logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 4/2007 TECHNOLOGIE: Sorbety prodlužují životnost biopotravin

1. července 2007
Nezařazené 0
636

Protože poptávka po biopotravinách v Evropě i v Americe stoupá, dochází k prodloužení distribučního řetězce. Biopotraviny tedy musejí vydržet delší převoz a mít delší trvanlivost, a to bez použití tradičních konzervačních látek. Pro výrobce biopotravin je dnes velkou výzvou hledání nových cest, jak prodloužit trvanlivost výrobků, aniž by přitom utrpěla jejich kvalita. Jako řešení se nabízí použití technologií sorbentů v obalech biopotravin.

Pro prodloužení trvanlivosti biopotravin se nesmějí používat tradiční přísady jako umělé konzervační prostředky, barviva nebo zvýrazňovače chuti. Proto je třeba se obejít bez běžně používaných fenolových sloučenin, jako je butylovaný hydroxyanisol (BHA) a příbuzný butylovaný hydroxytoluen (BHT), které jsou přidávány do potravin, aby konzervovaly tuky a udržely čerstvost během přepravy. K zachování čerstvosti, barvy, chuti, vůně i struktury biovýrobků je však možno použít sorbentů aplikovaných jako součást obalu.

Obaly udržují integritu výrobku
Hlavní příčinou kažení potravinářských výrobků je mikrobiologické znehodnocení, ke kterému dochází kvůli oxidaci a růstu plísní uvnitř obalu. Plísně vznikají díky kyslíku a vlhkosti zachycené uvnitř obalu. Technologie absorbující kyslík umožní kontrolovat množství kyslíku uvnitř obalu a tak zabránit růstu plísní, zatímco absorbér vlhkosti udrží vlhkost uvnitř na takové úrovni, aby nedošlo k rozmnožení bakteriálních patogenů. Z toho důvodu jsou technologie sorbentů pro výrobce biopotravin nepostradatelné.
Jak dokládají výsledky výzkumů, kontrola atmosféry uvnitř obalů výrobků balených v ochranné atmosféře (technologie MAP) může výrazně prodloužit trvanlivost výrobku, aniž by došlo k narušení jeho podoby, včetně uchování jeho chutí, barev a vůní.
Vzhled výrobku hraje klíčovou roli při prvotním impulzu k jeho koupi. Podle výsledku výzkumu společnosti DuPont’s, týkajícího se spotřebitelských návyků, se 90 % amerických spotřebitelů rozhoduje právě podle vzhledu, zda je potravinářský výrobek zkažený nebo zda se má vyhodit.

Když fólie, tak průhledná
Dobrý způsob, jak zabránit proniknutí kyslíku do obalu a následné degradaci jeho obsahu představují také neprůsvitné obalové fólie. Nicméně designéři obalů dávají přednost čirým průhledným fóliím před matnými a neprůsvitnými, i když poslední jmenované mají antioxidační vlastnosti. Neprůhledná fólie zakrývá vzhled výrobku a tím znemožňuje, aby spotřebitel zrakem posoudil jeho čerstvost.
Průhledné fólie garantují perfektní viditelnost výrobku, ale jejich funkčnost je omezená. Použitím čiré, ale propustnější fólie dosáhneme lepší viditelnosti produktu na úkor zvýšené potřeby kontroly kyslíku, který může do obalu proniknout během převozu, uskladnění nebo na regálech. Využití vhodné technologie sorbentů tedy zlepší kvalitu, kterou dnes zajišťuje balení v průhledných fóliích v ochranné atmosféře (technologie MAP), a umožní také lepší kontrolu úrovně oxidace uvnitř obalů.

Potlačení oxidace ochrání nutriční hodnotu a chuť
Oxidace potravinářských výrobků je nežádoucí i z důvodu likvidace vitaminů. Vitaminy A, C, E a K snadno váží kyslík a ztrácejí tak svůj distribuční potenciál. Ke zkažení potravin vede také oxidace nenasycených tuků. Eliminace kyslíku zabrání štěpení dvojných vazeb v řetězcích mastných kyselin, které je příčinou nepříjemného zápachu, a má tak vliv na prodejnost výrobku.
Chuť je dalším z faktorů, které hrají významnou roli v chování spotřebitelů a jejich rozhodnutí, zda si výrobek znovu koupí. Oxidace vonných olejů přítomných v citrusech a v koření může chuť nepříznivě ovlivnit. Odstranění kyslíku ze vnitřku obalů je tedy klíčové i pro zachování chuti výrobku po libovolně dlouhou dobu.
Poptávka po biopotravinách znamená pro jejich výrobce jednak stabilní zdroj příjmů, na druhé straně také velkou výzvu. Používání technologie sorbentů jim umožní prodloužit trvanlivost a zachovat integritu biovýrobků v průběhu celé dlouhé cesty od výrobce ke spotřebiteli.

John F. Solomon, global manager potr. specialit,
Multisorb Technologies

Box: Trh s biopotravinami roste
Trh s biopotravinami je díky rostoucí poptávce spotřebitelů po zdravých produktech stále jedním z nejrychleji rostoucích potravinářských sektorů v Evropě. Podle údajů zveřejněných ve výroční zprávě Soil Association vzrostl tento sektor jen ve Velké Británii za poslední rok o 30 %. V porovnání s minulým rokem jde o trojnásobný růst s objemem prodeje kolem 2,3 bilionu eur. Současný růst prodeje všech britských potravin a nápojů je přitom pouze tříprocentní. Stoupl i počet lidí nakupujících biopotraviny, v současnosti si biopotraviny kupují dva spotřebitelé ze tří. Podle údajů Organic Trade Association (OTA) prodej biopotraviny roste i v Severní Americe.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required