logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...

SB 4/2007 LOGISTIKA: Nápoje ve špičce

1. července 2007
Nezařazené 0
831

O globálním oteplování se mluví již delší dobu, ale v posledních letech je můžeme pocítit i v našich zeměpisných šířkách doslova na vlastní kůži. Jedni z mála (kromě jedinců, kteří léto pod třicet stupňů neuznávají), jimž horko vyhovuje, jsou dodavatelé nápojů a firmy zajišťující logistiku a prodej jejich zboží.

Pro lyžaře začíná sezona v listopadu a končí v březnu, fotbalisté ji mají od srpna do června. Nápoje jdou na odbyt především mezi květnem a zářím. Pokud je navíc teplo, prodeje nealkoholických nápojů a piva dosahují rekordních výšek. Otevírají se tradiční zahrádky, pivní stany a kiosky. Pije se zkrátka všude a české konzumenty v tomto směru vydatně podporují turisté. Na pěších zónách měst, na hudebních festivalech, koupalištích či v kempech. Je horko a lidé mají žízeň.

Sluneční svit zvyšuje chuť
Rekordní objem prodeje piva v České republice ovlivnilo ve 2. čtvrtletí 2007 počasí. Po teplé zimě začala „pivovarnická sezona“ již v dubnu, který byl nadmíru teplým měsícem, hlásí zástupci Plzeňského Prazdroje a podotýkají, že konzumaci piva nejvíce podporuje dlouhodobý sluneční svit – nejlépe deset hodin denně. Teplota by neměla klesnout pod 18 °C a zároveň by neměla překročit maximum 30 °C. Srážky, zejména přes den, mají na spotřebu piva negativní vliv. Ve druhém čtvrtletí letošního roku prodal Plzeňský Prazdroj na tuzemském trhu 2,4 milionu hektolitrů piva. Rostl prodej všech značek, přičemž rekordní růst zaznamenal například Velkopopovický Kozel – plných 22 procent. Své místo si díky propracované distribuci nachází nové speciální polotmavé a tmavé pivo MASTER (čepuje se v téměř tisícovce restaurací), jehož se za necelých deset týdnů prodalo již více než 2300 hektolitrů.
Na spotřebě piva se v teplých měsících významně podepisují tzv. sezonní provozovny (kiosky, stánky, letní restaurace v kempech a podobná zařízení sezonního charakteru).
„Plzeňský Prazdroj dodává pivo každoročně do více než 1000 takových míst, zejména kolem vodních ploch. Nejvýkonnější provozovny tohoto typu prodají až 150 hektolitrů piva za měsíc,“ říká Jaromír Žáček, manažer trade marketingu Plzeňského Prazdroje, a doplňuje, že meziročně stoupl počet sezonních provozoven v létě 2007 o téměř 20 procent.
Kde se v létě vypije více piva? Poměr spotřeby v Čechách, na Moravě nebo ve Slezsku se během měsíců příliš nemění, což je dáno i tím, že turisticky atraktivní jsou všechny regiony. K přesunům však dochází mezi velkými městy a oblastmi, kde lidé v létě odpočívají.
„Velká města se vylidňují a turisté ve vrcholné letní sezoně nejezdí v takovém počtu jako v květnu a červnu či v září. Spotřeba piva se tudíž ,přesouvá‘ za hranice aglomerací a větších měst. Roste tam, kde lidé tráví volno či dovolenou,“ vysvětluje Jaromír Žáček.
Kdo by hádal, že se v létě se vypije více „desítky“, měl by pravdu. Narůstá podíl výčepních piv oproti ležákům. Podle údajů Plzeňského Prazdroje se tento poměr mění ze zimních 68 : 32 na letních 74 : 26 (bez ohledu na počasí). Jakmile se teplota přehoupne přes 25 stupňů, spotřebitelé upřednostňují piva výčepní.

Nápor na logistiku
Jak propracovaný systém distribuce piva společnosti Plzeňský Prazdroj funguje? Ze tří pivovarů putuje pivo nejprve do jednoho ze třinácti obchodně-distribučních center (ODC). Tuto přepravu zajišťuje více než sto kamionů. Z obchodně-distribučních center k zákazníkům pivo rozváží dalších 400 menších nákladních vozidel v barvách Pilsner Urquell. Po České republice je navíc v létě v neustálém pohybu 22 autocisteren s objemem 50 až 70 hl, které dovážejí nepasterované pivo do jedné ze 400 tzv. tankoven.
V centrálním dispečinku Plzeňského Prazdroje v Nošovicích se denně vyřizuje více než 6000 objednávek. Brány pivovarů opouštějí každý den stovky vozidel: z pivovaru Velké Popovice až 100 nákladních vozů, z pivovaru Radegast 160, a z největšího českého pivovaru v Plzni dokonce 300 automobilů.

