak vládních činitelů, tak výrobců. Technické řešení požadavků nařízených zákonem pak vyžaduje využití odpovídající identifikační technologie v praxi. Na globálním světovém trhu se jedná o širokou problematiku, jejíž spolehlivé řešení předpokládá využití standardizovaného systému, který je založen na automatickém zpracování dat. A právě tomu je věnováno hlavní téma našeho říjnového čísla.
Konkrétní příklady inovací ve světě balení jsme mohli vidět i na nedávné speciální přehlídce s názvem Robotika, tvorba sortimentu a automatizace balení na německém veletrhu FachPack, který se věnoval trendovým tématům flexibilizace a automatizace. Robotizovaná balicí linka s plně automatizovaným přísunem čokolády zde předváděla primární i sekundární balení, paletizaci i konečné přepravní balení – včetně odpovídajících etiketovacích systémů.
Nové obaly 300 soutěžících vývojářů a návrhářů byly k vidění na stánku Německého obalového institutu. Byly mezi nimi i úžasně měkké nápojové plechovky, na omak působící spíš jako sáčky, stohovatelné PET láhve, uzávěry přesně dávkující gel z tuby nebo láhve či neviditelné RFID štítky skryté ve vlnité lepence. Celkem 21 výherců bylo vyznamenáno Německou cenou za obal roku 2007, kterou udělovala nezávislá porota kapacit z oboru podle závazných hodnotících kritérií. Výsledky české soutěže Obal roku 2007 najdete na našich stranách. Tak čtěte a srovnávejte.