Třetí ročník akce Září – měsíc biopotravin a ekologického zemědělství je největší a nejvýznamnější propagační aktivitou zaměřenou na ekologické zemědělství a biopotraviny v České republice konanou pod záštitou Ministerstva zemědělství ČR a Ministerstva životního prostředí ČR. Stejně jako v předchozích letech měl i letošní ročník své heslo, a to „Žiju bio“. V souladu s ním byly ve vybraných obchodních řetězcích představeny biovýrobky v širším pojetí, a sice jako životní styl reprezentovaný uvědomělým spotřebitelským chováním.
Biotašky na bázi bramborového škrobu Foto – bio taška
Odnosné biotašky, které se vedle papírových nákupních tašek stávají vhodnou alternativou nejen pro ekologicky zaměřené zákazníky, představil obchodní řetězec Interspar. Jeho cílem je tak spolu s kvalitou a čerstvostí nabízených produktů propagovat zodpovědný vztah k životnímu prostředí. Nákupní biotašky vyrobené na bázi bramborového škrobu by měly být k dostání ve všech hypermarketech Interspar v České republice již od září.
Nové biotašky jsou pevné, a co se týče zátěžových vlastností, jsou plně konkurenceschopné běžně dostupným igelitovým nákupním taškám. Jsou vyrobeny ze znovu obnovitelných zdrojů – z bramborového škrobu – a navíc je při jejich spalování do atmosféry uvolňováno jen tolik uhlíkového dioxidu, kolik ho rostliny během svého života do svého těla přijímají.
Vedle biotašek jsou v Intersparu i nadále k dostání stávající tašky z plastických materiálů a papíru. Papírové tašky jsou k dostání za 8 Kč za kus, ekologické biotašky jsou cenově srovnatelné – kus za 9 Kč. Prostřednictvím různých alternativ chce Interspar oslovit a vyzvat své zákazníky, aby s upouštěním od plastikových tašek současně využili ty z plně recyklovatelných materiálů a jejich nákupem tak podpořili kvalitní životní prostředí. I přes stávající technologicky náročné výrobní procesy jsou tyto bioobaly jen o něco málo dražší než běžné obaly vyrobené z ropy. Interspar je nabídne za cenu srovnatelnou s klasickou PVC taškou.
Ekologické z papíru Foto taška Albert
V rámci své marketingové kampaně v prodejnách Albert Věřte trvalému snížení cen začala společnost AHOLD Czech Republic nově nabízet recyklovatelnou odnosnou tašku. „Jedná se o pilotní projekt, který potrvá dva měsíce. Pokud se osvědčí, budeme v nabídce recyklovatelných tašek pokračovat jak v prodejnách Albert, tak jejich nabídku rozšíříme i do hypermarketů Hypernova,“ uvedl Libor Kytýr, ředitel komunikace společnosti AHOLD CR.
Cena recyklovatelných tašek zůstala stejná, jako je cena standardních plastových tašek Albert, tedy 5,90 Kč. „Jako jeden z největších maloobchodníků v České republice si uvědomujeme svůj díl odpovědnosti vůči životnímu prostředí. Nabídkou recyklovatelných papírových tašek chceme podpořit zájem české veřejnosti o ochranu životního prostředí. Zákazníci si mohou vybrat mezi standardní plastovou nebo plně recyklovatelnou papírovou taškou,“ pokračuje Libor Kytýr.
Ahold již dříve ve spolupráci s ekologickým sdružením Arnika zahájil projekt náhrady vlastních PVC obalů polyetylenovými materiály. „Výsledkem této společné práce bylo kompletní nahrazení PVC recyklovatelnou polyetylenovou fólií na balení masných výrobků vlastní značky AH Quality na podzim loňského roku,“ uzavírá Libor Kytýr.
Z juty – jedna místo čtyř
V důsledku růstu životní úrovně obyvatelstva stoupá v průmyslově vyspělých zemích každoročně spotřeba plastových nákupních tašek. Lze je levně vyrobit a ve většině případů jsou nakupujícím poskytovány zdarma. Většina z nich končí po jednom použití v odpadu. Obchodní řetězec Tesco Stores Czech Republic nabídl v rámci svých aktivit na ochranu životního prostředí ve svých obchodech nové odnosné nákupní tašky z juty.
Jejich zavedení na trh provázelo upozornění, že zakoupení jutové tašky napomůže ke snížení produkce oxidu uhličitého. Ředitelka vnějších vztahů společnosti Tesco Stores v této souvislosti mimo jiné uvedla, že „používáním jedné odnosné tašky místo čtyř jednorázových igelitových tašek týdně lze snížit produkci oxidu uhličitého až o 8 kg za rok.“
Ladislava Caisová
Vlastní bioznačka
Biopotraviny Spar Natur*pur, vlastní značka biopotravin obchodního řetězce Interspar, která v současné době nabízí více než 100 výrobků Spar Natur*pur, se dále rozšiřují. Aktuálně o biozmrzlinu, široký sortiment biočajů a další produkty. „Podle dosažených výsledků prodeje biopotravin Spar Natur*pur můžeme usoudit, že našim zákazníkům vycházíme maximálně vstříc,“ řekl jednatel společnosti SPAR Česká obchodní společnost Martin Hruška. Vstřícné k životnímu prostředí jsou i obaly těchto výrobků