Protože poptávka po biopotravinách v Evropě i v Americe stoupá, dochází k prodloužení distribučního řetězce. Biopotraviny tedy musejí vydržet delší převoz a mít delší trvanlivost, a to bez použití tradičních konzervačních látek. Pro výrobce biopotravin je dnes velkou výzvou hledání nových cest, jak prodloužit trvanlivost výrobků, aniž by přitom utrpěla jejich kvalita. Jako řešení se nabízí použití technologií sorbentů v obalech biopotravin.
Pro prodloužení trvanlivosti biopotravin se nesmějí používat tradiční přísady jako umělé konzervační prostředky, barviva nebo zvýrazňovače chuti. Proto je třeba se obejít bez běžně používaných fenolových sloučenin, jako je butylovaný hydroxyanisol (BHA) a příbuzný butylovaný hydroxytoluen (BHT), které jsou přidávány do potravin, aby konzervovaly tuky a udržely čerstvost během přepravy. K zachování čerstvosti, barvy, chuti, vůně i struktury biovýrobků je však možno použít sorbentů aplikovaných jako součást obalu.
Obaly udržují integritu výrobku
Hlavní příčinou kažení potravinářských výrobků je mikrobiologické znehodnocení, ke kterému dochází kvůli oxidaci a růstu plísní uvnitř obalu. Plísně vznikají díky kyslíku a vlhkosti zachycené uvnitř obalu. Technologie absorbující kyslík umožní kontrolovat množství kyslíku uvnitř obalu a tak zabránit růstu plísní, zatímco absorbér vlhkosti udrží vlhkost uvnitř na takové úrovni, aby nedošlo k rozmnožení bakteriálních patogenů. Z toho důvodu jsou technologie sorbentů pro výrobce biopotravin nepostradatelné.
Jak dokládají výsledky výzkumů, kontrola atmosféry uvnitř obalů výrobků balených v ochranné atmosféře (technologie MAP) může výrazně prodloužit trvanlivost výrobku, aniž by došlo k narušení jeho podoby, včetně uchování jeho chutí, barev a vůní.
Vzhled výrobku hraje klíčovou roli při prvotním impulzu k jeho koupi. Podle výsledku výzkumu společnosti DuPont’s, týkajícího se spotřebitelských návyků, se 90 % amerických spotřebitelů rozhoduje právě podle vzhledu, zda je potravinářský výrobek zkažený nebo zda se má vyhodit.
Když fólie, tak průhledná
Dobrý způsob, jak zabránit proniknutí kyslíku do obalu a následné degradaci jeho obsahu představují také neprůsvitné obalové fólie. Nicméně designéři obalů dávají přednost čirým průhledným fóliím před matnými a neprůsvitnými, i když poslední jmenované mají antioxidační vlastnosti. Neprůhledná fólie zakrývá vzhled výrobku a tím znemožňuje, aby spotřebitel zrakem posoudil jeho čerstvost.
Průhledné fólie garantují perfektní viditelnost výrobku, ale jejich funkčnost je omezená. Použitím čiré, ale propustnější fólie dosáhneme lepší viditelnosti produktu na úkor zvýšené potřeby kontroly kyslíku, který může do obalu proniknout během převozu, uskladnění nebo na regálech. Využití vhodné technologie sorbentů tedy zlepší kvalitu, kterou dnes zajišťuje balení v průhledných fóliích v ochranné atmosféře (technologie MAP), a umožní také lepší kontrolu úrovně oxidace uvnitř obalů.
Potlačení oxidace ochrání nutriční hodnotu a chuť
Oxidace potravinářských výrobků je nežádoucí i z důvodu likvidace vitaminů. Vitaminy A, C, E a K snadno váží kyslík a ztrácejí tak svůj distribuční potenciál. Ke zkažení potravin vede také oxidace nenasycených tuků. Eliminace kyslíku zabrání štěpení dvojných vazeb v řetězcích mastných kyselin, které je příčinou nepříjemného zápachu, a má tak vliv na prodejnost výrobku.
Chuť je dalším z faktorů, které hrají významnou roli v chování spotřebitelů a jejich rozhodnutí, zda si výrobek znovu koupí. Oxidace vonných olejů přítomných v citrusech a v koření může chuť nepříznivě ovlivnit. Odstranění kyslíku ze vnitřku obalů je tedy klíčové i pro zachování chuti výrobku po libovolně dlouhou dobu.
Poptávka po biopotravinách znamená pro jejich výrobce jednak stabilní zdroj příjmů, na druhé straně také velkou výzvu. Používání technologie sorbentů jim umožní prodloužit trvanlivost a zachovat integritu biovýrobků v průběhu celé dlouhé cesty od výrobce ke spotřebiteli.
John F. Solomon, global manager potr. specialit,
Multisorb Technologies
Box: Trh s biopotravinami roste
Trh s biopotravinami je díky rostoucí poptávce spotřebitelů po zdravých produktech stále jedním z nejrychleji rostoucích potravinářských sektorů v Evropě. Podle údajů zveřejněných ve výroční zprávě Soil Association vzrostl tento sektor jen ve Velké Británii za poslední rok o 30 %. V porovnání s minulým rokem jde o trojnásobný růst s objemem prodeje kolem 2,3 bilionu eur. Současný růst prodeje všech britských potravin a nápojů je přitom pouze tříprocentní. Stoupl i počet lidí nakupujících biopotraviny, v současnosti si biopotraviny kupují dva spotřebitelé ze tří. Podle údajů Organic Trade Association (OTA) prodej biopotraviny roste i v Severní Americe.