Zájem o velké sudy
Podívejme se nyní, jaká balení jsou favority v teplých měsících. Odborníci tvrdí, že v létě roste zájem o všechny druhy balení:
Sud:
Co do objemu prodávaných sudů roste zájem o „půlky“ (50 litrů) tam, kde jsou jinak během roku dodávány „třicítky“. Na „letním“ nárůstu prodejů sudového piva o přibližně 70 procent se podepisují do velké míry sezonní provozovny a rozšíření stávajících prostor o zahrádky.
Cisterny a tanky:
„Po České republice se v létě 2007 neustále pohybuje 22 autocisteren a v nich přibližně 1500 hl piva z pivovarů Plzeňského Prazdroje směřujícího do našich největších a nejznámějších pivnic,“ uvádí Jaromír Žáček. Prazdroj začal s velkým úspěchem instalovat do menších pivnic také 5 hl tanky, aby i v letních měsících, kdy se kapacity hospod rozrůstají o zahrádky, bylo pivo servírováno konečnému spotřebiteli v maximální kvalitě. Investice do menších tanků se pozitivně odrazila v růstu objemu takto prodávaného piva. Například objem piva Pilsner Urquell z tanků narostl o 24 procent, přitom to nebylo na úkor prodejů piva sudového.
Lahvové pivo:
Lahvové pivo kopíruje v nárůstech prodejů celkový růst trhu v létě. Zajímavostí je značka Radegast, která v létě dosahuje až dvojnásobného zvýšení prodejů v lahvích. Vysvětlení může spočívat v množství sezonních provozoven v turisticky lákavé oblasti Beskyd.
Plechovky:
Toto balení je považováno za typicky „dovolenkové“, protože zájem o ně roste právě v létě. Nejvíce narůstá s ohledem na dovolené a cesty do zahraničí prodej Radegastu Birell v plechovkách. Oproti chladným měsícům se jedná o více než dvojnásobek. Ostatní značky Plzeňského Prazdroje rostou v letních měsících v průměru o 90 procent vzhledem k celkovému prodeji 30 000 hektolitrů piva „v plechu“ měsíčně.

Třísměnný provoz není výjimkou
V letní sezoně se pochopitelně nepije pouze pivo. Zvýšená poptávka se týká rovněž např. limonád a také v tomto případě si dodavatelé a firmy, které jim zajišťují logistiku nápojů, na nedostatek práce rozhodně stěžovat nemohou. Např. společnost Lorenc Logistic vybudovala nový sklad sloužící pro skladování rychloobrátkového zboží – limonád společnosti Klimo Klatovy. Ta vyrábí ve svém závodě ochucené i neochucené nápoje privátní značky o objemu 2 l. Nápoje jsou baleny v PET lahvích a uloženy na EUR paletách obalených strečovou fólií způsobem vyhovujícím bezpečnostním předpisům silničního provozu.
Regálové systémy, které do skladu dodala firma Stow ČR, dosahují desetimetrové výšky, přičemž poslední zakládací pole se nachází v osmi metrech. Vše je přizpůsobeno nejefektnějšímu využití skladové plochy a splnění požadavků klienta na uskladnění zboží na 10 000 paletách. Zavedením čárového kódu se podařilo dosáhnout optimalizace při zaskladňování a vyskladňování zboží, u nějž zákazník klade velký důraz na datum exspirace. Rovněž se podařilo dosáhnout velkých časových úspor při manipulaci se zbožím, protože veškeré pokyny skladníci obdrží v terminálech umístěných přímo na zakládacích vozících. Součástí služeb zajišťovaných pro
Klimo Klatovy je skladování, doprava z výrobní
linky firmy Klimo do skladu
společnosti Lorenc Logistic, doprava ze skladu k zákazníkům firmy Klimo v rámci České republiky, Slovenska a Maďarska, vedení a správa paletového konta. Lorenc Logistic vede evidenci palet vůči jednotlivým dopravcům, drží pojistnou zásobu prázdných palet, které jsou dodávány přímo na výrobní linku, a současně palety opravuje tak, aby vyhovovaly požadavkům ze strany výrobce a normám pro EUR palety.
„Pro dosažení maximální flexibility je v období sezony sklad společnosti Lorenc Logistic ve třísměnném provozu otevřen nonstop a v období mimo sezonu od šesti do 22 hodin,“ vysvětluje Václav Lorenc ze společnosti Lorenc Logistic a podotýká, že v sezonním období je ve skladu zaplněn vzhledem k vysoké obrátkovosti „jen“ prostor o objemu 7000 až 8000 EUR palet. Denní návoz a vývoz přitom dosahuje přibližně 600 až 750 EUR palet se zbožím. V období mimo sezonu je sklad zaplněn z 98 procent, přičemž denní návoz i vývoz se pohybuje v rozmezí 300 až 400 EUR palet.
„Z výše uvedených dat tedy vyplývá, že v sezonním období nárůst výroby dosahuje 50 procent,“ dodává na závěr Václav Lorenc.

Václav Podstawka

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required